Miten se ripeä kassa-asiointi on niin monille niin vaikeaa?
Taas sai ruuhka-aikana Prismassa kiristellä hermoja, kun nainen pussitti ostoksiaan samalla, kun niitä piippailtiin. Tämä on siis hyvä ja oikea tapa. Ongelma tuli siinä, kun nainen ei tehnyt elettäkään kassalle maksamaan tulemiseksi, vaikka piipattavia ostoksia oli vain muutama jäljellä. Jatkoi vain pakkaamistaan viimeiseen piippaukseen saakka ja odotti vielä, että kassa kutsuu hänet maksamaan sanomalla loppusumman.
Sitten laahustaa maksupaikalle ja alkaa etsiä kukkaroaan... Ei helkkari!
Kassalle tullaan maksamaan ja kaivetaan se maksuväline esille siinä vaiheessa, kun on enää muutama ostos piippaamatta! Näin saadaan maksutapahtuma sujuvaksi ja kassajonot liikkumaan ripeämmin. Maalaisjärkeä saa käyttää.
Kommentit (277)
Olen hidas, kömpelö ja hajamielinen. Yritän kyllä parhaani, mutta huomaan silti olevani hitaampi kuin peruspulliainen kassalla asioidessaan. Siksi käytänkin mielelläni itsepalvelukassaa. Saan laittaa tavarat suoraan piipattuani ostoskasseihin oikeaan järjestykseen ilman nolostelua. Jotenkin se että takanani ja edessäni liikehtii ihmisiä, tavarat liukuvat hihnaa pitkin sekamelskaksi ja pitää häärätä edestakaisin pakkaamassa ja maksamassa saa pasmani sekaisin. Piippaan ehkä itsepalvelukassalla hitaammin kuin kassatyöntekijä, mutta aikaa kuluu vähemmän kun ei tarvitse pakata liikkuvalta hihnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismoissa on itsepalvelumaksaminen mahdollista.
Maksaa siinä, niin ei tarvitse hermoilla niin paljon, että suoni ratkeaa päästä.
Itsepalvelukassalla ei voi maksaa käteisellä ja siinä joutuu itse tekemään kaiken työn sen sijaan että vain laittaisi tavarat liukuhihnalle.
Ainoa tilanne milloin edes harkitsisin itsepalvelukassan käyttöä olisi että saisin vähintään 10% alennuksen koska tein työn itse.
Palvelukassalla:
- nostat ja asettelet tavarat likuhihnalle
- maksat
- pakkaat kiireellä kasseihin, että pääset seuraavan alta pois.
Itsepalvelukassalla:
- nostat tavaran kerrallaan kärrystä, vilautat viivakoodinlukijalle ja laitat kassiin samantien
- maksat.
Jos asioi yksin suuren ostosmäärän kanssa, palvelukassa toimii paremmin, varsinkin jos älyää mättää ne tavaransa ruuhka-aikana takaisin kärryyn ja pakata rauhassa sivussa, ettei hidasta ja ruuhkauta kassajonoa. Itse toimin usein näin, koska haluan rauhassa pakata järkevästi eli kylmät tuotteet erikseen jne.
Olen tervehtynyt onneksi tuosta aloittajan kuvaamassa hermoilusta. Suorittaja, perfektionisti. Onko seksielämäsi kunnossa?
Kunnon pa.no säännöllisesti (panosta siihen) ja jonottelukin vain hymyilyttää. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa siinä, niin ei tarvitse hermoilla niin paljon, että suoni ratkeaa päästä.
Itsepalvelukassalla ei voi maksaa käteisellä ja siinä joutuu itse tekemään kaiken työn sen sijaan että vain laittaisi tavarat liukuhihnalle.
Ainoa tilanne milloin edes harkitsisin itsepalvelukassan käyttöä olisi että saisin vähintään 10% alennuksen koska tein työn itse.
Palvelukassalla:
- maksat
Itsepalvelukassalla:
- nostat tavaran kerrallaan kärrystä, vilautat viivakoodinlukijalle ja laitat kassiin samantien
- maksat.
Jos asioi yksin suuren ostosmäärän kanssa, palvelukassa toimii paremmin, varsinkin jos älyää mättää ne tavaransa ruuhka-aikana takaisin kärryyn ja pakata rauhassa sivussa, ettei hidasta ja ruuhkauta kassajonoa. Itse toimin usein näin, koska haluan rauhassa pakata järkevästi eli kylmät tuotteet erikseen jne.
Minne sinä menet pakkaamaan kärryllisen tavaraa? Minusta se käy nopeammin, kun laitan tavarat hihnalle pakkaamisjärjestykseen. Itse asiassa laitan ne jo keräilyvaiheessa kärryyn niin, että kylmää tarvitsevat ostokset on omana ryhmänään.
Täytyy tarkistuttaa 10 lottokuponkia ja jakaa voitot ja täyttää uudet.
Mua ihmetyttää hirveästi ihmiset, jotka jäävät pakkaamaan ostoksia heti maksupäätteen viereen, eikä kassan päätyyn. Raivostuttavaa. Mun mielestä sellainen ihminen ei voi käydä aivan täysillä jos jää tukkeeksi asettelemaan ensin kortteja lompakkoon, jonka jälkeen rauhassa pakkailemaan maksupäätteen viereen, ettei varmasti seuraava asiakas pääse maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo maksuvälineen lompakosta kaivelu on se riesa. Parhaimmillan se bonuskortti on siellä kassin sivutaskussa, että se kaivellaan vielä erikseen sieltä esiin...
Tollot eivät tajua, että bonuskortin saa monessa tapauksessa pankkikortin yhteyteen ts. samaan korttiin sisällytettyä...
Ei saa kaikkiin pankkikortteihin, tollo. Ja miksi maksat kortilla? Oletko boomeri?
Vierailija kirjoitti:
Olen tervehtynyt onneksi tuosta aloittajan kuvaamassa hermoilusta. Suorittaja, perfektionisti. Onko seksielämäsi kunnossa?
Kunnon pa.no säännöllisesti (panosta siihen) ja jonottelukin vain hymyilyttää. 😅
Juuri noin. Mihin vi..... suomalaisilla on muka aina niin kiire? Kiire pois ettei vaan tarvitse kommunikoida kenenkään kanssa. Täysin epänormaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sulla on kiire valmiissa maailmassa?
Ei tarvitse olla kiirekään, jos ei vaan pidä jonottamisesta. On myös oikeasti sairaita ihmisiä tai ihan vaan vanhuksia. Kaikilla ei jalat kestä pitkään seisomista ja jonossa ärtyvien kireys jatkuu sitten liikenteessä ja onnettomuusriski lisääntyy.
Kortti pois jos jonottamisesta sekoaa niin että sen takia ajaa kolarin.
Asun Puolassa ja kaipaan suomalaista ripeää kassakäyttäytymistä. Täällä ihan normia pakata ostokset jonon odottaessa ja sitten tullaan maksamaan, maksetaan pitkään ja hartaasti käteisellä ym.
Iäkkäille ihmisille kassatapahtuma saattaa olla päivän ainoa sosiaalinen kontakti.
Antakaa niiden vaihtaa muutama sana kassan kanssa ihan rauhassa.
Kärsivällisyyttä.
Tulkaa tänne Espanjaan. Ei puhettakaan, että olisi kiire kenelläkään, paitsi turisteilla. Täällä pulistaan ummet ja lammet. Pakataan rauhassa, eikä uutta asiakasta oteta ennenkuin kaikki on kasseissa ja kärryissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo maksuvälineen lompakosta kaivelu on se riesa. Parhaimmillan se bonuskortti on siellä kassin sivutaskussa, että se kaivellaan vielä erikseen sieltä esiin...
Tollot eivät tajua, että bonuskortin saa monessa tapauksessa pankkikortin yhteyteen ts. samaan korttiin sisällytettyä...Ei saa kaikkiin pankkikortteihin, tollo. Ja miksi maksat kortilla? Oletko boomeri?
Puhelimeni NFC ei toimi kunnolla, popsauttelee näytölle jatkuvasti "pois päältä" "päällä" viestejä. Siksi käytän korttia.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Olen hidas, kömpelö ja hajamielinen. Yritän kyllä parhaani, mutta huomaan silti olevani hitaampi kuin peruspulliainen kassalla asioidessaan. Siksi käytänkin mielelläni itsepalvelukassaa. Saan laittaa tavarat suoraan piipattuani ostoskasseihin oikeaan järjestykseen ilman nolostelua. Jotenkin se että takanani ja edessäni liikehtii ihmisiä, tavarat liukuvat hihnaa pitkin sekamelskaksi ja pitää häärätä edestakaisin pakkaamassa ja maksamassa saa pasmani sekaisin. Piippaan ehkä itsepalvelukassalla hitaammin kuin kassatyöntekijä, mutta aikaa kuluu vähemmän kun ei tarvitse pakata liikkuvalta hihnalta.
Sama! Itsepalvelukassalla saa olla rauhassa, kun ei seisota koko jonoa, vaan muut pääsevät muille vapautuville itsepalvelupisteille. Ei haittaa, vaikka 10 mun takana olevaa olisi valmiita ennen mua. En tiedä, miksi oon niin hidas pakkaamaan ostoksia, mutta oon ja oon aina ollut, vaikka en muissa elämän asioissa ole mitenkään erityisen hidas. Ekaa kertaa yksin kaupassa joskus ala-asteiässä ja siitä asti kärsinyt hitaudestani. Itsepalvelukassa pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelukassalla:
- maksat
Itsepalvelukassalla:
- maksat.
Minne sinä menet pakkaamaan kärryllisen tavaraa? Minusta se käy nopeammin, kun laitan tavarat hihnalle pakkaamisjärjestykseen. Itse asiassa laitan ne jo keräilyvaiheessa kärryyn niin, että kylmää tarvitsevat ostokset on omana ryhmänään.
Siihen lähimaille mahtuu kyllä ja teenkin niin vain silloin, kun täydellinen sinä puhiset ja höngit niskaani.
Voi voi!
Täällä 100 km päässä Helsingin kiireistä yli puolet kaupungin asukkaista on mummeleita, iloisia ja eläväisiä. Me ollaan hitaita eikä se haittaa ketään. Me ollaan nimittäin myös kohteliaita: jos jollakin on kiire, me päästetään edelle. Ja rupatellaan kassajonossa kaikessa rauhassa, tuntemattomienkin kanssa. Onnellisten kylä, sanoisin, jossa kellään ei ole kiire. Mutta kyllä meitä naurattaisi jos joku ylitehokkaana huhkisi...
Kaupalle sekin on bisnestä. Sitä vain ei voi hoitaa itsepalveluna.