Mitä tekisit, laittaisitko pienen perintösumman pahan päivän varalle vai maksaisitko pienen luoton pois?
Kun en osaa itse päättää kumpi olisi järkevämpää, niin kysynpä teiltä. Kyseessä ei ole iso asia, mutta kuitenkin.. Sain pienen perinnön tädiltäni, ihan vain vähän alle 5000 euroa. Minulla on pieni kulutusluotto, joka on 4200 euroa. Maksan sitä pois noin 160 euroa kuussa. Kumpi olisi nyt järkevämpää, laittaa tuo vajaa 5000 euroa säästöön pahan päivän varalle, koska oma työtilanne on epävarma ja minulla on myös asuntolainaa noin 70000 euroa, vai maksaisinko tuon kulutusluoton pois, jolloin kuukausimenoni vähentyisivät 160 euroa jatkossa ja hätätilanteessa voisin nostaa luottoa uudelleen, sillä sen käyttövara on 5000 euroa. Sanottakoon vielä, että olen pienipalkkaisella alalla.
Kommentit (42)
Luotosta tosiaan maksat korkoa. Jos sen maksaa pois ja jatkat säästämällä sen 160e kuukaudessa reilun 2 vuoden päästä sinulla on jo nykyisen luoton verran säästössä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jos säästää 160 euroa kuussa, niin sen 5000 kasaamiseen menee 2,5 vuotta. Ei se 5 tonnia kovin äkkiä ole uudelleen kasassa.
No ei tietenkään mutta kun se 4200 euron kulutusluotto on maksettu niin rahaa onkin käytössä tarvittaessa 9200€.
Niin, sitten kahden ja puolen vuoden päästä, mutta entä jos jotain tapahtuu sitä ennen? Sanotaan vaikka vuoden kuluttua. Pitää nostaa uudelleen lainaa ties millä korolla, jos puskuria ei ole vielä kertynyt riittävästi. Minä laittaisin 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Säästäisin sen.
Velkaa saanet maksettua pois joka tapauksessa muutenkin mutta tuollaista isompaa säöstöä on vaikea kerryttää.
Mäin mäkin tekisin. On kiva jos säästössä on vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jos säästää 160 euroa kuussa, niin sen 5000 kasaamiseen menee 2,5 vuotta. Ei se 5 tonnia kovin äkkiä ole uudelleen kasassa.
No ei tietenkään mutta kun se 4200 euron kulutusluotto on maksettu niin rahaa onkin käytössä tarvittaessa 9200€.
Niin, sitten kahden ja puolen vuoden päästä, mutta entä jos jotain tapahtuu sitä ennen? Sanotaan vaikka vuoden kuluttua. Pitää nostaa uudelleen lainaa ties millä korolla, jos puskuria ei ole vielä kertynyt riittävästi. Minä laittaisin 50/50.
Matemaatikkona en kannata tätä.
Säästöön pahan päivän varalle, maksele pois sitä luottoa entiseen tahtiin niin kauan kun vaan töitä ja tuloja riittää. Jos menetät työsi, sitten alkaa ne pahat päivät.
Tietysti maksat luotot pois. Sullahan jää joka tapauksessa melkein 800€ laitettavaksi säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäisin sen.
Velkaa saanet maksettua pois joka tapauksessa muutenkin mutta tuollaista isompaa säöstöä on vaikea kerryttää.No eihän ole jos tähänkin asti on ollut varaa maksaa 160 euroa kuussa luottoa pois. Kun sen maksaa perintörahoilla kerralla pois niin sittenhän jää joka kuussa ylimääräistä se sama 160 euroa jonka voi laittaa säästöön.
Noin mä kuitenkin olen tehnyt ja se on ollut ihan fiksua.
Sain pienen perinnön ja nyt olen jo kolminkertaistanut sen ja myös samaan aikaan maksanutvelkoja pois.
Säästäminen on helpompaa kun sen tekee pienen pesämunan päälle.
Ei ole pakko tehdä niin kuin mä neuvon. Kerron vain oman tapani.
Maksaisin luoton pois, siinä kuluja ja korkoja. Sitten säästämään pahanpäivän varalle.
Ja huoh, saisipa itsekin jostain muutaman ylimääräisen tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksestäsi puuttui olennainen tieto: mikä sinulla on vuosikorko siinä 4200 euron kuukausiluotossa? Jos 10 % tai enemmän, niin ehdottomasti kannattaa maksaa luotto pois. Laita lisäksi säästöön perinnöstä luotonmaksun jälkeen jääneet rahat, niin sinulla on pieni säästö yllättävää menoa varten.
Kulutusluottojen korot ovat tunnetusti korkeat, en usko että on luottoa jota ei kannattaisi heti maksaa pois.
Ainoa tällainen vaihtoehto olisi, jos löytäisi rahaston jonka keskimääräinen tuotto olisi luoton korkoa suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Kulutusluotto pois ja alat säästää 160e/kk.
Juuri tämä. Kulutusluoton korot on aina korkeat, joten tietenkin se kannattaa maksaa pois. Sitten voi alkaa säästää puskuria.
Ja jos pahapaikka tulee, niin luottohon voi nostaa taas uudestaan.
Kiitos kaikille jo mielipiteensä kertoneille. Yksi teistä kysyi vuosikorkoa. Se on 8%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäisin sen.
Velkaa saanet maksettua pois joka tapauksessa muutenkin mutta tuollaista isompaa säöstöä on vaikea kerryttää.No eihän ole jos tähänkin asti on ollut varaa maksaa 160 euroa kuussa luottoa pois. Kun sen maksaa perintörahoilla kerralla pois niin sittenhän jää joka kuussa ylimääräistä se sama 160 euroa jonka voi laittaa säästöön.
Noin mä kuitenkin olen tehnyt ja se on ollut ihan fiksua.
Sain pienen perinnön ja nyt olen jo kolminkertaistanut sen ja myös samaan aikaan maksanutvelkoja pois.
Säästäminen on helpompaa kun sen tekee pienen pesämunan päälle.Ei ole pakko tehdä niin kuin mä neuvon. Kerron vain oman tapani.
No aika sijoittajaässä saat olla, jos ylität kulutusluottojen korot. Säästäminen on ihan yhtä helppoa, oli se pesämunan päällä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille jo mielipiteensä kertoneille. Yksi teistä kysyi vuosikorkoa. Se on 8%.
Tuo on kulutusluotolle vielä matala, mutta harva saa säästöille/ sijoituksille tuotakaan korka eli maksele velka pois ja ala säästää sitten.
Maksat kulutusluoton pois ja lisäksi lyhennät asuntolainaa 160e enemmän kuin nykyisin. Vähemmän korkoja niin kauan kunnes voit laittaa lainarahat tuottamaan enemmän kuin niiden korot.
Äläkä enää ota kulutusluottoja.
Vierailija kirjoitti:
Entä tilinhoitopalkkio per kk? Mieti että saat koron ja palkkion säästöön jatkossa
Vierailija kirjoitti:
No voi toki maksaa luoton pois ja hakata 160€ kuussa johonkin muuhun. Näin 2,5 vuoden jälkeen ei ole mitään säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kulutusluotolle vielä matala, mutta harva saa säästöille/ sijoituksille tuotakaan korka eli maksele velka pois ja ala säästää sitten.
Luulenpa, että teen juuri niin. Maksan luoton pois huomenna, kun rahat tulevat tilille ja laitan toistaiseksi menemään sen 160 euroa automaattisesti palkkatililtä säästötilille palkkapäivänä. Sen perinnön ylijäävän osan, joka siis on tarkalleen 760 euroa, laitan suoraan säästötilille, jolla on ennestään vähän rahaa (alle tonnin). Se riittäköön hätävaraksi toistaiseksi.
Kiitos paljon jokaiselle omasta mielipiteestänne. Ne kaikki helpottivat oman päätöksen tekemisessä.
Jos pystyt hätätilanteessa nostamaan tuota luottoa uudelleen ilman suurta ylimääräistä maksua, lyhentäisin luoton kokonaan pois. Maksat kuitenkin nyt luotosta korkoa noin 300 euroa vuodessa. Säästät tämän, jos maksat luoton pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä tilinhoitopalkkio per kk? Mieti että saat koron ja palkkion säästöön jatkossa
Laskutuspalkkio on ollut 3,50/ kk. Onhan sekin toki rahaa.
Kysymyksestäsi puuttui olennainen tieto: mikä sinulla on vuosikorko siinä 4200 euron kuukausiluotossa? Jos 10 % tai enemmän, niin ehdottomasti kannattaa maksaa luotto pois. Laita lisäksi säästöön perinnöstä luotonmaksun jälkeen jääneet rahat, niin sinulla on pieni säästö yllättävää menoa varten.