Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinne biojäteastiaan nyt saa laittaa?

Vierailija
27.06.2023 |

Tuli kotiin lappunen jossa sanottiin että muovipusseja ei saa enää heinäkuusta eteenpäin käyttää biojätteille, joten kauppaan sitten katsomaan pusseja. No siellähän oli vaikka mitä biojätepussia ja sitten kalliita paperipusseja. Muistelen kuitenkin että noista biohajoavista jätepusseistakin oli jotain valitusta jossain vaiheessa. Joten häh? Vihreä siirtymä vaikuttaa ainakin maksavan tässäkin asiassa kun noita paperipussien hintoja katsoi.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kehunsa

Vierailija
22/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSY:n ohjeet

Laita astiaan mieluiten paperinen biojätepussi. Ilmaisen biojätepussin saat esimerkiksi jauhopussista, muropaketista tai sanomalehdestä. Voit käyttää myös kaupan paperisia tai biohajoavasta muovista valmistettuja pusseja. Tavallista muovipussia ei voi käyttää, koska se ei maadu. 

https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/lajittelu/biojate/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missä on tähän asti ollut ok laittaa tavallisia muovipusseja biojätteisiin?!

Täällä. Biohajoavia pusseja taas EI saa laittaa.

Biohajoavat pussit on vaikeampi saada erottelukoneessa pois biomassasta, koska ne on osittain sulaneita. Saavat koneenkin jumiin. Tavalliset muovipussit jopa helpompi saada. Siksi on alettu kieltämään biopussien käyttö. Tietenkään muovipussejakaan ei saa laittaa.

Vierailija
24/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä biojätteitä voi kipata sellaisenaan sinne astaan? Minä kerään biojätteet pieneen kannelliseen muoviastiaan ja kun se täyttyy niin käyn tyhjentämässä sen kompostoriin ja laitan astian astianpesukoneeseen. Onko tuo biojätepussiongelma taas jotain kerrostaloasukkien ongelmia?

Vierailija
25/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa käyttää biohajoavia tai tavallisia muovipusseja, niin en kyllä ala paperipussejakaan ostamaan. Ne maksaa aivan törkeästi! Taitaa mennä minun biot ja muutkin roskat jatkossa suoraan sekajätteeseen.

Mutta ei ole mikään ongelma ostaa 0,2 euron hintaista ostoskassia ja laittaa jätteitä siihen?

En osta niitä ostoskasseja! Minulla on käytössä kestokassit. Kaupan ostoskassi on kallis eikä kestä välttämättä edes yhtä ostosreissua kun on jo kyljestä halki.

Vierailija
26/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä biojätteitä voi kipata sellaisenaan sinne astaan? Minä kerään biojätteet pieneen kannelliseen muoviastiaan ja kun se täyttyy niin käyn tyhjentämässä sen kompostoriin ja laitan astian astianpesukoneeseen. Onko tuo biojätepussiongelma taas jotain kerrostaloasukkien ongelmia?

Ei voi ja on.

Vierailija
27/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa käyttää biohajoavia tai tavallisia muovipusseja, niin en kyllä ala paperipussejakaan ostamaan. Ne maksaa aivan törkeästi! Taitaa mennä minun biot ja muutkin roskat jatkossa suoraan sekajätteeseen.

Et sä välttis tarvi mitään pussia. Roskat vaan ämpäriin ja kaadat siitä suoraan bioroskikseen.

Sanomalehdistä voi taitella sopivia pusseja.

Jaksat silti ostaa kalliimpia ostoskasseja kaupasta?

Sanomalehdistä? Minulle ei tule ainuttakaan sanomalehteä. Meitä on paljon.

Lehtiroskiksesta löytyy lehtiä.

Vierailija
28/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä välttis tarvi mitään pussia. Roskat vaan ämpäriin ja kaadat siitä suoraan bioroskikseen.

Voi olla hankala noukkia niitä ison molokin pohjalta. Kannattaa varoa, ettei jää sinne jumiin.

Vierailija
29/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne molokkiinko sukellan niitä hakemaan? En omista tikkaita.

Vierailija
30/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim biohajoavan kondomin voi laittaa.

Vierailija
31/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin paikkakunnasta ja siitä millä tavalla biojäte käsitellään. Ei siis ole olemassa mitään yleispätevää ohjetta, joten täällä on turha kysellä.

Ei ole siis ajateltu tätä jätetouhua helpottaa mitenkään esimerkiksi yhtenäistämällä toimintaa niin että samat säännöt olisi kaikkialla. Sitten ihmetellään kun se roskien lajittelu on niin hankalaa.

Ei voida yhtenäistää, koska mädätys-, kompostointi- ja bioetanoliprosessit ovat niin erilaisia. En ymmärrä mikä vaikeus on perehtyä oman paikkakunnan ohjeisiin ja noudattaa niitä, ei ole hankalaa ollenkaan. Ei mua ainakaan kiinnosta miten jossain Kuusamossa lajitellaan biojätteet enkä sillä tiedolla mitään teekään. Jos osaa lukea, niin osaa lajitella.

Vierailija
32/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei ole mikään ongelma ostaa 0,2 euron hintaista ostoskassia ja laittaa jätteitä siihen?

En osta niitä ostoskasseja! Minulla on käytössä kestokassit. Kaupan ostoskassi on kallis eikä kestä välttämättä edes yhtä ostosreissua kun on jo kyljestä halki.

Kuka hullu laittaa roskat kestokasseihin? Miten tuo toimii edes? Peset ne käytön jälkeen vai ostat aina vaan uuden?

Vierailija
33/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ja on.

Siis onko kerrostaloissa pakko käyttää jotain pussia biojätteille?

Vierailija
34/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taittelen sanomalehdestä biojätepusseja. https://yhteishyva.fi/koti/biojatepussin-taitteluohjeet-sanomalehdesta/…

Laitan pohjalle munakennoa tai paperia, jos sattuu olemaan menossa roskiin. Joskus myös käytän tyhjän munakennon biojäteroskiksena, jos tiedän, että on vaan vähän jätettä tulossa. 

Vierailija
35/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just tätä, kun roskafetisisteillä sitä aikaa on vaikka askarrella sanomalehdistä omia roskapusseja. Toisilla on elämässä vähän muutakin tekemistä.

Vierailija
36/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten irrottaa  ovestaan "ei mainoksia"-lapun niin saa ilmasta pakkausmateriaalia

Vierailija
37/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tasan sama olisi kun käy muovipiposta kippaamassa ne biojämät sinne katoksen astiaan. Eiköhän ne siellä yhtenä vellinä ole muutenkin ainakin kohta kun kaikki alkaa käyttämään niitä paperipusseja jotka ei kauaa pysy kasassa kun siellä biojämät vesittää ne pussit.

Vierailija
38/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just tätä, kun roskafetisisteillä sitä aikaa on vaikka askarrella sanomalehdistä omia roskapusseja. Toisilla on elämässä vähän muutakin tekemistä.

Niin. Pitäähän sitä puhelinta ehtiä tuijottamaan vähintään 10 tuntia päivässä.

Vierailija
39/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taittelen sanomalehdestä biojätepusseja. https://yhteishyva.fi/koti/biojatepussin-taitteluohjeet-sanomalehdesta/…

Laitan pohjalle munakennoa tai paperia, jos sattuu olemaan menossa roskiin. Joskus myös käytän tyhjän munakennon biojäteroskiksena, jos tiedän, että on vaan vähän jätettä tulossa. 

Mäkin hyödynnän munakennot. Niitä ei vaan tule tarpeeksi.

Vierailija
40/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu laittaa roskat kestokasseihin? Miten tuo toimii edes? Peset ne käytön jälkeen vai ostat aina vaan uuden?

Esimerkiksi minä. Yhteen pahvit, toisiin muovit, metallit, lasit. Vain biolle oma metallinen astia.

Käytetään siis uudelleen, eivät haise ja jos jotain tippuu pohjalle, niin pyyhkäisy rätillä riittää.

Kerran kolmessa viikossa riittää tyhjennys, biota kertyy erittäin vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme