Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jokamiehenoikeus on naisia syrjivä termi - jatkossa sukupuolineutraaliksi

Vierailija
26.06.2023 |

Metsähallitus linjaa, että termistä jokamiehenoikeus luovutaan.
Tulevaisuudessa se on jokaisenoikeus koska kyseessä on muidenkin sukupuolten oikeus.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama. Mun puhekielessä se on jatkossakin jokamiehenoikeus vaikka nainen olenkin. Samoin esimies on ja pysyy esimiehenä vaikka hänkin on nainen.

Sen sijaan näille tällaisia uudistuksia vaativille saattaa tulla puhekieleen ihan uusia nimityksiä.

Vierailija
22/29 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikissa termeissä olisi ---nainen niin miehet olisivat vaatimassa muutosta. Ne samat miehet jotka nyt vastustavat miestermeistä luopumista.

Minä olen nainen ja vastustan miestermeistä luopumista. Ne on vakiintunut osa suomen kieltä, tuollaiset uusioväännökset on vain teennäisiä ja hämmennystä herättäviä. Jos jotain niin ne juuri kiinnittävät huomiota miettimään sitä että koskeeko tämä oikeus nyt varmasti kaikkia sukupuolia, kun taas miestermit olivat paljon neutraalimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukupuolilla ole oikeuksia vain ihmisillä, joten pitäisi olla ihmisoikeus.

Vierailija
24/29 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena en ole loukkaantunut tuosta termistä, ehkä se loukkaa jotain transnaisia sitten?

Vierailija
25/29 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi hyvä termi olisi yksinkertaisesti luonnossaliikkujanoikeudet. Kivasti vielä rimmaa sanojen alut.

Mitä oikeuksia luonnossaliikkujalla olisi ja tulisiko tämän myötä esim. oikeus ajaa moottoriajoneuvolla metsässä, koska luonnossa siinäkin liikutaan.

Vierailija
26/29 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. yhteisoikeus olisi luontevamman kuuloinen termi

Vierailija
27/29 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sitä ei pidä eikä tarvitse muuttaa. Se on ollut niin selkeä nimi kaikelle sille mitä suomalainen saa luonnossa tehdä.

Vierailija
28/29 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisena en ole loukkaantunut tuosta termistä, ehkä se loukkaa jotain transnaisia sitten?

Miksi et?

Vierailija
29/29 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua häiritse että näitä muutetaan, ihan hyvä vaan että kieli uudistuu. Vanhat jäärät ei näitä toki opi, mutta se on heidän ongelmansa. Kyllä ne tulevat sukupolvet nämä sitten oppii. Käytetäänhän nykyään myös nimityksiä putki tai sähköasentaja, miksi se pitäisi olla se putkimies tai sähkömies. Ja jostain syystä lentoemäntää ei ole koskaan käytetty miespuolista vaan käytetään sanaa stuertti. Kun eihän miestä voi naiseksi kutsua, mutta toisinpäin se onkin ok...