Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako kukaan neuvoa, kun lääkäri ei suostunut katsomaan kunnolla ?

Vierailija
25.06.2023 |

Ihossa on päästä jalkoihin kirveleviä vaaleanruskeita renkaita, ne näkyvät hyvin heikosti, mutta polttelevat kuin nokkosten poltot.
Niitä on kasvoissa, käsivarsissa, vartalossa, joka paikassa. Niissä näkyy renkaan epäsäännöllinen ulkoreuna (keskeltä iho normaali) ja niiden sisään tulee pienempiä renkaita. Ne kasvavat hitaasti isommiksi.
Olen yrittänyt jo pitkään hoitaa niitä apteekin voiteilla Lamisil, Canesten, Sibicort ja pessyt ihoa Konact shampoolla ja kokeillut myös ruokasoodalla pesemistä. Käsidesilläkin olen niitä sivellyt.

Noita voiteita ei voi pitkään yhtäjaksoisesti käyttää ja olen pitänyt välillä taukoja. Ei ole auttanut.
Lääkäri ei suostunut katsomaan niitä läheltä, koska ei näkynyt punaisia selviä laikkuja. Ei suostunut ottamaan ihonäytettä, vaikka pyysin. Sanoi, etten saa enää puhua asiasta tai varata siihen aikaa.
Onko kellään kokemuksia tästä, allergialiitolta sanottiin, että voisi olla vartalosilsaa.
Miten sen saisi parantumaan ? Alkaa olla hankala olo kun ihoa kirvelee joka paikasta.
Ei ole varaa yksityiselle ja sisäinen sienilääke kuulemma tekee huonoa oloa.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla pitää olla useampi viikko ilman sienilääkkeitä takana, että yksityinenkään pystyy ottamaan näytteen. Ja mikä tahansa sieni-ihottuma voi myös kirvellä, jos iho on päässyt liian huonoon kuntoon, on atooppinen iho alunperin tai jos sattuu olemaan tietylle sienelle allerginen. Sitten lääkärit pitää sitä mielikuvituksen tuotteena, kun ei se kirvely osu käypä hoidon oireenkuvaan. Ihotautilääkärit ottaa tämän allergia/atopiamahdollisuuden usein huomioon. Mutta niitä kokeita ei oteta, jos on liian vähän aikaa kulunut lääkevoiteiden käytöstä.

Vierailija
82/93 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäkkäiset rinkulat, kova kirvely ja kutina voivat viitata monimuotoiseen punavihoittumaan. Googlaa kuvahaulla monimuotoinen punavihoittuma tai erythema multiforme.

Jos oma ihottumasi näyttää samalta, niin kannattaa mennä ihotautilääkärille. Yleislääkärit eivät yleensä tunnista tautia. Hoitona on kortisonivoide ja ja joskus myös liuos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla savipuoli? Nizoral shampoo tehoaa hyvin. T.Hoitaja

Saako sitä levittää koko vartalolle ja mitenkähän pitkään pitäisi käyttää? En ole ap, mutta jotain omituista ihottumaa on pitkin kroppaa.

Saa kyllä. Levittää vartalolle ja antaa vaikuttaa viitisen minuuttia viitenä päivänä peräkkäin.

T. Hoitaja

Vierailija
84/93 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle ihotautilääkärille. Lopeta sitä ennen kaikki lääkitys tai mitä ihme tököttejä käytätkään. Lääkäri antaa sitten oikean diagnoosin ja oikeat lääkkeet.

Ihosairaudet ovat monimutkaisia diagnosoida, eivät kykene siihen perusterveydenhoidossa.

Vierailija
85/93 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö uimassa? Entäs järvisyyhy?

Ei ole sitä, tämä vaiva on ollut jo kuukausia ja monenlaista on kokeiltu, omat keinot alkaa loppua ja siksi täällä kyselen vinkkejä, jos jollakin olisi ollut sama vaiva.

Tämä tekee hyvin vaaleanruskeita renkaita jotka ensin kasvaa isommiksi hitaasti, niiden sisään tulee toisia pienempiä renkaita rypälemäisesti, joskus ne kuviot muistuttaa kukkaa. 

Näkyy siis todella hennosti, mutta polttavan kirvelyn takia olen ne iholta löytänyt. Esim. metrin päästä ne eivät näy ollenkaan (siltä etäisyydeltä, mistä lääkäri ja hoitajat nopeasti vilkaisivat, vaikka pyysin katsomaan tarkkaan).

Allergialiitolta sanottiin, että on olemassa heikosti havaittavaa muotoa silsasta ja he ehdotti Sibicort voidetta, jota käytin 2 viikkoa 100g. Pakkauksen ohjeessa neuvotaan, ettei voi käyttää kerralla kauempaa.

Netin kuvien mukaan renkaat iholla muistuttaa rengasmaista silsaa, mutta minulla ne ei ole punaisena vaan vaaleanruskeana. Sibicort ei parantanut kahdessa viikossa.

Kerran tummui sormien välistä ja vatsan kohdalta kokonaan ruskeaksi siis myös renkaiden sisäpuolelta ja ne näkyi selvästi kauemmaskin, ne parani 2% kortisonilla muutamassa päivässä. Lähetin niistä kuvan terveyskeskukseen netissä, tulkitsivat, että olisi verenpurkaumia, mutta nehän ei ole ruskeita vaan sinipunervia. Terveyskeskuksessa ei tunneta tätä ruskeaa ihomuutosta ollenkaan ja lääkärikin sanoi, ettei sellaista muka ole olemassakaan. Nuori lääkäri, he kaikki etsivät silsan yleisintä muotoa, eli punaista hilseilevää ihottumaa, jota tämä ei ole.

Nuo vaaleat renkaat on tiukemmassa parantua kuin ne ruskeat laikut ja niitä tulee koko ajan uusia, periaatteessa pitäisi voidella koko iho päästä varpaisiin jos haluaisi estää leviämisen, mutta se määrä lääkevoidetta voi jo aiheuttaa sisäelimiin ongelmia. Kortisonia ei saa käyttää kuin pari viikkoa kerralla ja pienille alueille. Niitä on myös silmäluomissa, nenässä, huulen yläpuolella, poskissa, ym. 

Hiusten alla polttelee joskus päänahassa, hiuksia olen pessyt Nizoral ja Konact shampoolla, kokeilin pestä ihoa muualtakin sillä ja tosiaan iho alkoi punoittamaan aika rajusti käsivarsissa ja kaulassa joten se piti lopettaa. Nizoral näyttää ohentavan hiuksia ohimoilta. Sen tehosta päänahassa on vaikea sanoa, kun hiusten alle ei näe. Polttelu päänahassa ja muuallakin ihossa on vaihtelevaa, välillä polttelee sieltä, välillä tuolta. 

Kokeilen noita vinkkejä mitä täällä on annettu, etikkaa ja histamiinia, sinkkivoidetta. 

Vierailija
86/93 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle ihotautilääkärille. Lopeta sitä ennen kaikki lääkitys tai mitä ihme tököttejä käytätkään. Lääkäri antaa sitten oikean diagnoosin ja oikeat lääkkeet.

Ihosairaudet ovat monimutkaisia diagnosoida, eivät kykene siihen perusterveydenhoidossa.

Olisin mennyt jo aikaa sitten jos olisi pienestä eläkkeestä varaa.

Käyntimaksu+mahdollinen ihotesti+lääkitys = liian iso lasku minulle. Kela ei korvaa.

Vierailija
87/93 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäkkäiset rinkulat, kova kirvely ja kutina voivat viitata monimuotoiseen punavihoittumaan. Googlaa kuvahaulla monimuotoinen punavihoittuma tai erythema multiforme.

Jos oma ihottumasi näyttää samalta, niin kannattaa mennä ihotautilääkärille. Yleislääkärit eivät yleensä tunnista tautia. Hoitona on kortisonivoide ja ja joskus myös liuos.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita, kiitos.

Vierailija
88/93 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla pitää olla useampi viikko ilman sienilääkkeitä takana, että yksityinenkään pystyy ottamaan näytteen. Ja mikä tahansa sieni-ihottuma voi myös kirvellä, jos iho on päässyt liian huonoon kuntoon, on atooppinen iho alunperin tai jos sattuu olemaan tietylle sienelle allerginen. Sitten lääkärit pitää sitä mielikuvituksen tuotteena, kun ei se kirvely osu käypä hoidon oireenkuvaan. Ihotautilääkärit ottaa tämän allergia/atopiamahdollisuuden usein huomioon. Mutta niitä kokeita ei oteta, jos on liian vähän aikaa kulunut lääkevoiteiden käytöstä.

Hyvä tietää, kiitos

Vierailija
89/93 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyntimaksu+mahdollinen ihotesti+lääkitys = liian iso lasku minulle. Kela ei korvaa.

Luulen, että saadaksesi asiaan apua, sinun on taiottava rahat jostain kasaan, jotta pääset yksityiselle lääkärille. Muuten tilanteesi vain pahenee ja kärsit aivan turhaan. Voisitko säästää ja nipistää jostain menoista? Haet vaikka ruokakassin ja sen edestä laitat rahaa jemmaan? Syöt kaurapuuroa välillä ja säästät rahaa tai käy keräämässä pulloja tms. Jos tulosi on todella pienet, niin olisiko mahdollista saada apua toimeentulotuesta? Jotain sinun on keksittävä, nyt kaikki keinot käyttöön. Yleislääkäri ei toimi, koska heidän osaaminen ei vain riitä.

Vierailija
90/93 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli rengasmaista ihottumaa sen jälkeen kun olin ensin saanut ilmeisesti viinirypäleistä kammottavan nokkosrokkoreaktion. Sen jälkeen iholle tuli rengasmaista ihottumaa, etenkin kohtiin jotka koskivat muualle ihoon, siis taipeet, reidet, jos oli nukkuessa vastakkain jne.

Myös miehelle tuli samanlaista ihottumaa. Lääkärissä arveltiin että voinut olla jokin sieni iholla joka pääsi villiintymään nokkosrokon seurauksena. Muistaakseni syötiin joku lääkitys.

Vierailija
91/93 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että saadaksesi asiaan apua, sinun on taiottava rahat jostain kasaan, jotta pääset yksityiselle lääkärille. Muuten tilanteesi vain pahenee ja kärsit aivan turhaan. Voisitko säästää ja nipistää jostain menoista? Haet vaikka ruokakassin ja sen edestä laitat rahaa jemmaan? Syöt kaurapuuroa välillä ja säästät rahaa tai käy keräämässä pulloja tms. Jos tulosi on todella pienet, niin olisiko mahdollista saada apua toimeentulotuesta? Jotain sinun on keksittävä, nyt kaikki keinot käyttöön. Yleislääkäri ei toimi, koska heidän osaaminen ei vain riitä.

Kiitos välittämisestä. Toimeentulotuki ei korvaa yksityisiä lääkärikäyntejä, muutoin kuin jos yleislääkäri on määrännyt lähetteen ja se jo tiedetään, ettei sitä lähetettä tipu. Yleislääkäri sanoi, ettei sinne yksityiselle kannata mennä 'rahojaan tuhlaamaan'.

En haluaisi ruikuttaa rahasta, mutta nyt on jo elämä tiukkaa muutenkin. Ei ole takuita siitä, että yksityislääkärikään ottaisi tosissaan, jos sattuu olemaan nuori ja kokematon.

Ymmärrän kyllä, että tämä vaiva pitäisi jo saada kuntoon nopeasti ja tehokkaasti. Hirvittää vaan ottaa vastaan isoa laskua, jos lääkäri ei sitten osaakaan auttaa. Meni luotto lääkäreihin. 

Mutta pitää nyt kokeilla nuo annetut vinkit ja sitten yrittää päästä jotenkin vielä lääkäriin. -ap

Vierailija
92/93 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli rengasmaista ihottumaa sen jälkeen kun olin ensin saanut ilmeisesti viinirypäleistä kammottavan nokkosrokkoreaktion. Sen jälkeen iholle tuli rengasmaista ihottumaa, etenkin kohtiin jotka koskivat muualle ihoon, siis taipeet, reidet, jos oli nukkuessa vastakkain jne.

Myös miehelle tuli samanlaista ihottumaa. Lääkärissä arveltiin että voinut olla jokin sieni iholla joka pääsi villiintymään nokkosrokon seurauksena. Muistaakseni syötiin joku lääkitys.

Tuliko sisäisestä lääkkeestä huonoa oloa ?

Vierailija
93/93 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano yksityisellä jos et halua sisäistä sienilääkettä, pelkäät huonoa oloa. Kai siellä on joku antibiootti ja maitohappovalmiste. Joskus terkkarikin hoitaa asiaa, antaa reseptin, kysyy kai siihen lekurilta ohjeet.

Ehdin ennen lääkäriä kysyä asiaa 4:ltä hoitajalta. Sama homma, kukaan ei katsonut kunnolla.

Mutta tämä ei auta nyt tässä asiassa. Kokeilen sitä antihistamiinia, jota ehdotettiin.

Mistä luulet ettei viisi (5) terveydenhuollon ammattihenkilöä ottanut ihomuutostasi tosissaan? Oikeasti, vaikea uskoa että noin moni.

Helposti. Mä jouduin käymään 5 eri lääkärillä tuloksetta. 6. kerralla menin yksityiselle erikoislääkärille (kalliille sellaiselle), jolla Suomen parhain asiantuntemus kyseisestä erikoisalasta. Parilla tutkimuksella selvisi kaksi eri diagnoosia, joihin löytyi apu, ja nyt pärjäilen ihan ok, sillä sain oikeaa hoitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme