Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita kokemattomia (kotimaan) matkalijoita palstalla? :)

Vierailija
24.06.2023 |

Voin tunnustaa, olen kohta nelikymppinen nainen, joka ei ole koskaan ollut junassa, lentokoneessa, enkä ulkomailla. Samoin Suomen suurimmat kaupungit Helsinki, Tampere, Turku on näkemättä. Olen kotoisin Pohjois-pohjanmaalta, ja isoin kaupunki missä olen käynyt on Oulu. Eteläisin paikka on varmaankin Power Park tai itseasiassa Jyväskylä, jossa oltiin ysiluokalla luokkaretkellä. Lapsuudenperheessä oli niukkaa, sillä 90-luvun lamaa, mutta laman aikana molemmista vanhemmista tuli pitkäaikaistyöttömiä. Lapsuudessa ja nuoruudessa "matkustelu" oli seurakunnan ja muiden järjestöjen kesäleirejä, takapihalla telttailua, uimarannalle pyöräilyä kotitekoisen mehun ja eväsleipien kanssa.En ikinä edes kaivannut mitään isompia reissuja, sillä nuo oli juuri sopivaa kesä/loma aktiviteetteja.

Omalla aikuisiällä oli opiskelua, työttömyyttä, pätkätöitä, uuden ammatin opiskelua, työharjoittelua, muuto miehen töiden perässä toiselle paikkakunnalle, äitiyslomaa, hoitovapaata, lisää pätkätöitä, jne. Ei rahaa miettiä sen kummempia reissuja. Lomaa oli, mutta aika samaa mitä omassa lapsuudessa eli retkiä lähiseudulle ja teltta takapihalle.Toki ollaan tehty muutamia kalliimpia retkiä, kuten Ranuan eläinpuistoon ja Oulun Edeniin, sekä miehen sukulaisten mökillä ollaan saatu lomailla ihan useampikin viikko mökin ollessa tyhjillään. Ei olla sen enempiä kaivattu.

Eilen iltaa istuessa mm. miesten sukulaisten kanssa tuli heille (tai yhdelle puolisoille) esiin, että minä en tosiaan ole aiemmin ollut junassa/lentokoneessa/ulkomailla/Helsingissä. Eivät he sitä suoraan sanoneet, mutta vaistosin hämmennyksen ja sen, että omia teini-ikäisiä lapsiani asia selvästi hävetti. En ole ikinä itse osannut edes asiaa ajatella, että pitäisi jotenkin hävetä tai edes ihmetellä, ettei ole matkustellut.

Nyt tässä aamusta ollaan kuitenkin teinien toiveesta ja aloitteesta lähdetty suunnittelemaan elämän ensimmäistä Helsingin reissua heinäkuulle kokoonpanolla minä + lapset. Katsotaan junalippuja ja ilmeisesti peräti kaksi junanvaihtoa tulisi, Oulussa ja Tampereella. Ne suoraan sanottuna vähän jännittää. Majoitus saataisiin ilmaiseksi miehen veljen vaimon siskon kautta, joka on itse heinä-elokuun pois Suomesta. Asunto ei tosin ole Helsingissä vaan Espoossa ja junalla kuljetaan. En edes tiennyt, että Espoossa on juna-asemaa, puhumattakaan että useita! Tuokin vähän mietityttää.

Mietitään lasten kanssa Helsigin nähtävyyksiä ja kohteita. Minulle tulee mieleen lähinnä Korkeasaari ja Linnanmäki, jotka varmasti ovat kivoja, mutta myös kalliita. Onneksi Linnanmäkeen ilmainen sisäänpääsy, mutta lapsille varmaan pitää ostaa rannekkeet. Mitä muita Helsinki-vinkkejä ja etenkin edullisia teillä palstalaisilla tulisi mieleen? Ja etenkin sellaisia pomminvarmoja, joista kokemattoman matkailijankin helppo selvitä ilman stressiä? Muutenkin olisi kiva kuulla vertaistukea teiltä muilta kokemattomilta (kotimaan) matkaajilta, että miten on reissu mennyt ekaa kertaa, jännittikö turhaan, mistä parhaat vinkit jne? Samalla huomaan, että vähän hassu tunne herää itselle, kun on kohta nelikymppisenä ekaa kertaa tilanteessa, missä moneet ovat varmaan 20 vuotta nuorempana.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metrolla koko linja päästä päähän ja vaikka Itäkeskus ja Puhos, eksotiikkaa. Sadepäivän ohjelmaksi.

