Te joilla ei viilennystä, asuntonne sisälämpötila nyt?
Täällä 27,0. Ikkunat auki asunnon molemmissa päissä. Tässä asunnossa ikkunoiden sulkeminen päiväsaikaan vain kuumentaa asuntoa ja nostaa ilmankosteuden sietämättömäksi.
En varsinaisesti valita, ihan ok kylmän kaljan kanssa t-paita ja shortsit päällä.
Kommentit (96)
29, ulkona parvekkeella (kaikki lasitteet sivussa) 33
26, mikä on mulle liikaa. Tukala olo rintakehällä (astma pahenee helteellä. Tuulettimen edessä makaan, enkä jaksa tehdä mitään.
Asuntoon paistaa aurinko koko päivän klo 7-22.30, jokainen huone kuumenee kulma-asunnossa. Sälekaihtimet on, ja osassa ikkunoita myös pimentävät rulla kaihtimet. Etelänpuoleisen ikkunan edessä on lisäksi kaksi patjaa vierekkäin. Vasta illalla avaan ensin varjon puolen ikkunan, ja nukkumaan mennessä kaikki, sekä parvekkeen oven. Läpivedolla lämpötila laskee 23 asteeseen yön aikana.
Kuten joku muu kirjoitti, olen huomannut että jos ikkunat ovat koko ajan kiinni, lämoötila nousee 32-34 asteeseen. Siis jos en pidä yöllä läpivetoa. Olen huomannut tämän silloin, jos olen helteiden aikana ollut matkalla useita päiviä, ja jättänyt ikkunat kiinni. Talon rakenteet lämpenevät, ja kun on kulmahuoneisto, asunto on kuin varaava takka.
Vuokralla asun, eikä ilppiin ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä enää nykypäivänä ei ole viilennystä kotona?
Useamman vuoden jo ollut lämpimiä kesiä, joten ei nämä ilmat yllätyksenä tule.
Ja siirreltävät viilentimet ei maksa juuri mitään, elikkä rahasta se ei ainakaan jää kiinni.
No ei ole tarvetta, kun lämpötila pysyy max 25 astetta.
No sekin on jo liikaa.
23 sisällä on aika maksimi, minkä vielä sietää.
Mä joudun pitämään neuletakkia noin alhaisessa lämpötilassa. 25-26 paras sisälämpötila kotona.
Onko sulla kilpirauhasen vajaatoimintaa?
Vierailija kirjoitti:
23,4 vaikka ikkunat auki.
Minä aukasen ikkunat vasta kun lämpötila laskee alle ulkolämpötilan. Nyt on ulkona 28.9 ja sisällä 24.8, joten ikkunat pysyvät kiinni vielä.
29, enkä tykkää yhtään. Tulee hirveä migreeni, heikottaa ja oksettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23,4 vaikka ikkunat auki.
Minä aukasen ikkunat vasta kun lämpötila laskee alle ulkolämpötilan. Nyt on ulkona 28.9 ja sisällä 24.8, joten ikkunat pysyvät kiinni vielä.
Samoin.
Sisällä 24,5 Ulkona 31. Parvekkeella 45.
En tiedä, mutta liian kuuma. Saatana, että vihaan kesää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä enää nykypäivänä ei ole viilennystä kotona?
Useamman vuoden jo ollut lämpimiä kesiä, joten ei nämä ilmat yllätyksenä tule.
Ja siirreltävät viilentimet ei maksa juuri mitään, elikkä rahasta se ei ainakaan jää kiinni.
No ei ole tarvetta, kun lämpötila pysyy max 25 astetta.
No sekin on jo liikaa.
23 sisällä on aika maksimi, minkä vielä sietää.
Mä joudun pitämään neuletakkia noin alhaisessa lämpötilassa. 25-26 paras sisälämpötila kotona.
Onko sulla kilpirauhasen vajaatoimintaa?
Ei ainakaan todettu. Joku arvo otettu ja se oli normaali. On muitakin oireita. Suomessa asuminen ei ole helppoa, kun paleleminen alkaa jo 23 asteessa. Eli siinä mielessä helteistä kärsivät pääsevät helpommalla, koska tämä on vain lyhyen aikaa vuodesta kestävää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta liian kuuma. Saatana, että vihaan kesää...
En ois ikinä uskonut, että sanon vuoden pahimpien kuukausien olevan kesä-heinä-elokuu. Odotan innolla jo syyskuuta.
Vierailija kirjoitti:
Kosteus vaikuttaa kuten asteet.Kuiva helle ei ole kovin kuumaa.
Etelä-Suomessa kosteusprosentti on nyt vähän päälle 50% ei se kovin suuri ole.
26.1 yksikerroksisessa tiilitalossa. Makkarin saa tarpeen vaatiessa isolla koneella putki ulos viilennettyä. Se vaan pitää ääntä mutta aika nopeesti viilentää ajastimella niin että saa unenpäästä kiinni. Sitten kun lämpö nousee niin herättelee konetta taas.
Vierailija kirjoitti:
28,9C. Ihan sietämätöntä.
Eikö kannattaisi jotain viilennys konetta hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28,9C. Ihan sietämätöntä.
Eikö kannattaisi jotain viilennys konetta hankkia.
Ei ole varaa kunnolliseen koneeseen, joka käyttäisi kylmäainetta ja tekisi oikeasti viileää ilmaa. Sellainen viipperä minulla kyllä on, mutta se vain pyörittää tätä lämmintä ilmaa eli ei oikeasti viilennä.
Omakotitalossa nyt +24, taitaa olla normi kerrostalon lämpötila talvisin.
Riippuu vähän, mistä mittaa. tässä, missä nyt olen, on 26, viereisessä huoneessa 25. Yläkerrassa ehkä vähän enemmän, ja alakerrassa joku 12-15 ehkä, paitsi saunassa 80.
Ulkona kuitenkin on vielä 27-29, joten en kovin innokas ole vielä ikkunoita aukomaan.