MAALISmasut lauantaina
Kävin äsken kirjoittamassa pitkän viestin, mut se menikin vahingossa perjantaipinon jatkoksi:(, mut kuulumisia siis siellä.
T Petriina rv 26+5
Kommentit (16)
Jouhi: Paljon voimia ja lepää nyt kun on käsky käynyt. Onko sinulla ensimmäinen raskaus? Silloin se tietysti onnistuu helpommin jos ei ole pikkuisia hoidettavana. Toivotaan, että saat olla joulun kotona ja pikkuinen pysyy massussa tarpeeksi kauan kasvaakseen.
Minulla on ollut tänään ihan kummallisia tunteita, tuntuu ettei saa henkeä ja pitää oikein haukkoa. Vauvan ei pitäisi vielä niin iso olla, että keuhkoja painaisi. Kohtu on kyllä aika korkealla, omaan käteen tuntuu reilusti (n. 5 cm ainakin) yli navan ja potkutkin tuntuu korkealla kylkeen päin. Vauva on kääntynyt nyt pää alaspäin. Pelottaa iso vauva kun edellisetkään ei mitään pieniä ole syntyessään olleet.
Lääkärille saan ajan ensi viikon neuvolassa, toivottavasti se on pian niin pääsen puhumaan näistä asioista. Meidän neuvolalääkärillä on ultrakin joten ehkäpä pääseen kurkkaamaan miltä tiitiäinen näyttää :)
Zeldatar 27+0 (*poks*)
... eikös se ollut niin, että viikon 27 vai 28 jälkeen aletaan käymään kahden viikon välein neuvolassa? Katsoin aikaisempia äitiyskortteja ja vähän siltä vaikutti.
Muistaako kukaan?
Sängyssä olen nyt maannut koko päivän. Mitä nyt vessassa käynyt ja syömässä. Mies lähti asioille ja jäin yksin :( Olen yrittänyt saada kavereita käymään, mutta ei kukaan ole joutavana.
Mietin tässä vaan että kun maatessakin supistuksia tulee. Äskenkin supisti varmaan 5 minuutin välein muutaman kerran. Sitten taas loppui ja ei ole supistanut nyt taas puoleen tuntiin. Lääkäri sanoi että pitää tulla sairaalaan jos supistaa useamman kerran tunnissa ja säännöllisesti. En minä tiedä milloin sinne pitäisi mennä :( Vai pitääkö ollenkaan. Minulla on kahdenlaisia supistuksia. Toinen tuntuu vaan kiristyksenä mahassa ja toinen sitten kovana painena lantiossa. Niitä lantiossa tuntuvia ei ole ollut nyt eilisen jälkeen ollenkaan. Eipä niitä muutenkaan joka päivä ole tullut... Pelottaa kun en tiedä mistään mitään :( Nämä suoistukset mitä on tänään olleet niin eivät ole hirveän kovia. Mutta eipä ne ole olleet hirveän kovia milloinkaan ja silti on paikat kypsyneet. Huoh....
Jouhi 24 tasan
Täälläpä hiljaista on.. Mutta eip siinä mittään. Meilläkin niin kiireinen päivä, että nyt vasta ehdin hetkeksi koneen käynnistää ja tulla kurkkimaan posteja ja muuta mukavaa. :)
Siellä galluppia oli jo eilen, joten siihen vastaan, vaikka vika taidan ollakin eli..
1.Oletko jo miettinyt vauvan tarvikkeita kotiin tuloa ajatellen?
Tarvitaanko maaliskuun vauvalle pientä toppapukua vielä?Ym talvista?
-- Meillä kyllä on pieni toppapuku, mummolasta saatiin. :) Ja pakkauksessa oli hyvin muuten vaatetta. Tarvikkeet ja muut on lähes kaikki odottamassa hoitopöydän laatikoissa jo.
2.Missä vaiheessa on tarvikehankinnat?Vaunut,sängyt?
-- Vaunut puuttuvat, kaikki muu on jo hankittu.
3.Milloin seuraava neuvola,ultra tms?
-- Lääkäri on ensi viikolla joku päivä (supparikontrolli äippäpolilla) ja muutoin ei ole edes varattu seuraavaa neuvolaa, kun oli niillä vähän häslinkiä siellä ja jäi ajatkin antamatta. Mutta ultran jälkeen soittelen aikaa.
4.Koska jäät äitiyslomalle?
-- Äippäloma alkaa öö.. Tammikuussa..? Oisko ollut siinä 18.pvä.. Tässä sitä niin huomaa, kun kotona on muutenkin.
5.Pitääkö miehesi isyysvapaan?Osittain,täytenä?
-- Kyllä mies pittää isiloman ihan kokonaisena yhtä soittoakin vissiin ja talvilomat siihen putkeen, että äippä saakin levätä paljon täällä het ekan kk:n ajan. :)
Muutoin täällä kaikki hyvin. Kovasti oon leiponut joulua jo pakkaseen ja pohtinut ruokailujuttuja. Tässä ois vielä keskimmäisen lapsukaisen synttärit järkättävä ennen joulua, joten niihin keskitytään täällä. :)
Masussa potkiskellaan kyllä, mutta vimpat neljä päivää enemmän istualteen. Ilkeämpää nämä tuntemukset on mitä niin, että kyljet saa kyytiä. Masu on hurja pallo, mutta silti niin kovin ihana. :) Jänskättää jo, että miten isoksi mahtaa vielä kasvaakaan. Nukkuminen ja liikkuminen alkaa pikkuhiljaa tökkiä jo..
Papu ja Hermanni, 26 ja risat
Moi vain kaikille,
En ole muutamaan päivään kirjoitellut, ja ihan siitä syystä, että on ollut työ kiireitä ja on laiskottanut, ja sitten oli lääkärineuvolaakin.
Kuulumiset: Paino: 71kg, oli noussut vain 600gr, 4 vkon aikana-yes-josko se siitä tasaantuisi. HB: 135 (edelleen hyvä) verenpaineetkin 85/130 tai jotakin sinne päin, eli nekin vaihteeksi ok. Sf-mitta 22.5cm eli oli kasvanut 4.5cm ed. käynnistä, ja vauvan sykkeet oli 140-145 krt/min, ja liikkuvalla kannalla oli :-)) Ja virtsa oli puhdas. Tässähän sitä jo olikin, eli kaikki oli ok.
Täällä siis voidaan paksusti ja hyvin :-)) Ei erityistä. Vauvan vaatteita olen hankkinut ja itsellenikin jotakin mukavaa. Vaunut ja muut tarvikkeet Tammikuussa ' vasta'
Jouhelle pidän peukkuja, että kaikki sujuisi hyvin ' suppareista' huolimatta. Koita olla stresaamatta, no hyväkin sanoja olen, kun itse myöskin esikoista odottelen ja kaikesta aina pelästyn .. Mutta toivotaan, että nuo supparit loppuvat.
Masulille myös pikaista helpotusta selkävaivoihin. Milloin olet menossa sinne naprapaatille, menikö oikein ? Kerrohan sitten auttoiko.
Kaikille terkkuja ja hyviä öitä t. emmi 24+6
Niin.. musta tuntuu, että tuossa sun tilanteessa on nyt kaikenlaiset supistukset pahaksi..olipa ne kipeitä tai ei mutta ihan takuulla nuo lantion alueelle painetta aiheuttavat on pahasta!! Pitäiskö sun nyt soittaa sinne sairaalaan kuitenkin? Mitkä fiilikset näin illalla?
Sinna
.milloin mistäkin syystä ja väsyttää vlillä edes avata konetta ja katsoa, että toimiikos se tänään vaiko eikö.
Viimeviikon säikäytyksen jälkeen olen ottanut rauhallisesti. Tosin samalla Ahdistaa ajatus siitä, että istun loppuajan kotona enkä liiku yksin ulkona jne. Yksin liikkumisen syy, meillä on täällä liukasta ja kun kävellessä jännitän, se aiheuttaa sitten kaikenlaisia kiristyksiä milloin missäkin. Lisäksi kun liikun vähänkin enemmän niin olen illalla todella kipeä, etenkin selkä menee ihan jumiin ja sitten tuo nilkka hankaloittaa elämää enemmänkin välillä. Olisin nytkin sairaslomalla, mutta kun olen työtön en saanut sitäkään, käskettiin vain ottaa rauhallisesti :/
Galluppiin---
1.Oletko jo miettinyt vauvan tarvikkeita kotiin tuloa ajatellen?
Tarvitaanko maaliskuun vauvalle pientä toppapukua vielä?Ym talvista?
En ole kovasti miettinyt, katsoo sitten lähempänä, mitä pakkaa mukaan. Sitä paitsi kaikki saamani vauvanvaatteet on edelleen laatikoissaan, aion alkaa niitä järjestelemään vasta joulun jälkeen.
2.Missä vaiheessa on tarvikehankinnat?Vaunut,sängyt?
Pinnasänky on tuolla vierashuoneen sängyn alla ja muut tavarat siinä sängyn päällä. Odottavat, että nostan ne komeroon odottamaan joulunjälkeistä aikaa. Rattaat ostetaan uudet, ensivuoden puolella.
3.Milloin seuraava neuvola,ultra tms?
Eipä ole tietoa, ensi viikolla on sokerirasitus ja tammikuun alussa pitää mennä tarkistamaan äitipolille istukan paikkaa, neuvolan täti ei antanut seuraavaa aikaa viime kerralla. Odottaakohan tuo, että jään kii rasituksessa ?? ;)
4.Koska jäät äitiyslomalle?
Eli työttömyyteni päättyy näillä näkymin helmikuun alussa, jolloin siirryn äitiyslomalle.
5.Pitääkö miehesi isyysvapaan?Osittain,täytenä?
Ainakin osittain, talviloma sattuu kivasti siihen samaan aikaan tyrkylle.
Vauva voi hyvin ja liikkuu enemmän ja enemmän, öisinkin. En tarkkaan osaa vielä sanoa, missä asennossa vauva on, koska juuri kun luulen tietäväni missä jalat on ja missä pää niin vauva potkaisee ihan eripaikkaan :P Sen tiedän, onko vauva poikittain vai pystyssä, sillä mahan muoto on ihan erilainen jos vauva on pystyssä.
Nyt levolle, selkä väsyy...
t.punkeli
Täällä ollaan taas..joskin jonkinlainen kiirus on taasen joten ei sen kummempia kuulumisia.
Kaikki on hyvin täällä suunnalla, lomalla ei satu mihinkään eikä kolota mitään, ei tule suppareita eikä vi#uta...hieno homma!!
Reissu meni hyvin ja eilisen tutun häät meni kans..nyt sitten niitä omia keskiviikkosia jännäämään ja valmistelemaan..-.kiirusta pitää!!
Suppareista ilmeisesti kärsii tosi moni jo...harmi, toivottavasti kaikki menee hyvin eikä ennenaikasia ala ilmaantua..voimia ihan jokaiselle - tuskaili sitten minkä asian kanssa tahtojaan.
Tää lähtee nyt joutuin eteenpäin ja miehen kainaloon..palailen taas kun kerkeen - tää ja ens vko alkaa olla aikasta kiirettä, mutta sittenhän mulla ei taas olekaan kun aikaa :) Aion nimittäin hankkia itseni pois töistä jo ens vkon jälkeen - keinolla millä hyvänsä :)
Tappert ja Puksutti 28+0 *POKS
Hyvää toista adventtia maaliskuisille! Ihanaa kun joulu lähestyy, mutta toivoisi niin paljon että saataisiin lunta jouluksi. Olen vähemmän kirjoitellut tälle palstalle, mutta muutoin seurannut ja ollut hengessä mukana.
Onko kenelläkään tietoa kuinka tärkeä/oleellinen mitta on sf-mitta? Mikä sen luotettavuus on raskauden etenemisen seurannassa? Mulla on meinaa huolta tuosta mitasta, sen kehitys kun on ollut heikkoa. Viikolla 23 mitta oli 18 cm, eli vielä siis käyrillä, mutta rv 25 mitta oli kasvanut vain sentillä, eli suhteessa mennyt alaspäin ja alle minimin käyrällä. Jatkuvasti mietityttää kasvaako vaavi hyvin.. Onkohan sillä merkitystä mitataanko sf mitta aamulla vai vasta päivemmällä kun on ehtinyt syömään esim. lounaan..?
Tällaisia pohdiskelee
Lilia rv 25
Moi, mä en varmaan ole mikään expertti vastaamaan, mutta olen ymmärtänyt rivien välistä, että sf-mitta liittyy jotenkin myös lapsen asentoon, eli onko vauva suotuisassa asennossa. Sf-mitta on suuntaa antava, mutta ei todellakaan kerro ' koko' totuutta vauvasta. Joten ole huoletta aivan varmasti kaikki on hyvin. Ja jos tulee todella paniikki niin meni 4D-ultraan tai vaadi päästä kunnan ultraan tarkistamaan tilanne. t. emmi rv-25
siivouksen lomasta.
Sf-mitasta sen verran, että se todellakin muuttuu vauvan asennon mukaan ja minullakin oli jossain välisslä yläkäyrillä ja viime mittauksella taas alakäyrällä. Sen lisäksi se mitta riippuu ihan mittaajasta, joten aika moni tekijä vaikuttaa siihen. Vauvan koon arvioinnissa se on kai jonkinlainen mitta, mutta ei se minulla ainakaan ensimmäisen kokoa kertonut, kun sen mukaan olis pitänyt tulla jonkinlainen jättiläinen ja tulikin ihan normaalikokoeinen vauveli. Yhdellä tuttavallani taas ei sf mitta noussut juuri ollenkaan ja silti synnytti ihan terveen lapsen. Nytkin minulla sf mitta oli parissa viikossa pari senttiä pienentynyt , oli eri mittaaja ja vauvakin ilmeisesti eri asennossa.
Väsymys vaivaa, mutta se johtunee kuitenkin sisällä olosta enimmäkseen. Masentaa kun en voi oikein tehdä mitään ja jopa kävelyllä käynnin seurauksena on sitten illalla selkä jumissa. Pitänee alkaa kärsiä kivuista jos ei muuta ratkaisua löydy. Tosin edellinen synnytys käynnistyi juuri näillä selkäkivuilla, joten siksipä se lääkäri käski niitä selkäkipuja vältellä. Supistuksista en osaa vieläkään sanoa oikein mitään... masussa on nipistelyä jos kävelen liian nopeaa, onko ne supistuksia ????
Mulla on muuten paino laskenut 2 kg sen jälkeen kun aloitin Obsidanin syömisen, joten liekkö niistä apua sitten mihinkään... :/
Nyt jatkamaan siivousta... huomenna aion uskaltautua hieman shoppailemaan, pitänee vain istuskell kahviloissa välillä.
t.punkeli
Kohta pitää esikoista herätellä, lähdetään ihan kaksistaan kirkolle kuuntelemaan lasten kauneimpia joululauluja :)
Jos sais vähän joulufiilistä!!!
Äitini tulee tuota kuopusta katsomaan siksi aikaa.. ja tuollahan tuo pikku ukko vetelee vielä sikeitä, että helpolla taitaa mummo päästä.
Tuosta sf mitasta... taitaa tosiaan olla mittaajasta ja kaikesta muustakin paljon kiinni... Meillä molemmilla pojilla oli ennen synnytystä se sf 35 ja melkein puolikiloa oli heillä eroa syntymäpainossa.
Tuttavallani taas ihan mielettömät lukemat siinä sf mitassa... siis jotain 40 loppuraskaudessa... ja hänelle syntyi ihan normaali painoinen lapsi... n. 3,5 kiloinen...
Luulisi kyllä että jos siinä mitään hälyyttävää alkaa olla... siis liian pieni se sf mitta niin kirjottaisivat lähetteen ultraan tarkistukseen.
Mutta, nyt on tosiaan jo mentävä...
t. K@tju
Neuvolat on joo-oma lukunsa.Olen kuudesti käynyt samalla tädillä.Kolmannen kohdalla mietin neuvolan vaihtoa,toteuttamatta kuitenkaan.Nyt täti jäämässä eläkkeelle ja viimeksi oli tosi mukava kätilö sijaisena jota siihen kaavailevat(toivon että jää)Mutta tämä vanha täti puhuu omiaan koko nla ajan ja kysymyksiä ei saa mihinkään väliin.Minua kohtelee ihan rutiinilla,olenhan jo" tietoinen " kaikesta ja vanha konkari.Tuntuu ettei ota tosissaan mitään ja aina vastaus:kyllähän sinä tiedät nämä jutut.
Mutta kun kaikki raskaudet on erillaiset!!!!
Ja mitä useampi raskaus,sitä tietoisempi kaikista mahdollisista kurjista jutuista.Tieto lisää tuskaa...
Joskus olis ollut kiva omia tuntojaan purkaa osaavalle hoitohenkilökunnalle,mutta ei tämän vanhan kanssa käynyt ikinä.
Heti tämä uusi kätilö kyseli mun tuntoja ja fiiliksiä ja ajatuksia synnytyksestä,se oli ihanaa!!!Miehelle voi purkaa tuntoja(miehelle on kiva kiukutella=)) mutta eihän se ole sama kuin kätilölle jonka tehtävä neuvolassa on kuunnella ja tukea,eri tavalla kuin miehen!!!
Voimia myös kaikille muille supistelijoille!!!!Stressittä nyt ja rauhallisesti!
Se on kyllä jännä ettei mua oo alkanut supistelemaan.Ainakin 2 viimeisintä raskautta oli supistelu raskauksia jo viikoilta 20 alkaen ja juoksi polilla ja neuvolassa.Plääh!
Nyt suppareita oon tuntenut yhden käden sormin laskien,jos sitäkään...
Ei saa nuolaista ennenkuin tipahtaa=)
Lauantaihin laulellen!
L+5+rv 25+
Tänään nukuttiinkin pitkään ja nyt jomottaa kroppaa. Tänään onkin hirvee siivous ja leivonta urakka, huomenna pidetään pojan synttäreitä.
Neuvoloista, mulla oli esikoista odottaessa th joka ei ottanut mitään vakavasti, onneksi kuitenkin lääkäri laittoi minut loppuajasta äitipolille, muuten minulla ei välttämättä olisi tuota poikaa. Nyt on neuvola vaihtunut ja on tosi hyvä th ja ottaa vakavasti mun tuntemukset, lupas jo ettää laittaa herkästi äitipolille jos yhtään tuntuu tarvetta.
Eilen innostuttiin miehen kanssa peiton alle painimaan ja palkaksi sain kipeitä supistuksia, onneksi rauhoittuivat kuitenkin.
Kun esikoinen oli vauva kokeilin kaverin itsetekemää trikoista kantoliinaa, oli tosi hyvä. Nyt mulla on sitten liina, joka tuli vauvalehdentilaajalahjana, eli kudottu liina ja sitä kokeillaan nyt kakkosen kanssa.
möhkis ja tiitiäinen 25+1
Ihan ekaksi jouhille: Toivottavasti supistukset laanuu ja vauva ei ole vielä pitkään aikaan tuloillaan! Uskon, että pelottaa ajatus, että jo näillä viikoilla syntyisi... mutta täällä ollaan peukut ja varpaat pystyssä teidän puolesta!
Ihan pakko kysyä, mitenkä teillä muilla näin raskausaikana, tippuuko muilla tavarat käsistä? Siis varmaan viis kertaa oon raejuustoja keränny lattialta... varmaan saman määrän maitoa ja jugurttia... tänään lenteli sitten muusi kattila :( Suututtaa, kun tuntuu ettei mikään kestä käsissä!!! Liekkö tästä raskaudesta voi johtua, vai olenko nykyään vaan niin tohelo ja huolimaton...
Hannako se oli ennustuskia kysellyt?! Joo, laitoin itsekkin viestiä leikkimielellä sekä madam mammalle, että ennustaja ellille :) Tyttöä molemmat povili :) Mutta saas nyt nähdä vieläkö tää mein veljessarja kasvaa vai tuleeko sitä toista sukupuolta. Ja madam mamma oli sitä mieltä et syntys miltei 2vk la yli ja elli taas povaili että syntyis reilut 3vk:a ennen la. Saas nyt sitten nähdä miten käy :)
Hauskojahan nuo ennustus jutut on :)
Kerettiin nyt sitten kipassa jo aamusta kaupassa ja illasta taas olis pihelle mentävä... esikoinen sopi sinne treffit kaverinsa kanssa eilen. On kyllä mukavaa, että tässä pihapiirissä on samanikäinen leikkikaveri! Nyt jo hetken ollaan annettu pojan olla pihalla itsekseen (sen aikaa kun puen pienemmän ja itseni) mutta jospa ensi kesänä jo osaisi (ja äiti luottaisi) pihalle itsekseen leikkimään.
Sain eilen sen mahatuubin... ja on kyllä mieluinen!! Ystävä minulle sellaisen ompeli ja tilasimpa toisenkin vielä, eri väriä vaan.
On mukava päällä ja kiva, kun voi pitää noita normaaleja paitojakin. Ja kaikenlisäksi ihan kivan näköinenkin minusta.
meillä alkaa sitten ensi viikolla joulun teko. Mies vapaalla maanantaista alkaen viisi päivää :) Meinattiin ensin järjestellä poikien huone uuteen uskoon, tuo mei kuopus siirretään jatkettavaan ja pinnasänky ja hoitopöytä siirretään meidän huoneeseen. Sitte olis luvassa lattian vahausta ja suursiivousta... lopu lahjat pitää käydä ostamassa ja sensellaista...
meinasin pessä parit ikkunatkin, kun nuo säät sen näyttää sallivan. Eipä olis uskonut et vois ikkunoita vielä just enne joulua pestä!!!
Jotku säätieteilijät ne kuulemma hienoilla laitteillaan povannut, että hyvinkin saattaa olla että etelä ja keskisuomeen tulisi lumi vasta vuodenvaihteen jälkeen :( Eipä ole kivaa jos on tälläinen musta joulu :(
Meillä esikoinen saamassa joululahjaksi rattikelkan ja luistimet... tosi kurjaa, kun ei tiedä milloin reppana niitä pääsee edes testaamaan!
Mutta nyt pinotilaa muillekkin ja tää lähtee kahvin keittoon.
t. K@tju