Itseasiassa joo. Voisin kuvitella, että muualla Suomessa asuvalle Itäkeskus voi olla ihan näkemisen arvoinen. Enkä tarkoita tätä millään pahalla, vaan on oikeasti selvästi monikulttuurisempi paikka. Ja jos on ok kelit, yhdistäisin metroajeluun myös Vuosaaren päätepysäkille asti. Siellä melkein suoraa katua "alaspäin" kohti merenrantaa ja chillailua, uimista, jäätelöä Aurinkorannalla. Mielestäni etenkin muualta Suomesta tulevalle monipuolisempi ja mielenkiintoisempi ranta verrattuna Hietsuun. 

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikut…

Vierailija
42/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Booking.com voit laittaa hakuehtoja. Halvimmissa on jaettu vessa ja se ei kyllä lasten kanssa käy.

Saisiko jollain s-kortilla alennusta Sokos hotellista?

Kiitos, katsoin Booking.com ja oli vähän liikaakin vaihtoehtoja. Sokos-jäsenenä kirjautuessa s-etukortille olisi ainakin Sokos Hotel Vaakuna jäsentarjouksessa. Nyt iso sumplimpinen, miten hotellin ja junan hinnat saisi osumaan hyvin samoille päiville. Siis niin, että kummatkin kohtuulliset. Aika projekti, tuli mieleen että ymmärrän kyllä heitä, jotka ulkomaareissulle ottaa valmiin pakettimatkan! 

ap

Vaakuna on hyvä  hotelli ja maino sijainti ihan ytimessä. Minullekin näkyy olevan -25% tarjouksessa, mutta toisaalta voisin kuvitella että lähtöhinnat ovat jo aika korkealla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenlinnassa kannattaa ehdottomasti käydä, joko omat eväät mukaan tai sitten syö siellä jossakin niistä ravintoloista. Kauppatorilta lautalla noin 15 min matka. Kauppatorilla kannattaa sitten varoa lokkeja, vievät todella nopeasti jäätelöpallon tötteröstä. Ja jos tykkää kauppahalleista, niin Kauppatorin vieressä on Vanha Kauppahalli, se on ihan käymisen arvoinen paikka.

Suhteellisen lähellä Kauppatoria on Tähtitorninmäki ja siitä on pieni kivenheitto Kaivopuistoon, jossa voi käydä piknikillä tai sitten kahviloissa, Mattolaituri, Cafe Carusel.

Uimaan pääsee tosiaan myös Suomenlinnassa, mutta itse suosittelisin Mustikkamaan uimarantaa Kulosaaressa. Sinne pääsee esim. Rautatientorilta metrolla ja loppumatka menee bussilla 16 tai kävellen. Metrosta voi jäädä pois joko Kalasatamassa tai Kulosaaressa ja jatkaa loppumatkan bussilla 16. Jos loppumatkan menee kävellen, niin siitä Kalasatamasta pääsee kävellen Isoisänsillan kautta Mustikkamaalle tai sitten jää pois metrosta Kulosaaressa ja kävelee siitä Mustikkamaalle.

Museoista en oikein osaa sanoa, mutta Olympiastadionin luona sijaitseva Urheilumuseo voisi olla käymisen arvoinen paikka.

Tervetuloa Helsinkiin, täällä kyllä riittää tekemistä ja nähtävää.

T: Helsinkiläinen

Vierailija
44/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei katselin vielä, ettei Töölönlahtea olisi mainittu, joten lisäisin osaltani vielä sen. Siinä matkalla kävellen Rautatieasema-Töölönlahti näkee: Eduskuntatalo, Musiikkitalo ja Oodi-kirjasto. Töölönlahdella sitten Finlandia-talo ja Oopperatalo plus reunalla Talvipuutarha, lähellä myös Olympiastadion. Kahvilaan voi mennä ihanalla Töölönlahden Linnunlaulun puutaloalueella (2 kahvilaterassia). t. Nro 37

Vierailija
45/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Booking.com voit laittaa hakuehtoja. Halvimmissa on jaettu vessa ja se ei kyllä lasten kanssa käy.

Saisiko jollain s-kortilla alennusta Sokos hotellista?

Kannattaa myös plärätä läpi liiton edut ja työsuhde-edut yms. Noissa on myös yleensä ilmainen peruutus.

Jos booking.comista varaa niin kannattaa katsoa tarkkaan että aamiainen varmasti sisältyy hintaan.

Vierailija
46/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse ottaisi hotellia, jos teillä on noin hyvillä yhteyksillä ilmainen asunto. Voitte kokkailla itse, eikä teinien tarvitse herätä aikaisin aamupalalle. Ei teinit mitään päiväunia tarvitse. Rauhallinen aamu, puolilta päivin retkille, illaksi takas.

Vierailija
47/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenlinnassa kannattaa ehdottomasti käydä, joko omat eväät mukaan tai sitten syö siellä jossakin niistä ravintoloista. Kauppatorilta lautalla noin 15 min matka. Kauppatorilla kannattaa sitten varoa lokkeja, vievät todella nopeasti jäätelöpallon tötteröstä. Ja jos tykkää kauppahalleista, niin Kauppatorin vieressä on Vanha Kauppahalli, se on ihan käymisen arvoinen paikka.

Suhteellisen lähellä Kauppatoria on Tähtitorninmäki ja siitä on pieni kivenheitto Kaivopuistoon, jossa voi käydä piknikillä tai sitten kahviloissa, Mattolaituri, Cafe Carusel.

Uimaan pääsee tosiaan myös Suomenlinnassa, mutta itse suosittelisin Mustikkamaan uimarantaa Kulosaaressa. Sinne pääsee esim. Rautatientorilta metrolla ja loppumatka menee bussilla 16 tai kävellen. Metrosta voi jäädä pois joko Kalasatamassa tai Kulosaaressa ja jatkaa loppumatkan bussilla 16. Jos loppumatkan menee kävellen, niin siitä Kalasatamasta pääsee kävellen Isoisänsillan kautta Mustikkamaalle tai sitten jää pois metrosta Kulosaaressa ja kävelee siitä Mustikkamaalle.

Museoista en oikein osaa sanoa, mutta Olympiastadionin luona sijaitseva Urheilumuseo voisi olla käymisen arvoinen paikka.

Tervetuloa Helsinkiin, täällä kyllä riittää tekemistä ja nähtävää.

T: Helsinkiläinen

Kiitos sinullekin, hyviä ideoita! Laitan ylös nuo paikat ja katson googlesta ja kartasta myöhemmin. Alkaa suorastaan tuntua siltä, että Helsingissä on tosi paljon nähtävää ja tässä pitää vähän karsia suunntelmista. Ehkä Korkeasaaren voisi korvata jollain muulla, omasta puolesta korvaisin Linnanmäenkin, mutta se on lapsille must. 

Yksi mikä tuli mieleen; jos maksan lapset sisään Linnanmäelle ja lähden siksi aikaa itse katsomaan muita nähtävyyksiä? Olisiko siinä jotain mielenkiintoista lähettyvillä tai kuulostaisiko realistiselta? Lapset 13 ja 15-vuotiaat ja ainakin Power Parkissa viime kesänä saivat päivän koko päivän menemään ihan tyytyväisenä itsekseen. 

ap

Vierailija
48/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanonpa nyt kun kukaan muu ei ole vielä maininnut. Olet varmasti lehtiä sen verran lukenut että aika villin lännen meininki täällä isolla kirkolla on. Tarkkana keskustassa, kännykät ja rahat taskussa, ei parhaita merkki vaatteita päälle. Nuoret keskenään, en suosittele. Illalla rautatieasemaa välttäisin jne.

Pakko oli tästäkin mainita koska turvallisuus ennen kaikkea.

Vierailija
49/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonni rahaa päivässä, niin ei tarvitse nuukailla kuin hotellin valinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi