Viimeiset hedelmälliset vuodet käsillä ja nyt tuli tällainen hallitus seuraavaksi neljäksi vuodeksi
Olen siis lapseton kohta 35-vuotias nainen. Mies saman ikäinen. Alkaa olla viimeiset vuodet tehdä lapsia, jos niitä haluan. Olen huolissani tämän maan tulevaisuudesta, ja millainen paikka tämä olisi mahdollisille lapsilleni. Jos seuraavat neljä vuotta tulee olemaan sellaista kuin hallitusohjelmassa lupaillaan, on varmaan parempi jäädä lapsettomaksi. Mitä te muut lapsia harkitsevat ajattelette?
- Lapseton opettaja
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lukenut hallitusohjelman, varmaan havaitset, että lapsilisää oltaisiin nostamassa alle kolmivuotiaille ja jokaiselle syntyvälle lapselle avattaisiin osaketili ja sinne valtiolta pieni pesämuna.
Koulutukseen panostetaan.
Jos en olisi jo menopaussi-iässä, ehkä tekisin vielä yhden lapsen.Jos huomasit, hallitus leikkaa koulutuksesta.
Osakesäästötilihän paljon lämmittää, kun paljon suurempi summa leikataan vanhempainrahasta.
Uudessa hallituksessa on koulutuksesta leikannut kokoomuslainen ministeri, joten on odotettavissa, että hän sosiaaliturvaministerinä leikkaa ihmisten sosiaaliturvamenoja.
Nuo maanisesti lasten hankintaan kannustavat viestit eivät ainakaan innosta hankkimaan lapsia, päin vastoin. Taitaa olla totuuden siementä siinä, että äidin aivoille tapahtuu jotain peruuttamatonta lapsen saatuaan. Ei toki kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Täh
Ihmiset hankki lapsia
ensimmäisen ja toisen maailmansodan aikaan!
30 vuotisen sodan aikana!
kun rutto tappoi 30 % euroopan väestöstä!
Hyvä pointti, koska maailmahan on täysin samanlainen kuin joskus 100 vuotta sitten. 🤦
Järkevin on tehdä itsari kommari suolessa.
Vierailija kirjoitti:
Vihreä
Putte nimenomaan haluaa että esim. Suomessa ja Ukrainassa ei synny lapsia!
Totta kai voit hankkia lapsen. Se on hyväksi sulle. Se on hyväksi maailmalle. Se on hyväksi Suomelle. Se on meidän kaikkien moraalinen velvollisuus.
Mä olen itse jo kolmen lapsen äiti ja lasten hankinta oli mulle kaikista paras päätös mun elämässäni. Aluksi tietysti emmin, mutta kun lapset syntyivät niin asiat kyllä järjestyi. Suomessa on maailman paraspaikka saada lapsia ja kasvattaa niitä.
Oon niin onnelline kun päätin hankkia lapseni. En vois ajatella elämää ilman heitä. Säälin lapsettomia, koska eivät koskaan voi tuntea tätä maailman vahvinta tunnetta ja sidettä: rakkautta lapseen.
Säälit vapaaehtoisestikin lapsettomia? Jotka eivät kaipaa tuota tunnetta. Entäs ne jotka katuvat lapsen saamista? Lasten tekeminen ei ole moraalinen eikä muu velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää lapsihullu on? Uusi hahmo vai vanha kasvoton?
En tiedä, mutta pelottava tyyppi lapsimaniassaan. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Oot kyl sekaisin
Kerron nyt miten sun elämä meenee:
Oot yksin
vuodet 40-49
vuodet 50-59
vuodet 60-69
70 v kuolet yksinäisyyteen, mutta sut löydetään vessasi lattialta siitä 6 kk päästä
Sad
.
Säälittävä ja epäonnistunut elämä!
.
Vielä voisit saada pienet jalat kulkemaan sun sänkyyn ja halaan sua aamulla!
Sanomaan: "Mä rakastan sua äiti!"
.
Mieti sitä hetki
Pystytkö muuttuun? NYT!
Mulle on sama koska ja mistä mut löydetään. Mikään ei takaa, vaikka olisi lapsia, että he olisivat tukena vanhuudessa. Olen nähnyt ihan muuta. Mitään säälittävää ei ole siinä jos ei tahdo lapsia.
Hieno homma! Pidä tuosta kiinni, tälle maalle on vaan hyväksi kun vasemmistolaiset ei lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma! Pidä tuosta kiinni, tälle maalle on vaan hyväksi kun vasemmistolaiset ei lisäänny.
Olispa persut yhtä fiksuja.
Tyrtären peeheelle kävi samoin, onneksi 1 lapsi jo.
Korot nousi, kaikki elinkustannukset nousi, asunto on liian pieni 2 lapselle. Ei tule toista enää, ei ole varaa:(
Jäätävä suru kaikille
Vierailija kirjoitti:
Oot kyl sekaisin
Kerron nyt miten sun elämä meenee:
Oot yksin
vuodet 40-49
vuodet 50-59
vuodet 60-69
70 v kuolet yksinäisyyteen, mutta sut löydetään vessasi lattialta siitä 6 kk päästä
Sad
.
Säälittävä ja epäonnistunut elämä!
.
Vielä voisit saada pienet jalat kulkemaan sun sänkyyn ja halaan sua aamulla!
Sanomaan: "Mä rakastan sua äiti!"
.
Mieti sitä hetki
Pystytkö muuttuun? NYT!
Yäk. Kammottava kirjoitus. Kammottavampi maailmankuva.
Olen onnellisesti lapseton joka onnellisuus eikä onnellinen vanhuus ole lapsista riippuvainen. Kammottavaa että joku hankkii lapsia yksinäisyyden pelosta. Kaataa lapsilleen järkyttävän itsekeskeisen velvollisuuden. Ei lasten kuulu täyttää vanhempien elämää, vaan elää omaa elämänsä. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Tyrtären peeheelle kävi samoin, onneksi 1 lapsi jo.
Korot nousi, kaikki elinkustannukset nousi, asunto on liian pieni 2 lapselle. Ei tule toista enää, ei ole varaa:(
Jäätävä suru kaikille
No miksi et auta taloudellisesti jos se toinen lapsenlapsi on niin tärkeä?
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset vuodet on olleet kyllä lasten hankinnan kannalta todella epäihanteellisia - on lamaa, koronaa, sodan uhkaa jne. Toisaalta olen tyytyväinen, että en ole tähän maailman tilanteeseen tehnyt lapsia, mutta aina olen osannut toivoa parempaa. Nyt tulevaisuus näyttää siltä, että itse jään lapsettomaksi.
N32
Missä historian ajadsa sitten olisi ollut hyvä aika lisääntyä? Esihistoriallisella kaudella, muinaisessa mesopotamiassa, keskiajalla, maailmansotien aikaan, 70,80,90 luvulla, kerro ja perustele. 🙂
Kyllä lapsen saa tehdä ihan omaksi ilokseen kun sitten vaan hoitaa ja kasvattaa sen hyvin. Niin minäkin tein ja nyt minulla on ihana 16-vuotias tytär, joka kesätöiden ja loman jälkeen lähtee lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmassa luvutaan lapsivähennystä verotukseen. KD ja PS rakastaa vauvoja ja perheitä! (Kok rahaa ja rkp, u know)
Luvat voi aina ja vaikka mitä, vaikka bensaveron laskua voi luvata! On sitten täysin eri asia tuleeko niitä vai ei....voi olla että kun aikaa menee niin kaikki unohtavat mitä tuli luvattua, persut on jo nyt unohtaneet kaiken mistä 4 vuotta puhuivat!
Eli ei mtään eroa viimeiseen 4vuoteen, eipä ne unohdetut lupaukset silloinkaan yhtään häirinneet, päinvastoin ; )
Lapsi elää pallolla käsittääkseni vielä neljän vuoden jälkeenkin? Kuinka paljon itse muistat, millainen hallitus oli kun synnyit?
Isovanhempani syntyivät köyhään Suomeen, jossa Lapuan liike muilutti ihmisiä, kansa oli jakautunut vuoden 1918 seurauksena, tuli 30-luvun lama ja kohta alkoikin sota, jossa koti jäi rajan taakse kaksi kertaa. Joskus on hyvä suhteuttaa asioita.
35v ja noin lapsellinen vielä. Suosittelen että jätät ne lapsentekemiset aikuisille ja leikit siellä kuplassasi ihan omia leikkejäsi niin maailma pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset vuodet on olleet kyllä lasten hankinnan kannalta todella epäihanteellisia - on lamaa, koronaa, sodan uhkaa jne. Toisaalta olen tyytyväinen, että en ole tähän maailman tilanteeseen tehnyt lapsia, mutta aina olen osannut toivoa parempaa. Nyt tulevaisuus näyttää siltä, että itse jään lapsettomaksi.
N32
Missä historian ajadsa sitten olisi ollut hyvä aika lisääntyä? Esihistoriallisella kaudella, muinaisessa mesopotamiassa, keskiajalla, maailmansotien aikaan, 70,80,90 luvulla, kerro ja perustele. 🙂
Nykyään on ehkäisy. Ei tuolloinkaan kaikki olisi lisääntyneet, jos olisivat voineet valita (en puhu nyt 70-90 -luvuista). Jopa vähän ihmettelen, miten nykyäänkin niin monet tuntuu lisääntyvän täysin aivottomasti. Ehkä muut sitten elää jossain kuplassa, jossa ei nähdä tai haluta nähdä minkälainen tulevaisuus on edessä.
Pistäkää vaan putket poikki molemmat, kun ette tajua, että juurikin niiden lapsien tulevaisuutta näillä toimilla ollaan pelastamassa.
Juurikin piti kommentoida samaa! Opettajan luulisi tietävän, että jokaisella itsenäisyyden vuosikymmenellä on ollut omat "kuplansa".
Ajat toki oli erilaiset, mutta aina on ollut joku tekijä yhteiskunnassa, joka mietityttää. Haastattele omia vanhempia tai isovanhempia, jos on mahdollista. Opettajana sinulla on varmaan tietoa Suomen historiasta. Jos todella olet noin herkkä, jätä lapset tekemättä ja elä kuplassasi.