Miten se ripeä kassa-asiointi on niin monille niin vaikeaa?
Taas sai ruuhka-aikana Prismassa kiristellä hermoja, kun nainen pussitti ostoksiaan samalla, kun niitä piippailtiin. Tämä on siis hyvä ja oikea tapa. Ongelma tuli siinä, kun nainen ei tehnyt elettäkään kassalle maksamaan tulemiseksi, vaikka piipattavia ostoksia oli vain muutama jäljellä. Jatkoi vain pakkaamistaan viimeiseen piippaukseen saakka ja odotti vielä, että kassa kutsuu hänet maksamaan sanomalla loppusumman.
Sitten laahustaa maksupaikalle ja alkaa etsiä kukkaroaan... Ei helkkari!
Kassalle tullaan maksamaan ja kaivetaan se maksuväline esille siinä vaiheessa, kun on enää muutama ostos piippaamatta! Näin saadaan maksutapahtuma sujuvaksi ja kassajonot liikkumaan ripeämmin. Maalaisjärkeä saa käyttää.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Onpa tuokin tapa nostaa omaa itsetuntoa: pilkata muita kiireestä. Kyllä, joillakuilla on joskus kiire. Luento alkaa, juna jättää, joku odottaa, pissa tulee housuun tms.
On törkeää ja itsekästä hidastella tahallaan tai olla täysin välinpitämätön asian suhteen. Kauppajono ei ole se paikka, johon voi jäädä miettimään syntyjä syviä. Sen voi tehdä muuallakin.
Mitä jos jo kassajonossa avaisi suunsa ja sanoisi "anteeksi, minulla lähtee juna kohta, joten voisinko päästä teidän ohi, kun minulla on vain tämä yksi jäätelö maksettavana"?
Vierailija kirjoitti:
En ikinä pakkaa vasta kuin maksamisen jälkeen. Kunnon lammastouhua se kiirehtiminen, että ehtisi nopeammin toisen lampaan tieltä pois.
Let me guess, myös aamulla heräävät ja työssä käyvät ovat lampaita?
Vierailija kirjoitti:
tämä on niin mun first world problem, hidastelu saa minut näkemään punaista. Vanhuksia vielä ymmärrän että sähläävät bonus- ja muiden korttien kanssa, mutta kaiken ikäiset ihmiset osaavat tämän. Ensin hitaasti ostokset liukuhihnalle, sitten aletaan kaivaa lompakkoa kun kassa ilmoittaa loppusumman, sitten kuitti tarkasti viikaten lompakkoon jonka jälkeen jäädään töröttämään maksupäätteen viereen ja hitaaaaaasti pakataan ostokset, ilmeisesti juurikin tiettyyn järjestykseen.
Miksei voi toimia ennakoiden, pakata ostoksia ripeästi ja siirtyä sivummalle, siis antaa tilaa jo seuraavalle? Tulee mieleen että nämä ovat paitsi hitaita myös vähän yksinkertaisia
Eikö sinulla ole tullut mieleen, että heillä voi olla jotain fyysistä vikaa? Ovat vaikka toipilaita sairastumisen jälkeen?
Turhaa tuollaisesta on stressata kun siihen et voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä menet näyttämään bonuskorttia ensimmäisen tavaran jälkeen, palaat kärrylle tyhjentämään tavaroita kassahihnalle ja samaan aikaan olet pakkaamassa tavaroita kassahihnan toisessa päässä? No nyt olen kateellinen tehokkuudestasi.
No en tietenkään. Ensin kärry tyhjäksi ja sitten seuraavaan steppiin. Yleensä ehdin aina purkaa ostokset hihnalle ennenkuin kassa aloittaa mun ostosten läpikäynnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä pakkaa vasta kuin maksamisen jälkeen. Kunnon lammastouhua se kiirehtiminen, että ehtisi nopeammin toisen lampaan tieltä pois.
Let me guess, myös aamulla heräävät ja työssä käyvät ovat lampaita?
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä on niin mun first world problem, hidastelu saa minut näkemään punaista. Vanhuksia vielä ymmärrän että sähläävät bonus- ja muiden korttien kanssa, mutta kaiken ikäiset ihmiset osaavat tämän. Ensin hitaasti ostokset liukuhihnalle, sitten aletaan kaivaa lompakkoa kun kassa ilmoittaa loppusumman, sitten kuitti tarkasti viikaten lompakkoon jonka jälkeen jäädään töröttämään maksupäätteen viereen ja hitaaaaaasti pakataan ostokset, ilmeisesti juurikin tiettyyn järjestykseen.
Miksei voi toimia ennakoiden, pakata ostoksia ripeästi ja siirtyä sivummalle, siis antaa tilaa jo seuraavalle? Tulee mieleen että nämä ovat paitsi hitaita myös vähän yksinkertaisia
Eikö sinulla ole tullut mieleen, että heillä voi olla jotain fyysistä vikaa? Ovat vaikka toipilaita sairastumisen jälkeen?
Ei kaikki kykene ajattelemaan muita, ainakaan minäminä-tyypit
Vierailija kirjoitti:
Joku päivä sulla pamahtaa verisuoni päästä.
Itselläni kaikista eniten alkaa kassajonossa otsasuoni sykkimään niistä, jotka ovat jo lapanneet ostoksensa hihnalle, mutta eivät älyä liikkua sen vertaa eteenpäin, että seuraava pääsisi latomaan omat ostoksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo maksuvälineen lompakosta kaivelu on se riesa. Parhaimmillan se bonuskortti on siellä kassin sivutaskussa, että se kaivellaan vielä erikseen sieltä esiin...
Tollot eivät tajua, että bonuskortin saa monessa tapauksessa pankkikortin yhteyteen ts. samaan korttiin sisällytettyä...Ja bonuksen voi höylätä jo mennessään pakkaamaan niitä ostoksia, kun ensimmäinen tuote on piipattu.
Kuka ne sinun tavarat purkaa kärrystä hihnalle, kun sinä menet heti pakkaamaan ostoksia?
Vierailija kirjoitti:
Onpa tuokin tapa nostaa omaa itsetuntoa: pilkata muita kiireestä. Kyllä, joillakuilla on joskus kiire. Luento alkaa, juna jättää, joku odottaa, pissa tulee housuun tms.
On törkeää ja itsekästä hidastella tahallaan tai olla täysin välinpitämätön asian suhteen. Kauppajono ei ole se paikka, johon voi jäädä miettimään syntyjä syviä. Sen voi tehdä muuallakin.
Sehän onkin ihan paras hetki mennä tekemään ruokaostoksia kun on kiire junaan, luennolle, lennolle tai vessaan.
Kannattaisiko ehkä suunnitella omia aikatauluja ja omaa toimintaa vähän fiksummin eikä raivota muille. Jokainen tietää ihan varmasti että ruokakaupassa voi joutua jonottamaan pitkään. Ei sinne silloin pidä mennä jos pitäisi jo olla jossain muualla.
Sama bussipysäkillä. Nähdään että bussi tulee, juostaan katoksen taa piiloon ja viittilöidään salaa ettei kuski vaan nää. Autossa otetaan reppu pois, käydään taskut läpi ja lopulta se kortti löytyy jostain....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki kykene ajattelemaan muita, ainakaan minäminä-tyypit
Jos ihmisellä jokin toimintakykä vaikeuttava sairaus, on hitaus ok. Muutoin nämä slow motion- tyypit ovat niitä miniminä-tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt jokainen ymmärtää varata aikaa tarpeeksi kaupassa käyntiin, ettei myöhästy junasta tai luennolta. Ja kyllä jokaisen yli 5-vuotiaan pitäisi osata huolehtia vessakäynneistään.
Vierailija kirjoitti:
Sanan idiotismin kanssa raivoan lähes päivittäin Oma kassarutiini:
-ostoskassi hihnalle ensimmäiseksi
- tavarat hihnalle pakkausjärjestyksessä yksi kerrallaan (kevyet ja arat ihan viimeiseksi)
- bonus- ja maksukortti valmiiksi
- kun eka ostos on luettu, bonuskortin viilaus
- pakkaaminen ripeästi samalla kun kassa piippaa niitä (henkinen kisa olenko tehokkaampi kuin kassa)
- viimeisen 5 tavaran kohdalla siirtyminen kassalle maksamaan
-loppupakkaus jos en ehtinyt pakata ajoissa kaikkea
- ripeä poistuminen kassalinjaltaJa aina kaupassa YKSIN ja vain äärimmäisessä hädässä ryuhka-aikaan. Vihaan klaaniostelua ja lapsiperheitä opettelemassa ruuhka-aikaan
Kaupan kassalta voit hakea mitalin RIPEASTI. Voisit sentään ryhtyä käyttämään kangaskassia muovikassin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä menet näyttämään bonuskorttia ensimmäisen tavaran jälkeen, palaat kärrylle tyhjentämään tavaroita kassahihnalle ja samaan aikaan olet pakkaamassa tavaroita kassahihnan toisessa päässä? No nyt olen kateellinen tehokkuudestasi.
No en tietenkään. Ensin kärry tyhjäksi ja sitten seuraavaan steppiin. Yleensä ehdin aina purkaa ostokset hihnalle ennenkuin kassa aloittaa mun ostosten läpikäynnin.
Me käydään kaupassa kerran viikossa eikä kaikki tavarat sovi siihen kassahihnalle. Oletko sinkku vai miten isolle porukalle ostat ruuat kerralla? Minä kyn mieluiten miehen kanssa kaupassa, minä puran tavarat ja mies pakkaa. Jos olen yksin, kassa ehtii piipata ostokset samaa tahtia mitä minä puran kärryä, sitten maksan ja mene pakkaamaan niitä neljää kassillista tavaraa.
Ärsyttää teidänlaiset niskaan hönkijät, kun ei saa edes rauhassa tehdä ostoksia.
Kiireisille on olemassa ratkaisu: itsepalvelukassa. Olet ulkona kaupassa juuri niin nopeasti kuin mitä itse hoidat asiasi, ellei koneeseen tule jotain vikaa. Sinuna valitsisin aina itsepalvelun, varsinkaan, jos sinulla ei ole paljon ostoksia. Mitä enemmän ostoksia, sitä hitaampaa on asiointi. Isotkin ostokset voi hoitaa ripeästi, mutta kukaan ei muutamassa sekunnissa pakkaa viikon tai edes viikonlopun ruokaostoksia.
Mä saatan ottaa ne maksukortti valmiiksi ja laittaa jo siihen maksupäätteen "huulille" odottamaan, kun menen pakkaamaan, mutta en uskaltaisi tehdä niin, jos pelkäisin korttivarkaita. Eli en kuitenkaan suosittele omaa tapaani, vaikka se nopeampi onkin.
Tämän ketju vastaukset kertovat hyvin, minkä takia koen kassajonot todella ahdistavaksi. Pitäisi koko ajan lukea jonon edessä ja takana olevien ajatukset, aikataulut ja tarpeet ja yrittää sovittaa omat liikkeet niihin. Voit vain epäonnistua.