Käyttääkö 2,5-3-vuotiaanne vielä rattaita?
Meillä ei enää suostu istumaan ja ikää 2,5v. Toisaalta ihan hyvä juttu :)
Kommentit (86)
lapsen kanssa vaikka vajaa 3 vasta ja ei käytä rattaita.
Lapset on erilaisia ja kuten eräs äiti? kirjoitti niin nimenomaan osa
lapsista yksinkertaisesti paljon liikunnallisempia kuin toiset.
Eikä meilläkään, jos kerran lapsen kanssa matkustetaan, tee tiukkaa
mennä vaikka tunniksi hotellille päiväunille. Voi kyllä siinä jää aikaa vielä olla lietsussakin ja olen myös huomannut saman kuin toinenkin kirjoittaja täällä ettei ulkomailla monestikaan niiden maiden lapset istu rattaissa vaan kävelevät tai kulkevat hartioilla jne.
Ei kyse ole siitä etteikö rattaita voisi käyttää vaan kun lapsi ei yksinkertaisesti halua niissä istua.
Kyllä meitä on aina Suomessa katseltu ja ihmetelty, kuinka noin pieni jo kävelee noin tomerasti ilman rattaita??? Ulkomailla ei koskaan.
Rattaiden poisjättämisen myötä lenkillä mm. mulle tulee hiki paljon paremmin kuin ennen. Lykkimisen sijaan kannan lastani selässä kantorepussa.
Eilenkin olimme nelisen tuntia ostoksilla ja kannoin matkan aikana lasta (n. 13 kg, 2,5 v) oli yli kolme tuntia selässä. Tänään tuntui hieman jaloissa:)
Hoidossa lapsi kulkee välillä pidempiä tai nopeammin kuljettavia matkoja rattaiden kyydissä.
nukkuu päiväunet niissä (ihanat 3 h!!!) ja pitkillä matkoilla istuu tai kun on kiire
Vierailija:
Ei ole porvoosta tämä juttu! Onhan se tietty hyvä, että on näinkin konservatiivisia ihmisiä olemassa kuin sinä, mutta turhaa yrität minua opastaa. Minä teen niin kuin parhaakseni
näen. Jos ei kelpaa, niin tee sitten vaikka sossuun ilmoitus, ihan sama...
Jos nään kolme vuotiaan tai nuoremman jätetyn yksin autoon istumaan kaupan parkkipaikalle, en jää sossuja odottamaan vaan soitan poliisit paikalle. Kyseessä on mielestäni lapsen heittejättö, vaikkei Suomen rikoslainsäädäntö taida kyseistä nimikettä tunteakaan.
Ei ole käyttänyt oikeastaan vuoteen. Ulkomaillakin pärjätty hyvin ilman rattaita, vasta tultiin Milanosta ja lapsi käveli kaikki matkat itse.
ihan senkin takia, että jos lapsi ei itse niissä istu, niin on helpompaa laittaa niihin koko viisilapsisen perheen tavarat, kuin että joutuisi raahaamaan ne kaikki käsissään.
Jos aikaa on, niin mielellään kyllä kävelee. Yleensä tehdäänkin retket puistoon ja lähikauppaan kävellen.
Esimerkiksi bussipysäkille mennessä on kuitenkin pakko käyttää rattaita. Pysäkille on matkaa vähän vajaa kilometri, eikä varsinkaan aamulla käveleminen oikein onnistu. Tai itsellä ei ainakaan tee mieli lähteä kävelemään jo 45 minuuttia ennen bussin tuloa.
Kaupungilla käydessämme istuu myös. Jaksaisi varmasti hyvin kävellä, mutta itsellä on vaan helpompaa, kun ei koko aikaa tarvitse olla huolissaan ettei pääse karkaamaan. On myös helpompi, kun rattaiden alle saa ostoksia ja voi samalla vielä kantaa itse osan ostoksista käsistä. Ja ehditään vielä siihen bussiinkin, joita meille päin menee 30 - 45 minuutin välein.
sanat " ei todellakaan" tms.. sen aiheuttavat..
No, siis meillä 2 1/2v tyttäremme istuu tuplarattaissa. Sisko 7kk kun on siinä myös. Kävelee, jos annan kävellä, ts. on sellainen rauhassa kävelijä " uneksija, haaveilija" että hermot menee jos joutuu koko ajan kehottamaan minne suuntaan pitää mennä.. Ollaan kyllä tehty kävelyretkiä kahdestaan - silloin ei kyllä olemitään ongelmaa suunnasta, kävelyvauhdista jne.. taitaa vaan olla jotain huomion kaipuuta.. :)
Noh, tuosta vielä - tyttömme on vielä rakenteeltaan todella kevyt, huomaan sen aina kun saman ikäisiä on joukossa - kaikista pienin ja kevyin. Tosin ei se minua haittaa, meidän tyttö nyt vaan on sellainen. Ei vaan jaksa tehdä ihan kaikkea mitä isokokoisemmat lapset (vaikka sisua joskus löytyy vaikka muille jakaa..) :)
ennen vauvan syntymää käveli mielellään (alle 2-v:na). Nyt kun vauvaakin työnnetään, haluaa mieluusti matkustaa seisomalaudalla tai jos olemme koko perheen kanssa, omilla rattailla.
koska lapsethan liikkuvat mielellään, pienillä vain se päämäärä on yleensä eri kuin vanhemmalla.. Ja tahti..
Meillä 1v3kk kävelisi mielellään, ja kohta kolme vee haluaa ja jaksaa kävellä, mutta nuorempi istuu silti päivittäin rattaissa ja isompi seisoo seisomalaudalla osan matkaa, kun tehdään koiran kanssa reipas lenkki.
