Rakennusinsinöörit valmistuvat työttömiksi Tampereella ja pääkaupunkiseudulla
Valmistuin juuri rakennusinsinööriksi, puoli vuotta etuajassa.
Olen hakenut työtä jo viime lokakuusta asti, enkä ole päässyt edes haastatteluun. Kaikki sanovat, että on muka joku lama. Onko oikeasti?
Luokkakavereista kyllä vain alle puolella kesätöitä, samaan aikaan valmistuneilla rakennusmestareilla kuulemma vielä huonompi tilanne. 2/3 valmistuneista työttömiä.
Hain vuokrafirmaan rakennusmieheksi ja ei sielläkään kuulemma vaan ole töitä. Sanoivat, että pudotus on ollut tosi raju viimeiset kuukaudet.
Parissa raksaliikkeessä sanoivat, että vanhojakin rakennusmestareita on lomautettu ja useimmat nuoret irtisanottu. Sama koskee rakennusmiehiä. Onko tilanne oikeasti näin vakava kuin mitä sen väitetään olevan?
Koskahan näitä alan töitä on taas odotettavissa ja kannattaako opiskella joku muu ala?
Kommentit (68)
Olen kyllä hieman ihmeissäni, ettei alan opiskelija ole ollenkaan seurannut uutisia ja on aivan pihalla rakennusalan tilanteesta. Eikö joka paikassa ole ollut juttua siitä, miten paljon aloitukset ovat tippuneet viime vuodesta, miten pahasti uudiskohteiden myynti on sakannut ja pari talotehdastakin on mennyt nurin, kun pientalojakaan ei rakenneta entiseen malliin.
Kun itse opiskelin rahoitusta ja tuli finanssikriisi, niin kyllä me alan opiskelijat seurattiin todella tarkkaan sitä tilannetta. Miten voi olla, ettei rakennusalan opiskelijat seuraa oman alan tilannetta ollenkaan? Ja eikö ne siellä koulussa opettaneet, että ala on todella syklinen? Ainahan se on ollut sellainen, että välillä menee homma liian kuumaksi ja tulee kaiken maailman pikkufirmoja helpon rahan perässä ja joka paikassa rakennetaan. Sitten tulee tiukemmat ajat ja firmoja menee konkurssiin ja ulkomaalaiset työntekijät paskoo sinne rakenteiden väliin, kun tietävät, että työt on loppumassa. Jatkuvaa vuoristorataa ees taas.
Mutta ilmeisesti nyt olis hyvä sauma tehdä mökillä remonttia, joka jäi viime kesänä tekemättä, kun ei saatu tekijöitä. Ehkä heitä nyt olis paremmin saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Ootko nyt ihan tosissasi? Mun mielestä raksainsseille on ihan kohtalaisesti työpaikkoja, kun voi toimia niin laaja-alaisesti eri hommissa kuten myynnissä, suunnittelussa, rakennustarviketeollisuudessa, kunnan virkamiehenä jne. Itse en ympäristötekniikan insinöörinä löydä edes paikkoja joihin hakea, saati sitten, että tulisi sieltä 400 hakijan joukosta valituksi..
Mitä ne myy, kun ei rakenneta (eli kukaan ei osta)? Kelle ne suunnittelee, kun mitään ei rakenneta? Mikä teollisuus haluaa valmistaa tuotteita, kun kukaan ei osta? Kunnan työpaikoissa kova tunku ko valmiiksi. Siinä olet kyllä oikeassa, että ympäristötekniikan inssikouluun hakeva ei varmasti kuulu penaalin terävimpiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä hieman ihmeissäni, ettei alan opiskelija ole ollenkaan seurannut uutisia ja on aivan pihalla rakennusalan tilanteesta. Eikö joka paikassa ole ollut juttua siitä, miten paljon aloitukset ovat tippuneet viime vuodesta, miten pahasti uudiskohteiden myynti on sakannut ja pari talotehdastakin on mennyt nurin, kun pientalojakaan ei rakenneta entiseen malliin.
Kun itse opiskelin rahoitusta ja tuli finanssikriisi, niin kyllä me alan opiskelijat seurattiin todella tarkkaan sitä tilannetta. Miten voi olla, ettei rakennusalan opiskelijat seuraa oman alan tilannetta ollenkaan? Ja eikö ne siellä koulussa opettaneet, että ala on todella syklinen? Ainahan se on ollut sellainen, että välillä menee homma liian kuumaksi ja tulee kaiken maailman pikkufirmoja helpon rahan perässä ja joka paikassa rakennetaan. Sitten tulee tiukemmat ajat ja firmoja menee konkurssiin ja ulkomaalaiset työntekijät paskoo sinne rakenteiden väliin, kun tietävät, että työt on loppumassa. Jatkuvaa vuoristorataa ees taas.
Mutta ilmeisesti nyt olis hyvä sauma tehdä mökillä remonttia, joka jäi viime kesänä tekemättä, kun ei saatu tekijöitä. Ehkä heitä nyt olis paremmin saatavilla.
Ei oo tekiöitä saatavilla kun viron pojat lähteny kotionsa eikä joku pikku mökki homma ketään kiinnosta. Vähä eri rakentaa kerrostalo ku laittaa mökin seinään tapettia
1000 uutta turhaa virkakyöstiä rahavuorella työvoimatoimistoon työttömiä kiusamaan tekemisen puutteessa ja vaatimaan jostain viisivuottavanhasta kahdenpäivän keikasta työtodistusta ja pyörittämään kallilla huuhaa kursseilla joilla vedätetään valtion rahoja palkannut niin ihana ja nätti ex-pääministeri: "Nämä maksavat itsensä takaisin hetkessä" Sillä rahalla muuten olisi saanut hoitajiakin aimo lähän ja poliiseillekkin olisi riittänyt...
No jo kumma kun ei mene puhe perille! Meillä on huutava työvoimapula, koittakaa nyt jo p...rkele uskoa tuo asia. Töihin nyt siitä ja pois sieltä sohvalta makoilemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko nyt ihan tosissasi? Mun mielestä raksainsseille on ihan kohtalaisesti työpaikkoja, kun voi toimia niin laaja-alaisesti eri hommissa kuten myynnissä, suunnittelussa, rakennustarviketeollisuudessa, kunnan virkamiehenä jne. Itse en ympäristötekniikan insinöörinä löydä edes paikkoja joihin hakea, saati sitten, että tulisi sieltä 400 hakijan joukosta valituksi..
Mitä ne myy, kun ei rakenneta (eli kukaan ei osta)? Kelle ne suunnittelee, kun mitään ei rakenneta? Mikä teollisuus haluaa valmistaa tuotteita, kun kukaan ei osta? Kunnan työpaikoissa kova tunku ko valmiiksi. Siinä olet kyllä oikeassa, että ympäristötekniikan inssikouluun hakeva ei varmasti kuulu penaalin terävimpiin.
Korjausrakentaminen ei ole mihinkään loppunut. Itselläsi ei taida olla kyniä eikä penaalia ollenkaan, haluat vaan valittaa.
Ei ole töitä insinööreille. Valmistuin 5 vuotta sitten jo. Oon hakenut kaikenlaista, turussa siltatyömaalle, raksoille ja vaikka mihin. Töihin ei pääse.
Et ole töihin ajatellut mennä?