EK:n asiantuntijalääkärin mukaan lievässä flunssassa tai lievässä vatsataudissa voi ja on hyväksyttyä mennä töihin
Korona-ajalta opitut käytännöt vedetään siis pöntöstä alas.
"Mutta entä jos ei pysty tekemään etätöitä tai on niin sairas, ettei kevennettykään työ onnistu?
- Toki sairaana ei pidä mennä töihin, jos ei ole työkykyinen. Mutta saattaa olla lieviä sairauksia, esimerkiksi lievä flunssa tai lievä mahatauti, jolloin voidaan järjestää työpaikallakin töitä, joita työntekijä pystyy tekemään."
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä lääkäri. Mitenkähän sen lääkärin valan laita on, kun tuommoisia suustaan päästelee.
No EK onkin lafka, jolle ainoa merkityksellinen asia on, paljonko työantajat ja yritykset tekevät voittoa. Kaikki muu on toisarvoista.
Mun työmatka on suuntaansa tunnin julkisilla, pari vaihtoa. En kyllä keksi miten pystyisin lievässä vatsataudissa edes pääsemään töihin asti. Asiakaspalvelutyö kun on niin ei voi oikein olla huonot housuissa bussimatkan jälkeen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne työt joita esimerkiksi hoitoalalla voisi tehdä vatsataudissa tai flunssaisena?
No yleensä missään työssä. Koita nyt keskittyä työn tekoon kun vatsaa vääntää tai päätä särkee ja räkä valuu. Kuinkahan tämä lekuri itse toimii? Levittää tautia ympäriinsä, kun työnantajalla vilkkuu eurot silmissä. Kuspiä.
Joo viis muiden työntekijöiden terveydestä, pääasia, että työt tulee hoidettua. Ja onhan se mukavampikin piereskellä märkiä pieruja yhdessä työporukan kanssa, kuin yksin kotona. Tulee se yhteisöllisyyden tunne ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Niin on tehty iät ja ajat. Ei tullut mieleenkään jäädä kotiin jos oli lievä flunssa tms.
Noin tehtiin ehkä ennen vuotta 2020. Vai etkö oppinut pandemiasta mitään? Mutta ilmeisesti EK:n lääkärinkin mielestä on hyväksyttyä tartuttaa työkaverit, mahdolliset asiakkaat, oppilaat tai hoidettavat, jos on sellaisella alalla, ja lukuisat sivulliset, jos matkustaa julkisilla. Itse en kyllä tee niin. Suurempi haitta - taloudellinenkin - syntyy siitä, jos monet muutkin sairastuvat.
Ihan hyvä uudistus. Jos ei oo ei voi jäädä kotiin etätöihin niin sitten voi miettiä niitä omia elämänvalintoja. Ja aina voi työn oheen ottaa lisää kursseja jos ei vielä taidot riitä. Vapaa maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin heiveröisiä vanhuksia voi hoitaa vähän mahataudissa ja vähän flunssassa. Ei kai se tauti tartukaan kuin vähän?
Jos tauti tarttuu, on vikaa tartuttajan hygieniassa. Jos jollain laitosmummolla on mahatauti, niin ei hoitajat sitä tahallaan muille levitä, vaikka kaikki potilaat hoidetaan.
Jostain kumman syystä lääkäreiden käsitys tartuntatautien torjunnasta on tämä.
Okei. Työnantajalla on varmaan sitten oksennussankkoja työpöydän vieressä varalta. Omaani en kyllä töihin vie.
Mitähän tästä tykkää ne työkaverit, joiden kotona on esim. syöpähoitoja läpikäyvä puoliso tai jotka käyvät auttelemassa omia vanhuudenheikkoja vanhempiaan... Se yhdelle lievä flunssa voi olla jollekin kuolemaksi.
Mutta sehän ei elinkeinoelämää kiinnosta
Onko kellään ko. lääkärin yhteystietoja? Hänelle voisi jatkossa lähettää lievän flunssan tai vatsataudin tuotokset, niin hänkin pääsisi omakohtaiseen kosketukseen neuvojensa seuraamusten kanssa.
Mikä on lievä vatsatauti? Kai tämä kyseinen lääkäri on myös määritellyt sen? Meinaan lievän flunssan ymmärrän kyllä, että on vähän nuha tai yskittää ja ehkä lämpöä vähäsen. Mutta lievä vatsatauti? Vain vähän lentää laatta ja ripuli? Vatsakramppeja vain joka toinen tunti?
Uusimpien tutkimusten mukaan koronataudissa nimenomaan lieviä oireita saavat ovat pahimpia taudin levittäjiä ns. "supertartuttajia". Oireettomat ja vaikeaoireiset eivät juurikaan tartuta.
Satoja tuhansia ihmisiä työttömänä ja työssä olevien pitää mennä sairaanakin töihin?! Jo on aikoihin eletty! Sivusta seurannut kun eräässä perheessä on vanhemmat ja lapset vähän väliä sairaana koska joku menee aina työpaikalle tartuttamaan muut. Eivät ehdi edellisestä parantua kun uusi iskee. Väsymyksen määrä on ihan valtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne työt joita esimerkiksi hoitoalalla voisi tehdä vatsataudissa tai flunssaisena?
No yleensä missään työssä. Koita nyt keskittyä työn tekoon kun vatsaa vääntää tai päätä särkee ja räkä valuu. Kuinkahan tämä lekuri itse toimii? Levittää tautia ympäriinsä, kun työnantajalla vilkkuu eurot silmissä. Kuspiä.
Lääkärithän aika pitkälle voi. He ottaa jotakin troppia joka lievittää tautia ja eivät ole potilaan kanssa lähikontaktissa.
Mun työmatka kestää yhteen suuntaan 45 min bussissa.
Niin että sinnekö vaan ripulissa? Minneköhän sitä kaupungissa pääsee kesken matkan pysähtymään? Matkan varrella ei ole kuin 1 huoltoasema, ei muuten mitään paikkoja auki aamuvarhain kun töihin menen seitsemäksi.
Ja jäänkö siis odottamaan seuraavaa bussia ja myöhästyn töistä ripulointini takia? Täytyykin tutkia kaikki pusikot mitkä ovat pysäkkien läheisyydessä minne voi tarvittaessa käydä pysähtymässä.
Vähän ikävä juttu esim. koirille sitten löytää ihmispaskaa...
Vierailija kirjoitti:
Okei. Työnantajalla on varmaan sitten oksennussankkoja työpöydän vieressä varalta. Omaani en kyllä töihin vie.
Ei suinkaan kukaan nyt omaa ämpäriä töihin vie, kun on vaivalla jonotettu. Kyllä pitää työnantajan kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lievä vatsatauti? Kai tämä kyseinen lääkäri on myös määritellyt sen? Meinaan lievän flunssan ymmärrän kyllä, että on vähän nuha tai yskittää ja ehkä lämpöä vähäsen. Mutta lievä vatsatauti? Vain vähän lentää laatta ja ripuli? Vatsakramppeja vain joka toinen tunti?
Tätä samaa olin tulossa kyselemään. Mun maalaisjärjellä joko on vatsatauti tai sitten ei. Tarttuvuusaste lienee kuitenkin sama, olipa oireet mitkä tahansa. Kenties työpaikoille perustetaan oma osasto heille, joilla on jotain sairauden oireita 🙃naurettavuuden huippu koko juttu.
Tätähän se on, kun ekonomit alkavat "puhumaan" psykologiaa ja lääketiedettä. Varmaan kiva lievästi vatsatautinen siivooja tai kokki :D
Mikä hemmetti se on näitä lukiessa niin vaikea ymmärtää, että jos jostain löytyy yksi tai kaksi erikoistapausta, niin koskaan ei voisi mihinkään muuhun mitenkään soveltaa. Jossainhan se raja on, että voiko töitä tehdä vai ei, se ei ole viiva. Se, että töistä voi olla pois kun vain sanoo olevansa sairas, niin varmasti aiheuttaa tapasaikuttelua, krapulapäiviä, jne. Jos jollain on keinot näiden poistamiseen, niin nyt olisi hyvä aika kertoa. Nyt kun on omat rahat kyseessä, niin varmasti sitä kahdesti miettii että onnistuisiko se työnteko nyt kuitenkin jollain tasolla.
Itse olen sitä mieltä, että tässä pitäisi olla pari 'takuupäivää' vuodessa, koska kaikille tulee se flunssa joskus ja joku toinen psktauti. Lisäksi työnantajalla on oikeus pyytää lääkärintodistusta, joten jos epäilee että loppuvuodesta yllättäen itsenäisyyspäivän ja vklp väliin jäävänä työpäivänä puolet on 'kipeänä', niin eikun lääkärin kautta sitten vaan..
Jos tauti tarttuu, on vikaa tartuttajan hygieniassa. Jos jollain laitosmummolla on mahatauti, niin ei hoitajat sitä tahallaan muille levitä, vaikka kaikki potilaat hoidetaan.