Onko täällä ihmisiä joilla on hallussa useampi kieli?
Enkä nyt tarkoita muutamaa tuttua kuten ruotsi tai viro vaan jotain muuta kuten ranska tai italia?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Puhun Suomea, englantia, koone kreikkaa, Portugalia, latinaa, muinais Egyptiä ja Sumerin kieltä.
Ja siltikään et osaa kirjoittaa suomea. Aikamoista.
Osaako ihmiset todellakin tyydyttävästi/ hyvin/ sujuvasti kaikki ne kielet jotka väittävät osaavansa? Epäilen.
Muutaman lauseen osaaminen ei lasketa kyseisen kielen osaamiseen.
Olen opiskellut yli 20 kieltä, joita vielä tekstistä ymmärrän, mutta spontaanisti heitetään huulta vain viidellä kielellä. Ylläpito on hankalaa, kun ei asu globaalissa suurkaupungissa.
Olen kielimiehiä ja naiset tykänneen siitä
Suomi, ruotsi, englanti, saksa, espanja, katalaani ja italia hallussa. Tosin katalaani ja italia on vielä vähän vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Osaako ihmiset todellakin tyydyttävästi/ hyvin/ sujuvasti kaikki ne kielet jotka väittävät osaavansa? Epäilen.
Hyvin suhteellista, luulen että jokainen yksilö käsittää eri tavalla mitä tarkoittaa 'tyydyyttävä', 'hyvin', tai 'sujuvasti'. Tätähän on työhakemusten kohdalla tutkittukin, ja miehet yleensä arvottavat oman osaamisensa paremmaksi kuin naiset, vaikka tasollisesti olisivatkin huonompia.
Itse puhun suomen lisäksi sujuvasti englantia ja ruotsia, joista ei tässä haluttukaan tietää. Sen lisäksi auttavasti ranskaa, espanjaa ja venäjää, ja kirjoitettuna ymmärrän norjaa, tanskaa, hollantia, sekä hyvin alustavasti saksaa, italiaa ja portugalia.
suomen ja ruotsin lisäksi työkielenä englanti jo 33v, lisäksi pärjään ihan ok italian ja saksan kielillä.
No eipä tuo harvinaista ole nykymaailmassa!
Opiskelen havaijin kieltä, ollaan menossa sinne häämatkalle. Periaatteessa englannillakin pärjäisi loistavasti, mutta kiinnosta opetella harvinainen kieli.
Vierailija kirjoitti:
Suomi, venäjä, ruotsi, norjan bokmål, englanti, puola ja saksa. Karjalan ja viron kieliä olen myös opiskellut. Luen ja ymmärrän suhteellisen hyvin ukrainaa.
Onko sulla jotain siteitä noihin paikkoihin vai opiskeletko noita ihan huviksesi? Vai miten päädyit opiskelemaan puolaa, bokmålia, karjalaa ja ukrainaa? Ei olisi ainakaan itselle ihan ensimmäiset kielet mitä lähtisin opiskelemaan, mutta toki hienoa osata jotain harvinaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan yhden kaverin, joka kehui osaavansa kymmentä kieltä, yksi noista kielistä oli espanja, jota itsekin puhun. Rupesin puhumaan hänelle espanjaksi ja kävi ilmi, että hänen kielitaitonsa oli lähinnä 'Hei' ja 'Mitä kuuluu?'
Mulla on yksi kieli ja se on suussani.
Minä ja laosilainen puolisoni puhumme keskenämme lähinnä laon kieltä. Olen asunut siellä.
Vierailija kirjoitti:
Koone kreikka? Se on koinee.
Ei se niin tarkkaa ole täällä meidän aivoinvalidien kesken.
Minä puhun sujuvasti englantia ja ranskaa. Ruotsin kielen unohdin asuttuani Ranskassa pari vuotta, vaikka ruotsin arvosana oli aina koulussa kiitettävä. Yliopistossa ruotsin arvosana olikin sitten tyydyttävä (1-3).
Puhun siis englantia ja ranskaa tosiaankin sujuvasti, ruotsin kielellä saan juuri ja juuri esiteltyä itseni.
Vierailija kirjoitti:
Olen 2-kielinen joskin ruotsi on heikompi. Puhun kuitenkin sitä lähes natiivitasoisesti.
Englanti tosiaan työkieli 33v päivittäin joten eiköhän sekin ole aika hyvä. Lisäksi paljon ulkomaalaisia ystäviä joiden kanssa lähes päivittäin kontakti englanniksi.
Saksaa puhun kohtalaisen hyvin, selviän arjen tilanteista sujuvasti. Kieli "käynnistyy" kun olen ollut vuorokauden Saksassa.
Italiaa kohtalaisesti, kuluneen vuoden olen hoitanut mm remppa-asioita ja teknisiä hommia sujuvasti raksaukkojen kanssa. Kieliopillisedti ehkä vähän sinnepäin vielä mutta tulen ymmärretyksi
olinkohan #29
Vain suomi ja englanti. Ruotsia ymmärrän täydellisesti, mutta en itse pysty enää muodostamaan kunnolla lauseita. Ei mitään ongelmaa seurata kuitenkaan ruotsalaisia ohjelmia. Saksaa myös ymmärrän aika hyvin.
Puhun ihan hyvin englantia, ruotsia, espanjaa ja portugalia. Lisäksi osaan venäjää perustasolla.
Olen opiskellut kieliä kouluaikoina, matkaillut ja asunut pari vuotta ulkomailla.