Taloyhtiöltä tuli kirje, että muistattehan pestä muovipakkaukset ja pestä ja litistää kartongit
No en muista. Hyvä kun saan edes jotenkuten lajiteltua. Nytkin on kuusi eri jäteastiaa kotona, tilaa ei ole. Varmaan se on helppo puunata roskia jos on työtön yksineläjä, näin kolmen teinin, kahta työtä tekevänä vanhempana, ei mitään saumaa.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henk.koht ei muu häiritse taloyhtiön roskiksessa kun ehjät pizza laatikot sekajätteessä.
Mikä pizza_laatikoissa häiritsee?
Turhaan täyttää astiat, pahvien takia joutuu välillä ylimääräisen tyhjennyksen tilaamaan. Niille vieressä omat astiat. Ei ollut tätä ongelmaa ennen kun yhtiöön tuli vuokralaisia
Rasvaiset pizzalaatikot eivät kuulu kartonkikeräykseen vaan sekajätteeseen.
Yks boomeri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän muovia tarvitse pestä, vaan huuhdella näkyvä lika pois. Kartonkipakkausten litistäminen säästää jo kotonasi tilaa ja vielä enemmän kartonginkeräysastiassa, jolloin se vähentää myös kustannuksia. Kustannusten aleneminen on varmasti tärkeää myös kahta työtä tekevälle kolmen teinin vanhemmalle. Houkuttelepa teinisi litistelemään pahvilaatikoita!
Teini-ikäinen poikani ei vaan välitä, vaikka olen asiasta naputtanut. Heittää tyhjät jugurttipikarit sekajätteeseen huuhtomatta, metallikansi kiinni purkissa. Aikani jaksoin tonkia roskiksia hänen jälkeensä, mutta olen jo luovuttanut.
Asun ok-talossa mutta olen sitten 62v teini. Heitän kaikki muut sekajätteeseen paitsi paristot. Enkä todellakaan ala huuhtomaan.
Boomerit eivät välitä muusta kuin itsestään.
Päinvastoin, me boomerit ollaan kovia kierrättämään ja kerätään vieläpä vapaaehtoisesti roskia luonnosta. Monesti näen nuorten heittävän niitä luontoon, en vanhemman väen.
No ei kovin uskottavaa, kun yksi ikätoverisi juuri tuossa edellä kehuskeli ettei lajittele eikä siis kierrätä yhtään mitään. Ei se sinun roskienkeräilemisesi siinä jätevuoressa paljon asiaa muuta.
Myös isäni 75 v heittää surutta kaiken kierrätyskelpoisen samaan sekajäteroskikseen, siellä on lasipurkit,, banaaninkuoret, paperi ja metallitölkit samassa ja haju roskiksessa on sen mukainen. Ei vaan välitä, vaikka olen asiasta sanonut. Jäärät elää edelleen 70-lukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun rahojasi ne yrittää säästää. Mitä enemmän tarvitaan jätenoutoja ja jäteastioiden puhdistuksia, sitä enemmän se sulle maksaa. Varmaan teinitkin osaa lajitella jos heille kertoo miten se tapahtuu? Ainakin omat ovat oppineet.
Sulla ei taida olla yhtään hajua siitä, mitä tuo nykyinen kierrätysrumba maksaa. Bisneksen ympärille tuokin on rakennettu. Vieläkin kaikkein edullisin vaihtoehto olisi laittaa jätteet sekajätteeseen ja loppukäsittelypaikassa eli polttolaitoksella polttaa ne ja saada siitä lisäenergiaa. Ei sitten tarvittaisi ostaa roskia Italiasta.
Kenen näkökulmasta edullisin? Luonnon ei ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea tässä kierrätysrumbassa oikein on? Hirveästi vouhotetaan ja tehdään mukamas jotain, mutta onko tällä mitään merkitystä luonnolle/maapallolle. Siis isossa mittakaavassa.
Metallinkierrätyksessä on järkeä. Ei tarvitse kaikkea louhinnasta lähtien tehdä, vaan käytetään uudestaan se kerran jalostettu metalli.
Vierailija kirjoitti:
Eihän muovia tarvitse pestä, vaan huuhdella näkyvä lika pois. Kartonkipakkausten litistäminen säästää jo kotonasi tilaa ja vielä enemmän kartonginkeräysastiassa, jolloin se vähentää myös kustannuksia. Kustannusten aleneminen on varmasti tärkeää myös kahta työtä tekevälle kolmen teinin vanhemmalle. Houkuttelepa teinisi litistelemään pahvilaatikoita!
Samaa tulin sanomaan, pane ne teinisi töihin. Voisivat myös viedä roskat pois vaikka joka päivä, pitäähän ne biojätteetkin tyhjentää päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun rahojasi ne yrittää säästää. Mitä enemmän tarvitaan jätenoutoja ja jäteastioiden puhdistuksia, sitä enemmän se sulle maksaa. Varmaan teinitkin osaa lajitella jos heille kertoo miten se tapahtuu? Ainakin omat ovat oppineet.
Sulla ei taida olla yhtään hajua siitä, mitä tuo nykyinen kierrätysrumba maksaa. Bisneksen ympärille tuokin on rakennettu. Vieläkin kaikkein edullisin vaihtoehto olisi laittaa jätteet sekajätteeseen ja loppukäsittelypaikassa eli polttolaitoksella polttaa ne ja saada siitä lisäenergiaa. Ei sitten tarvittaisi ostaa roskia Italiasta.
Onko se ekoa roudata sekaroskia Italiasta Suomeen, kun täältä niitä ei tule tarpeeksi?
Vasta talvella kitistiin isoista sähkölaskuista ja pelättiin, että jäädytään kuin russakat, jos turvetta ei saa käyttää polttoineena.
Asun itse suuressa kerrostalossa, joka tuottaa hirveästi jätettä ja roskaa. Asiaa on yritetty ratkaista ja määrää vähentää hankkimalla liian pienet ja muutenkin hankalat aivan hirveät Molexit. Tietenkään liiat pienet Molexit eivät ole ratkaisu ongelmaan. Sekajäteroskalaatikko ja karantonkiroskalaatikko ovat usein hyvin täynnä. Olen tosin nähnyt kulkiessani yhden vielä isomman vuokrakerrostalon pihalla vielä pienemmät roskalaatikot aivan täynnä ja niiden vieressä sitten enemmän roskaa, mitä noihin laatikoihinkaan mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Yks boomeri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäinen poikani ei vaan välitä, vaikka olen asiasta naputtanut. Heittää tyhjät jugurttipikarit sekajätteeseen huuhtomatta, metallikansi kiinni purkissa. Aikani jaksoin tonkia roskiksia hänen jälkeensä, mutta olen jo luovuttanut.
Asun ok-talossa mutta olen sitten 62v teini. Heitän kaikki muut sekajätteeseen paitsi paristot. Enkä todellakaan ala huuhtomaan.
Päinvastoin, me boomerit ollaan kovia kierrättämään ja kerätään vieläpä vapaaehtoisesti roskia luonnosta. Monesti näen nuorten heittävän niitä luontoon, en vanhemman väen.
No ei kovin uskottavaa, kun yksi ikätoverisi juuri tuossa edellä kehuskeli ettei lajittele eikä siis kierrätä yhtään mitään. Ei se sinun roskienkeräilemisesi siinä jätevuoressa paljon asiaa muuta.
Myös isäni 75 v heittää surutta kaiken kierrätyskelpoisen samaan sekajäteroskikseen, siellä on lasipurkit,, banaaninkuoret, paperi ja metallitölkit samassa ja haju roskiksessa on sen mukainen. Ei vaan välitä, vaikka olen asiasta sanonut. Jäärät elää edelleen 70-lukua.
Eipä voi yleistää. Kyllä meillä eläkeläiskodissa (+70 v molemmat) kierrätetään kaikki mahdollinen.
No eikö se lititstäminen pikemmin helpottaisi tuota tilaongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne kolme teiniä osallistu kotitöihin ollenkaan? Se kenellä pakkaus tyhjenee, laittaa sen roskiin asiaan kuuluvalla tavalla. Jokainen vuorollaan vie roskat lähtiessään. Varsinkin nyt kun teinit lomalla. Niillä on aikaa. Itse ainakin kahta työtä painaessa kotiin päästessä menisin sohvalle makaamaan ja huutaisin, et ruokaa alan tekemään vasta kun roskat olette vieneet pois pyörimästä ja ottaisin päiväunet.
Joojoo, helppo sanoa, mutta elämä on opettanut teinien kanssa että valitse taistelusi. En valitsisi tätä.
Vierailija kirjoitti:
Asun itse suuressa kerrostalossa, joka tuottaa hirveästi jätettä ja roskaa. Asiaa on yritetty ratkaista ja määrää vähentää hankkimalla liian pienet ja muutenkin hankalat aivan hirveät Molexit. Tietenkään liiat pienet Molexit eivät ole ratkaisu ongelmaan. Sekajäteroskalaatikko ja karantonkiroskalaatikko ovat usein hyvin täynnä. Olen tosin nähnyt kulkiessani yhden vielä isomman vuokrakerrostalon pihalla vielä pienemmät roskalaatikot aivan täynnä ja niiden vieressä sitten enemmän roskaa, mitä noihin laatikoihinkaan mahtuu.
Ja taloyhtiö varmaan tilasi säännöllisesti roskakatossiivouksen erillistyönä huoltofirmalta?
Järkevää. Maksaa hel ve tis ti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se ekoa roudata sekaroskia Italiasta Suomeen, kun täältä niitä ei tule tarpeeksi?
Vasta talvella kitistiin isoista sähkölaskuista ja pelättiin, että jäädytään kuin russakat, jos turvetta ei saa käyttää polttoineena.
On se ekologisempaa kuin roudata kivihiiltä, turvetta tai polttoöljyä. Italialaiset maksavat siitä, että lähettävät jätepaalit tänne, myös laivarahti menee heidän kukkarostaan.
Ei se litistäminen nyt kovin aikaavievää ja vaikeaa ole, heitä loota lattialle ja astu päälle, se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne kolme teiniä osallistu kotitöihin ollenkaan? Se kenellä pakkaus tyhjenee, laittaa sen roskiin asiaan kuuluvalla tavalla. Jokainen vuorollaan vie roskat lähtiessään. Varsinkin nyt kun teinit lomalla. Niillä on aikaa. Itse ainakin kahta työtä painaessa kotiin päästessä menisin sohvalle makaamaan ja huutaisin, et ruokaa alan tekemään vasta kun roskat olette vieneet pois pyörimästä ja ottaisin päiväunet.
Joojoo, helppo sanoa, mutta elämä on opettanut teinien kanssa että valitse taistelusi. En valitsisi tätä.
No, kyllä teineiltä voi ja pitää vaatia myös jotain kotitöitä ja roskien vienti nyt on niistä yksinkertaisempia.
Oliskohan sinulla nyt vakavan keskustelun paikka teiniesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea tässä kierrätysrumbassa oikein on? Hirveästi vouhotetaan ja tehdään mukamas jotain, mutta onko tällä mitään merkitystä luonnolle/maapallolle. Siis isossa mittakaavassa.
On merkitystä isossa mittakaavassa eli siinä että ympäristömme pysyy siistinä ja jätteet käytetään hyödyksi. Sen sijaan tämä on väärin että jäteyhtiöt/kuka viddy siellä nyt jossain onkaan kerää rahat siitä että asiakkaat tekevät työn heidän puolestaan. Eli me maksamme siitä rahaa että saamme litistellä ja biopussitella jätteitä, vaikka tämän pitäisi kuulua sille instanssille joka näitä jätteitä kierrättää. Firman pitäisi maksaa meille siitä että myymme heille heidän käyttämäänsä materiaalia.
Tämän jälkeen maksamme vielä siitä mitä jätteistä ns tehdään, eli kaukolämmöstä, biokaasusta jne. Maksamme siis moneen kertaan ja näemme selkävääränä vaivaa sen puolesta että joku jälleen kerran taas jossain kerää rahat omaan taskuunsa. Milloin suomalaiset tajuavat tämän?
Vesi on tulevaisuudessa kultaakin kalliimpaa ja siitä tullaan käymään paljon sotia ja täällä ääliöt huuhtelee sillä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks boomeri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä voi yleistää. Kyllä meillä eläkeläiskodissa (+70 v molemmat) kierrätetään kaikki mahdollinen.
Kaiken A ja O on myös se, että ei osta krääsää. Kaikki ostettava tulee käyttöön ja käytetään loppuun tai ehjänä kierrätetään. Se näiltä heti-mulle-kaikki-nyt -sukupolven ihmisiltä on täysin hukassa, vaikka kuinka kiljuisivat kurkku suorana ns ekoaatettaan, joka ei ole ekoa nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa tulin sanomaan, pane ne teinisi töihin. Voisivat myös viedä roskat pois vaikka joka päivä, pitäähän ne biojätteetkin tyhjentää päivittäin.
No se on hyvä, että jollakulla on aikaa ravata biojäteastioilla päivittäin. Et ilmeisesti ole työelämässä ja harrastukset vähissä.
Luulisi että nuoret joitten täytyy tällä pallollamme elää meidän jälkeemme nimenomaan huolehtisivat kierrätyksestä.
Olisi puhtaampi ympäristö mutta eipä näytä se ajatus päätä pakottavan.
Tuosta muovien pesusta- eihän ole tarkoituskaan lämmintä vettä vasiten holvata, kyllähän sen verran aina valuttaa raanasta muutenkin että voi huuhtaista enimmät muovipakkauksista.
Minä säästän talouspaperipalat joilla olen esim vettä kuivannut, niillä pyyhkäisen muoveista enimmät röhnät.