Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit, laittaisitko pienen perintösumman pahan päivän varalle vai maksaisitko pienen luoton pois?

Vierailija
25.06.2023 |

Kun en osaa itse päättää kumpi olisi järkevämpää, niin kysynpä teiltä. Kyseessä ei ole iso asia, mutta kuitenkin.. Sain pienen perinnön tädiltäni, ihan vain vähän alle 5000 euroa. Minulla on pieni kulutusluotto, joka on 4200 euroa. Maksan sitä pois noin 160 euroa kuussa. Kumpi olisi nyt järkevämpää, laittaa tuo vajaa 5000 euroa säästöön pahan päivän varalle, koska oma työtilanne on epävarma ja minulla on myös asuntolainaa noin 70000 euroa, vai maksaisinko tuon kulutusluoton pois, jolloin kuukausimenoni vähentyisivät 160 euroa jatkossa ja hätätilanteessa voisin nostaa luottoa uudelleen, sillä sen käyttövara on 5000 euroa. Sanottakoon vielä, että olen pienipalkkaisella alalla.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille jo mielipiteensä kertoneille. Yksi teistä kysyi vuosikorkoa. Se on 8%.

Tuo on kulutusluotolle vielä matala, mutta harva saa säästöille/ sijoituksille tuotakaan korka eli maksele velka pois ja ala säästää sitten. 

Luulenpa, että teen juuri niin. Maksan luoton pois huomenna, kun rahat tulevat tilille ja laitan toistaiseksi menemään sen 160 euroa automaattisesti palkkatililtä säästötilille palkkapäivänä. Sen perinnön ylijäävän osan, joka siis on tarkalleen 760 euroa, laitan suoraan säästötilille, jolla on ennestään vähän rahaa (alle tonnin). Se riittäköön hätävaraksi toistaiseksi.

Kiitos paljon jokaiselle omasta mielipiteestänne. Ne kaikki helpottivat oman päätöksen tekemisessä.

Säästötilin sijaan kannattaa ehdottomasti säästää rahastoihin, muuten inflaatio syö säästöt pois. 

Vierailija
42/42 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotto pois ehdottomasti. Siinä korkokulut isot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla