Meinasinkohan saada sydänkohtauksen yöllä? Vieläkin heikko olo.
Näin unta, että rintakehään sattui valtavasti enkä meinannut saada happea.
Soitin itselleni ambulanssia ja olin aivan voimaton. Yritin pukea päästäkseni ulos lanssia vastaan mutta siitä ei nneinannut tulla mitään hapen puutteen ja rinrakivun vuoksi.
Sitten heräsin unesta ja mietin, että tuo painajainen oli totta ainakin oireiden perusteella. En meinannut saada happea lainkaan ja rinta kipuili.
Vaihdoin asentoa ja nukahdin uudestaan.
Tänään ollut todella heikko olo. Olen ripuloinut ja sydän muljahtelee ikävästi.
Töihin täytyy lähteä.
Kommentit (55)
Ei Suomessa saa hoitoa, ainakaan juhannuksena. Koita pärjätä juhannuksen yli.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tuesta. Ilmoittelen miten tässä tilanne jatkuu.
En oikein osaa ottaa tällaisia niin tosissani.
Mietin ehkä sydämen vajaatoiminnan mahdollisuutta. Toisaalta nilkat eivät ole pahasti turvoksissa.
Tämä painon tunne rintakehällä ja pahoinvointi kyllä ihmetyttää.
Täytyy nyt seurailla vielä hetken.
Ap
Siskoni mies odotteli, soitti niin myöhään että pyörtyi kesken puhelun. Onneksi tytär oli kotona avaamassa ambulanssiväelle oven, sydän oli pysähdyksissä puoli tuntia, ei palautunut koskaan ennalleen vaikka henkiin jäi oltuaan jo saattohoidossa.
Todennäköisesti et MEINANNUT saada vaan SAIT.
Menethän hyvä ystävä TÄNÄÄN lääkäriin! Sun elämäsi on arvokas, älä leiki sillä!
Meinasin kansa saada mutta epäilen tätä hellettä.
Ap taas juhannuksen yksin ja huomionhakuisuus vaivaa. Töissä ei ole eläessään käynyt. Kaikki teillekin menee läpi :')
Kannattaa varmaan soittaa sinne päivystys-apu numeroon. Siellä ne osaa kertoa paremmin, kuin Vauva-palstalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ap taas juhannuksen yksin ja huomionhakuisuus vaivaa. Töissä ei ole eläessään käynyt. Kaikki teillekin menee läpi :')
Mua ärsyttää sun kaltaiset ihmiset. Mitä väliä jos AP satuileekin? Jos tätä keskustelua lukeekin joku joka on kokenut samoja oireita mitä hän kuvailee ja hakeutuu hoitoon, niin silloin ainakin on mennyt hyvin läpi!
Mene nyt päivystykseen. Jos seurailet niin voi pahentua ja koska juhannuksena on kiire kompastuneiden juoppojen kanssa, et enää saa hoitoa tarpeeksi nopeasti.
Älä ole tyhmä ap-nyt välittömästi työt seis ja MARS PÄIVYSTYKSEEN. Kerrot yölliset oireet ja nyt olotilat vai haluatko saada aattoiltana slaakin. Silloin siellä on ruuhkaa ja samoin tulevina päivinä, koska alkoholi aiheuttaa todella paljon sydän-ja aivoinfrakteja , kaatumisia ,kallovammoja ect.
Nyt sut tutkitaan ja saat avun sekä lääkityksen heti.
Kapteeni kirjoitti:
Kannattaa varmaan soittaa sinne päivystys-apu numeroon. Siellä ne osaa kertoa paremmin, kuin Vauva-palstalaiset.
Päivystysapuun soitettaessa kuuluu sitten hiukan liioitella oireita ja olla hyvin jämäkkä. Jos on liian kiltti ihminen, niin pyytää jonkun tomeramman tueksi.
Olisko ainakin rytmihäiriöitä, mene lääkäriin please.
Mun vatsamigreeni oireilee juuri noin. Ensin hikoiluttaa, tulee rytmihäiriöitä, sitten iskee pöhnäinen olo/päätä saattaa särkeä ja sitten...ihan järkky ripuli.
Käy lääkärissä tarkistamassa, vaikka olis kyse "vain" esim.vatsamigreenikohtauksesta. Voi olla vakavampaakin.
Kaksi sanaa. Ancina pectoris.
Rintakivut ja hengenahdistus on päivystysasioita, hakeudu välittömästi lääkärin arvioon hyvä ihminen. Vakavat sairaudet pitäisi sulkea heti pois.
T. Sairaanhoitaja
Kiitos.
Ehkä olo todella oli psyykkistä. Edelleen pientä rintakipua joka säteilee välillä selän puolelle mutta muuten voin hyvin. Ei pahaa hengenahdistusta.
Työ vie mukanaan ja pyöräilinkin eikä oireet pahentuneet.
Luulen, että jotain on mutta en osaa vielä sanoa onko vakavaa. Tutkin vielä mutta toistaiseksi oireet helpottaneet.
Ap
Minulla on vastaavanlainen kohtaus tullut yöllä. Tiivistettynä nousin ylös koska olo oli järkyn huono, menin veskiin oksentamaan ja pyörryin jossain välissä. Kävin myöhemmin lääkärissä eikä sydämestä löytynyt mitään. Tämä voi johtua jo pelkästään siitä, että pienet sydänkohtaukset eivät näy myöhemmin sydänfilmissä. Sydänkohtausta todennäköisempi diagnoosi oli minun kohdalla kuitenkin hyvälaatuinen asentohuimaus. Se voi olla todella pelottavaa ja jotkut ovat tilanneet ambulanssin kohtauksen saatuaan. Minä olin em. tapauksen jälkeen pari viikkoa vielä heikossa hapessa. Myöhemmin minulle on tullut selittämättömiä rintakipukohtauksia, joten kyllähän tämä aika pelottavaa on.
Naisten sydänkohtausoireet on usein erilaisia kuin miesten, esim. vatsakipu. Tutulla pisti selköpuolelta keuhkoihin. Hän meni lääkäriin, koska uskoi sen olevan keuhkokuume, olikin sydänkohtaus
Joskus K 2 vitamiinin puute saattaa tehdä huimaus ja heikotuskohtauksia, jotka voi sotkea vaikka mihin. Se voi kieputtaa ja oksennuttaakin kovasti. No sun oireet oli erit mutta...
Sydäninfarktin oireet ja tutkiminen
Sydäninfarkti on hengenvaarallinen sairauskohtaus. Sen nopea tunnistaminen ja hoito on tärkeää. Tyyppioire on kova kipu, joka tuntuu laajalla alueella rintalastan takana. Kipu on puristavaa, "painavaa" tai vannemaista ja voi säteillä olkavarsiin, leukaperiin, ylävatsalle ja jopa selkään. Kipu on usein ankaraa ja jatkuu samanlaisena. Kova kipu nostaa usein kylmän hien tai aiheuttaa pahoinvointia. Liikkuminen ei yleensä helpota oireita, vaan voi jopa pahentaa niitä. Nitrolääkekään ei aina auta.
Joskus infarktipotilaan kipu voi olla vähäistä, jopa vain outoa närästyksen tunnetta. Etenkin vanhuksilla, diabetesta tai munuaisten vajaatoimintaa sairastavilla ja muistihäiriöisillä kipu saattaa kokonaan puuttua, ja pääoireet ovat pahoinvointi, heikotus, raskas epämiellyttävä olo ja hikisyys. Infarktin suuruudesta ja sijainnista riippuen voi tulla äkillinen sydämen pumppaustoiminnan pettäminen ja vaikea vajaatoiminta eli keuhkopöhö. Infarktin aiheuttamista rytmihäiriöistä pahin on kammiovärinä, joka on yleisin sydäninfarktiin liittyvän äkkikuoleman syy.