Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen käynyt varmaan viidellä eri ammatinvalintapsykologilla

Vierailija
25.06.2023 |

Ei mitään apua. Saitko sinä apua ammatinvalintapsykologilta?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se valinta pitää itse osata tehdä. Kuka muu sinun puolestasi osaa sen päättää?

Vierailija
2/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut apua aiemmin. Mitä tuloksia sait siitä raksi ruutuun tehtävästä? Oletko analyyttinen jne. vai jotain muuta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vertailulista:

A3 paperi

Vasempaan laitaan se kaikki unelmahöttö mikä olisi idyllisintä. Älä mieti riittääkö taitosi tai rahasi.

Oikeaan reunaan mahdollisimman negatiivinen kuvaus itsestäsi ja oppimisestasi, se miten huono olet ja mitä et osaa

Keskelle poimit vasemmalta ja oikealta ne faktat, jotka sopivat yhteen

= vastauksesi

Vierailija
4/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin voi täytellä netissä testejä ja käyttää myös niitä omia aivojaan. Aika kujalla saa itsensä kanssa olla jos jostain ammatinvalintapsykologista on oikeasti apua. Yleensä ihmisten ongelma on se että alat joille sopisi eivät työllistä, palkalla ei elä tms. tai on jotain fyysisiä tai psyykkisiä esteitä vähän joka alalle. Siinä ei psykologiset testit paljoa hyödytä.

Vierailija
5/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintapsykologiammattilainen.  :)

Vierailija
6/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta mihin ihmeessä ammatinvalinnassa tarvitaan psykologin apua? Ei kai se ammatin valitseminen mikään psykologinen ongelma ole.

Vierailija
7/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä nykyaika kyllä merkillistä. Ennen vanhaan jokainen osasi valita ammattinsa ihan itse.

Vierailija
8/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta mihin ihmeessä ammatinvalinnassa tarvitaan psykologin apua? Ei kai se ammatin valitseminen mikään psykologinen ongelma ole.

Jälkikäteen ajateltuna esim mulle olisi ollut apua moisesta siinä lukion lopulla/jälkeen esim. Varmasti moni on samanlaisessa pulassa eri ikävaiheessa.

Vierailija
9/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta se olet sinä itse, joka päättää ammattisi. Ei sitä voi ulkoistaa muille. Saat korkeintaan jotain osviittaa siitä, minkälainen olet ja millä aloilla sitä voisi hyödyntää. Sinun on kuitenkin aika ottaa vastuu omasta elämästäsi, niin pääset eteenpäin.

Vierailija
10/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs ammatissa itse olet? Alkoi kiinnostaa :)

Vierailija
11/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet päässyt noin monelle? Moni ei pääse yhdellekään.

Vierailija
12/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin TE-toimiston ammatinvalintapsykologille tai jollekin vastaavalle. Tuskin oikea psykologi oli kun mitään ei osannut ja vaikutti siltä, että kuka tahansa olisi tuohon työhön pystynyt. Siteen kun uskalsin sanoa, että tästä palvelusta ei ollut mitään hyötyä suututtiin ja valittavat, että olen itse syyllinen. Mitään vastauksia mihinkään tuolta ei saanut. Joko eivät ehdota mitään tai sitten varmaan ehdottavat kaikille lähihoitajan koulutusta.

Vierailija
13/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan normaalia, että mitään unelma-ammattia ei ole. Silloin kouluttaudutaan vaan sellaiseen muuhun ammattiin joka työllistää, kuten esimerkiksi lähihoitajaksi.

Vierailija
14/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs ammatissa itse olet? Alkoi kiinnostaa :)

Olen jo eläkkeellä mutta biologina tein työurani.

Vierailija
15/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin TE-toimiston ammatinvalintapsykologille tai jollekin vastaavalle. Tuskin oikea psykologi oli kun mitään ei osannut ja vaikutti siltä, että kuka tahansa olisi tuohon työhön pystynyt. Siteen kun uskalsin sanoa, että tästä palvelusta ei ollut mitään hyötyä suututtiin ja valittavat, että olen itse syyllinen. Mitään vastauksia mihinkään tuolta ei saanut. Joko eivät ehdota mitään tai sitten varmaan ehdottavat kaikille lähihoitajan koulutusta.

Ei psykologin tehtävä ole ehdottaa sinulle ammattia. Vaan auttaa sinua löytämään vahvuutesi ja heikkoutesi, jotta sinun olisi helpompi valita itsellesi sopiva ammatti.

Vierailija
16/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt ihminen itse paremmin tietää mihin ammattiin haluaa kuin joku uppo-outo psykologi.

Ammatinvalinnanohjaajat ymmärrän kyllä. He kertovat erilaisista vaihtoehdoista niille, joilla ei varsinaisesti ole kiinnostusta mihinkään.

Vierailija
17/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet päässyt noin monelle? Moni ei pääse yhdellekään.

Noo... Ammattivalittaja onkin vähän eri porukkaa kuin me tavalliset kuolevaiset. Pääsee sormia napsauttamalla mihin tahtoo, vaikka trooppiselle etelänlomalle.  :)

Vierailija
18/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt - en ole saanut apua.

Ongelmana on, että psykologi ei oikeasti tunne asiakastaan ja joutuu siksi arvailemaan ja valehtelemaan. Minä olisin kuulemma soveltuva lähes mihin ammattiin tahansa ja voisin lähteä vaikka luovalle alalla luomaan uraa. Se ei vain käy, koska en ole kovinkaan luova ja olen muutenkin sen verran suuri idiootti, että en pääsisi edes opiskelemaan noita aloja. Psykologin käynnit olisivat voineet olla hyödyllisiä, jos minua kohtaan olisi oltu realisteja ja suositeltu alusta alkaen jotain alemman tason alaa, ja ehkä silloin olisin voinut saada työuran käyntiin. Sen sijaan uskoin valheisiin ja käytin vuosia turhiin yrityksiin, jotka eivät johtaneet kuin pettymyksiin ja masennukseen. Nyt olen jo vanha ja työuran tekeminen on jo myöhäistä.

Vierailija
19/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni tulee ammatinvalintapsykologille odottaen tämän kertovan, mihin ammattiin asiakas sopii, miten pääsee opiskelemaan (tai siis oikeastaan hankkii työttömälle opiskelupaikan) ja lopulta hakee työttömän puolesta työpaikkaa. Osa tulee vihaiseksi, kun psykologi pyytää etsimään itseä kiinnostavia opintolinjoja eri oppilaitoksista: ei se ole työttömän tehtävä, hän on hakemassa apua, joten psykologin tulee ne selvittää.

Ja sitten tulee työkkärin johtajalle palautetta, että osaamaton ammatinvalintapsykologi yritti teettää työnsä työttömällä.

Vierailija
20/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei psykologin tehtävä ole ehdottaa sinulle ammattia. Vaan auttaa sinua löytämään vahvuutesi ja heikkoutesi, jotta sinun olisi helpompi valita itsellesi sopiva ammatti.

Noh, sitten on vielä se, että ei edes pääse opiskelemaan itseä kiinnostavaa alaa. Kohta oikeasti mennään siihen, että kaikki ilman opiskelupaikkaa jääneet ja ns. ajelehtivat pakkokoulutetaan lähihoitajiksi, eikä siinä sitten kysellä motivaatiota tai alalle soveltuvuutta.