Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman mökin hyödyt ja haitat?

Vierailija
18.06.2023 |

Kertokaa mökkien omistajat hyödyt ja haitat.
Vuosien unelma olisi jo lähellä eli ostaa mökki omaksi.
Vuosikaudet ollaan vuoramökkejä hyödynnetty mutta ajatus omasta on aina viehättänyt.
Töissä olevina mökkeily ei tosiaan ole jatkuvaa vaan perustuisi vain loma aikoihin ja se hieman mietityttää tässä hankinnassa.
Kannattaako vai ei?
Kertokaa te joilla on kokemusta asiasta!

Kommentit (204)

Vierailija
61/204 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotitalossa ja kerran vuokrasimme mökin vuodeksi. Burnout meinasi tulla, kun paikat piti pitää kunnossa molemmissa. Jos asuisi kerrostalossa niin silloin varmasti mökki olisi kiva👍

Vierailija
62/204 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi joku haluaa matkustella vaikka ulkomaille, ja vielä kakaroiden kanssa? kakarat matkustaa sitten, kun itse sen rahoittavat. kotimaan matkailu on ihan riittävä ja ei ole niitä ulkomaalaisia niin paljoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/204 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kesämökki saaressa, missä käydään noin kaksi kolmesta viikonlopusta huhtikuusta marraskuulle. Aika usein käymme vain yhden yön jos viikonloppuna muutakin menoa. Lomat enemmän matkustelemme, mökillä kuluu ehkä viikko kesälomasta. En ymmärrä miten mökki ja matkustelu sulkevat toisensa pois. On ihanaa kun mökki on oma, ruuat vaan mukaan ja menoksi, kaikki muu tarvittava siellä on jo valmiina. Samoin omalla mökillä parasta on viettää aikaa oman perheen kanssa, joskus harvoin kutsumme vieraita.

Vierailija
64/204 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki aiheuttaa kustannuksia ja se on käytännössä jatkuvasti työmaa. Tai no ei mökkiin ole pakko panostaa rahallisesti ja ajallisesti mutta sitten sen kunto ja arvo laskee.

Itse ostin matkailuauton mökin sijaan ja olen tyytyväinen kun ei tarvi tehdä jatkuvasti pihatöitä, maalata sun muuta ja voi myös vaihtaa maisemaa tai mennä pidemmällä lomalla vaikka Eurooppaan jossa kesäkin on pidempi.

Vierailija
65/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haitta aika monella on se, että kun se mökki sitten on, ei matkustella. Tämä on varsinkin lapsille kauheaa, kun eivät mitään muuta näe lomillaan. Riippuu tietysti taloudellisesta tilanteestanne.

Etu: monelle mökkeily on henkireikä, tauko arjesta, kiireettömyys, luonto, hiljaisuus.

Mä taas luulen, että tässä juuri tullut muutosta. Oma lapsuus meni mökillä ja olisi ollut kiva matkustella. Pari matkaa tehtiin lapsuudessa Espanjaan, mutta normaalia oli mökkeillä koko kesä. Oma kiinnostus mökkiin nolla ja lapsia kiskottu ympäri maailmaa lomat. No, nyt ne valittaa, että onko pakko lähteä vaikka Kreikkaan, kun olis kivampi mennä mökille. Hassua.

Vierailija
66/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt mökki jäämässä käsiin ja on ristiriitaiset fiilikset. Se on aikanaan tehty sen tason mukaisesti. Paikat on täysin rapistuneet, piha kasvamassa umpeen. Vanhemmat ei enää jaksa ja toisaalta eivät myöskään anna ottaa haltuun ja alkaa päättämään asioita. Jos ehdottaa jotain, niin alkavat heti mestaroida, ettei sillai vaan tälläi. Enkä koe mielekkääksi alkaa tekemään heidän halunsa mukaan apuna, koska joka tapauksessa se pitää heti muuttaa, jos ja kun se mökki siirtyy kokonaan mun vastuulle. Esimerkkinä keittiökaapit. Ne on ihan hirveät ja vanhempienkin mielestä jotain tars tehdä. Mutta kun ehdotan siihen keittiömallia, niin heti alkaa säätö, etteivät tykkää tuollaisesta ja kyllä varmaan jostain saisi käytettynä jotain "vähän parempaa". Ja ehdotan siis jotain 3000 Euron valmiskeittiötä. Kun ehdotan, että nakutellaan uudet portaiden astinlaudat, niin juoksevat sanomaan, että jos ne vaan maalaisi ja jollain törkeällä värillä tietysti.

Toisaalta paikka on ihana, lähellä isoa kaupunkia (30km), upeat maisemat, iso vesistö ja paljon tunnearvoa. Pitäisi vaan remontoida koko mökki ja fiksata piha. Talviasuttavaa tai uutta en ala tehdä. Mulle kesämökki on kesämökki. Siellä ollaan kesäkaudella. Talvella saa olla kylmillään.

Vierailija
67/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta että se mökki ei ole itsellä vaan tuttavilla. Siellä on kätevä piipahtaa kylässä silloin tällöin pari yötä. Ei mökillä kauempaa jaksaisikaan.

Joko joku mainitsi mökkilokit jotka alkavat kiinnostua mökistäsi. Pian saat vieraita...

Vierailija
68/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin hyvin vähän haittoja omasta mökistäni. Se on plussaa, en koe olevani sidottu, ja vielä vähemmän "orjuutettu" sen suhteen.

Asun itse mökkimaakunnassa, pienehkössä kaupungissa, joten erihintaisista mökeistä on tarjontaa runsaasti. Päätimme hankkia mökin, joka täyttää neljä kriteeriä: 1) Helppohoitoinen; 2) Järven rannalla; 3) Lyhyen matkan päässä; 4) Edullinen.

Löysimme sopivan mökin. Se oli tietysti varustelutasoltaan matala: ei sähköjä, ei vettä, puucee. Mutta se onkin juuri se paras puoli: ei ylimääräisiä kustannuksia, ei vaikeahoitoinen. Rakennukset olivat jo vähän vanhempia, mutta hyvässä kunnossa, siistit ja hajuttomat, sekä helppohoitoiset. Helppohoitoinen tontti, jossa ei ole istutuksia, eikä mitään "ylimääräistä": rinnetontti, jossa suurimmaksi osaksi kasvaa puita ja mustikan varvukkoa. Lisäksi se on varsin lähellä isompaa tietä, joten mökille tulo ja sieltä lähteminen ei ole aikaa vievää eikä hankalaa: ei tarvitse rytyyttää autolla huonokuntoisia sorateitä pitkiä matkoja.

Kotoa on 15 minuutin ajomatka. Tästä syystä käymme siellä iltasaunassa: töiden jälkeen mökille, sauna lämpiämään, järveen uimaan, saunaan ja yöksi takaisin kotiin.

Sijainnin lisäksi parasta mökissä on vesistö. Se on keskikokoisen järven rannalla: ei suurvesistö (jonka rannalla olevasta mökistä olisi pitänyt maksaa ylimääräistä), mutta ei mikään lampi tai pikkujärvikään. Vastarannalle on viitisen kilometriä. Ranta on pikkukivi/hiekkapohjainen, ja vesi on puhdasta. Ei ruskeaa, eikä rehevöityneen vesistön savenharmaata, vaan ihan oikeasti varsin puhdasta ja jopa kirkasta, lähestulkoon juomakelpoista. Näkösyvyyttä on metritolkulla.

Ja onneksi saimme tämän paikan todella edullisesti, kun etsimme riittävän kauan.

Huonoja puolia on vaikeaa keksiä.

Vierailija
69/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkään sen kerma perse porvarien ilmastoa tuhoava harrastus. Sitä se tekee kun tulit yli 150 000 e vuosi. Tuhotaan ilmakehä.

Vierailija
70/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäkää nyt edes sinne mökille täyssähkö autolla ilmaston takia!

Vierailija
71/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastoteko olisi tukkia Lahden moottoritien, niin Mäntyharju ja muut mökkikunnat pelastuisivat.

Vierailija
72/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökki aiheuttaa kustannuksia ja se on käytännössä jatkuvasti työmaa. Tai no ei mökkiin ole pakko panostaa rahallisesti ja ajallisesti mutta sitten sen kunto ja arvo laskee.

Itse ostin matkailuauton mökin sijaan ja olen tyytyväinen kun ei tarvi tehdä jatkuvasti pihatöitä, maalata sun muuta ja voi myös vaihtaa maisemaa tai mennä pidemmällä lomalla vaikka Eurooppaan jossa kesäkin on pidempi.

Jos mökki on esimerkiksi yli 200-neliöinen huvila nurmetetulla, isolla tontilla, on tietenkin sen hoitaminen huomattava työmaa.

Mutta pieni "perusmökki", alle 40 m2, jossa on ehkä yksi ulkorakennus (puucee/varasto) on hyvin, hyvin vähällä työllä kunnossa pidettävä. Etenkin, jos tontti on suurimmaksi osaksi luonnontilainen. Välillä tuntuu, että näistä "jatkuvista" pihatöistä maruuttajat ovat vaan suurimmaksi osaksi pirun laiskoja, joille jo risujen kerääminen polulta on ylivoimainen ponnistus.

Meillä on liki 200-neliöinen omakotitalo isolla pihalla, sen lisäksi vielä kesämökki, jossa 4 rakennusta -  molempien pihapiirissä lapsilla leikit ja touhut - emmekä silti koe olevamme mitenkään erityisen kuormitettuja niiden hoidon suhteen.

Vierailija
73/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaako joku mökin omistaja somessa hehkuttaa ilmasto asioista? Hyi hitto. Ällöttävää kaksinaismoraalia.

Vierailija
74/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teot eivät vastaa sanoja.

Vierailija
75/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökinomistajan on turha ruikuttaa ilmastonmuutoksesta.

Vierailija
76/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaako joku mökin omistaja somessa hehkuttaa ilmasto asioista? Hyi hitto. Ällöttävää kaksinaismoraalia.

Miksi ei? Kesämökkejä ja niiden omistajia on moneen lähtöön.

Minun kesämökkini aiheuttaa hyvin, hyvin vähän mitään päästöjä mihinkään suuntaan. Vuodessa vähemmän kuin käyminen Ruotsinlaivalla. 

Mökki on jo yli 40 v vanha, mutta kunnossa pidetty. Talvella kylmillään. Sähkötön. Takassa poltetaan harvoin puuta. Saunaa lämmitetään, mutta sekin lämpiää pienenä saunana tehokkaasti. Kotoa on lyhyt matka ajella autolla, mökkireissun tekee jopa polkupyörällä tai vaikka sähkömopolla. Pieniä korjauksia tehdään vuosittain, viimeksi uusittiin ulkorakennuksen kate ja maalattiin ulkoa. Muutama paketti kattohuopaa, muutama lauta, muutama litra maalia. Tämän isompia kustannuksia/päästöjä vuositasolla ei synny.

Kuinka ilmastovihamielinen tällainen harrastus onkaan??

Vierailija
77/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökeille pitäisi laittaa ilmastovero. Jos käyttöaste pienempi kuin 90 prosenttia. Ilmasto ja lajikato vero.

Koskas vihreät tajuavat sen?

Vierailija
78/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Kesämökkejä ja niiden omistajia on moneen lähtöön.

Minun kesämökkini aiheuttaa hyvin, hyvin vähän mitään päästöjä mihinkään suuntaan. Vuodessa vähemmän kuin käyminen Ruotsinlaivalla. 

Mökki on jo yli 40 v vanha, mutta kunnossa pidetty. Talvella kylmillään. Sähkötön. Takassa poltetaan harvoin puuta. Saunaa lämmitetään, mutta sekin lämpiää pienenä saunana tehokkaasti. Kotoa on lyhyt matka ajella autolla, mökkireissun tekee jopa polkupyörällä tai vaikka sähkömopolla. Pieniä korjauksia tehdään vuosittain, viimeksi uusittiin ulkorakennuksen kate ja maalattiin ulkoa. Muutama paketti kattohuopaa, muutama lauta, muutama litra maalia. Tämän isompia kustannuksia/päästöjä vuositasolla ei synny.

Kuinka ilmastovihamielinen tällainen harrastus onkaan??

Hyi. Yäk. Käytä hiilijalanjälki laskuria. Ja lopeta mökkeilysi heti. Säästä maapallo tuleville sukupolville. Kiitos.

Vierailija
79/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Hyviä pointteja sain teiltä.

Asutaan tosiaan kerrostalossa joten pihahommia tai vastaavia ei tarvitse kotioloissa tehdä.

Pientä puuhastelua tykätään tehdä mutta harvemmin vuokramökeillä on ollut sellaista mitä olisi voinut tehdä. Tästä aina kysytty mutta vuokraajat haluavat tarjota ns. valmiin rentoutumisen vuokralaisille joten puuhastelut oli jo tehty.

Mies on rakennusalalla joten pienet remontit onnistuisivat kyllä itse toteuttaa ja itse tykkään pihan hoitamisesta. Kukat ,istutukset yms.

Mökkeilyssä arvostetaan sitä vanhaa mökkeilyä eli ulkohuussia ja askareita siellä täällä.

Kaikkia mukavuuksia ei tarvita. Lapsetkin jo isoja joten mökin ei tarvitse kooltaankaan olla kovin suuri.

Minä ,mies ja koirat.

Aikamoinen pakkaaminen on joka kerta vuokramökille. Varsinkin jos mökki on sellainen missä ei olla aikaisemmin käyty.

Täytyykin katsella lähistöllä olevia mökkejä. Jostain syystä en edes ajatellut että voihan siellä viikonloppujakin olla jos tarpeeksi lähellä sijaitsee.

Monet ovat sanoneet ettei kannata hankkia ja se tietenkin kolkuttelee takaraivossa.

Ap

Minä olen perinyt mökin. Ei ole järven rannalla, mutta lähellä uimapaikkoja. Onhan siinä vähän hommia mutta en ole niitä naisia jotka vaan haluavat mökillä makoilla. Olen tehnyt tänne ihanan puutarhan! Tämä on henkireikä ja paratiisi. Koiramme ovat samaa mieltä. 🐕🦺🐕🦮

Vierailija
80/204 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oma mökki kohta 20v ja ulkomaan reissujakin tehty lasten kanssa.

Parasta oma rauha, pari kertaa vuodessa kutsutaan vieraita mutta muuten saa olla rauhassa.

Miinuksena ehkä työmäärä, mutta päätetyötä tekevänä siinä saa hyvää vastapainoa. Tänä kesänä hirsimökin valttaus edessä, siinä ei paljoa duunijutut ole mielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi