Annatko rahaa kadulla, jos joku pyytää?
Itse olen aina antanut muutaman kolikon, jos on ollut. Muutamia kertoja on tullut tällaista vastaan ja kohtaaminen on ollut aina ystävällinen. En tiedä, onko mennyt ruokaan, bussilippuun, tupakkaan vai viinaan, mutta itselle sillä ei oo myöskään merkitystä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
"Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää"
Tämän käskyn mukaan pyrin toimimaan.
"Kannettu vesi ei kaivossa pysy" olisi aiheeseen sopivampi.
olen antanut muutaman kerran, toki näissäkin välillä käy mielessä että kehtaavatko vain röyhkeämmät pyytää ja aremmat sitten nälkiintyy, mene ja tiedä. Joskus nuorempana tuli juna-asemalla pikkupojat kyselee euron jätskirahaa, silloin heitin 2 euroa ja sanoin että riittää molemmalle tosta sitten :D
Puolassa olen antanut loput zlotyt paikalliselle -- ammattilaiselle kun kohteliaasti englanniksi pyysi kaljarahaa.
Suomessakin jos tultaisiin reilusti pyytämään kaljarahaa niin saattaisin antaa jos kolikoita olisi. Arvostan enemmän rehellistä tissuttelua kuin valehtelua mistään bussilipuista tai aamiaisista.
No en anna, kun ei vaan ole käteistä enää. Sanon suoraan, että sori en käytä käteistä enää.
Ei ole rahaa mitä antaa, kun kortilla hoidan kaikki maksut.
Vierailija kirjoitti:
Saatan joskus antaa jollekin rivijuopolle.
Romanialaisilta ammattikerjäläisiltä näyttäville en anna pennin latia. Toivottavasti muut toimisivat samoin, niin veisivät järjestäytyneen rikollisuutensa muualle.
Etnistä profilointia.
Annoin kerran pari euroa nuorelle tytölle, joka sanoi ettei ole syönyt mitään koko päivänä. Noin 5 minuuttia myöhemmin hän oli kaupan kassalla maksamassa tupakka-askia. En anna enää senttiäkään kenellekään.
Yleensä en kyllä anna. Mun mielestä ei oo sinänsä väärin antaa tai olla antamatta. En myöskään jeesustelisi siitä mihin rahat menee jos kyse parista eurosta. Isomman summan kanssa olisi varmaan parempi ostaa se lippu tai ruoka tai mikä lie suoraan.
Kerran Turussa yksi symppis nuorimies tuli tarjoamaan itse tehtyjä makeita herkkuja omavalintaiseen hintaan. Annoin kaksi euroa ja innostui antamaan mulle oikein kaksinkertaisen annoksen. Ne oli vegaanisia kookossuklaapalloja, oikein maistuvia. Juteltiin myös vähän niitä näitä.
Mieleen jäi myös katusoittaja jolle annoin pari euroa, jolloin lopetti heti soittamisen ja suuntasi erääseen vähän kauempana olevaan ruokakauppaan jossa myytiin west-tonnikalaa. Piti kuulema olla nimenomaan sitä merkkiä. Juteltiin vähän ja oli myös mukava tyyppi.
Suomalaisille kyllä jos sattuu olemaan kolikoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romanialaisilta ammattikerjäläisiltä näyttäville en anna pennin latia. Toivottavasti muut toimisivat samoin, niin veisivät järjestäytyneen rikollisuutensa muualle.
Etnistä profilointia.
Niin on - hienoa, eikö totta! Hyvin onnekasta että vielä tänä päivänä suomalaiset rivijuopot ja romanialaisilta ammattikerjäläisiltä näyttävät ammattirikolliset erottaa toisistaan aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Pyysi rahaa aamupalaan. Tarjouduin mukaan kauppaan ostamaan sitä aamupalaa. Ei halunnut. Olikin tupakkaa vailla. Sitä en rahoita.
Nuorena lankesin noihin pummeihin. Itä -Helsinki kun pydetty rahaa esim,leipään, maitoon.Sanon menään tuohon Lidi ostan ne sinulle.Ei kelpaa.Kerjäläiset luki sinänsä.En anna koskaan.Ovat todella röyhkeitä samat naamat vuosia ja kun torjuu ei mene perille. Jos joku rehellisesti sanoo : Tarviin rahaa, puuttuu 1 e.kaljaan.Kauhea krapula,annan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljon kannattaisi rahaa antaa. Kohta on maa täynnä elämäntapakerjureita, kun tieto leviää, että Suomessa on anteliaita ihmisiä.
Ne ovat jo täällä olleet vuosia. Annan rahaa ainoastaan suomalaisille. Pidän taskussa aina siltä varalta kolikoita vaikka kaks eurosia, niin niillä saakin jotain hankittua. Lisäksi ei tarvitse kadulla ottaa lompsaa esille.
Joskus on pyytäjä järkyttynyt perinpohjin antaessani vaikka viisi euroa eikä meinaa ottaa vastaan. Jotenkin suloista suomalaisuutta. Kauhea selitys, että ruokaan ne menee eikä kaljaan tai tupakkaan. Sanon heille, että nyt rahat ovat sinun ja minulle ei kuulu, mihin aiot ne käyttää.
Antaisin niin mielelläni ja olenkin tarjonnut sitä jopa kymmenille henkilöille, mutta valitettavasti heistä kellään ei ole ollut kortinlukulaitetta. Oman empiirisen tutkimukseni mukaan pummeille annetut rahat menevät usein hyväntekeväisyyteen RAY:n pelikoneiden välityksellä.
Viimeksi ehkä kahdeksakymppiselle papalle, kun soitti hanuria Tokmannin nurkalla. Oli pukeutunut ihan kuin kauan sitten kuollut pappa.
Joskus maksan puuttuvan rahan, kun ei riitä ostoksiin. Muutama euro.
Muille en anna rahaa. Ja harvoin sitä on mukanakaan.
Ei niille kelpaa kortti niin olkoon ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etnistä profilointia.
Olen eri. Mitä ihmettä?! Kait sitä saa järkeään käyttää ja antaa vain suomalaisille rahaa. Etnistä profilointia ja pskat. Minun rahani ovat minun asiani.
Annan lähes aina paitsi romanikerjäläisille. Ne on ammattilaisia.
En!
En hyväksy millään tasolla kerjäämisen kulttuuria.
Katusoittajalle sen sijaan voin antaa, koska se sentään tekee jotain eli soittaa.
"Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää"
Tämän käskyn mukaan pyrin toimimaan.