Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen käynyt varmaan viidellä eri ammatinvalintapsykologilla

Vierailija
25.06.2023 |

Ei mitään apua. Saitko sinä apua ammatinvalintapsykologilta?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Samansuuntaisia ammatteja suositeltiin. Nuohooja, putkiasentaja, gynekologi, siivooja, terveystarkastaja eniten suositeltuja. Itse olisin valinnut joko ammattimurhaaja tai kokoomusministerin tehtäviin.

Vierailija
22/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin TE-toimiston ammatinvalintapsykologille tai jollekin vastaavalle. Tuskin oikea psykologi oli kun mitään ei osannut ja vaikutti siltä, että kuka tahansa olisi tuohon työhön pystynyt. Siteen kun uskalsin sanoa, että tästä palvelusta ei ollut mitään hyötyä suututtiin ja valittavat, että olen itse syyllinen. Mitään vastauksia mihinkään tuolta ei saanut. Joko eivät ehdota mitään tai sitten varmaan ehdottavat kaikille lähihoitajan koulutusta.

Ei psykologin tehtävä ole ehdottaa sinulle ammattia. Vaan auttaa sinua löytämään vahvuutesi ja heikkoutesi, jotta sinun olisi helpompi valita itsellesi sopiva ammatti.

Noh, sitten on vielä se, että ei edes pääse opiskelemaan itseä kiinnostavaa alaa. Kohta oikeasti mennään siihen, että kaikki ilman opiskelupaikkaa jääneet ja ns. ajelehtivat pakkokoulutetaan lähihoitajiksi, eikä siinä sitten kysellä motivaatiota tai alalle soveltuvuutta.

Eihän se nyt sen psykologin vika ole, jos et pääse opiskelemaan itseäsi kiinnostavaa alaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt - en ole saanut apua.

Ongelmana on, että psykologi ei oikeasti tunne asiakastaan ja joutuu siksi arvailemaan ja valehtelemaan. Minä olisin kuulemma soveltuva lähes mihin ammattiin tahansa ja voisin lähteä vaikka luovalle alalla luomaan uraa. Se ei vain käy, koska en ole kovinkaan luova ja olen muutenkin sen verran suuri idiootti, että en pääsisi edes opiskelemaan noita aloja. Psykologin käynnit olisivat voineet olla hyödyllisiä, jos minua kohtaan olisi oltu realisteja ja suositeltu alusta alkaen jotain alemman tason alaa, ja ehkä silloin olisin voinut saada työuran käyntiin. Sen sijaan uskoin valheisiin ja käytin vuosia turhiin yrityksiin, jotka eivät johtaneet kuin pettymyksiin ja masennukseen. Nyt olen jo vanha ja työuran tekeminen on jo myöhäistä.

Että "uskoit valheisiin", just. Vallan hyvin tiesit, mihin sinusta on ja mihin ei, mutta kun ei työnteko huvittanut.

Vierailija
24/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee vertailulista:

A3 paperi

Vasempaan laitaan se kaikki unelmahöttö mikä olisi idyllisintä. Älä mieti riittääkö taitosi tai rahasi.

Oikeaan reunaan mahdollisimman negatiivinen kuvaus itsestäsi ja oppimisestasi, se miten huono olet ja mitä et osaa

Keskelle poimit vasemmalta ja oikealta ne faktat, jotka sopivat yhteen

= vastauksesi

Vaikuttaa pupukurssitehtävältä.

Vierailija
25/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin TE-toimiston ammatinvalintapsykologille tai jollekin vastaavalle. Tuskin oikea psykologi oli kun mitään ei osannut ja vaikutti siltä, että kuka tahansa olisi tuohon työhön pystynyt. Siteen kun uskalsin sanoa, että tästä palvelusta ei ollut mitään hyötyä suututtiin ja valittavat, että olen itse syyllinen. Mitään vastauksia mihinkään tuolta ei saanut. Joko eivät ehdota mitään tai sitten varmaan ehdottavat kaikille lähihoitajan koulutusta.

Ei psykologin tehtävä ole ehdottaa sinulle ammattia. Vaan auttaa sinua löytämään vahvuutesi ja heikkoutesi, jotta sinun olisi helpompi valita itsellesi sopiva ammatti.

Noh, sitten on vielä se, että ei edes pääse opiskelemaan itseä kiinnostavaa alaa. Kohta oikeasti mennään siihen, että kaikki ilman opiskelupaikkaa jääneet ja ns. ajelehtivat pakkokoulutetaan lähihoitajiksi, eikä siinä sitten kysellä motivaatiota tai alalle soveltuvuutta.

Jos ei pääse opiskelemaan itseä kiinnostavaa alaa, niin ei ole riittävän hyvä ko. alalle.

Vierailija
26/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on, että psykologi ei oikeasti tunne asiakastaan ja joutuu siksi arvailemaan ja valehtelemaan. Minä olisin kuulemma soveltuva lähes mihin ammattiin tahansa ja voisin lähteä vaikka luovalle alalla luomaan uraa. Se ei vain käy, koska en ole kovinkaan luova ja olen muutenkin sen verran suuri idiootti, että en pääsisi edes opiskelemaan noita aloja. Psykologin käynnit olisivat voineet olla hyödyllisiä, jos minua kohtaan olisi oltu realisteja ja suositeltu alusta alkaen jotain alemman tason alaa, ja ehkä silloin olisin voinut saada työuran käyntiin. Sen sijaan uskoin valheisiin ja käytin vuosia turhiin yrityksiin, jotka eivät johtaneet kuin pettymyksiin ja masennukseen. Nyt olen jo vanha ja työuran tekeminen on jo myöhäistä.

Tiesihän se. Huomasi, että olet tyhmä, joten jäljelle jää luovat alat. Varmaan kuitenkin pärjäisit yksinkertaisia tehtäviä suorittavana sihteerinä jos pääset opintojen pakollisen matikan läpi. Silloin sinulle kerrotaan mitä teet ja teet jotain tylsiä yhteenvetotaulukoita valmiista tiedoista, teet jotain yksinkertaisia ajanvarauksia jne. ei tarvitse tehdä mitään itse, vaan pyöritellä muiden tekemää. Toki sihteereitäkin on sellaisia, joiden pitää osata muutakin kuin takoa muiden tekemää tietokantaan.

Vierailija
27/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että "uskoit valheisiin", just. Vallan hyvin tiesit, mihin sinusta on ja mihin ei, mutta kun ei työnteko huvittanut.

Ei ammatinvalintapsykologi auta saamaan työtä. Se että et ymmärrä ei kyllä vastauksesi perusteella yllätä ollenkaan.

Vierailija
28/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se lystiä, jos ammatinvalintapsykologi toteaisi, että ilman muuta sinun kannattaa hakeutua lääkäriksi, jos se on unelma-alasi. Mutta ensin sinun tulee opetella lukemaan ja kirjoittamaan.

Vierailija
29/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee vertailulista:

A3 paperi

Vasempaan laitaan se kaikki unelmahöttö mikä olisi idyllisintä. Älä mieti riittääkö taitosi tai rahasi.

Oikeaan reunaan mahdollisimman negatiivinen kuvaus itsestäsi ja oppimisestasi, se miten huono olet ja mitä et osaa

Keskelle poimit vasemmalta ja oikealta ne faktat, jotka sopivat yhteen

= vastauksesi

Vaikuttaa pupukurssitehtävältä.

Käytän tätä itse. Se on minun itseni minulle laatima systeemi, jota käytän aina valintatilanteissa. Sopii muunneltuna mihin tahansa asiaan, vaikka auton ostoon.

Vierailija
30/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesihän se. Huomasi, että olet tyhmä, joten jäljelle jää luovat alat. Varmaan kuitenkin pärjäisit yksinkertaisia tehtäviä suorittavana sihteerinä jos pääset opintojen pakollisen matikan läpi. Silloin sinulle kerrotaan mitä teet ja teet jotain tylsiä yhteenvetotaulukoita valmiista tiedoista, teet jotain yksinkertaisia ajanvarauksia jne. ei tarvitse tehdä mitään itse, vaan pyöritellä muiden tekemää. Toki sihteereitäkin on sellaisia, joiden pitää osata muutakin kuin takoa muiden tekemää tietokantaan.

Kuten kirjoitin: "soveltuva mihin alaan tahansa". Tämä sisältää luovat alat, kovat tieteet ja kaiken siltä väliltä. Ja kaikkien psykologikäyntien yhteinen nimittäjä oli, että kannustettiin ja suositeltiin sitä mistä asiakas, eli minä olin kiinnostunut. Sellainen on nimenomaan huijaamista ja osaamisen puutetta, koska ei kyetä näkemään sen pinnan läpi vaan luotetaan pinnallisiin testeihin ja muutamaan keskusteluun. Se on pilvilinnoissa lentämistä. Kaukana tosimaailman realiteeteista. 

Vierailija
31/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain huomattavaa apua. Sen innoittamana hain 9 euron päiväpalkkatöihin (kerrankin niistä oli hyötyä) ja nyt vetelen alalle viimestä vuotta maisterinopintoja. 

Vierailija
32/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se valinta pitää itse osata tehdä. Kuka muu sinun puolestasi osaa sen päättää?

Kävin nuorena.Halusin perustaa kauneushoitolan. Ei mitään tulevaisuuden näkymiä, sanoi erikoistunut ammatinvalinnan ohjaaja. 

Miten on tänä päivänä? 

Vierailija
33/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten kirjoitin: "soveltuva mihin alaan tahansa". Tämä sisältää luovat alat, kovat tieteet ja kaiken siltä väliltä. Ja kaikkien psykologikäyntien yhteinen nimittäjä oli, että kannustettiin ja suositeltiin sitä mistä asiakas, eli minä olin kiinnostunut. Sellainen on nimenomaan huijaamista ja osaamisen puutetta, koska ei kyetä näkemään sen pinnan läpi vaan luotetaan pinnallisiin testeihin ja muutamaan keskusteluun. Se on pilvilinnoissa lentämistä. Kaukana tosimaailman realiteeteista. 

Tai sitten se oli puhdasta psykologiaa: oppimisessa motivaatiolla on iso merkitys. Jos ala kiinnostaa sinua, olet valmis oppimaan, mutta jos ala on sinun mielestäsi vastenmielinen - vaikka miten kaikkien testien mukaan paras ja sopivin juuri sinulle - niin et koskaan opi sitä.

Vierailija
34/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukiosta valmistumisen jälkeen. Täytin monen kohdan kyselyn (tyyliin sama joka löytyy netistä muutenkin - "minua kiinnostaa numeroiden pyörittely, vastaus asteikolla 1 ei yhtään - 10 todellakin") psykologin antamalla ohjeistuksella "vastaa nopeasti ja intuitiivisesti äläkä mieti liikaa". Tein kyselyn ja kun sitten katsottiin vastauksia yhdessä, niin olin kuulema vastannut liian nopeasti ja intuitiivisesti, koska vastauksissa oli liikaa hajontaa. Kysehän ei voi olla siitä, että moni asia kiinnostaisi ja sen takia siellä vastaanotolla olin...

Vierailija
35/35 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lukiosta valmistumisen jälkeen. Täytin monen kohdan kyselyn (tyyliin sama joka löytyy netistä muutenkin - "minua kiinnostaa numeroiden pyörittely, vastaus asteikolla 1 ei yhtään - 10 todellakin") psykologin antamalla ohjeistuksella "vastaa nopeasti ja intuitiivisesti äläkä mieti liikaa". Tein kyselyn ja kun sitten katsottiin vastauksia yhdessä, niin olin kuulema vastannut liian nopeasti ja intuitiivisesti, koska vastauksissa oli liikaa hajontaa. Kysehän ei voi olla siitä, että moni asia kiinnostaisi ja sen takia siellä vastaanotolla olin...

Tai sitten se psykologi sanoi, että vastasit nopeasti ja intuitiivisesti, joten hajonnan perusteella vaikuttaa, että moni asia tuntuu kiinnostavalta. Oletko ajatellut, että pohtisit tarkemmin, miksi näin on.

Ja sinä kuulit hänen sanovan, että vastasit liian nopeasti ja intuitiivisesti kokein sen olevan moite.