Miksi joku voi vapaaehtoisesti polttaa tupakkaa??
Yksi asia mitä mun järki ei suostu ymmärtämään. Minä ainakin pelästyin niistä kuvistakin mitä koulussa valistustunnilla näytettiin tervakeuhkoista, yök. Kun tietää että menettää terveytensä ja rahansa niin miksi kukaan haluaa polttaa? Ikinä en ole vastausta tähän saanut..
Kommentit (9)
En ymmärrä, mutta eipä sitä tarvitse kaikkea ymmärtääkään.
Pitää olla koko ajan käsillä jotain tekemistä (lue: liikutta sitä sätkää suuhun ja suusta pois ja puhallella savuja) ja jäähän siihen ite aineeseenkin kiinni.
Lisäksi tupakoitsijat itse eivät haista sitä miten pahalle heidän hengitys haisee. Sen huomaa vain sellainen joka ei itse polta.
Ja noista keuhkoahtaumatauti- ja syöpävaaroista he eivät yksinkertaisesti välitä. Se tulee sitten kun tulee, he ajattelevat. Ihan sama kuin jonkun sydäntaudin kanssa, ei kiinnosta tippaakaan onko liian lihava ja syökö epäterveellisesti. Ajatellaan vaan että sepä on sitten tulevaisuuden murhe se....
Tupakka maistuu minusta joskus hyvälle ja sitä on kiva polttaa. Sopii hyvin yhteen alkoholin kanssa. En ole addiktoitunut tupakkaan fyysisti mutta psyykkisesti kyllä tietyissä tilanteissa. Säälin ihmisiä, jotka polttavat joka päivä.
Mutta kuten ap varmaan tiedät, nikotiiniriippuvuutta voi verrata huumeriippuvuuteen. Tai ethän sinä voi tietää, koska et ole koukussa. Pitkään tupakoineella tupakointi ei ole enää (vapaaehtoinen) valinta vaan pakko. Vapaaehtoisesti kuka tahansa tupakoija voi kyllä alkaa toimenpiteisiin tupakasta eroon pääsemiseksi.
Itse lopetin muutama vuosi sitten, mutta tupakkaa tekee edelleen mieli. Minä oikeasti haluaisin polttaa esimerkiksi stressaavissa tilanteissa ja kaljan äärellä. Mutta minun täytyy pakottaa itseni olemaan polttamatta, koska tiedän jääväni heti uudelleen koukkuun. Tupakka on nautintoaine, siitä tulee hyvä olo, kun siihen on koukussa.
Jotkut vaan jäävät pahemman kerran koukkuun ja sitä on sitten polteltava -aski päivässä- meiningillä.. Minä poltan n. 5 tupakkia päivässä, jos sitäkään aina. Se rauhoittaa, maistuukin hyvältä, ja on sellainen sosiaalinen tapa, jos kaveri polttaa, tulee itsekin polteltua seuraksi. Ja eritototen oluen/siiderin äärellä se on mitä verrattomin. Eiköhän jokainen tiedä ja tiedosta tupakan vaarat, mutta näin leikkimielisesti sanottuna; " onhan kaikki leipääkin syöneet kuolleet" .
Jos sulle ei ole vielä selvinnyt, miksi jotkut polttavat tupakkaa, niin hanki hyvä ihminen nyt äkkiä edes peruskoulutus itsellesi.
ja tupakoinut olen kohta 20v mutta nyt 5vrk ilman.
En vaan ymmärrä että ihminen ei halua suojella itseään kaikilta moisilta myrkyiltä jotka lukuisten tutkimusten mukaan on hyvinkin haitallisia. Olen hoitanut COPD-potilaita ihan loppuun asti eikä se ole kovin ruusuinen tie... Siitä alunperin lähti ajatus tällaista kysellä.
Lähipiiristänikään ei oikeastaan kukaan polta, vain yhden kaverin mies. Ja se on vähän se.