Oman mökin hyödyt ja haitat?
Kertokaa mökkien omistajat hyödyt ja haitat.
Vuosien unelma olisi jo lähellä eli ostaa mökki omaksi.
Vuosikaudet ollaan vuoramökkejä hyödynnetty mutta ajatus omasta on aina viehättänyt.
Töissä olevina mökkeily ei tosiaan ole jatkuvaa vaan perustuisi vain loma aikoihin ja se hieman mietityttää tässä hankinnassa.
Kannattaako vai ei?
Kertokaa te joilla on kokemusta asiasta!
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku mökin omistaja somessa hehkuttaa ilmasto asioista? Hyi hitto. Ällöttävää kaksinaismoraalia.
Miksi ei? Kesämökkejä ja niiden omistajia on moneen lähtöön.
Minun kesämökkini aiheuttaa hyvin, hyvin vähän mitään päästöjä mihinkään suuntaan. Vuodessa vähemmän kuin käyminen Ruotsinlaivalla.
Mökki on jo yli 40 v vanha, mutta kunnossa pidetty. Talvella kylmillään. Sähkötön. Takassa poltetaan harvoin puuta. Saunaa lämmitetään, mutta sekin lämpiää pienenä saunana tehokkaasti. Kotoa on lyhyt matka ajella autolla, mökkireissun tekee jopa polkupyörällä tai vaikka sähkömopolla. Pieniä korjauksia tehdään vuosittain, viimeksi uusittiin ulkorakennuksen kate ja maalattiin ulkoa. Muutama paketti kattohuopaa, muutama lauta, muutama litra maalia. Tämän isompia kustannuksia/päästöjä vuositasolla ei synny.
Kuinka ilmastovihamielinen tällainen harrastus onkaan??
Hyi. Yäk. Käytä hiilijalanjälki laskuria. Ja lopeta mökkeilysi heti. Säästä maapallo tuleville sukupolville. Kiitos.
Lopeta itse kirjoittelu tänne, av:n serverit vievät sähköä viestiesi takia. Älä käytä kännykkää, älä sähkölaitteita, muuta asumaan kivenkoloon ja ala syödä elääksesi jäkälää.
Talvella kylmä mökki on hyvä. Kesällä pärjää aurinkopaneelilla ja kaasuliedellä. Vesi tulee sisään lihasenergialla. Pieni on energian kulutus.
On kivaa omistaa oma mökki, mutta se ei saisi olla liian pitkän matkan takana. Itselläni mökkimatka on
10 km, joten päiväseltäänkin onkiva piipahtaa siellä, säiden mukaan. Kaikki tavarat ja sisustukset saa
laittaa mielensä mukaan- Voi istuttaa ulos pensaita tai kukkia.
Itse en ole kovin innokas matkustelemaan, joten mökillä on kiva olla ja seurailla luonnon tapahtumia.
Sähkö on ainoa mukavuusasia, joten puuhastelua riittää, ja ei viitsi aina löhöillä.
Minä taas ostin mökin tarkoituksella kauempaa kotoa. Saa olla aivan erilaisissa ympyröissä loma-ajat, ei törmää asiakkaisiin lomallaan.
Tämä sopii miulle vaan jokainen tehköön tyylillään.
Sen neuvon annan, että osta hirsimökki ilman vesijohtoa, sen voi jättää huoletta talveksi kylmilleen.
Mökki kannattaa olla läheltä. Meillä on matkaa 24 km. Jos vain on mahdollisuus veden ääreltä, se tuo lisää mukavuutta. Meillä on joen rannassa. Sukulaiset on siinä lähellä eli tuttuja ihmisiäkin on likellä. Suosittelen mökkiä kyllä koko sydämestäni. Sinne on ihana mennä vain käyppäsemään, sieltä pääsee aamulla töihin. Jos ei huvita mökki yhtään, sinne ei tarvitse silloin pakosta mennä. Syksyllä on ihana jättää se talveksi uinumaan ja taas kevät auringon kurkistaessa mennä tervehtimään omaa mökkiä.
Mökeistä voisi kunnostaa maahan muuttajille asuntoja. Että ei tarvitsisi uutta rakentaa. Ekoteko.
Mitäs nuo hiilijalanjälki laskurit suhtautuu mökkiläisiin? Tai kakkos asunnon omistajiin? Joku ilmastovero, saastutus ympäristö vero olisi kyllä paikoillaan. Viherpesu mökin omistajille, kompensaatio vero.
Ja tubla vero bensa autoilla Lahden moottoritien tukkijoille , viihdevero mökkiläi sille, tienkäyttö maksu.
Verotuksella voidaan ohjata käytöstä ilmasto myönteiseen suuntaan, jos halutaan.
Se ei paljon auta, jos kaupunki pyöristä hehkutetaan, kun perjantai iltaisin Lahden moottoritien on tukossa mökillemenijöistä.
Näin ilmaston muutoksen torjunnan kannalta. Omenat oikeisiin koreihin.
Minun mökkimatkani on 200km. Se on sopiva, pääsee aivan toisenlaiseen maisemaan ja kulttuuriin. Mökkikunnassani on ystävälliset ihmiset eikä näitä pk-seudun ongelmia. Kunnon etäisyys Helsingistä on itselleni tärkeä jotta voin rentoutua kunnolla ja päästää kaupungin pölyt irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki aiheuttaa kustannuksia ja se on käytännössä jatkuvasti työmaa. Tai no ei mökkiin ole pakko panostaa rahallisesti ja ajallisesti mutta sitten sen kunto ja arvo laskee.
Itse ostin matkailuauton mökin sijaan ja olen tyytyväinen kun ei tarvi tehdä jatkuvasti pihatöitä, maalata sun muuta ja voi myös vaihtaa maisemaa tai mennä pidemmällä lomalla vaikka Eurooppaan jossa kesäkin on pidempi.
Jos mökkiä pitää kuolemaansa asti niin mitä väliä sillä on mihin kuntoon mökki jää kun ei sitä kuitenkaan mukaansa saa tuonpuoleiseen, yleensäkin voiton tekeminen on vähän kuin pakkomielle ihmisille vaikka käärinliinoissa ei ole taskuja ja raha tuo vain hetkellisen "onnen".Raha on kuitenkin vain vaihdon väline ja kannattaako sitä hirveästi hamstrata kun huomisesta ei kuitenkaan tiedä.
Tavoitteena on elää hyvä onnellinen elämä kertoi jo aikoinaan filosofit ja varmaankin olivat aika lähellä totuutta.
Narsisti etsivät omaa hyvää elämää.
On paljon jalonpaa jättää hyvinvoiva maapallo tuleville sukupolville.
Osta rahoillasi vaikka ennallistettua suota, niin maailma pelastuu.
Omista ja osta. Kuluta. Hajoita koko maapallo. Et silleen.....
Mökistä ei ole muuta kuin haittaa.
Osaat sitten viedä tuttavien mökille kaupasta ruokaa ja lämmittää sitä itse? Osaat lämmittää sen saunan itse? Osaat pedata sänkysi itse? Osaat pestä liinavaatteet - pyyhkeet itse? Osaat siivota sen tuttavien mökin lähtiessäsi ?
- Meidän mökille ei kukaan ole tervetullut. -Mökkilokit liikkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku mökin omistaja somessa hehkuttaa ilmasto asioista? Hyi hitto. Ällöttävää kaksinaismoraalia.
Miksi ei? Kesämökkejä ja niiden omistajia on moneen lähtöön.
Minun kesämökkini aiheuttaa hyvin, hyvin vähän mitään päästöjä mihinkään suuntaan. Vuodessa vähemmän kuin käyminen Ruotsinlaivalla.
Mökki on jo yli 40 v vanha, mutta kunnossa pidetty. Talvella kylmillään. Sähkötön. Takassa poltetaan harvoin puuta. Saunaa lämmitetään, mutta sekin lämpiää pienenä saunana tehokkaasti. Kotoa on lyhyt matka ajella autolla, mökkireissun tekee jopa polkupyörällä tai vaikka sähkömopolla. Pieniä korjauksia tehdään vuosittain, viimeksi uusittiin ulkorakennuksen kate ja maalattiin ulkoa. Muutama paketti kattohuopaa, muutama lauta, muutama litra maalia. Tämän isompia kustannuksia/päästöjä vuositasolla ei synny.
Kuinka ilmastovihamielinen tällainen harrastus onkaan??
Hyi. Yäk. Käytä hiilijalanjälki laskuria. Ja lopeta mökkeilysi heti. Säästä maapallo tuleville sukupolville. Kiitos.
Lopeta itse kirjoittelu tänne, av:n serverit vievät sähköä viestiesi takia. Älä käytä kännykkää, älä sähkölaitteita, muuta asumaan kivenkoloon ja ala syödä elääksesi jäkälää.
Whataboutismia. Yksi hirveys ei oikeuta toista hirveyttä. Taitaa sitä paitsi kännykän hiilijalanjälki olla motam kertaluokkaa pienempi kuin kesämökin ja kesämökkirallin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki aiheuttaa kustannuksia ja se on käytännössä jatkuvasti työmaa. Tai no ei mökkiin ole pakko panostaa rahallisesti ja ajallisesti mutta sitten sen kunto ja arvo laskee.
Itse ostin matkailuauton mökin sijaan ja olen tyytyväinen kun ei tarvi tehdä jatkuvasti pihatöitä, maalata sun muuta ja voi myös vaihtaa maisemaa tai mennä pidemmällä lomalla vaikka Eurooppaan jossa kesäkin on pidempi.
Jos mökkiä pitää kuolemaansa asti niin mitä väliä sillä on mihin kuntoon mökki jää kun ei sitä kuitenkaan mukaansa saa tuonpuoleiseen, yleensäkin voiton tekeminen on vähän kuin pakkomielle ihmisille vaikka käärinliinoissa ei ole taskuja ja raha tuo vain hetkellisen "onnen".Raha on kuitenkin vain vaihdon väline ja kannattaako sitä hirveästi hamstrata kun huomisesta ei kuitenkaan tiedä.
Tavoitteena on elää hyvä onnellinen elämä kertoi jo aikoinaan filosofit ja varmaankin olivat aika lähellä totuutta.
Narsisti etsivät omaa hyvää elämää.
On paljon jalonpaa jättää hyvinvoiva maapallo tuleville sukupolville.
Osta rahoillasi vaikka ennallistettua suota, niin maailma pelastuu.
Ostin koko niemen 2ha ja saa jäädä metsäpalsta sellaiseksi en ota edes polttopuita vaan jätän vanhan metsän vanhenemaan eläinten kodiksi nyt 80-100v ja kyllä, maksan siitä ilosta kiinteistöveroakin koska liian pieni viralliseksi suojelualueeksi.
Se on ihan ihmistyypistä kiinni, onko oma mökki enemmän ilo vai haitta. Ne asiat, jotka toisille on harmia ja vaivaa, on toisille iloa, tai sitten ne pienet harmit kestää mielellään, jotta saa sitä mökin tuomaa isoa iloa. Tämä on siis ihan siitä kiinni, mitä arvostaa, kaikki ei tykkää samoista jutuista.
Omasta mökistä keksin yhden huonon puolen: koskaan ei ole aikaa olla siellä tarpeeksi.
Tehdään kyllä muitakin lomareissuja, mutta mökki on se paikka, jossa tekisi mieli aina vähän jatkaa lomaa.
Jos haluaa rentoutua mökillä, vuokramökki. Jos haluaa puuhastella ja nikkaroida sekä jaksaa huolehtia mahdollisista korjaustarpeista, oma mökki.
Meillä on vanha omakotitalo, enkä missään nimessä ostaisi mökkiä tähän lisäksi. Aivan taivaallista kun pääsee vanhempien mökille aina välillä, eikä joku laho terassilauta tai vino huussi olekaan asia jolle pitäisi itse tehdä jotain. Minua ei siis haittaa jos joku asia on vähän rempallaan, jos en samalla joudu tiedostamaan että se asia ei muutu mihinkään ellen Minä tee sille jotain. Mieluusti tottakai autan kaiken maailman haravoinnissa yms, kun ei tarvitse itse vastata koko kokonaisuudesta.
Mökin ostaminen oli hyvä päätös. Asun kerrostalossa, missä ei ole juuri mitään tekemistä ja lapsetkin ovat jo isoja. Ostin talviasuttavan mökin kohtuullisen ajomatkan päästä viikonloppuja ajatellen.
Mökissä on sähköt, sisä-wc, juokseva vesi, mutta ulkosauna. Talvella sisävessa lisää asumismukavuutta huimasti.
Olen tykännyt puuhailla mökillä. Laittaa pihaa ja nikkaroida sen mitä osaan, ja opetella uutta. Hyvää vastapainoa kerrostaloelämälle ja toimistotyölle.
Ihmeellisiä piruja on maalattu seinille tässä keskustelussa. Rännit putsataan kerran keväällä, ei niitä tarvitse joka päivä nuolla. Nuohous maksaa muutaman kympin. Nurmikkoa ei ole ja polttopuut olen tilannut valmiiksi pilkottuina. Palveluita voi ostaa, jos ei itse osaa tai jaksa.
Tietenkin, jos tekee rahasta tiukkaa niin ei kannata mökkiä ostaa, mutta toisaalta: käärinliinoissa ei ole taskuja. Kannattaa elää ja nauttia elämästään. Matkustellutkin olen ihan normaalisti.