Ihan käytännön sanelema juttu, ja ne " sunnuntai kävelythän" ovat sitten ihan eri juttu..
Meillä on kaksi koiraa, jonka kanssa teemme pitkiä lenkkejä, ja lapsi jaksaa hyvin kävellä. Meillä ei ole autoa, joten kauppareissut (lähikauppaan reilu kilometri matkaa) yms teemme kävellen, jos menemme 6 kilometrin päähän keskustaan niin kuljemme toki bussilla.
Perheessämme on myös vauva, 7 kk, hän tottakai kulkee rattaissa :)
Tuplarattaat ostimme ennen kuopuksen syntymää, mutta ne osoittautuivat aika turhiksi, olivat käytössä ehkä viisi kertaa kunnes myin ne pois.
Meillä ei ole edes seisomalautaa, ei ole ollut tarpeen, koska esikoisemme on todella reipas kävelijä. Kauppamatkan kävely esikoisen kanssa vie 5 minuuttia kauemmin kuin ilman häntä, mikä ei mielestäni ole niin merkittävää että sen takia laittaisin lapsen rattaisiin. 10 minuuttia mennen tullen sinne tänne.
ja meidän 2,5v jaksaa kävellä monta kilometriä, joten rattaita ei tarvita! jos kiire, mennnään seisomalaudalla tai autolla:)
ma en stressaa moisista asioista ollenkaan. kylla se tutti jaa pois ennenku aikuiseks kasvaa (todennakoisesti tajuaa etta kukaan kavereista ei kayta ja jattaa sitten, paitsi etta jotkut kavereista viela kayttavat) ja sama rattaiden kanssa. jatetaan ne sitten kotiin kun jaksaa kavella pitkat matkat.
Syystä että ainut henkireikä minulle on päästä pitkille kävelyille lapsien kanssa tai pidemmille ostosretkille. Lähikauppaan ja -puistoon toki kävelee ja vaikka olis tuplatkin mukana, niin usein kävelytän isompaa, tai hän haluaa kävellä. Sitten välillä tulee rattaisiin lepäämään. Myös tarpeellinen uhmiksen säätelyväline.
ei pysyis millään mun vauhdissa mukana.
Viitaten neloseen, jonka lapset luopuivat rattaista alle 1,5-vuoden iässä ja sitä seuranneeseen mielipiteiden vaihtoon.
Vierailija:
Vierailija:
Meinaan vaan, että jos noin pienen kanssa kävelee, niin aikaa kuluu tosi paljon.. ja jos vielä takasinkin päin pitäis..Pitää vaan lähteä ajoissa matkaan ;) nyt jaksavat jo pitkiä matkoja ihan hyvin, en ymmärrä mihin niitä rattaita tarvittais. Ikää heillä nyt 2v1kk ja 3v4kk.
Mulla nyt 15kk ikäinen tyttö, jooka mielellään kävelee, mutta en tosiaan lähde kaupungille kävellen ilman rattaita! Ei tulisi mieleenkään. Matkaa kilometrin verran ja kestäkisi suuntaansa ehkä kaksi tuntia lapsen vauhtia mennen. Johan tuon pitäisi päiväunetkin ottaa tuollaisen ajan sisällä ja syömään pysähtyä myös. Ettei olisi vähän liioittelua pelissä... Tai sitten ei tosiaan missään kävellen liikuta! Kyllä mekin kauppareissut autolla tehdään ilman rattaita. Neiti kävelee kaupassa mikäli ollaan sellaiseen aikaan liikkeellä, että ei ole liikaa ihmisiä. Välillä ollaan jopa puolen kilometrin lenkki kävelty koiran kanssa pysähtyen välillä huilimaan ja tutkimaan paikkoja. voitte vaan arvata mimten koiraa v...ttaa kun on iso ja aktiivinen otus ja joutuu taaperon vauhtia kulkemaan. Kiltisti onneksi seuraa mukana. Ottaa puolikkaan askelen aina silloin tällöin...
pidetään äidin ja isin vauvana vielä 4-vuotiaanakin :(
Vierailija:
ma en stressaa moisista asioista ollenkaan. kylla se tutti jaa pois ennenku aikuiseks kasvaa (todennakoisesti tajuaa etta kukaan kavereista ei kayta ja jattaa sitten, paitsi etta jotkut kavereista viela kayttavat) ja sama rattaiden kanssa. jatetaan ne sitten kotiin kun jaksaa kavella pitkat matkat.
Vierailija:
ei pysyis millään mun vauhdissa mukana.
Vierailija:
Meillä on kaksi koiraa, jonka kanssa teemme pitkiä lenkkejä, ja lapsi jaksaa hyvin kävellä. Meillä ei ole autoa, joten kauppareissut (lähikauppaan reilu kilometri matkaa) yms teemme kävellen, jos menemme 6 kilometrin päähän keskustaan niin kuljemme toki bussilla.Perheessämme on myös vauva, 7 kk, hän tottakai kulkee rattaissa :)
Tuplarattaat ostimme ennen kuopuksen syntymää, mutta ne osoittautuivat aika turhiksi, olivat käytössä ehkä viisi kertaa kunnes myin ne pois.
Meillä ei ole edes seisomalautaa, ei ole ollut tarpeen, koska esikoisemme on todella reipas kävelijä. Kauppamatkan kävely esikoisen kanssa vie 5 minuuttia kauemmin kuin ilman häntä, mikä ei mielestäni ole niin merkittävää että sen takia laittaisin lapsen rattaisiin. 10 minuuttia mennen tullen sinne tänne.
Kerran kuussa tulee ehkä käytettyä. Muutoin 3v pyöräilee. Jos matkaa lähemmäs 10km niin 3v istuu rattaissa osan matkaa. Kävelee välillä.