D-vitamiinin unohtaminen, apua!
On ollut ihan tosi tosi vaikeaa muistaa antaa jokapäiväiset D-vitamiinitipat vauvalle! Tyttö on nyt kohta 6kk ja arvioisin, että hän on saanut tippoja ehkä n. joka kolmas-neljäs päivä - VOI EI!!! Olenko aiheuttanut jotain peruuttamatonta vaaraa hänen kehitykselleen? Onko muita unohtelijoita ja suhtaudutteko huolettomammin unohteluun? Entäs onko jollain tietoa/omakohtaista kokemusta siitä, mitä tällaisesta huolimattomasta toiminnasta voi koitua?
Huolissaan kyselee
annelie
Kommentit (31)
Minulle lääkäri sanoi, että vaikka välillä livahtaisi pari ylimääräistäkin tippaa, niin ei näillä määrillä voi oikein kuulemma siltikään saada d- vitamiinin yliannostusta.
Yliannostuksen saamiseksi pitäisi antaa jatkuvasti liikaa.
Tuli vaan tämmönen jostain mieleen.
..pitikään antaa Jekovitiä? Devitolia ollaan annettu, mutta avaamaton Jekovit pyörii kaapissa, ja annosteluohje on tietysti hävinnyt.
paitsi jos saa korviketta, niin olikohan se kolme tippaa?
googlettamalla löytyy tutkittua tietoa d-vitamiinilisän tarpeettomuudesta vauvoille? Onko Emilyn mahdollista, että laittaisit noita linkkejä tutustumisen vuoksi?
Itse unohtelen vitamiinit säännöllisesti ja vatsaongelmien pelossa aloitin muutenkin vasta vauvan ollessa 6 viikon ikäinen. Välillä olen antanut ronskimman annoksen.
Tiesittekö muuten, että riisitauti oli 1800-luvulla yleinen lapsilla ja johti mm. alle 2v lasten kuolemiin? Aika hurjaa. Ekat oireet alkaa vatsavaivoilla, suolisto-ongelmilla yms. ja ruokahaluttomuudella. Kun luusto pehmenee, niin sehän vaikuttaa kaikkeen: liikkumiseen, ryhtiin mutta myös aivoihin kallonrakenteen myötä. Naisilla d-vitamiinin puutos voi johtaa myös ahtaaseen lantioon ja sitä kautta vaikeaan synnytykseen...Tämän kaiken siis löysin googlaamalla, mutta en yhtään mitään siitä, että d-vitamiinilisät olisivat lapselle haitallisia.
..mikä tahansa.
Joku jopa väitti, ettei KUKAAN aikuinenkaan saa ruokavaliosta tarpeeksi d-vitamiinia - ei muuta kuin huh huh. Tosin onhan sekin tosiasia, että suomalaiset syövät yleisesti ottaen epäterveellisesti ja näin ollen sitä hyvin moni ei ruokavaliosta saakaan. Jos ei siis halua syödä terveellisesti, niin popsikaa toki rauhassa vitamiininne purkista, itse henkkoht otan sen mieluummin terveellisestä ruokavaliosta.
Ja se rintamaidon d-vitamiini on edelleenkin kiistelty juttu. Jos aletaan puhua 1800-luvusta ja riisitaudeista (mikä ei myöskään ole mikään niin yleinen ja eihän pitäisikään olla, etenkin jos suurin osa ihmisistä niitä tippoja antaa, vai onko kenties niin, että edes vitamiinilisät ei auta jos ruokavalio on mitä on, lapsilla) niin 1800-luvulla tuskin on ollut automarketteja joista voi mennä valikoimaan koko perheelle terveellisiä ruoka-aineita ja jos ihmisen ruokavalio on koko ajan ollut hyvin yksipuolinen (varmasti monilla on 1800-luvulla ollut kun on vielä 1900-luvulla ja tänäkin päivänä) niin kyllähän se vitamiininpuutoksinakin näkyy.
kaikissa ikäryhmissä. Suomessa ei auringonvalo riitä turvaamaan riittävää d-vit.saamista eikä ruuasta todellakaan saa tarpeeksi d-vitamiinia. Jopa maidosta, johon sitä lisätty, sitä ei ole tarpeeksi.
mitäköhän ruokaa mahtaa emily syödä niin paljon, ettei tarvitse d-vitamiinilisää? valaise nyt hieman meitä idiootteja.
sitruska
En minäkään usko, että nyt ihan kaikki ihmiset d-vitamiinin puutteesta kärsisivät. Varmasti terve, " normaaliolotilainen" (ei raskaana jne) aikuinen voikin saada ruuasta tarpeeksi d-vitamiinia, jos syö paljon em sisältäviä ruokia, juo paljon maitoa jne.
Mutta, edelleenki minun mielestä on puppua, että vauva saisi sitä äidinmaidosta.
Lisäksi minusta siinä on iso ero, että jättääkö itse ottamatta jonkun suositusten mukaisen jutun vai jättääkö antamatta sen lapselle. Siis toisinsanoen kärsitkö itse mahdolliset seuraukset vai kärsiikö ne lapsi.
Sitten Emilylle: Olet aika monesta asiasta kirjoittanut, että " ei ne nyt ole ollenkaan niin yleisiä kuin luullaan" siis esim. just riisitauti ja monet taudit, joita vastaan rokotetaan. Ymmärrätköhän nyt sen, että nimenomaan siksi ne eivät ole yleisiä, koska suurinosa kuitenkin antaa sitä d-vitamiinia ja rokotuttaa lapsensa? SE nimittäin on se oikea syy, ei oikea ruokavalio.
Jo viitisen vuotta sitten tutustuin työn kautta tutkimuksiin, joissa todetaan että suomalaisilla on kaikissa ikäryhmissä D-vitamiinin vajetta. Sen sijaan esim. C-vitamiinia saatiin keskimäärin tarvetta suurempi määrä.
Itse lopetin vauvan vatsavaivojen takia D-vitamiinin kolmeviikkoisena ja aloitin uudelleen kolmen kuukauden ikäisenä, jolloin kipuja ei enää tullut. Onneksi oli aurinkoinen kesä..
Satunnaisesta unohtelusta en usko mitään seuraavan, varsinkin jos oma ruokavalio on monipuolinen.
Itse asun tällä hetkellä Italiassa ja jopa täällä suositusannostus on sama kuin Suomessa vaikka aurinkoisia päiviä riittää. Eli jos asuisin Suomessa, antaisin kyllä tipat suosiolla mutta unohtelusta en kantaisi huolta. Ei se niin nöpönuukaa ole!
eli meillä myös unohdeltu, mut sit välillä oon antanu unohtuneen satsin ja välillä vaan on unohtunu kokonaan, mut ei kait se ihan niiiin tarkkaa kuitenkaan oo. Et ei kait vie mitään huolta.
Lähinnä halusin tulla mainitsemaan siitä, että eikös olisi TÄRKEÄÄ MYÖS imettävän äidin syödä D-vitamiinia.. Minä sain kuulla siitä vasta, kun poika oli jo n. 3 kuukautta ja ihmekkös olin todella väsynyt, kun oli vielä talviaika meidän pojan ollessa pieni.
Ja harmittaa niin pirusti näin jälkeen päin, etten ollut sellasta kuullut ja olin tosi poikki ja uskon sen olleen yksi syy tähän.. muitakin tietty oli ;)
Kaveri teki niin, että oli muistilappu ja muisti näin ollen antaa vauvalle ja ottaa itsekin samasta purkista! Ja jekovit on kätevä, kun sitä voi pitää huoneen lämmössä esillä, niin nyt meilläkin muistetaan antaa useimmin vitamiinit :)
E ja poitsu 1 v 2 kk
en aktiivisesti seuraa sinun kirjoitteluitasi, joten olisitko ystävällinen ja laittaisit muutaman tärkeimmiksi katsomistasi lähteistä, joiden perusteella olet valmis tekemään sen johtopäätöksen, että vauvasi saa nykyisestä ravinnostaan riittävän määrän d-vitamiinia.
En myöskään ole huolissani aikuisten d-vitamiinitarpeesta. Vauva kasvaa ensimmäisten kahden elinvuotensa aikana huomattavan verran. Ensimmäiset 6kk vauva on riippuvainen äidinmaidosta (pääosin) ja koko 12kk ajan äidinmaito on imettävien äitien lasten yksi tärkein ravinnonlähde. ja äidinmaito ei sisällä vauvan tarvitsemaa d-vitamiinia. Ja jos, Emilyn, käsityksesi mukaan sisältää, niin perusteletko, mihin tietoon nojaat tähän tulokseen tultuasi.
jäin tämän pinon luettuani pohtimaan, että mitä äiti voi menettää antaessaan lapselle terveysviranomaisten suosittamat määrät esimerkiksi nyt d-vitamiinia? Mä aina koitan saada selville omaan pikku päähäni, että mitä nämä äidit, ja isät, kokevat saavansa siitä että jättävät rokottamatta lapsensa tai eivät anna vitamiineja jne...
En paheksu heidän valintaansa, mikäli siihen on joku hyvä syy, mutta ihmettelen vaan.
Ja alkuperäiseen kysymykseen, kyllä täälläkin on unohdettu väliin...ja jatkettu taas. Neuvolasta saimme joskus ohjeen että jos tulee kovasti vatsavaivoja, voi pitää parin viikon paussin.(ihan pienelle vauvalle)