Mistä saada rahaa polkuopiskelijana?
Olen nyt tässä harkinnut hakemista polkuopintoihin, kun yhteishaku meni ohi.
Niin kyselisin mistä olette saanut rahaa elämiseen polkuopintojen aikana, kun tuntuu että silloin ei ole oikeutettu juuri mihinkään tukiin ja töitäkään ei voi tehdä kun pitää samalla tavalla istua koulussa.
Että onko järkevää edes hakea?
Kommentit (10)
No itse opiskelin työmarkkinatuella omaehtoisena opiskeluna, sun aloitusviestistä nyt ei tule selville onko se sulle mahdollista.
Ihan vain kaverin puolesta kyselen, että mikä se polkuopiskelu on liittyykö jotenkin luontopolkuihin vai polkupyöriin.
Polkuopiskelija opiskelee esim korkeakoulussa niin, että ei mene sisään pääsykokeiden kautta vaan esim avoimessa ylipistossa. Sitten jos oppisuoritukset ovat vaaditulla tasolla, voi jatkaa varsinaisena opiskelijana. Ennen sitä ei voi saada esim opintotukea ja yleensä se avoin aika on maksullista.
Itse opiskelin avoimessa amk:ssa ekan 1,5 vuotta, jonka jälkeen pääsin viralliseksi opiskelijaksi. Sain työmarkkinatukea (virallisena opiskelijana korotettua työmark.tukea jota anoin työkkäristä), asumistukea sekä kävin osa-aikatöissä joista sain n. 300-400/kk. Näillä pärjäsin ihan ok.
Olen perheetön joten vain lisätienesti varmaan riittäisi. Ikääkin on vain 21-vuotta, että vaikuttaako se sitten osaan etuuksista.
Eikö polkuopinnot rinnasteta avoimen opintoihin, eli et ole virallisesti opiskelija. Miksi niistä siis pitäisi ilmoittaa kenellekään (Kela/TE-toimisto)?
Paljonko maksaa avoimessa yliopistossa opiskelu (päätoimisesti) suurinpiirtein kuukaudessa?
Päivät tein normaalisti töitä, ja opinnot suoritin monimuoto-opintoina iltaisin ja viikonloppuisin. Tällainen joustava opiskelu ei toki kaikkialla ole mahdollista. Itse olin jo työelämässä hakeutuessani jatko-opiskelemaan, joten otin hakiessani tämän huomioon.
Kerro vähän taustoista. Oletko perheellinen? Riittääkö vain lisätienesti, vai tarvitsetko täysipäiväisen työn?