Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

menkat ja partioleiri

leireilijä 2
27.06.2023 |

Moi! Oon 13-vuotias tyttö ja oon menossa kohta kesäleirille.
Mulla on aika epäsäännölliset menkat ja taas on menkat 9pv myöhässä (viimeeks oli 25pv).
Mitä jos mun kuukautisey alkaa kesken leiriä tai on leirin aikana??

Leirillä uidaan paljon ymmärtääkseni.
Pitääkö mun käyttää tamppoonia päivisin ja yöllä sidettä? En oo varma onko huussissa roskista.

Miten kannan suojat vessaan tai vien ne pois?
En oo siis ennen käyttäny tamppoonia mutta jos ne leirillä alkaa nii on varmaan pakko.

Pitääkö mun kuin usein vaihtaa tamppoonia ja palkon niitä tarviin mukan jos sattuu alkamaan siellä tai alkaa ennen leiriä?

Uskon että selviin iha hyvin kesäleirist vaik oiskii menkat ja uskon et tulee kivaa:)
Voisko joku kertoo jotai vinkkejä tai neuvoja ja auttaa mua 😁 Kiitos!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nyt vähän majoituspaikasta, jos on sisävessa käytössä (esim. joku leirikeskus) niin siellä yleensä on roskis menkkasuojia varten. Jos et ole varma, niin kysäise vaikka vanhemmilta valvojilta, että miten toimitaan noiden kanssa. Jos ne on naispuolisia, niin kyllä ne tietää mitä menkat on ja osaa auttaa, ei tarvitse nolostella asiaa turhaan.

Jos et ole aiemmin käyttänyt tamponia, niin kannattaa varautua myös siihen, ettei sen käyttö onnistu ekoilla kerroilla ihan noin vaan. Itse en pystynyt käyttämään nuorempana tamponeja, vaikka ne olisi juuri partioleireillä ollut käteviä. Tamponien tarve riippuu vuodon runsaudesta. Maksimissaan 8 h saisi pitää samaa, mutta jos on tosi runsaat menkat, niin saatat joutua vaihtamaan tunnin-parinkin välein.

Vierailija
2/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojia voi laittaa kaikkiin taskuihin, esim shortsit semmoiset että on reisitaskut. Tai vyölaukku, kätevä muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokkoset-merkillä on biohajoavia siteitä jotka voi heittää sinne huussin pohjalle minne muukin tavara menee. Tamponit tuskin onnistuu jos ei oo ennen käyttänyt. Uimassa ei ole pakko käydä.

Vierailija
4/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinot sitä keksii erämaassakin telttaillessa. Kokemusta on. Karhukarkotin vaan pitää olla matkassa.

Vierailija
5/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yölläkin voi käyttää tamponia, jos sen laittaa viimeisenä illalla ennen nukkumaanmenoa ja varmasti muistaa vaihtaa sen heti aamulla.

Kannattaa kokeilla tamponia ennen leiriä, jos mahdollista, että oppii asettamaan sen vaivattomasti. Asettimillisen tamponin käyttö voi olla leirioloissa hygieenisempää kuin asettimettoman.

Uidessa tamponi pitää vaihtaa pian uimisen jälkeen. Hygieenisyyden takia.

Vierailija
6/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannat suojat jossain meikkipussukassa tai pienessä repussa. Laitat ne käytön jälkeen roskikseen. Tamponin voi kääriä paperiin ja heittää roskiin.

Vierailija
7/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki tamponeja valmiiksi. Niitä on eri kokoisia. Jos kuukautiset alkaa ennen leiriä niin kokeile ja opettele laittamaan tamponi kotona.

Vierailija
8/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysy vaan pimppihaisuli kotonasi

Ilmoitin asiattomaksi.

Vierailija
9/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kuvottava setä.

Vierailija
10/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yölläkin voi käyttää tamponia, jos sen laittaa viimeisenä illalla ennen nukkumaanmenoa ja varmasti muistaa vaihtaa sen heti aamulla.

Kannattaa kokeilla tamponia ennen leiriä, jos mahdollista, että oppii asettamaan sen vaivattomasti. Asettimillisen tamponin käyttö voi olla leirioloissa hygieenisempää kuin asettimettoman.

Tarkoittaa siis Tampax-merkkistä. Itse en oppinut koskaan käyttämään ilman asetinta.

Vierailija
11/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa siis Tampax-merkkistä. Itse en oppinut koskaan käyttämään ilman asetinta.

Puolensa tässäkin. Yritin monta kertaa saada paikalleen asetimellista tamponia, mutta en koskaan onnistunut, sillä kipu oli hirveä. Kokeilin sitten paljon, paljon myöhemmin minitamponia ilman asetinta, joka ei ollut ihan helppoa sekään, mutta onnistui kuitenkin. Suunnasta pysyi jotenkin paljon paremmin selvillä kuin asetinta käyttäessä. Missään ulkohuussilosuhteissa en ehkä kuitenkaan tamponin käyttöä alkaisi harjoittelemaan, vettä ja saippuaa on hyvä olla saatavilla.

Vierailija
12/16 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponia käytettäessä pitäisi mielellään olla alapesusuihku käyettävissä hygieniasyistä. Sopivaa tamponin kokoa on vaikea tietää kokeilematta, joten olisi helpompi harjoitella ensin kotona. Tamponi pitäisi vaihtaa vasta kun se alkaa tihkua läpi, koska jos liian kuivana vetää sen ulos niin on vaikea saada seuraava sisään. Toisaalta tamponia ei saa pitää liian kauan, joten sen pitäisi olla oikean kokoinen vuotoon nähden. Ensin lähdetään siis kokeilemaan pientä kokoa, ja jos se vuotaa liian nopeasti läpi, niin kokeillaan isompaa.

On olemassa hormonipillereitä, joilla kuukautisia voi siirtää, mutta en tiedä, voiko 13-vuotias niitä vielä käyttää.

Kysy leirin järjestäjiltä etukäteen ohjeita. Et ole varmaan ainoa, joka pohtii samaa. Jos ei huussissa ole roskista, he voivat varmaan sellaisen järjestää sinne. Pesun voisi suorittaa vesipullon ja käden avulla.

13/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitti avusta! En vaa tiiä jos menkat ei kerkee alkaa ennen sitä leirii ja ne alkaa siellä nii en voi kokeilla tamppoonia ennen sitä.

Vierailija
14/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä ottaa meikkipussiin vaikka pieniä pakastepusseja , mihin käytetyn suojan voi laittaa odottamaan, kunnes saat sen roskikseen. Tsemppiä! Ja tamponin käyttöä kyllä on hyvä harjoitella etuköteen, koska joillain se voi olla alkuun hankalaa, joten et voi laskea sen vaihtoehdon varaan. Tamponi ois kyllä paras, niin voisit uida normisti.

Vierailija
15/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä29420 kirjoitti:

kiitti avusta! En vaa tiiä jos menkat ei kerkee alkaa ennen sitä leirii ja ne alkaa siellä nii en voi kokeilla tamppoonia ennen sitä.

Voit tietty kokeilla, laitat sisään ja kokeilet miltä se tuntuu. Ota sitten hetken päästä pois. Voit laittaa vaikka vähän kosteusvoidetta siihen niin menee helpommin alkuun.

Vierailija
16/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua vaikka jo etukäteen jollekin (naispuoliselle) johtajalle ja kertoa, että jännittää. Sulle voidaan luultavasti järjestää privaattia peseytymismahdollisuutta jne. Siteet on luultavasti helpoin valinta leirillä, kun et ole tottunut tamponinkäyttäjä.

Muista, että leirillä on myös paljon aikuisia, jotka on olleet samassa tilanteessa. Et oo siis yksin asian kanssa eikä kyseessä ole sinänsä mitään poikkeustilanne 😊

Hauskaa leiriä, partiovasemmalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme