Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raudanpuuteanemia ja rautainfuusio, argh!

Vierailija
21.06.2023 |

Hullut naiset pilanneet (taas) asiallisten potilaiden hoitoonpääsyn? Runsaat vuodot (odotan pääsyä termoablaatioon, hormonit ei sovi), Hb laskenut 153-117, ferritiini 4(!). Selvät oireet sekä anemiasta että raudanpuutteesta, mm. hengästyminen, väsymys, turvotukset, levottomat jalat. Ja se aivosumukin(!). Luulin olevani laiska ja työuupunut, kun hommat tuntuu tahmeilta ja väsyttää.

Mitä sanoo tk: otetaan kantaa vasta heinäkuussa. Esh: rautaa 6 kk suun kautta ja sitten vasta voi harkita infuusiota. Edes yksityissairaala ei anna rautainfuusiota, koska linjattu niin, että ne annetaan julkisissa sairaaloissa. Syy: ovat vaarallisia, tullut jopa anafylaksioita. Lääkäri vaikutti jotenkin oudolta, sain vaikutelman, että hoito olisi aiheellinen, mutta sitä ei haluta tarjota, koska halutaan hulluista naisista eroon. Ymmärrän kyllä ne aivosumuiset, joilla ferritiini normaali, mutta minulla se on 4!

V***ttaa. Olen ihan oikeasti uupunut, tuntuu turhalta jäädä edes kesälomalle, kun lepo ei virkistä. Tuntuu turhalta syödä rautatabletteja, kun joka kk vuotaa enemmän ulos kuin saan sisään. Ja olisin mielelläni maksanut itse sen infuusion, mutta hullut naiset vaatimuksiltaan pilanneet koko hoidon niin, että rahallakaan sitä ei näköjään saa.

Tuntuu tosi toivottomalta.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyitkö yksityiseltä sitä infuusiota vai uskotko huhuun?

Sideral folic tulee muuten hitsin kalliiksi, kun sitä ammatikseen syö. Mutta on kyllä hyvä aine.

Soitin yksityiselle, sanottiin, että meillä annetaan. Vastaanotolla sisätautilääkäri sanoi vaikeana, että ovat linjanneet, etteivät anna. Oletan, että hullujen naisten vuoksi näin linjattu enkä sinänsä ihmettele.

Vierailija
22/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi runsaat kuukautiset, välillä nyrkinkokoisia hyytymiä , vaihdevuodet alkamassa ja verenvuotoherkkyyttä, pieni myooma. Ja hormonit eivät sovi. Traneksaamihapooa en ole kokeilut

Kannattaa pyytää traneksaamihappoa. Se nyt tulisi ilman muuta tulisi ensimmäisenä kokeilla ja se usein myös auttaa. Oletko varma, että lääkäri tajuaa tuon vuodon runsauden? Runsas vuoto tarkoittaa niin eri asioita eri ihmisille ja varsinkin, kun lääketieteessä sen määritelmä taitaa olla vähäiset 80 ml/koko vuorokausi. Kannattaa antaa konkreettisia esimerkkejä vuodostaan ja sen määrästä.

Itselläni esim tuli pahimpina vuotopäivinä imukykyisin tamponi ja ja side läpi jo puolessa tunnissa. Lopulta otin käyttöön kuukupin ja kirjasin vuodon määrät. Kun pistin lääkärille ihan faktaa pöytään, että 30ml kuukuppi täyttyy välillä lähes tunnissa ja kierron aikana vuotoa on jopa 3 dl, niin johan löytyi lääkettä, jolla vuodot saatiin melkein kokonaan loppumaan.

Siis 80 ml/koko VUOTO, tarkoittaen kiertoa, ei vuorokausi

No mulla tuommoisia desilitran hyytymiä tulee yhtenä päivänä pari ja muutamia ruokalusikallisia ja sitten pari pv muuten vain runsaat vuodot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rokote otetaan!

Vierailija
24/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullut naiset, paitsi minä

Olen pitänyt tätä ferritiinihommaa ihan huuhaana, suoraan jatkumoa D-vitamiinihypetykselle ja niille eläiinperäisille tyroksiineille, mutta kun omat rautavarastot 0 niin ole todella havainnut, että onpa surkea olo. Ja apua ei saa mistään. No aikanaan ehkä siitä termoablaatiosta. Rautavarantojen kasvatus syömällä vie ainakin puoli vuotta. En jaksa tätä sinne saakka. Pitää varmaan kesäloman jälkeen hakea sairaslomaa.

Vaadi, että saat sitä traneksaanihappoa. Ei tuosta muuten tule yhtään mitään. Varaa soittoaika lääkärille.

Ei niitä soittoaikoja noin vain varata. Tk-lääkäri ottaa kantaa heinäkuussa näihin mun arvoihin, tth ei hoida kuin työperäisiä sairauksia, esh ei ota raudanpuuteanemioita ja yksityinen sisätautilääkäri ei myöskään hoida (meitä hulluja naisia). Gynekologi (yksityinen) teki lähetteen termoablaatioon, jonne pääsee ehkä 3 kk päästä polille ja siitä 6 kk sisään toimenpiteeseen(?). Helvetin hyvin menee js tuntuu, että veronmaksajana saa vastinetta rahoilleen. NOT. Reseptin traneksaamihappoon saan kyllä hankittua perhepiiristäkin.

Hyvä, jos onnistuu perhepiiristäkin. Tuossa tapauksessa, kun yksityinen gyne on tehnyt lähetteen, niin häneltä olisi sen reseptin myös varmasti saanut soittoajalla. Maksaa tietysti, mutta se nyt on pieni hinta tarpeeseen nähden.

Vierailija
25/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi runsaat kuukautiset, välillä nyrkinkokoisia hyytymiä , vaihdevuodet alkamassa ja verenvuotoherkkyyttä, pieni myooma. Ja hormonit eivät sovi. Traneksaamihapooa en ole kokeilut

Kannattaa pyytää traneksaamihappoa. Se nyt tulisi ilman muuta tulisi ensimmäisenä kokeilla ja se usein myös auttaa. Oletko varma, että lääkäri tajuaa tuon vuodon runsauden? Runsas vuoto tarkoittaa niin eri asioita eri ihmisille ja varsinkin, kun lääketieteessä sen määritelmä taitaa olla vähäiset 80 ml/koko vuorokausi. Kannattaa antaa konkreettisia esimerkkejä vuodostaan ja sen määrästä.

Itselläni esim tuli pahimpina vuotopäivinä imukykyisin tamponi ja ja side läpi jo puolessa tunnissa. Lopulta otin käyttöön kuukupin ja kirjasin vuodon määrät. Kun pistin lääkärille ihan faktaa pöytään, että 30ml kuukuppi täyttyy välillä lähes tunnissa ja kierron aikana vuotoa on jopa 3 dl, niin johan löytyi lääkettä, jolla vuodot saatiin melkein kokonaan loppumaan.

Siis 80 ml/koko VUOTO, tarkoittaen kiertoa, ei vuorokausi

No mulla tuommoisia desilitran hyytymiä tulee yhtenä päivänä pari ja muutamia ruokalusikallisia ja sitten pari pv muuten vain runsaat vuodot.

Jos ne ovat sellaisia limaisia klönttejä mitä tulee, niin ovat kohdun limakalvoa, joka poistuu vuodon mukana.

Vierailija
26/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa.

Luin jutun ja mietin, että olenko se hullu nainen. Minulla on kaikki oireet, mitä olla voi ja ferritiini pohjissa. Silti en kyllä halunnut infuusiota, vaan kokeilen ruokavaliolla, rautalääkkeillä, -suihkeilla, -liuoksella ja -tipoilla.

Ja kyllä, olen lopen uupunut, mutta tiedostan infuusion vaarat ja sen, että sillä ei hoidu asia kuitenkaan, kuin hetkeksi. Haluan pysyvämmän ratkaisun ja näin pääsen siihen. Lisäksi olen sairaslomalla hetken nyt muutenkin, joten hyvä aika tässä kroppaa kuntouttaessa nostella ferritiiniä samalla.

Verilettuja, maksaa, pinaattia, pähkinöitä, sitruksia jne. menee nyt varsin tehokkaasti. Kyllä tämä tästä.

Meitä hulluja on moneen junaan ;)

Vierailija
27/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt tätä ferritiinihommaa ihan huuhaana, suoraan jatkumoa D-vitamiinihypetykselle ja niille eläiinperäisille tyroksiineille, mutta kun omat rautavarastot 0 niin ole todella havainnut, että onpa surkea olo. Ja apua ei saa mistään. No aikanaan ehkä siitä termoablaatiosta. Rautavarantojen kasvatus syömällä vie ainakin puoli vuotta. En jaksa tätä sinne saakka. Pitää varmaan kesäloman jälkeen hakea sairaslomaa.

Eikö nyt maksa 700-tonnin yksityisellä? Myyt ylimääräistä pois, karsit turhat kulut, otat vaikka lainaa ja käyt siellä. Jos vuodat paljon, otat toisen erän sitten julkiselta.

Vierailija
28/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyitkö yksityiseltä sitä infuusiota vai uskotko huhuun?

Sideral folic tulee muuten hitsin kalliiksi, kun sitä ammatikseen syö. Mutta on kyllä hyvä aine.

Soitin yksityiselle, sanottiin, että meillä annetaan. Vastaanotolla sisätautilääkäri sanoi vaikeana, että ovat linjanneet, etteivät anna. Oletan, että hullujen naisten vuoksi näin linjattu enkä sinänsä ihmettele.

Soita toiseen paikkaan. Kyllä tässä maassa rautaa saa suoneen, se on varma.

Vierailija
29/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt maksa 700-tonnin yksityisellä? Myyt ylimääräistä pois, karsit turhat kulut, otat vaikka lainaa ja käyt siellä. Jos vuodat paljon, otat toisen erän sitten julkiselta.

Olen valmis maksamaan, mutta tässä kaupungissa yksityiseltä ei saa. Suomen 5 suurimman kaupungin joukossa ollaan, mutta ei Hki.

Vierailija
30/37 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valmis maksamaan, mutta tässä kaupungissa yksityiseltä ei saa. Suomen 5 suurimman kaupungin joukossa ollaan, mutta ei Hki.

Ja olet soittanut läpi kaikki yksityiset lääkäriasemat? Tuntuupa uskomattomalta, jos ei saa.

Mene lähimpään naapurikaupunkiin, sieltä luulisi saavan.

Toisaalta, jos kerrot kaupunkisi, niin on vähän helpompi vaikka täällä palstalla asiaa selvittää. Luultavasti asut joko Turussa, Tampereella, Jyväskylässä tai Oulussa?

Vierailija
31/37 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edustat raivostuttavaa ihmistyyppiä joka uskoo vasta kun itse kokee.

Vierailija
32/37 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en päässyt infuusioon lähtöarvoilla hb 75 ja ferritiini 2. Syypäänä anemiaan oli kohdun myoomat ja niiden aiheuttamat valtavat vuodot. Sain lähetteen naistenpolille, ja sieltä pienen "taistelun" jälkeen pääsin leikkausjonoon kohdunpoistoon. Sain hemoglobiinin nostettua 4 kuukaudessa juuri ja juuri sinne viitearvojen alarajalle, mutta rauta-arvot edelleen surkeat. Ihme ja kumma, pääsin rautainfuusioon tässä vaiheessa naistenklinikan kautta. Perusteena se, että leikkaukseen olisi hyvä päästä hyvillä rauta-arvoilla matalamman tulehdusriskin vuoksi. Nyt olen ollut leikkausjonossa kohta 6 kk ja koko tämän ajan olen syönyt keltarauhashormonia keskeytyksettä, 3 eri merkkiä ollut kokeilussa ja vuoto ei vaan meinaa hellittää. Onneksi Caprilonit auttavat pahimpina päivinä. Ensi kuussa vihdoin pääsen kohdunpoistoon, ja siitä toivottavasti kohti parempaa elämänlaatua.

Vierailija
33/37 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traneksaamihappo ei ole minulla vaikuttanut maksimiannoksellakaan vuodon määrään lainkaan. Eri

Vierailija
34/37 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edustat raivostuttavaa ihmistyyppiä joka uskoo vasta kun itse kokee.

Tämä. Miksi ei voi uskoa muiden kokemuksia? Vaan pitää vähätellä.

Vierailija
35/37 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hemogloniini oli 85 ja ferritiini 3, eikä kukaan ehdottanut rautainfuusiota. Rautatableteilla hemoglobiini nousi n. 3-4 kk lähes normaaliksi. Ferritiinin nousuun menee pitkä aika (vuosi), mutta olo kyllä normalisoitui jo hemoglobiinin noustessa. Vuotojen takia laitettiin kierukka. 

Vierailija
36/37 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute aiheutti mulla niin karmivat oireet että määrättiin laajat sydänkokeet ja neurologiset kokeet. Halvemmaksi olisi tullut raudanpuutteen hoito mutta kun ei tunnisteta sitä.

Vierailija
37/37 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalosta saa infuusion vajassa viikossa. Yksityislääkärille lähete, ja hoitoon heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän