Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rauta-arvoista

Vierailija
26.06.2023 |

En ymmärrä tätä, että joidenkin mielestä ferritiinillä ei ole mitään väliä, tai viitearvojen alapäässä olevaakin arvoa pidetään hyvänä. Eikö se ole niin että ferritiini laskee ennen hemoglobiinia ja alhaiset rautavarastot jo aiheuttaa oireita. Hemoglobiini voi pysytellä hyvänä, jopa melko korkeana pitkäänkin. Ihmisissä on eroja varmaan tässäkin suhteessa. Hemoglobiinin rajatkin on aika alhaiset naisilla ennenkuin todetaan mitään anemiaa. 117 tuntuu jo tosi alhaiselta ja sekin ilmeisesti normaali vielä vaikka varmasti jo aiheuttaakin oireita

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti moni nainen varmaan elää raudanpuutteessa tietämättään vuosiakin eikä tajua että oireet voisi johtua sellaisesta

Vierailija
2/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon raudanpuutteen vuoksi ihmisiä diagnisoidaan esim.masentuneiksi.Oireet voi olla vietävän katalat.Olo täysin vetämätön.

Naisilla yks ferritiinin laskija on niinkin yleinen ku runsaat menkat.

Tästä tulisi enemmälti puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon raudanpuutteen vuoksi ihmisiä diagnisoidaan esim.masentuneiksi.Oireet voi olla vietävän katalat.Olo täysin vetämätön.

Niin ja varmaan suurimmalla osalla naisista on ainakin joskus runsaat menkat. Ja varmaan ihan semmoiset normaalitkin kuluttaa aika hyvin rautaa. Vuosien kuluessa sitten hupenee ne varastot

Vierailija
4/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini aina alhainen ja jouduin ottamaan rautalisää, mutta kun menkat loppuivat ei tarvitse ottaa mitään lisiä, kun arvo on nyt jopa 150. Miehillä ei ole menkkaongelmaa ja sen takia heillä on yleensä aina hyvät ferritiiniarvot, ja se yläraja on paljon korkeampi kuin naisilla. En kyllä ymmärrä miksi. 

Vierailija
5/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini aina alhainen ja jouduin ottamaan rautalisää, mutta kun menkat loppuivat ei tarvitse ottaa mitään lisiä, kun arvo on nyt jopa 150. Miehillä ei ole menkkaongelmaa ja sen takia heillä on yleensä aina hyvät ferritiiniarvot, ja se yläraja on paljon korkeampi kuin naisilla. En kyllä ymmärrä miksi. 

En ymmärrä miksei ferritiiniä edes ikinä katsota perusterveydenhuollossa. Pelkästään hemoglobiinia tuijotetaan. Lisäksi esimerkiksi korkear trombosyytit saattaa johtua raudanpuutteesta

Vierailija
6/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitearvot rakentuu sen mukaan millaisia arvoja ihmisillä keskimäärin on. Naisilla on usein alhainen ferritiini ja se aiheuttaa sen, että viitearvotkin sijoittuvat alemmas.

Vierailija
7/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä tässä on ongelma? Osta lisärautaa, ei siihen reseptiä tarvitse.

Vierailija
8/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se ettei sitä ferritiiniä koskaan edes katsota ja yleensä ihmiset ajattelee että jos hemoglobiinikin on normaali niin kaikki on hyvin. Ei sitä edes tajua että rautaa oikeasti tarvisikin

Vierailija
9/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitearvot rakentuu sen mukaan millaisia arvoja ihmisillä keskimäärin on. Naisilla on usein alhainen ferritiini ja se aiheuttaa sen, että viitearvotkin sijoittuvat alemmas.

Niin, mutta tuohan on väärin, kun naisille ferriitiini on alhaisempi menkkojen takia. Ilman menkkoja raja-arvot olisivat varmaan ihan samat. 

Vierailija
10/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se ettei sitä ferritiiniä koskaan edes katsota ja yleensä ihmiset ajattelee että jos hemoglobiinikin on normaali niin kaikki on hyvin. Ei sitä edes tajua että rautaa oikeasti tarvisikin

Katsovat kyllä sitten kun olet riittävän sairas. Rautaa voit syödä ilman lääkärin lupaa ja ferritiinin voit käydä mittauttamassa omalla kustannuksella, viitearvot 15-125.

Itselläni munuaissairauden aiheuttama anemia ja ferritiini viimeksi 34, en syö rautaa koska se ei tähän auta, rautainfuusiota ei vielä tuohon arvoon annettu, hb 118, hb pysyy suht ok epo-pistoksilla. Runsaat menkatkin on mutta ovat tässä tilanteessa pienin murheeni.

Vierailija
11/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 49 ja on kuulemma normaali. Hemoglobiini ollut aina yli 140. Olen nyt alkanut kuitenkin syömään rautaa, koska en luota että sitä saan kunnolla, kunen mitään muutakaan vitamiinia tai hivenainetta saa tarpeeksi, vaikka vetelen niitä purkista säännöllisesti. Nyttenkin D vitamiini arvo oli 43, vaikka olen syönyt jo kaksi kuukautta lääkärin ohjeen mukaan 200mikrogrammaa vuorokaudessa. Olihan se noussut joo helmikuusta, jolloin oli 37.

Vierailija
12/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni oli ferritiiniarvo  4, olin ollut pitkään erittäin väsynyt, mitään en saanut aikaieksi, eikä mikään kiinnostanut/tuntunut miltään. hb 112

On runsaat menkat ja sain caprilon-lääkkeen ja kehotuksen syödä rautaa.

Vuosi tuon jälkeen arvot on pikkusen noussu hb127 ferritiiniarvoa en tiedä.

Mutta tuntuu että oon kyllä jotenkin väsyny ja uupunut..

Vierailija
13/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ylipäätään vitamiinipuutosten vuoksi!

B12 vitamiini on myös yksi yleinen puutos, erityisesti naisilla.

Vierailija
14/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 49 ja on kuulemma normaali. Hemoglobiini ollut aina yli 140. Olen nyt alkanut kuitenkin syömään rautaa, koska en luota että sitä saan kunnolla, kunen mitään muutakaan vitamiinia tai hivenainetta saa tarpeeksi, vaikka vetelen niitä purkista säännöllisesti. Nyttenkin D vitamiini arvo oli 43, vaikka olen syönyt jo kaksi kuukautta lääkärin ohjeen mukaan 200mikrogrammaa vuorokaudessa. Olihan se noussut joo helmikuusta, jolloin oli 37.

Aika paljon d-vitamiinia syöt jos otat 200 mikrogrammaa päivässä

Vierailija
15/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon d-vitamiinia syöt jos otat 200 mikrogrammaa päivässä

Joo, niin syön, lääkärin ohjeiden mukaan. Alle 50 arvo on puutostila. Nykyään jopa alle 75 pidetään heikkona, saati alle 50.

Vierailija
16/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon raudanpuutetta vähätellään. Minulla ei meinaa suun kautta otettava rauta imeytyä vaikka teen kaikkeni sen edistämiseksi, mutta infuusioon on todella vaikea päästä. Ferritiini laskee välittömästi alle viitearvojen kun raudan jättää tauolle ja olen niiiiiin väsynyt olemaan väsynyt. Raudanpuutteen alkuperäänkin on vaikea puuttua, kun ei saa lääkäriaikaa muuten kuin yksityiseltä.

Vierailija
17/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon raudanpuutetta vähätellään. Minulla ei meinaa suun kautta otettava rauta imeytyä vaikka teen kaikkeni sen edistämiseksi, mutta infuusioon on todella vaikea päästä. Ferritiini laskee välittömästi alle viitearvojen kun raudan jättää tauolle ja olen niiiiiin väsynyt olemaan väsynyt. Raudanpuutteen alkuperäänkin on vaikea puuttua, kun ei saa lääkäriaikaa muuten kuin yksityiseltä.

ei infuusiokaan tilannetta paranna kuin vain hetkeksi, ellei raudanpuutteen syytä selvitellä niin infuusion jälkeen oireet taas palaa, kokeiltu on.

Vierailija
18/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei ferritiiniä edes ikinä katsota perusterveydenhuollossa. Pelkästään hemoglobiinia tuijotetaan.

Maksaa, siksi ei oteta.

Vierailija
19/19 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei ferritiiniä edes ikinä katsota perusterveydenhuollossa. Pelkästään hemoglobiinia tuijotetaan.

Maksaa, siksi ei oteta.

Joo mutta kun toi hb ei kerro kaikkea. Olis tärkeä koe. Naisilta vois ainakin sen kattoa, jos oireet sopisi raudanpuutteeseen