Oman mökin hyödyt ja haitat?
Kertokaa mökkien omistajat hyödyt ja haitat.
Vuosien unelma olisi jo lähellä eli ostaa mökki omaksi.
Vuosikaudet ollaan vuoramökkejä hyödynnetty mutta ajatus omasta on aina viehättänyt.
Töissä olevina mökkeily ei tosiaan ole jatkuvaa vaan perustuisi vain loma aikoihin ja se hieman mietityttää tässä hankinnassa.
Kannattaako vai ei?
Kertokaa te joilla on kokemusta asiasta!
Kommentit (204)
Pitää miettiä, onko sillä käyttöä ja minkälaista käyttöä ja tarkalleen mitä siltä mökiltä haluaa.
Esim. meidän tutut olivat nyt juhannuksena ekaa kertaa omalla mökillään tänä kesänä: laskivat laiturit ym. Välimatkaa useita satoja km eli mökillä ollaan se kesäloma eikä muuta. Mutta jos on varaa pitää sitä 11 kk tyhjillään mikäs siinä.
Meillä oli lapsena mökki saaressa ja en kyllä suin surminkaan ottaisi enää saarimökkiä. Kaikki on kolminverroin hankalaa. Toisaalta oma rauha. Mitä sitten kukakin arvostaa ja haluaa.
Minä aloin tykkäämään mökkeilystä vasta sitten, kun siitä tuli oma. Sitä ennen olin aina ihmeissäni, mitä täällä pitäisitehdä. Nyt perustan kukkapenkkejä, kitken, suunnittelen tulevaa yms.
Me kyllä matkustelemmikin, mutta vähemmän nykyään.
Koti on kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä, mikä siinä mökissä on niin stressaavaa vaikka omakotitaloon verrattuna?
Yleensä mökki on jossain muualla, joten remonttien yms. järkkääminen on työläämpää.
Ja kun on jo se omakotitalo, niin en varmasti ottaisi mökkiä riesaksi. Jos asuisin vaikka kerrostalossa ja olisin lähellä eläkeikää, niin voisin harkitakin mökkiä.
Omasta mökistä on huoli ja stressi. Ukonilmalla pelkäät, kaatuuko puu torpan päälle, lentääkö laituri huushelevettiin. Mökillä on käytävä kun sen on hankkinut. Luonto valtaa mökin pihan hyvin äkkiä, jos siellä ei ole. Samoin mökki täytyy tuulettaa/lämmittää, muuten alkaa haisemaan. Jatkuva suhaaminen näillä polttoaineen hinnoille mökin ja kodin väliä.
Mulle noi puuhailut sut muut ei ollut ongelma. En ole ihminen, joka tykkää vaan maata.
Sitten se hyvä puoli. Omalla mökillä on omat tavarat ja tiedät miten kaikki siellä toimii. En ole yhtään mökinvuokraaja-ihminen. Hyi hitto niitä vanhoja peittoja ja homeisia tyynyjä, joita ei vuokramökillä pestä koskaan.
Myin oman mökkini muutama vuosi sitten. Niin kauan kun olen työelämässä, en uutta mökkiä osta. Eläkkeellä kyllä.
Oma mökki sopii niille, jotka haluaa viettää vapaa-aikansa samassa paikassa ja tykkää puuhastella kaikenlaista.
Jos on matkustelevaa sorttia ja haluaa vierailla uusissa paikoissa, niin sitten ei kannata sijoittaa mökkiin.
Tämä on niin kiinni omista tavoista jne.
Vierailija kirjoitti:
. En ole yhtään mökinvuokraaja-ihminen. Hyi hitto niitä vanhoja peittoja ja homeisia tyynyjä, joita ei vuokramökillä pestä koskaan.
Ihan pakko nyt kirjoittaa, vuokramökin omistajana. Meillä ei pestä tyynyjä kun ostetaan joka vuosi uusia (menot saa vähentää verotuksessa pääomatuloista). Tuntuu jopa ihan tuhlaukselta joskus ostaa aina uutta. Mulla on siellä esim. paremmat astiat (vain Iittalaa) ja uudemmat petivaatteet kuin kotona.
Saunan lauteet uusittiin vasta ja astianpesukone vaikka se toimi ihan hyvin mutta ulkonäössä oli vikaa (kahva oli rikki) ja olihan se 20 v vanha. Nyt pitäisi uusia liesi, koska se on vanhan näköinen valurautalevyillä (palautetta asiakkailta) vaikka levyt lämpenee edelleen tosi nopeasti ja uuni ym. toimii hyvin. Jos mökki olisi vain omassa käytössä en tosiaankaan olisi uusinut ap-konetta enkä uusisi liettä. Induktioliettä en sinne uskalla ostaa koska turistit eikä kaikki suomalaisetkaan osaa sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Oma mökki sopii niille, jotka haluaa viettää vapaa-aikansa samassa paikassa ja tykkää puuhastella kaikenlaista.
Jos on matkustelevaa sorttia ja haluaa vierailla uusissa paikoissa, niin sitten ei kannata sijoittaa mökkiin.
Tämä on niin kiinni omista tavoista jne.
Matkailuauto voisi olla hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia mökki läheltä kotoa, niin moni asia helpottuu paljon. Niin että on helppo käydä vaikka päivä- tai iltareissulla.
Samaa mieltä. Ja voihan kotikin olla välillä kuin mökki, jos keksii jotain lomaelementtejä sisustukseen ja läpykät (sandaali) jalkaan.
Meillä on koti peltojen ja metsien keskellä, uimarantakin lähellä. Iso oma piha, puuhasteltavaa riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä, palju, pieni uima-allas, niitä kasattavia. Terassi (katettu) tunnelmavaloineen, grilleineen, sohvineen ja kesäkukkineen. On kukkapenkit, omenapuut, marjapuskat. Itse koen tämän ympärivuoden asuttavana mökkinä kaikin mukavuuksin. Vesivessat, televisiot, internet, pesukoneet, tiskikoneet, hyvin toimiva internet, ilpin viilentämät sisätilat.. Ei ole mitään tarvetta enää kesämökille.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä, mikä siinä mökissä on niin stressaavaa vaikka omakotitaloon verrattuna?
Et ymmärrä? Kummallista. No minäpä selitän. Kun on mökki ja koti (mahdollisesti se omakotitalo) niin sitä hommaa on sitten kaksinkertainen määrä.
Ok-asujalle mökki oli turha rasite; molemmissa päissä samat hommat ja maksut.
Sen verran pitkä matka, että aina kamat ees taas. Ei ei, hermot meni ja mökki myyntiin.
Haaveilen hatarasta mökistä merellä kallioisessa saaressa, jossa kasvaa muutama käkkyräinen mänty.
Lattiat ovat niin harvat, että voi lakaista ruuan murut suoraan maahan.
Ruokana hernekeittoa purkeittain ja näkkileipää. Kosanilla lämmitys ja valo. Ja paljon luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok-talo ja mökki, eipä oo luppoaikaa, ei ehdi tehdä edes kaikkea mitä pitäisi. Tiedän monta, joiden ok-talon hommat jää retuperälle, kun kevät, kesä ja syksy menee mökillä olemiseen/työleiri siellä.Kaikki kiinteistöt vaativat huoltoa milloin mistäkin kohdasta ja jos ei ole varaa maksaa ulkopuolisille, niin sitten yrität itse tehdä remontit sun muutjälki on usein sen näköistä. Kyllähän näitä mökinmyynti-ilmoituksia seuratessa on tullut ajatus, että kaikenlaisia rupuisia hirsitönöjä yritetään myydä kovaan hintaan, vaikka jo kuvista näkee, että sillai toisella kädellä on huolta pidetty, ympäristöt siistimmättä, rannat kasvaa heinää, ulkovarastot pursuaa tavaraa, laituri vinossa veden alla, maalit rapisee ja joka paikka täynnä epämääräistä tavaraa.
Itse en jaksa omaan mökkiin liittyvää vastuuta.
Oma mökki ei sovi sellaiselle, joka on koko ikänsä asunut kerrostalossa eikä ymmärrä kunnostamisesta mitään eikä halua opetella.
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksa omaan mökkiin liittyvää vastuuta.
Mutta vastuu kulkee yhdessä vapauden kanssa. Kumpikin puuttuu vuokramökkeilystä.
Riippuu varmaan siitä, millaisen mökin ja mistä aikoo hankkia.
Itse kuoppasin mökkihaaveet, kun tulin siihen tulokseen, että en mitenkään ehdi viettää siellä niin paljon aikaa, että saisin ns. rahalle vastinetta. Olisin halunnut järvenrantamökin ja asumiskelpoisen, en mitään remonttia vaativaa mörskää. Sellaiset maksavat täällä päin noin 100 000 euroa. Ja minä laskin, että ehtisin viettää mökillä ehkä noin kuukauden - kuusi viikkoa vuodessa. Ei vaan kannata millään.
Elitistinen harrastus mökki. Kerma perse porvarien juttu tuo on.
Aiheuttaa ilmasto tuhoa, kun lämmitetään talvisin mökkejä peruslämpö.
Mökkeilyn edellytys itselläni on että on lisäksi varaa matkustella. Mökki on ehdoton plussa, paikka missä levähtää arjesta, vaihtaa maisemaa. Vuokramökkeily ei sopinut itselleni. Muiden nurkat ja tyylit eivät kiehdo. Miinuksena on kulut, mutta kukapa siihen lähtee jos ei ole varaa. Miinuksena myös vaivannäkö paikan eteen, tosin se myös palkitsee. Oikeaa asennetta vaatii.
Lisään vielä edelliseen että matkustelemme pari kolme kertaa vuodessa, talvella etelään keväällä ja kesällä risteilyreissut. Ja kotimaan matkustelua jonkun verran.