En enää nykyään pysty lukemaan kirjoja
Ennen kuin, kymmenisen vuotta sitten. Nykyään nukahdan heti jos yritän lukea. Lyhyiden tekstien lukemisessa ei ongelmaa. Esim. Aihe vapaata luen lähes joka päivä ja muitakin kommenttityylisiä juttuja.
Kommentit (31)
Sama täällä.
Keskittymiskyky nykyään nolla.
Olen havainnut saman. Teininäkin pystyin lukemaan helposti puoletkin kirjasta yhdellä istumalla, mutta nyt kykenen lukemaan ehkä 10 sivua ennen kuin alkaa kyllästyttämään, tosin tuolloin 2000 luvun alussa nettikään ei ollut ihan samanlainen kuin nykyään.
Vieraskielistä kannattaa kokeilla, itse en jaksa suomenkielistä kaunokirjallisuutta ollenkaan.
Mullekin kävi noin mutta opettelin uudestaan lukemaan kokonaisia kirjoja e-kirjojen avulla. Nyt luen bookbeatista kirjoja ja joskus kuuntelenkin äänikirjoina. Pitää olla riittävän koukuttavia tarinoita että malttaa lukea loppuun asti. Helpommin jää vieläkin kesken kuin ennen ellei ole tosi hyvä kirja. Kokeilkaa ensin vaikka novellikokoelman kautta.
Harva taitaa pystyä. Netflix tekee sekin jo tiukkaa. Perus kuvio avata netflix ja jättää se taustalle ja selata tiktokkia. Sielläkin menee hermot jos puhutaan liian hitaasti ja tehdään 10min videoita. Surkeata on.
Mä luen lomalla jopa 10 kirjaa, siis viidessä viikossa.
Sama täällä. En ole muutamaan vuoteen lukenut yhtään kirjaa. Hädin tuskin jaksan lukea edes naistenlehden läpi.
ilmiön nimi on tiktik-aivot...vaatii hetken totutella uudestaan lukemiseen tämän jälkeen. Se on kuitenkin aivoille terveellistä. Kannattaa aloittaa jostakin mielenkiintoisesta kirjasta..eikä näitä tylsiä kannata muutenkaan väkisin loppuun lukea, jos ei siis ala tarina ekan 50 sivun aikana mihinkään johtamaan.
Vierailija kirjoitti:
ilmiön nimi on tiktik-aivot...vaatii hetken totutella uudestaan lukemiseen tämän jälkeen. Se on kuitenkin aivoille terveellistä. Kannattaa aloittaa jostakin mielenkiintoisesta kirjasta..eikä näitä tylsiä kannata muutenkaan väkisin loppuun lukea, jos ei siis ala tarina ekan 50 sivun aikana mihinkään johtamaan.
tiktok-aivot siis :D
Helposti. Hyvät kirjat on ihania! Luen vuodessa noin 150-250 kirjaa. 📚
N.21
Luin myös ennen aina jopa 200 sivua illassa töiden jälkeen. Nykyään aivot tuntuu jotenkin tilttaavan jo ekalla sivulla. Aivot ikään kuin sumenee ja surisee tyhjää. Johtuuko somesta?
Vierailija kirjoitti:
Olen havainnut saman. Teininäkin pystyin lukemaan helposti puoletkin kirjasta yhdellä istumalla, mutta nyt kykenen lukemaan ehkä 10 sivua ennen kuin alkaa kyllästyttämään, tosin tuolloin 2000 luvun alussa nettikään ei ollut ihan samanlainen kuin nykyään.
En näe nettiä kijan kilpailijana. Netti on lähinnä kertakäyttöviihdettä, kun taas kirjanlukeminen kestää yleensä ainakin pari päivää ja ruokkii mielikuvitusta taatusti paremmin kuin kissa- tai twerkkausvideot.
Tämä on huolestuttava kehityssuunta, koska sama ilmiö vaikuttaa melko varmasti myös kykyyn ajatella.
En minäkään pysty. Ennen meni kuitenkin edes se 10 kirjaa vuodessa, nyt ei yhtään. Kun yritän aloittaa, alan melkein heti näpläämään nettiä ja en jaksa keskittyä. Olen myös alkanut selvästi tyhmentymään, tosin se voi olla iän aiheuttamaa rappeumaa, vaikka olen alle 50.