Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinne biojäteastiaan nyt saa laittaa?

Vierailija
27.06.2023 |

Tuli kotiin lappunen jossa sanottiin että muovipusseja ei saa enää heinäkuusta eteenpäin käyttää biojätteille, joten kauppaan sitten katsomaan pusseja. No siellähän oli vaikka mitä biojätepussia ja sitten kalliita paperipusseja. Muistelen kuitenkin että noista biohajoavista jätepusseistakin oli jotain valitusta jossain vaiheessa. Joten häh? Vihreä siirtymä vaikuttaa ainakin maksavan tässäkin asiassa kun noita paperipussien hintoja katsoi.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin paistopisteiden pussit saa laittaa bioon.

Vierailija
2/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietty laittaa biohajoavia jätepusseja. Sehän se on se pointtikin. Jotkut vaan laittaa ihan perusmuovipusseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä on tähän asti ollut ok laittaa tavallisia muovipusseja biojätteisiin?!

Vierailija
4/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin paikkakunnasta ja siitä millä tavalla biojäte käsitellään. Ei siis ole olemassa mitään yleispätevää ohjetta, joten täällä on turha kysellä.

Vierailija
5/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta sitten niin yhtään..piste.

Vierailija
6/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis missä on tähän asti ollut ok laittaa tavallisia muovipusseja biojätteisiin?!

Täällä. Biohajoavia pusseja taas EI saa laittaa.

Vierailija
7/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa käyttää biohajoavia tai tavallisia muovipusseja, niin en kyllä ala paperipussejakaan ostamaan. Ne maksaa aivan törkeästi! Taitaa mennä minun biot ja muutkin roskat jatkossa suoraan sekajätteeseen.

Vierailija
8/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa käyttää biohajoavia tai tavallisia muovipusseja, niin en kyllä ala paperipussejakaan ostamaan. Ne maksaa aivan törkeästi! Taitaa mennä minun biot ja muutkin roskat jatkossa suoraan sekajätteeseen.

Et sä välttis tarvi mitään pussia. Roskat vaan ämpäriin ja kaadat siitä suoraan bioroskikseen.

Sanomalehdistä voi taitella sopivia pusseja.

Jaksat silti ostaa kalliimpia ostoskasseja kaupasta?

Vierailija
9/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei ole mikään ongelma ostaa 0,2 euron hintaista ostoskassia ja laittaa jätteitä siihen?

Vierailija
10/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tietty laittaa biohajoavia jätepusseja. Sehän se on se pointtikin. Jotkut vaan laittaa ihan perusmuovipusseja.

No täällä ainakin jossain vaiheessa avauduttiin että ne biojätepussit jotenkin sotkeentuu niihin koneisiin siellä jätelaitoksella ja niitäkään ei saisi käyttää. Jännästi niitä kuitenkin myydään.

Vierailija
11/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kvg

Vierailija
12/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin paikkakunnasta ja siitä millä tavalla biojäte käsitellään. Ei siis ole olemassa mitään yleispätevää ohjetta, joten täällä on turha kysellä.

Ei ole siis ajateltu tätä jätetouhua helpottaa mitenkään esimerkiksi yhtenäistämällä toimintaa niin että samat säännöt olisi kaikkialla. Sitten ihmetellään kun se roskien lajittelu on niin hankalaa.

Vierailija
13/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivinpaperia ainakin saa. Minulle oli yllätys, olin aina kokenut, että ne olivat sekajätetavaraa, mutta niin luki meidän jätehuollon sivuilla, että leivinpaperit voi laittaa biojätteeseen. ITsellä on ollut tapana tehdä ilmaisjakelulehdistä sellainen paperipussi, se paperipussi sitten muoviseen pieneen ämpäriin ja sinne biojätteet.

Vierailija
14/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain kaupungeissa on mahdollista, riippuu siitä, miten biojätteet käsitellään jätekeskuksessa (eli saadaanko sieltä ne muovipussit eriteltyä vai ei).

Vierailija
15/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tähän on yksiselitteinen vastaus: lue lajitteluohjeet oman alueesi jätekeskuksen sivuilta. Se kun vaihtelee paikkakunnittain, miten biojätteet saa/pitää pakata.

Vierailija
16/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä välttis tarvi mitään pussia. Roskat vaan ämpäriin ja kaadat siitä suoraan bioroskikseen.

Sanomalehdistä? Minulle ei tule ainuttakaan sanomalehteä. Meitä on paljon.

Vierailija
17/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivinpaperia ainakin saa. Minulle oli yllätys, olin aina kokenut, että ne olivat sekajätetavaraa, mutta niin luki meidän jätehuollon sivuilla, että leivinpaperit voi laittaa biojätteeseen. ITsellä on ollut tapana tehdä ilmaisjakelulehdistä sellainen paperipussi, se paperipussi sitten muoviseen pieneen ämpäriin ja sinne biojätteet.

Jollain paikkakunnilla ohut pahvikin käy, tyyliin muropaketti.

Tosiaan kannattaa katsoa oman paikkakunnan sivuilta.

Vierailija
18/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on helppoa, kun biojätekeräystä ei täällä haja-asutusalueella järjestetä ja kompostoin kaikki itse.

Joitain rajoituksia on:

-en laita kompostiin sianluita enkä kananluita, koska on mahdollista, että eivät hajoa kompostissa (siis eivät yleensä hajoakaan) ja koira sitten kaivaa ne jostain kasvimaalta ja syö ja hajottaa suolensa. Poltan nämä luut ja vien sen tuhkan kasvimaalle.

-liian suolaista ei voi laittaa, eli kinkun paistoliemeä ei voi heittää sinällään kompostiin.

-savipohjaista kissanhiekkaa ei voi laittaa kompostiin. Sen vein joko metsään traktoriuran täytteeksi tai laitan sekajätteeseen.

Vierailija
19/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saa ämpärissä viedä, pitää olla pussi. Mulle ei tule sanomalehtiä. En osta kaupasta ostoskasseja, koska a) kalliita roskapusseiksi b) en halua maksaa kauppani mainostamisesta. Ostan pieniä roskapusseja tai pakkaan roskat hedelmäpusseihin, vessapaperipakkauksiin tai mitä ikinä isompia pussukoita nyt kotiin kertyykään pakkausmateriaaleina.

Vierailija
20/72 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso oman alueesi jätehuollon sivuilta ohjeet. Esim. Jätekukko (Pohjois-Savo) ohjeistaa näin:

MISTÄ SAAN BIOJÄTTEEN PAKKAAMISEEN SOPIVIA PUSSEJA?

Biojätepusseja, sekä paperisia että biohajoavia, voi ostaa kaupoista.

Ostaessasi pussiin pakattavia hedelmiä tai vihanneksia, valitse muovipussin sijaan biohajoava tai paperinen hedelmäpussi saat samalla pussin biojätteille.

Hyödynnä elintarvikkeiden paperiset pussit, kuten jauho-, sokeri-, hiutale- ja leipäpussit.

Myös sanomalehdestä voi taitella pienellä vaivalla biojätepusseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän