Omakotitalossa asuvat kiljuuko lapset
Onko tämä normaalia, että ok-talossa asuvien lapset kiljuu ja huutaa koko ajan? Naapurissa sellainen ökytalo, ja lapset ovat tähän asti huutaneet koko kesän pihalla. Ymmärrän toki, että on kivaa, kun pääsee ulos ja normaalit leikinäänet. Mutta kun kaikki asiat täytyy huutaa ja kiljua. En tiedä, onko muissa taloissa ollenkaan lapsia, kun heiltä ei kuulu, mutta tämän yhden talon lapsi huutaa koko ajan. Ja siis ihan normaalit asiat huutaa kauheella äänellä, että ei juuri salaisuuksia jää muille. Erikseen toki uhmakohtaukset, joita niitäkin on pari päivässä, mutta siinä välissä karjuminen rasittaa. Eikö se käy ollenkaan omien vanhempien korviin, vai eikö nykyisin enää opeteta normaalilla äänellä puhumaan?
Myönnän, olen buumeri, omat lapset jo teinejä, mököttävät luurit korvilla huoneissaan.
Kommentit (31)
Ainahan lapset on huutanut ja kiljunut, aikuiset on vaan tulleet herkemmiksi.
T. Toinen boomeri
Vierailija kirjoitti:
Heh, minulla on ollut samoja ajatuksia koirien haukkumisesta.
Täällä meidän alueella on paljon lapsiperheitä ja meteliä kyllä lähtee välillä. Ei kuitenkaan mitään taukoamatonta huutoa, eikä minua ole koskaan nämä lasten äänet häirinneet. Sen sijaan monesti ihmettelen näitä haukkuvia koiria, jotka päivystävät jokaisen äänen ja ohikulkijan. Omistajat ovat parhaimmillaan pihassa, eivätkä reagoi mitenkään koiriinsa. Väkisin mietin, etteikö tuo haukunta häiritse heitä?
Itselläni on kolme koiraa, enkä todellakaan jaksaisi kuunnella niiden haukkumista. Olen kouluttanut ne mahdollisimman hyvin pois tästä taipumuksesta. Toki se on vaikeaa, koska haukkuminen on koiralle luonnollista käytöstä. Aika hyvin koirat ovat oppineet, että ohikulkijat jätetään ilmoittamattta, mutta pihaan tulijat saa haukkua. Hiljenevät myös heti, kun kutsun ne luokseni. Sanoisin, että kaiken vaivan väärti, kun saa olla ainakin omien koirien haukunnalta rauhassa.
Minäkin ihmettelen tuota koirien jatkuvaa haukkumista. Okei, omat koirani eivät ole kauhean haukkuherkkää rotuakaan, koska en sellaisia kaupunkiin halunnut ottaa. Mutta kyllä ne joskus haukkuu ja silloin käsken ne sisälle saman tien, en todellakaan halua että ne räksyttää pihalla.
Tosin ihmettelen sitäkin miten herkästi ihmiset häiriintyy, me asutaan ihan koirapuiston lähellä ja kyllähän sieltä haukku kuuluu, mutta ei siitä mitään haittaa ole. Tavallaan se on kotoisaa, kun lapsuudessa maalla kuului aina jostain tarhassa olevan koiran haukku.
Jotkut lapset on tuollaisia kailottajia ja niin on kyllä jotkut aikuisetkin. Ja kyllä meidänkin pihasta saattaa melua kuulua, jos laitetaan joku sadetinleikki tai on lapsilla useampi kaveri kylässä. Mutta ei kai kenenkään lapset aamusta iltaan ole pihalla kiljuen koko ajan?
Meidänkin naapurissa asui perhe, jonka lapset kommunikoivan pelkästään huutamalla. Emme olisi varmaan edes kiinnittäneet asiaan huomiota, jos olisivat riehuneet paritaloyhtiönsä sisäpihalla pihakadun sijaan. Muuttivat onneksi pois muutama vuosi sitten.
Meilläpäin on myös yksi talo jossa lapsi huutaa, mut hän on erityinen.
Ei kilju. Koska ei itse jakseta kuunnella kiljumista.
Naapureita tuskin haittaisi, kun lähimpäänkin yli 100 metriä matkaa.
Asutaan itse kerrostalossa ja lasteni kavereista kaikki kovaäänisimmät ovat omakotiasujia. Kerrostaloasujat ymmärtävät, että ei voi huutaa tai kiljua sisällä ja osaavat kulkea rappukäytävässäkin hiljaa. Pari omakotiasujaa on sitten kovia huutamaan eivätkä edes kehotuksista ole hiljempaa. Enkä nyt puhu mistään itkuhuudosta, eihän sille voi mitään. Vaan ihan normaalista asioiden puhumisesta, pleikkaripeliä pelatessakin pitää huudahdella.
Kypsässä iässä oot saanut lapset ap. Viimeinen boomerisukupolvi syntyi Suomessa 1951 ja vanhimmat teinit tällä hetkellä on 2004 syntyneitä. Eli 53v ikäisenä. Aika suoritus täytyy myöntää.
Yhdessä naapuritalossa on huutavia lapsia, mutta muissa taloissa lapset osaavat käyttäytyä eivätkä huuda, joten en lähtisi yhden naapurin perusteella yleistämään. Meillä ei huudeta, vaikka on iso piha. Mennään viereen sanomaan, jos on asiaa.
Suomalainen ei oo tarpeeksi kaukana naapureistaan ees omakotitalossa. Nyt on aika mennä syvälle korpeen. Jos erämökin vieressä kulkevaa jokea alaspäin ajelehtii laiturisi ohi lastu, niin kirves mukaan ja kohti ylävirtaa.
Heh, minulla on ollut samoja ajatuksia koirien haukkumisesta.
Täällä meidän alueella on paljon lapsiperheitä ja meteliä kyllä lähtee välillä. Ei kuitenkaan mitään taukoamatonta huutoa, eikä minua ole koskaan nämä lasten äänet häirinneet. Sen sijaan monesti ihmettelen näitä haukkuvia koiria, jotka päivystävät jokaisen äänen ja ohikulkijan. Omistajat ovat parhaimmillaan pihassa, eivätkä reagoi mitenkään koiriinsa. Väkisin mietin, etteikö tuo haukunta häiritse heitä?
Itselläni on kolme koiraa, enkä todellakaan jaksaisi kuunnella niiden haukkumista. Olen kouluttanut ne mahdollisimman hyvin pois tästä taipumuksesta. Toki se on vaikeaa, koska haukkuminen on koiralle luonnollista käytöstä. Aika hyvin koirat ovat oppineet, että ohikulkijat jätetään ilmoittamattta, mutta pihaan tulijat saa haukkua. Hiljenevät myös heti, kun kutsun ne luokseni. Sanoisin, että kaiken vaivan väärti, kun saa olla ainakin omien koirien haukunnalta rauhassa.