En enää nykyään pysty lukemaan kirjoja
Ennen kuin, kymmenisen vuotta sitten. Nykyään nukahdan heti jos yritän lukea. Lyhyiden tekstien lukemisessa ei ongelmaa. Esim. Aihe vapaata luen lähes joka päivä ja muitakin kommenttityylisiä juttuja.
Kommentit (31)
Tiktok ja youtuben short videot aiheuttavat sen etten jaksa keskittyä enää monta minuuttia kestäviin videoihin saati sitten kirjoihin.
Jos mun pitäisi lukea kirja niin koettaisin vaistomaisesti pyyhkäistä seuraavan kirjan.
Puhelin käyttökieltoon (paitsi välttämättömät esim työasiat) kuukaudeksi ja somepaastolle. Johan alkaa keskittymiskyky palaamaan.
Johtuu meidän puhelimista ja niiden selaamisesta. Totuttanut aivot huonoille tavoille.
Ei kai kukaan yli 15v käytä Tiktokkia? En ole keksinyt yhtäkään syytä miksi lataisin sen. Onko siellä muuta kuin tyhmien laumasielujen adhd-videoita joista ei ole kerrassaan mitään hyötyä? Minun aikani on kallista.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään pysty. Ennen meni kuitenkin edes se 10 kirjaa vuodessa, nyt ei yhtään. Kun yritän aloittaa, alan melkein heti näpläämään nettiä ja en jaksa keskittyä. Olen myös alkanut selvästi tyhmentymään, tosin se voi olla iän aiheuttamaa rappeumaa, vaikka olen alle 50.
Sama juttu ja ikää 50v. En halua uskoa rappeutumiseen vielä. Uuden työpaikankin just sain.
Minäkin suosittelen mangaa. Aloita vaikka Death Notella. Kuuluu ihan yleissivistykseen se KIRJA.
Kyllä siihen oppii taas, ei kannata säikähtää. Ja sanonpahan vaan että elämä on ihan liian lyhyt huonoille kirjoille, jätän surutta kesken jos ei nappaa. Olen tehnyt itseasiassa aina niin, myös ennen nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on huolestuttava kehityssuunta, koska sama ilmiö vaikuttaa melko varmasti myös kykyyn ajatella.
Juuri näin. Ja ilmankos saatiin nyt hallitus, jonka muodostavien puolueiden jäsenet ja äänestäjät kauhistelevat nyt sitten hallitusohjelman luettuaan, että Mitenkäs se heidän puolue nyt tuollaista. Surullista!
Sama juttu. Lapsena ja teininä olin lukutoukka, mutta viimeksi luin fyysisen kirjan kai kolme vuotta sitten. Näin älypuhelimet sovelluksineen tuhoaa meidät.
Mulla ongelma on näkö. Ennen silmälasien tarvetta luin aina ja kaikkialla ja yöpöydällä oli aina monta kirjaa kesken. Enää en näe lukea ilman laseja ja ne ovat ikävät esimerkiksi sängyssä maatessa. Ihan kamalaa, kun aina ennen kirja oli kuin tutti, joka helpotti nukahtamista (vaikka olisin sitä ennen lukenut satoja sivuja...)
Ajattelin juuri äsken, että mikä on, kun ei enää jaksa keskittyä mihinkään ja sitten näin tämän ketjun! Itse hypin kirjan, ristikon, ig:n, facen ja av:n väliä, enkä mitään niistä jaksa varttia kauempaa. Ennen luin satoja kirjoja vuodessa, nyt hyvä jos pari/kuukausi. Sama Netflixin ym kanssa, niitäkin katsellessa pitää vähän puhelinta vilkaista välillä. Ärsyttää itseänikin, saati sitten muita!