Onko 120 miljoonaa liian iso pelivoitto yhdelle pelaajalle ?
Eurojackpotissa on taas iso voittopotti, 120 miljoonaa.
Laskin, että jos henkilö/perhe kuluttaisi kuukaudessa 7000 euroa kuussa elämiseen, vuodessa se tekisi 84 000 euroa ja 20 vuodessa se tekisi 1 680,000 euroa. Tuosta 120 miljoonan pääpotista jäisi jäljelle vielä 118 320,000 euroa, miinus verot.
Onko tuo mielestäsi liian iso summa, jos vain yksi henkilö tai perhe sen voittaisi ?
Haluaisitko itse voittaa noin paljon, ja uskoisitko, että olisit sen jälkeen vielä sama ihminen kuin ennen ?
Aiheuttaisiko noin iso äkillinen voitto stressiä rahan sijoittamisen suhteen ?
Uskotko, että ihmissuhteesi pysyisivät samoina kuin ennen ?
Lahjoittaisitko hyväntekeväisyyteen ja mihin kohteeseen ?
Jos olet jo voittanut ison summan, kerro, mitä teit voiton jälkeen ja saitko sydämentykytyksiä kun kuulit voitosta ?
Kommentit (149)
Minua on aina mietityttänyt että jos lottovoiton jälkeen soittelee kiinteistönvälittäjälle myynnissä olevasta kolmensadan neliön merenrantahuvilasta niin lähteekö se edes näyttämään mitään kun käy ilmi että tällä hetkellä asun lähiökaksiossa enkä muutenkaan osaa puhua juuri oikenlaista rikkaiden kieltä ja puhua asunnon ominaisuuksista tietyillä termeillä.
Kenelläkään ei pitäisi olla yli 10 miljoonan edestä omaisuutta, ellei sitten työllistä muita yrittäjänä. Varmasti jakaisin moisesta potista 60 miljoonaa pois niitä tarvitseville suomalaisille ja suomalaisen näköisille ihmisille, mikäli eivät olisi omaa tyhmyyttään aiheuttaneet tilanteensa (vaan esim. tapaturman tai työpaikan menetyksen kautta). Loput 50 miljoonaa käyttäisin koulukiusaajien alistamiseen ja runtelemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Palvelusväki nappaa sen 2 miljoonaa vuodessa.
Puhutaanko Suomesta, Virosta, Espanjasta vai Thaimaasta? Suoraanhan ei yksityishenkilönä kannata ainakaan täällä ketään palkata vaan vuokrafirman kautta joka ottaa omansa välistä. Silloin ei toki tarvitse täyttä kahdeksan tunnin työpäivää ihan joka hommaan (puutarhuri, keittäjä, autonkuljettaja, sisäkkö ja mitä näitä brittiläisen tv-sarjan tehtäviä nyt onkaan). Kokopäivätyö sivukuluineen olisi sanotaan vaikka 50 000 e vuodessa ja sillä saa jo osaavia kokeneita ammatti-ihmisiä. Kaksi miljoonaa vuodessa olisi 40 hengen palvelusväki. Melkoinen kartano saa olla....
On tuo yhdelle liikaa, joten jos voittaisin, tekisin myös hyväntekeväisyyttä. Rakennuttaisin äänieristettyjä soittohuoneita köyhille asuinalueille ja tekisin koulujen kanssa yhteistyötä musiikin opettamisessa. Lahjoittaisin digipianoja vähävaraisille, jotta voivat soitella kerrostalossakin ja hankkisin muitakin instrumentteja vaikka lainaan niihin soittohuoneisiin.
Mielenterveyspotilaille hankkisin kuntopyöriä ja kannustaisin edes huolehtimaan omasta kunnosta, että jaksaisi sitten terapioida niitä mielen ongelmia.
Itselle hankkisin omakotitalon, jotta voisin meluta naapureista välittämättä, ja sinne soittovälineitä. Hoitaisin myös terveysongelmiani, että voisin itsekin paremmin.
Mikään ei riitä. Jenkeissä on viime vuosina ollut jaossa yli miljardin lottopotteja ja potit vain kasvavat. Mutta ei hätää, kun inflaatio lähtee tästä vielä oikein kunnolla laukkaamaan, olemme kohta kaikki vähintäänkin miljonäärejä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sellainen 20 miljoonaa pitäisi olla maksimi yhdelle ihmiselle. Tuollahan ostaa luksusasunnon ja hyperauton ja vaikka mitä.
Olen monesti ajatellut että mielenterveyden säilyttäisi ehkä parhaiten jos olisi vain malttia edetä vaiheittain. Eikä ostaisi heti ensimmäiseksi luksusasuntoa jossa ei välttämättä viihdy tai superautoa jota ei osaa välttämättä ajaa. Vaan ostaisi sen kahta huonetta isomman asunnon joka olisi sen kymmenen kilometriä lähempänä keskustaa. Ja samanmerkkisen auton kuin nyt mutta isompi malli, ladattava hybridi ja ennen kaikkea uutena. Sitten jos tuntuu että ei siltikään ole onnellinen niin voisi miettiä että auttaisiko se kattohuoneisto tai premiummerkkikään yhtään mitään. Vai pitäisikö tehdä elämällä kokonaan jotain muuta ja riittäisikö ihan vain se että lopettaisi työt ja saisi aikaa miettiä kun ei joka tapauksessa olisi enää ne laskut koko ajan niskassa tai tarvitsisi katsoa alennuslaputettuja ruokia kaupassa.
No ei haittaisi jos sattuisin voittamaan, mutta mun unelmiin ja loppuelämäksi riittäisi ihan hyvin miljoona euroa.
Vierailija kirjoitti:
On aivan liian iso summa. 5 miljoonaa voisi olla sopiva päävoitto ja voiton todennäköisyyttä voisi vähän nostaa, ettei summien tarvitse nousta noin korkealle.
No osta 1/20 20 rivin kupongista niin saat 20x todennäköisyydellä 6 miljoonaa.
Olisi aivan suuri summa, mieluummin ottaisin sen 10 miljoonaa. Mutta jos voittaisin 120 milj. niin kyllä aika monta miljoona laittaisin hyväntekeväisyyteen itselle tärkeisiin kohteisiin ja jakaisin monelle köyhille vaikka ruokakasseja. Kunhan vaan mahd. moni hyötyisi, olisi kiva auttaa muita! :)
Vierailija kirjoitti:
...lähteekö se edes näyttämään mitään kun käy ilmi että tällä hetkellä asun lähiökaksiossa enkä muutenkaan osaa puhua juuri oikenlaista rikkaiden kieltä ja puhua asunnon ominaisuuksista tietyillä termeillä.
Asiakaspalveluammatissa ne ovat ja myös luottamus ja maine on varsinkin arvoasuntoja välittäville tärkeä säilyttää. Kannattaa ihan avoimesti sanoa miltä pohjalta on liikkeellä. Välittäjä miettii toki sitä saako nopean kaupan ja siitä palkkion mutta myös niitä vakavaraisen asiakkaan kanssa syntyviä tulevaisuuden kauppoja, jos vaikka tyytyväinen ostaja haluaisi jossain vaiheessa kakkosasunnon ja kesämökinkin tai vaikka alkaisi asuntosijoittajaksi.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole liian iso voitto. Lottoamisen koko idea on se että voi haaveilla jostain joka oikeasti muuttaisi elämää.
"Laskin, että jos henkilö/perhe kuluttaisi kuukaudessa 7000 euroa kuussa elämiseen"
:-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Minkä helvetin takia joku joka voittaa 120 miljoonaa kuluttaisi vain 7000 euroa kuukaudessa elämiseen? Minä ja mieheni emme todellakaan ole lottovoittajia ja meiltäkin menee tuon verran.
Jos voittaisin 120 miljoonaa niin 7000 kuukaudessa ei riittäisi edes päiväksi. Matkustelisin ja yöpyisin maailman hienoimmissa hotelleissa, sellaisissa joissa sviitti on jotain 50 000 - 100 000 euroa per yksi yö.
En mää vaan edes keksi miten saisin 7000 kuussa menemään normaalielämässä. Niin paljoa ei voi syödä, ostamisen arvoisia tavaroita ei moneksi kuukaudeksi riittäisi.
Raha ei ole minulle ongelma, vaikka sen vähyys joskus huolestuttaa.
Minulla ei olisi ongelmaa elää tuollaisen potin kanssa, koska a) en ole itsekäs tai pihi ja b) keksisin kyllä sijoittaa sen kestävästi niin, että moni ihminen saisi työpaikan ja se koituisi sitä kautta suomalaisten perheiden hyödyksi.
Ei ole liian iso summa minulle, näköjään monelle muulle olisi.
Eikö ihmiset ymmärrä, että kyllä tuollaisen summan kanssa on helppo palkata joku ekonomi hoitamaan sun rahoja, ei sitä itse tarvi pähkäillä mitä osakkeita tai sijoitusasuntoja ostaa, niitä asioita varten on ammattilaiset.
Ja minulla ei tekisi millään lailla heikkoa saada rahat kulumaankin. Tiedän heti järjestöjä ja ihmisiä joille voisin antaa isompiakin summia kuin jotain jonkun mainitsemia kymppitonneja.
Ihan vittuuksissani hallitusta kohtaan palkkaisin muutaman tuhat yli tuhat päivää työttömänä olleita, ne jotka olisivat työkyvyttömiä ja sairaita, laittaisin huippuammattilaiset kirjoittamaan niille eläkepaperit jotta pääsisivät hallituksen hampaista eläkkeelle kuten kuuluu. Pätevät pitkäaikaistyöttömät laittaisin sellaisiin töihin, että hoitaisivat minun perustamaani säätiötä, joka auttaisi vähävaraisia oikealla tavalla ja keräisi säätiöön lisää rahaa, jotta rahat riittäisi pitkäksi aikaa.
Ja tulisin kyllä julkisuuteen, ja haukkuisin hallituksen niin pataluhaksi että tietäisivät, laittaisin hesarin ja taloussanomien etusivun mainoksia, koko helvetin sivun, niin että niitä vituttaisi lukea joka päivä kuinka mulkkuja ovat.
Hion suunnitelmiani joka kerta kun lottoan.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla on vaikeaa elää niin, ettei ympäristö huomaisi, että on voitto tullut kohdalle.
Jos asut pienellä paikkakunnalla niin isot pääomatulot voi nousta julkisuuteen verotiedoissa (jos siis sijoittaa rahat yksityishenkilönä, itse voittohan ei näy veroissa). Mutta siitä selviää siirtämällä kirjat Helsinkiin tai Espooseen jossa yhdet miljoonatulot ei muista erotu (oman pikkukunnan tukeminen hyvänä veronmaksajana ei siinä vaiheessa toimi, kuntaveroa kun ei mene pääomatuloista).
Elintavoissa sen ei tarvitse näkyä ympäristölle, useimmat sentään pitävät järjen päässä vaikka voittavatkin (täällähän jaksetaan aina epäillä ettei lottovoittajia ole olemassa kun niitä ei näy julkisuudessa...).
Miten sen nyt ottaa.... Joillekin ihmisille kymppitonnikin saattaa olla "liikaa" jos sen saa kerralla. Vaikka olisi muuten sitten ihan täysi-ikäinen ja täysvaltainen. Mutta hyvän kuuloisia vastauksia täältä löytyy. Ei se raha ole vielä mitään muuta kuin bittejä tilillä, vaikutusta on vasta sillä mitä rahalla tekee.
Varmaan joku toimeentulotuen saaja voittaisi, hassaisi nuo puolessa vuodessa ja Kela laskisi, että piti riittää 2300-luvulle.
No jos on tottunut että rahaa tulee kerran kuussa ja sen osaa juuri ja jaksotella viikonloppujen mukaan niin että ei osta kaupasta mitään normista poikkeavaa voi olla vaikeeta edes miettiä miten kauan joku miljoona kestäisi. Jos vuokrat ja laskut menee säännöllisesti ja heti tilipäivänä ensin alta pois.
Kyllä minä sille käyttöä löytäisin.
Ellei Elvis olisi ehtinyt kuolla, hyvin mahdollisesti olisi joutunut vararikkoon sillä menolla joka viime vuosina oli jatkunut. Kiinteistöt ja entouraget nieli rahaa ja manageri vei riistosopimuksen avulla suuren osan tuloista itselleen. Biisit oli muiden tekemiä eikä Vegasin keikoistakaan siihen maailman aikaan saanut mitään isoja tuloja vaikka niitä liukuhihnalta olisi jaksanut jatkaa. Eli ei ne isot tulot vaan isot menot. Suomalaisella lottovoittajalla ei välttämättä ole edes sitä elämänkokemusta tai talousosaamista kuin etelävaltiolaisella perus viihdelaulajalla.
No ensin ostat vaikka 20 millin kartanon. Palvelusväki nappaa sen 2 miljoonaa vuodessa. Ylläpito millin. Laske tuosta, onko kohta varaa enää edes näkkäriin, jos perhettäkin sattuu olemaan.