Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten valmistautua eroon?

Vierailija
09.12.2006 |

Tarvitsen nyt kipeästi neuvoja! Olen eroamassa avomiehestäni, jonka kanssa minulla on kaksi lasta. Asumme miehen omistamassa talossa, joten erossa minä olen se joka lähtee.

Keskusteluyhteys on poikki ja minä yritän nyt selviytyä muutaman kuukaden vielä täällä, jotta eron tullessa selviän lasten kanssa ja jotta kaikki menee hyvin.

Olisin kiitollinen kaikista neuvoista, sekä etenkin vastauksista seuraaviin kysymyksiin.

- Miten voin saada lasten yksinhuoltajuuden?

- Onko isällä mahdollisuutta saada lasten huoltajuus? (tilanteessa jossa äiti on täysin normaali, mutta melko vähävarainen [ei kuitenkaan sossun asiakas] ja äiti lähtee perheen kodista. Isällä on alkoholi yms. ongelmia, mutta ei mitään mitä pystyisin todistamaan. Isä ei ole juurikaan osallistunut lasten hoitoon.)

- Millaisella budjetilla voi laskea pärjäävänsä lasten kanssa?

- Miten voin turvata lasten lemmikkikoirat, jotka ovat minun ja miehen nimissä? Voiko mies lopetuttaa koirat? Miten voin saada koirat pelkästään minun omistukseeni?

- Mihin minun pitää ottaa yhteyttä lähtiessämme? Pitääkö johonkin ilmoittaa jo ennen muuttoa?

- Lähtömme tulee olemaan ns. äkkilähtö, miten se vaikuttaa tilanteeseen? Voinko lähteä lasten ja koirien kanssa ilman miehen lupaa?

- Mitä on tärkeää saada mukaansa asunnosta johon ei luultavasti koskaan enää palaa? Eli mitkä ovat ne asiat jotka eivät saa unohtua?

Valtavat kiitokset kaikista neuvoista! Olisi todella hienoa kuulla saman läpikäyneiden kokemuksia.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä paikat jossa nukkua seuraava yö, esimerkiksi sängyt. mukaan mahdollisimman paljon omia ja lasten vaatteita, lasten lelut, neuvolapaperit ja omat paperit... ja ne koirat!

ilmoitus kelaan parisuhdemuutoksesta ja hakemus yksinhuoltajan lapsilisästä. muuta ei nyt juur tuu mieleen.

Vierailija
2/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tärkeää olisi, että sinulla on työpaikka ja lapsilla hoitopaikat. Järjestä tämä asia kuntoon ennen lähtöä, (jos ei siis ole jo) niin asiasi ovat erittäin paljon paremmalla tolalla.

-Hanki asunto läheltä lasten hoitopaikkaa, tämä on tärkeää oikeudessa. Asunnon tulisi olla riittävä lasten asumiseen, esim. iso kaksio tai kolmio teille. Hyvä olisi, jos ehtisit salaa laittaa sitä vähän kuntoon.

-Onhan sinulla oma tili, tulevathan lapsilisät sinun tilillesi? Hoida tämä asia kuntoon.

-Kerää tärkeät paperit kokoon vaikka johonkin vanhaan käsilaukkuusi. Passit, pankkikortit, nettipankin tunnukset, omat koulutodistuksesi, lasten neuvolakortit, vauvakirjat, puhelimen laturi, jaa myös valokuvat kahtee albumiin ja ota itse toinen, toisen jätät miehellesi.

Siivoa paikkoja ja jaa tavaroita vaivihkaa. Esim. siivoa joulukoristeet kahteen pussiin, joista toiseen sinulle tulevat ja toiseen miehellesi jäävät. Kirjat voit myös järjestää samalla tyylillä, esim. ylähyllylle miehesi kirjat ja alahyllye omasi, sitten helppo siitä pyyhkäistä mukaan. Samoin cd:t jne. Jos sinulla on työpäivän verran aikaa pakoon, niin ehdit sinä ajassa ottaa tuollaiset henkilökohtaiset tavarat ja pakata ne vaikka taksiin tai ystävän autoon. Muista myös astiat ja vaatteet. Pakopäivänä sinulla ei ole mahdollisuutta jäädä arpomaan, vaan silloin on vaan toimittava!

onnea ja rohkeutta matkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sinä päivänä jätät taaksesi, sen saatat menettää iäksi. Ota siis koiratkin mukaan.

Vierailija
4/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- Miten voin saada lasten yksinhuoltajuuden?

Minä sain lastenvalvojalta tällaisen vastauksen: Ero yhteis ja yksinhuoltajuudella on se että jos sinä kuolet niin lapset menevät automaattisesti isälle jos yhteishuoltajuus. Jos sinulla yksinhuoltajuus niin sosiaaliviranomaiset päättää minne lapset menevät.

Vaikka yhteishuoltajuudessa tarvitsetkin mieheltä suostumuksen moniin asioihin niin käytännössä kuitenkin jos mies kovasti vastustelee kaikenlaista se katsotaan kiusaamiseksi ja silloin yhteishuoltajuus on helppo muuttaa yksinhuoltajuudeksi.

- Onko isällä mahdollisuutta saada lasten huoltajuus? (tilanteessa jossa äiti on täysin normaali, mutta melko vähävarainen [ei kuitenkaan sossun asiakas] ja äiti lähtee perheen kodista. Isällä on alkoholi yms. ongelmia, mutta ei mitään mitä pystyisin todistamaan. Isä ei ole juurikaan osallistunut lasten hoitoon.)

Jos miehelläsi on ongelmia alkoholin kanssa niin tuskin hän lapsia haluaa vastuulleen. Usko pois. Hän saattaa uhkailla kaikenlaista mutta eiköhän siinä käy niin ettei hän edes tapaa lapsia ensialkuun eron jälkeen.

- Millaisella budjetilla voi laskea pärjäävänsä lasten kanssa?

Sitä pärjää uskomattoman pienilläkin tuloilla. Ja jos tekee tiukkaa älä hetkeäkään epäröi hakea sossusta apua. Sitä varten se on olemassa. Tärkeintä on että pääset lasten kanssa rauhalliseen ympäristöön ja sitten voit ryhtyä rakentamaan itsellesi ja lapsillesi parempaa elämää ja elintasoakin.

- Miten voin turvata lasten lemmikkikoirat, jotka ovat minun ja miehen nimissä? Voiko mies lopetuttaa koirat? Miten voin saada koirat pelkästään minun omistukseeni?

Tähän en osaa vastata.

- Mihin minun pitää ottaa yhteyttä lähtiessämme? Pitääkö johonkin ilmoittaa jo ennen muuttoa?

Heti kun kädessäsi on vuokrasopimus toimita se kelaan ja täytä tarvittavat paperit asumustukia ja yh-lisää varten. Jos tarvitset vuokratakuuseen rahaa voit hakea sitä sossusta.

- Lähtömme tulee olemaan ns. äkkilähtö, miten se vaikuttaa tilanteeseen? Voinko lähteä lasten ja koirien kanssa ilman miehen lupaa?

Tietenkin voitte, etenkin jos joudut pelkäämään miestäsi. Älä epäröi ottaa yhteyttä poliisiin jos mies uhkailee sinua!

- Mitä on tärkeää saada mukaansa asunnosta johon ei luultavasti koskaan enää palaa? Eli mitkä ovat ne asiat jotka eivät saa unohtua?

Valokuvat, työtodistukset, muut tärkeät paperit, henkilöpaperit ja todistukset. Tunnearvoltaan tärkeät tavarat esim kirjat, korut, cd-levyt.. älä myöskään jätä miehen luettavaksi päiväkirjoja, kirjeitä ja tuhoa tietokoneesta kaikki omat tietosi. Muista tehdä osoitemuutos heti ensitilassa.

.

Tsemppiä!

Vierailija
5/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit alustavasti pyytää turvakodin kautta poliisilta virka-apua muuttopäivälle. Poliisit varmistavat turvallisen muuton sekä rauhoittavat itse muuttotilanteen, niin että ehdit saada tavarasi mukaan.

Vierailija
6/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ottaa yhteyttä alueesi turvakotiin, osaavat varmasti auttaa ja tarjoavat tarpeen tullen yöpaikan aluksi jos ette ole saaneet asuntoa, kunhan otat sinne etukäteen yhteyttä. Ehkäpä voisit nämä pari kuukautta pitää päiväkirjaa miehesi tekemisistä ja juomisista, niin sinulla olisi edes jotain näyttöä, koska asiasta varmaankin tulee riitaisa. Löytyisiköhän koirille luotettava hoitopaikka lähtönne ajaksi jos et pysty ottamaan niitä mukaan?

Vierailija
7/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkoni onkin se, että lähdettyämme mies laittaa poliisit tms. peräämme ja he vievät lapset ja koirat takaisin miehen luo. Voiko näin käydä??

-ap-