Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nirsoudesta suututaan?

Vierailija
23.06.2023 |

Olen yli kolmekymppinen, ja edelleen "nirso". Lähipiiri tietää, että minulla on 5-vuotiaan makupaletti. Kaikki vähänkin voimakkaat mausteet tekevät ruoasta minulle syömäkelvotonta. "Miedosti tulinen" ruoka saa suun palamaan, nenän valumaan ja silmät vuotamaan. Etniset ruoat ovat käytännössä kaikki sellsisia, jotka eivät minulle sovi. Myös voimakkaat vihannekset (esim. paprika, sipuli) ovat paistamattomina liikaa. Voin maistaa haarukallisen tai kaksi, mutta jos en pidä ruoasta yhtään, en pysty sitä enempää syömään. Ei vain mene alas.

Lähipiirini ymmärtää tämän kyllä, mutta vähän vieraammat ihmiset ottavat henkilökohtaisena loukkauksena sen, ettei jokin ruoka maistu, tai että jätän ottamatta jotain. En tee asiasta numeroa, en moiti ruokaa ääneen tai valita, että se on vääränlaista. Jos kaveriporukka haluaa tehdä jotain eksoottista ruokaa, ostan kaupasta itselle omaa ja kaikki on ok. Sen tiedostan, että jos valitaan ravintolaa ja minut halutaan mukaan, se rajoittaa valintaa. Kaverit ovat alkaneet käyttää sanaa oj-ystävällinen (vrt. lapsiystävällinen) ravintoloista puhuessaan.

Makuni on kehittynyt hurjasti ikävuosina 25-30, ja pystyn syömään nykyään tyyliin pico de galloa ja sen tyylisiä ruokalajeja. Mutta kehittyminen alkoi vasta aikuisiällä, joten luonnollisesti olen jäljessä muiden aikuisten mieltymyksistä. Enkä pidä minään itseisarvona, että kaikki ruoka maistuu.

Ärsyttää se, kuinka aikuisen nirsoudesta puhutaan pahana tapana, ilkeytenä tai luonteen heikkoutena. En minä tahallani ole kykenemätön saamaan monia ruokia syötyä. Ja olen itse asian suhteen mahdollisimman hienovarainen.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Vierailija
2/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös ruoka-aineita, joita en syö ja on sellaistakin mitä en ole koskaan maistanut kun en halua. Jostain syystä tämä on monille ongelma, kun huomaavat etten ota. Sitten alkaa tuputus ja ihmettely. En tee asiasta numeroa, mutta muut tekee. Jokaisen oma valinta mitä haluaa syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tee sinä niitä omia rajoitettuja ruokalajejasi muille ja katso, tuntuuko mukavalta, jos ne eivät maistukaan.

Vierailija
4/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tee sinä niitä omia rajoitettuja ruokalajejasi muille ja katso, tuntuuko mukavalta, jos ne eivät maistukaan.

Nirsona osaan kyllä itse kysyä hyvin tarkkaan etukäteen, käykö joku ruokalaji kaverille. Ja jos silti ei maistu, niin haetaan hänelle kaupasta muuta. Ei se ruoka maagisesti muutu mieleiseksi sillä, että kokkaaja loukkaantuu.

Ap

Vierailija
5/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ihan itse haluaa huomiota tuolla hyi en syö, ja vie ruokapöydässä muiltakin ruokahaluan oksettavilla tarinoillaan.

Kyllähän tietysti pitä hyväksyä, jos ihminen sanoo että en syö tuota tai mieluummin tietysti vaikka että kiitos ei nyt ole nälkä.

Ei pidä ruveta tyrkyttämäänkään.

Vierailija
6/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirsona osaan kyllä itse kysyä hyvin tarkkaan etukäteen, käykö joku ruokalaji kaverille. Ja jos silti ei maistu, niin haetaan hänelle kaupasta muuta. Ei se ruoka maagisesti muutu mieleiseksi sillä, että kokkaaja loukkaantuu.

Ap

Ahaa. Eli odotatko, että sinulle tehtäisiin niitä omia ruokiasi vieraisilla ja kaikki muutkin söisivät samalla tavalla kuin sinä? Vai odotatko vain, etteivät muut loukkaannu. Jos jälkimmäistä, asia varmasti hoituu, kun selität ruoanlaittajalle saman kuin tännekin. Itsekinhän tiedät jo etukäteen, mikä kaverillesi maistuu, niin sama toisinpäin.

Vierailija
7/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ihan itse haluaa huomiota tuolla hyi en syö, ja vie ruokapöydässä muiltakin ruokahaluan oksettavilla tarinoillaan.

Kyllähän tietysti pitä hyväksyä, jos ihminen sanoo että en syö tuota tai mieluummin tietysti vaikka että kiitos ei nyt ole nälkä.

Tuo on toki huonoa käytöstä. Itsellä enemmän kokemusta siitä, että itse yrittää vähin äänin jättää väliin, mutta illan emäntä tai joku muu alkaa tehdä asiasta numeroa. Se on kiusallista.

Ap

Vierailija
8/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ahaa. Eli odotatko, että sinulle tehtäisiin niitä omia ruokiasi vieraisilla ja kaikki muutkin söisivät samalla tavalla kuin sinä? Vai odotatko vain, etteivät muut loukkaannu. Jos jälkimmäistä, asia varmasti hoituu, kun selität ruoanlaittajalle saman kuin tännekin. Itsekinhän tiedät jo etukäteen, mikä kaverillesi maistuu, niin sama toisinpäin.

Ei tarvitse tehdä erikseen. Mutta jos on itse vain olettanut, että on varmaan innostuu tästä intialaisen keittiön illasta, ja niin ei käykään, ei minun mielestäni ole ok vetää hernettä nenään aiheesta. Voin ottaa omat eväät jos olen pitkään, tai syödä tyyliin naan-leipää ja riisiä esimerkkitilanteessa.

Ap

Vierailija
9/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kestän mutten halua kokata sulle ja en ehkä lähtisi ravintolaan kanssasi

Vierailija
10/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OJ? Ollaanko me Jodelissa?

Vierailija
11/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OJ? Ollaanko me Jodelissa?

Oho 🙈 Käytin jodelia vuosia ja tuli selkärangasta tuo.

Ap

Vierailija
12/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut tätä useinkin pohtia, sillä huomaan itse todella ärsyyntyväni toisten nirsoilusta. Vaikka ymmärrän että monella siinä on kyse suun herkkyydestä jonka vuoksi voimakkaat maut ja erilaiset suutuntumat vain tekevät fyysisesti pahaa, niin samalla liitän nirsouteen hyvin voimakasta ja konkreettista epämukavuuden sietämättömyyttä, joka ei mielestäni kuulu enää aikuisuuteen.

Luulen että kyse on myös siitä, että minut on kasvatettu pitämään ruokaa suorastaan pyhänä asiana, jota ei sovi moittia kun sitä kerran on.

Vierailija
13/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nieletkö?

Vierailija
14/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut tätä useinkin pohtia, sillä huomaan itse todella ärsyyntyväni toisten nirsoilusta. Vaikka ymmärrän että monella siinä on kyse suun herkkyydestä jonka vuoksi voimakkaat maut ja erilaiset suutuntumat vain tekevät fyysisesti pahaa, niin samalla liitän nirsouteen hyvin voimakasta ja konkreettista epämukavuuden sietämättömyyttä, joka ei mielestäni kuulu enää aikuisuuteen.

Luulen että kyse on myös siitä, että minut on kasvatettu pitämään ruokaa suorastaan pyhänä asiana, jota ei sovi moittia kun sitä kerran on.

Sama jurru, suurimmaksi osaksi pidän nirsoilua huonona ja lapsellisena käytöksenä. Mitä enemmän joku tekee asiasta numeroa, sen enemmän ärsyttää. Jos vaan jättää jotain lautasen reunalle tai tilaa lasten annoksen listalta; en kiinnitä huomiota.

Vierailija
15/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein nirsoilijat tekevät omasta ongelmastaan myös  muiden ongelman omilla vaatimuksillaan.

Vierailija
16/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on toki huonoa käytöstä. Itsellä enemmän kokemusta siitä, että itse yrittää vähin äänin jättää väliin, mutta illan emäntä tai joku muu alkaa tehdä asiasta numeroa. Se on kiusallista.

Ap

Eräs emäntä taisi loukkaantua verisesti minulle kun en juo kahvia. Kysymättä oli kaatanut kuppiin valmiiksi ja kutsui valmiiseen pöytään. Pieni ikuisuus siinä sitten väännettiin, että ei, se että olin raskaana ei ollut syy miksi en juuri silloin halunnut kahvia, vaan se, etten halua sitä koskaan. Ei todellakaan riittänyt, Kiitos, en juo kahvia, vesi kyllä maistuisi, vaan piti siitä tehdä numero. Kahvin juojilla ne kahvit ehti jäähtyä niihin kuppeihin sillä aikaa kun emäntä yritti pakottaa minut juomaan kahvia, kukaan ei osannut siirtyä sinne katetun pöydän luo ennen kuin tuo vääntäminen oli saatu loppuun. Joivat kyllä sen jäähtyneen kahvin ilman uutta numeroa ja toisen kupillisen saivat sitten lämpimänä.

Ei minulla ole ollut ongelmaa hankkia kahvinkeitin lainaan ja kahvia kun on tullut yöksi sellaisia vieraita, jotka kahvia aamulla haluavat. Ei käynyt mielessäkään, että kieltäisin heiltä kahvin ja tyrkyttäisin jotain teetä väkisin. Sivusta joku

Vierailija
17/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eräs emäntä taisi loukkaantua verisesti minulle kun en juo kahvia. Kysymättä oli kaatanut kuppiin valmiiksi ja kutsui valmiiseen pöytään. Pieni ikuisuus siinä sitten väännettiin, että ei, se että olin raskaana ei ollut syy miksi en juuri silloin halunnut kahvia, vaan se, etten halua sitä koskaan. Ei todellakaan riittänyt, Kiitos, en juo kahvia, vesi kyllä maistuisi, vaan piti siitä tehdä numero. Kahvin juojilla ne kahvit ehti jäähtyä niihin kuppeihin sillä aikaa kun emäntä yritti pakottaa minut juomaan kahvia, kukaan ei osannut siirtyä sinne katetun pöydän luo ennen kuin tuo vääntäminen oli saatu loppuun. Joivat kyllä sen jäähtyneen kahvin ilman uutta numeroa ja toisen kupillisen saivat sitten lämpimänä.

Ei minulla ole ollut ongelmaa hankkia kahvinkeitin lainaan ja kahvia kun on tullut yöksi sellaisia vieraita, jotka kahvia aamulla haluavat. Ei käynyt mielessäkään, että kieltäisin heiltä kahvin ja tyrkyttäisin jotain teetä väkisin. Sivusta joku

Tämäkin on tuttua, tosin ei noin dramaattisesti. En tosiaan juo kahviakaan ollenkaan. Teestä menee Liptonin keltainen tai joku vastaava, mutta maidon ja makeutuksen kanssa. Joidenkin kahvintarjoajien aivot tuntuvat menevän oikosulkuun, kun en juo kahvia enkä tyyliin hedelmäistä teetä. Itselleni riittää vallan hyvin hanavesi (en tykkää hiilihapotetusta :D), mutta emäntä ei tahtoisi hyväksyä sitä.

Ap

Vierailija
18/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaat ihmetellä minkä takia ihmiset loukkaantuvat kun tekevät ruokaa ja sinä nyrpistelet nokkaasi ilmotat painokkaasti että sinulle ei tarjottu ruoka kelpaa vaan vaadit parempaa

Vierailija
19/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaat ihmetellä minkä takia ihmiset loukkaantuvat kun tekevät ruokaa ja sinä nyrpistelet nokkaasi ilmotat painokkaasti että sinulle ei tarjottu ruoka kelpaa vaan vaadit parempaa

Aloituksen lukemalla selviää aika nopeasti, etten nyrpistele saati vaadi parempaa.

Ap

Vierailija
20/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kuva vähän sellaisesta nirppanokasta ja prinsessasta. Toki on allergioita etteivät kaikki voi syödä kaikkea mutta jos ajatellaan että ruoka olisi vähissä ja näkisit nälkää niin luultavasti söisit pieniä kiviäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän