Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Osa-aikatöihin ei enää löydy tekijöitä!"

Vierailija
21.06.2023 |

"Osa-aikatöihin ei enää löydy tekijöitä! Hallituksen syy nönnönnöö"

Olettekos miettineet, että tämän skenaarion toteutuessa sehän ohjaa työnantajia muuttamaan työpaikat houkuttelvammaksi, tarjoamaan täydet tunnit ja kokoaikatyön, parempaa palkkaa myös, jos pulaa työvoimasta alkaa ilmaantua.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä. Eihän kaikki tähänkään asti oo saanut soviteltua päivärahaa, ollut vaan osan etuoikeus. Sama kaikille sitten.

Vierailija
22/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haluaa osa-aikatyötä lasten hyvinvoinnin takia. Ei kannata uhrata omaa mielenterveyttään ja lasten lapsuutta poissaololle lasten elämästä. Ei iltapäivä-aamukerhoja ole kuin 1-2-luokkalaisille. Kaikilla aloilla ei ole edes tarjota kokopäivätöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se kunnollinen palkka sitten on?

Ja mikä yritys ei maksa kunnollista palkkaa?

Itse maksan osa-aikaiselle työntekijälle 12€/h ja tarjoan työtä 10h/viikossa. Helppoa asiakaspalvelutyötä.

Se sun työntekijä saa noin 480e brutto. Siitä käteen jää max n 440e.

Vierailija
24/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan osa-aikatyön! Tällä hetkellä olen kokoaikainen ja vakituinen. Työnantaja ei suostu muuttamaan työtäni osa-aikaiseksi. Tulisin hyvin toimeen pienemmällä palkalla, pää pysyisi paremmin kasassa vähemmällä työllä ja ehtisin enemmän tehdä vapaa-ajan juttuja.

Vierailija
25/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse maksan osa-aikaiselle työntekijälle 12€/h ja tarjoan työtä 10h/viikossa. Helppoa asiakaspalvelutyötä.

Tunteja pitää tarjota jatkossa niin paljon että palkalla pystyy maksamaan elämisen. Kun suojaosuus poistuu, ei osa-aikatöitä kannata ottaa vastaan jos tunteja ei ole riittävästi

Mutta jos niitä tunteja ei vaan ole mitä tarjota?

Pitääkö kaikki pikkupuljut sitten laittaa mielestäsi nurin?

Jos ajatellaa vaikka että joku tarvitsee apua 4h/pvä niin sun mielestä sen pitäisi sitten vaan seisoa tumput suorina sen toiset 4h että saisi täydet tunnit? Ja mikä yritys pystyy maksamaan tyhjästä?

Vierailija
26/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni haluaa osa-aikatyötä lasten hyvinvoinnin takia. Ei kannata uhrata omaa mielenterveyttään ja lasten lapsuutta poissaololle lasten elämästä. Ei iltapäivä-aamukerhoja ole kuin 1-2-luokkalaisille. Kaikilla aloilla ei ole edes tarjota kokopäivätöitä.

Kukaan ei vastusta sitä mutta se pitää tehdä omilla rahoilla eikä sosiaalituilla

Vierailija
27/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nönnönnöö

Sä et osaa mitään muuta kirjoittaa, kun jokaiseen ketjuun ton mielestäs hauskan iskulauseesi. Se on jo vanha ja kulunut, keksi uusi! Vaikka nannannaa!

Vierailija
28/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja hänen ei tarvitsisi enää nostaa niin paljon tukia. Ja mieti jos kaikki tekisivät edes vähän töitä oman elantonsa eteen ei valtion tarvitsisi enää maksaa niin paljon tukia. Mutta kukaan ei tee koska valtio vaan maksaa.. tai siis maksoi..

Vierailija
29/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaatko sanoa paljon se tekee sinnu rahaa sillä 40h/kk mistä sinä maksat 480?

Vierailija
30/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin hallituksen täytyy uudistaa linja-autoliikenne, koska 100 000 asukkaan kaupungissa ei kulje linja-autoa enää klo 23.00-24.00, kun kaupat ja ravintolat menee kiinni.

Vierailija
31/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ainakin hallituksen täytyy uudistaa linja-autoliikenne, koska 100 000 asukkaan kaupungissa ei kulje linja-autoa enää klo 23.00-24.00, kun kaupat ja ravintolat menee kiinni.

Ei ole rahaa autoon, jos ei saa soviteltua päivärahaa eikä kun puolison ansiosidonnainen viedään ja on lapsia.

Tai ehkä kauppiaat ja ravintoloiden omistajat käy viemässä työntekijät joka yö kotiin.

Vierailija
32/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehtaatko sanoa paljon se tekee sinnu rahaa sillä 40h/kk mistä sinä maksat 480?

Vähän vaikea laskea, kun työ mitä tehdään ei varsinaisestituota mitään vaan pitää yllä asiakassuhteita ja pitää asiakkaat tyytyväisenä ja ottaa vastaan tilauksia

Minä teen sitten varsinaiset työt mitä asiakas on tilannut.

Vierailija
33/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

En mä tarvii kokoaikatyötä, mielummin teen puolta päivää jos saan tuplapalkan.

Se varmasti voidaan järjestää, mutta kannaltasi varjopuolena on se, että veroprosenttisikin tuplaantuu.

Vierailija
34/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa käy niin, että niitä kokopäivätöitä ei pystytä tarjoamaan kuin osalle heistä, jotka nyt tekevät osa-aikatyötä. Ja kun osa-aikatyö ei enää mitenkään kannata pienillä tuntimäärillä, loppuu niidenkin tekijät. En voi käsittää, jos Purra ei muka tätä tajua. Pitäisi kirjoittaa hänelle suoraan asiasta, että ei poistettaisi 300 euron suojaosaa, vaan pidetään se entisenlaisena. Mutta kokoomuksellehan tämä sopii.

No, katsotaan miten käy. Töitähän on nytkin tarjolla paljon, mutta ne hommat ei hakijoita houkuta, ei kannata ottaa epämieluista työtä vastaan, ero tukien ja palkan välillä ei ole tarpeeksi merkittävä.

Lisäksi yrityksissä ja julkisella sektorilla todellakin on paljon työtä tehtäväksi, mutta nykyisella kustannustasolla moniin helppoihon suorittaviin töihin ei kannata ottaa tekijää. Ja rehellisyyden nimissä, työmarkkinoilta syrjäytyville pitäisi olla juuri sellaisia hommia, helppoja, suorittavia, ei super kriittisiä tehtäviä...

Juuri tämä. Koko ajan puhutaan että mielenterveyden ongelmat on suurin syy sairaslomille ja sairaseläkkeille, ja että nuoriso voi huonosti, vanhukset voi huonosti jne. että elämässä pitää olla mielekkyyttä. Työn pitää olla osa merkityksellistä ja mielekästä elämää. Nykyihminen ymmärtää hyvin elämän rajallisuuden, ja haluaa nauttia siitä mitä on, ja paska työ vie nautinnon muustakin elämästä, joten mieluummin köyhä mutta voi toteuttaa itseään edes jotenkin, kuin hiukan enemmän rahaa, jolla ei kuitenkaan matkustella tai muuta ihmeellistä tehdä, ja terveyden vievä työ joka vituttaa joka päivä.

Minä haen töitä koko ajan, myös silloin kun olen ollut töissä, koska työt ei koskaan ole ollut vakituisia tai muuten vakaita. Ne työt joita minä haen, on aina sellaisia että hakijoita on kymmeniä tai satoja. Olen hakenut esim. Kelaan hakemuskäsittelijäksi, ja vaikka yleensä pääsen aika usein haastatteluun asti, sinne ei pääse, koska hakijoita on aina joku 659 henkilöä... Ei ole työvoimapulaa. Jos olisi, minulla olisi työpaikka. Minulla on kuitenkin neljä ammattia opiskeltuna ja opiskelen ammattikorkeassa viidettä.

Palkanmaksajista on pula. Ei työntekijöistä.

Vierailija
35/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteja pitää tarjota jatkossa niin paljon että palkalla pystyy maksamaan elämisen. Kun suojaosuus poistuu, ei osa-aikatöitä kannata ottaa vastaan jos tunteja ei ole riittävästi

Mutta jos niitä tunteja ei vaan ole mitä tarjota?

Pitääkö kaikki pikkupuljut sitten laittaa mielestäsi nurin?

Jos ajatellaa vaikka että joku tarvitsee apua 4h/pvä niin sun mielestä sen pitäisi sitten vaan seisoa tumput suorina sen toiset 4h että saisi täydet tunnit? Ja mikä yritys pystyy maksamaan tyhjästä?

Näin tulee käymään jos suojaosuus poistuu. Ei ole kannattavaa ottaa muutaman tunnin töitä vastaan.

Vierailija
36/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja hänen ei tarvitsisi enää nostaa niin paljon tukia. Ja mieti jos kaikki tekisivät edes vähän töitä oman elantonsa eteen ei valtion tarvitsisi enää maksaa niin paljon tukia. Mutta kukaan ei tee koska valtio vaan maksaa.. tai siis maksoi..

Oikeasti kuvittelet että niille noin 300 000 ihmiselle jotka etsii nyt töitä, löytyy palkanmaksaja tuosta noin vaan? Jokaiselle osatyökykyisellekin? Jokaiselle kuusikymppiselle? Suuri osa työttömistä jotka ei heti työllisty on yli 55-vuotiaita tai jollain tavalla sairaita. Molempia on kortistossa noin 100 000.

Kyllä nämäkin ryhmät haluaisivat tehdä töitä, mutta kukaan ei palkkaa.

Vierailija
37/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan osa-aikatyön! Tällä hetkellä olen kokoaikainen ja vakituinen. Työnantaja ei suostu muuttamaan työtäni osa-aikaiseksi. Tulisin hyvin toimeen pienemmällä palkalla, pää pysyisi paremmin kasassa vähemmällä työllä ja ehtisin enemmän tehdä vapaa-ajan juttuja.

Et ole vielä käsittänyt uutta määrittelyä elämän tarkoituksesta. Siihen kuuluu 9 vuotta koulunkäyntiä, asevelvollisuus, työtä kunnes on eläikäinen+1vuosi. Sitten on suorittanut yhteiskunnallisen velvollisuutensa, kaikki muu on vain yhteiskunnan kuormana oloa ja siten turmiollista ja tuomittavaa. Ryhdistäydy ja palaa ruotuun! Vapaa-ajan jutut ehdit tehdä sitten vanhuuseläkkeellä ollessasi.

Vierailija
38/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan osa-aikatyön, joka oikeasti on osa-aikaista! Työsopimuksessa lukee 25 h/ vko, mutta käytännössä tunteja on aina kokopäivätyön verran. Voisin tehdä kolme 8-10 h päivää viikossa ja loput vapaata.

Vierailija
39/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ohjaa. Onhan tuo jo nähty että itkevät päättäjille kun "ei suomalaisille työ kelpaa", pitää saada ulkomailta työntekijöitä. Ja vaihtoehtoisesti pitää velvoittaa työttömät tekemään töitä työttömyystuella. Kyllä nuo rahanahneet ketkut konstit keksii ettei tarvitse palkkaa maksaa.

Vierailija
40/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo aloituksessa oleva sana nönnö tarkoittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän