Asuntolainan korot
Mikä on nyt paras lyhennysnmuoto? Annuiteetti, tasaerä, kiinteä tasaerä? Oletteko vaihtaneet lyhennysmyotoa nyt korkojen noustua? Perusteluita.
Kommentit (9)
Siitä tasaerä on hyvä, mutta viimeinen erä saattaa olla kymmeniä tuhansia korkojen nousun ansiosta.
Tasaerä ja 3kk eurobor on suositus. Tasaerä, jotta koronmuutokset eivät vaikuta kk-maksuihin, hyvä esim sijoitusasunnoissa. 3kk eurobor on ollut useamman vuoden (5+) 12kk euroboria jatkuvasti edullisempi 0,5-1 prosenttiyksikköä. Kun korot lähtevät laskuun niin korko laskee nopeammin. Lyhennysmuodon muutos maksaa pankista riippuen parisataa ja jotkut pankit haluavat säätää myös marginaalia tässä yhteydessä, johon ei pidä suostua.
Nyt on paras maksaa niin paljon lainaa pois kun pystyy ja kituuttaa muualta. Ravintolat, matkailu, vaatteet yms nolliin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on paras maksaa niin paljon lainaa pois kun pystyy ja kituuttaa muualta. Ravintolat, matkailu, vaatteet yms nolliin.
Tämä on muuten ainut tapa saada myös korot alas ja inflaatio nolliin. Ihmiset eivät vaan osaa lakata kuluttamasta kaikkeen turhaan ja saamme kärsiä...
Tasaerää ei enää kovin helposti pitkään lainaan saa tai se on kallis. Mut lyhyempään lainaan se on tietty kiva, niin kuukausierä ei heittele - toisaalta kokonaislyhennys voi olla hurjan paljon isompi kuin aluksi ajattelit kun pääoma ei lyhene niin rivakasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten ainut tapa saada myös korot alas ja inflaatio nolliin. Ihmiset eivät vaan osaa lakata kuluttamasta kaikkeen turhaan ja saamme kärsiä...
Ja siitä kulutuksen lopettamisesta ei koituisi kellekään mitään kärsimystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitä kulutuksen lopettamisesta ei koituisi kellekään mitään kärsimystä?
Tottakai tulee ja sehän se on idea. Suomalaisten pitää hieman kärsiä että saadaan talous kuntoon. Ei voi jatkuvasti tehdä miinusta.
Kaikki rahat lainaan, ainut oikea teko!
Riippuu ihan henkilöstä mikä on paras muoto. Mä otin tasaerän aikoinani. Se tuo mulle turvaa kun tietää paljonko kuussa pitää maksaa ja olen varma, että mulla on siihen varaa. Nyt korkojen noustua takaisin maksuaika tietysti pitenee ja näin ollen maksettavan koron määrä tulee olemaan kokonaisuudessa enemmän kuin annuiteetilla olisi. Maksan sen mielellään saamastani mielenrauhasta. Joku toinen taas ei ehkä siitä haluaisi maksaa.