Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rakennusinsinöörit valmistuvat työttömiksi Tampereella ja pääkaupunkiseudulla

Pähkinässä
18.06.2023 |

Valmistuin juuri rakennusinsinööriksi, puoli vuotta etuajassa.
Olen hakenut työtä jo viime lokakuusta asti, enkä ole päässyt edes haastatteluun. Kaikki sanovat, että on muka joku lama. Onko oikeasti?

Luokkakavereista kyllä vain alle puolella kesätöitä, samaan aikaan valmistuneilla rakennusmestareilla kuulemma vielä huonompi tilanne. 2/3 valmistuneista työttömiä.
Hain vuokrafirmaan rakennusmieheksi ja ei sielläkään kuulemma vaan ole töitä. Sanoivat, että pudotus on ollut tosi raju viimeiset kuukaudet.
Parissa raksaliikkeessä sanoivat, että vanhojakin rakennusmestareita on lomautettu ja useimmat nuoret irtisanottu. Sama koskee rakennusmiehiä. Onko tilanne oikeasti näin vakava kuin mitä sen väitetään olevan?

Koskahan näitä alan töitä on taas odotettavissa ja kannattaako opiskella joku muu ala?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele lähihoitajaksi päivisin ja mene Alepan kassalle ilta ja/tai yövuoroihin + viikonloput. Lähäreistä on kova pula.

Vierailija
22/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LVIS.-suunnittelutoimistossa olen töissä. Mulla on nykyään hirveästi luppoaikaa. Tarjouspyyntöjä ei tule. Kaikki liukumat olen jo lomaillut pois ja lomarahat vaihdoin vapaaksi. Mulla on onneksi sivutyö, josta voin kehittää oman toiminnan. Menee usein niin, että tämä sivutyöni kysyntä kasvaa laman aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nytkään varaa ostaa omaa asuntoa ja edelleen aiotaan vain kiristää kaikesta. Eli jatkossakaan ei tule omaan asuntoon sijoitettua.

Mutta tätä äänestäjät halusivat, joten en valita.

Vierailija
24/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää ainakaan rakennusalalle, lama on vasta alkamassa ja persuhalliruksen toimilla tulee olemaan tuhoisat vaikutukset Suomen taloudelle. Talous taantuu vuoden 1929 tasolle.

Vierailija
25/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tekniseksi isännöitsijäksi tai johonkin rakennusteollisuuteen, kunnalle tai kirkolle. Rakennusala sakkaa nyt ja alkaa vetää taas joskus.

Vierailija
26/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta suunnittelutoimisto, jos osaamisesi riittää. Sitten haet tarjottavia kohteita, vaikka omakotitaloja. Tarjoa puoli-ilmaiseksi, jotta saat suunniteltavaa. Pari kolme vuotta kun jaksat alkaa kirkastumaan. Sitten on jo helpompaa. Tosin kaikki tuntevat sinut halpana suunnittelijana, työn hinnoittelu ylöspäin onkin sitten hankalampaa.

Vierailija
27/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se työvoimapula on. Pitäisi tuoda tuhannen tuhatta hot ten tot tti a. Muuten ei selvitä.

Vierailija
28/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijöistä väitettiin myös olevan pulaa. Se on alaasi läheltä liippaava vaihtoehto.

Vierailija
29/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis todella toivon, että vilkastuu nopeasti. Puristin opinnot tosi tiukkaan, että pääsisin töihin, mutta nyt ei olekaan töitä. Ja ilmeisesti pudottavat tukiakin vielä nyt samalla. Taitaa porukoiden peräkammari pikkukunnassa odottaa seuraaviksi vuosiksi.

Jos et pelkää fyysistä työtä, muuta sinne porukoiden pikkukuntaan, ja perusta mökki/omakotitalkkariyritys. Mökkien ja talojen pieniä huolto- ja korjaushommia. Toki ymmärrän ettei varmaan innosta kun insinööriksi opiskelit.

Vierailija
30/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi Wolt-, bussi- ja taksikuskien paikkoja olevan vielä saatavilla, jos ei ole liian kranttu luonteeltaan. Yleensä tietysti ulkkarit noita hommia tekevät.

Wolt-kuskiksi on todella vaikea päästä. 

Vierailija
31/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteisönvälitysalakin on olemassa. Hyville kuulemma aina siellä töitä.

Vierailija
32/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

30: Kuinka niin?

Vierailija
33/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntomyynti on käytännössä jäissä, joten ainakaan asuintaloja ei nyt pahemmin rakenneta. Korona opetti tekemään etätöitä, joten toimitilarakentaminenkin on hiljennyt. Kuntien infraa ja päiväkoteja vielä sentään tehdään ja valtion ratahankkeita sekä sairaaloita. Siinäpä se rakennusala pähkinänkuoressa nyt.

Vierailija
34/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä uusia taloja rakennettu kovalla vauhdilla. 

Vierailija
35/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nytkään varaa ostaa omaa asuntoa ja edelleen aiotaan vain kiristää kaikesta. Eli jatkossakaan ei tule omaan asuntoon sijoitettua.

Mutta tätä äänestäjät halusivat, joten en valita.

Itse asun omistusasunnossa mutta vastikkeiden ja korkojennousun myötä joudun karsimaan kuluja. Olen luopunut autosta ja kävelen töihin. Ravintolalounaat ovat vaihtuneet eväiksi jne. Mutta aiheeseen. Suomeen on iskemässä persuhallituksen myötä valtava lama ja taloudellinen tuho. Yritä päästä töihin vihreän teknologian yrityksiin tai puolustusvälineteollisuuteen. Pistä vaikka avoin hakemus Lapuan ammustehtaalle

Vierailija
36/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin raksalta kunnan virkamiehen hommiin viime keväänä. Vaihdoin mielestäni kreivin aikaan. Lomautuksia on kuulemma tullut nyt. Nämä hommat on ns. lakisääteisiä ja näistä ei voi vähentää.

Katsellaan parin vuoden kuluttua asiaa. Teollisuusrakentaminen kyllä vetää. Tehdashankkeita on vireillä ympäri maata. Isompia ja pienempiä. Esimerkiksi Rejlers voi luotsata tehdashanketta Vaasaan Porin toimistolta.  

Vierailija
37/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä uusia taloja rakennettu kovalla vauhdilla. 

Jo aloitetut työmaat rakennetaan loppuun mutta uusia työmaita ei ole näkynyt pitkään aikaan. Ainakaan täällä Pasilassa missä asun ja tänne piti tulla uusi kokonainen kaupunginosa.

Vierailija
38/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse hyppäsin it-alalle raksalta. On tausta sellainen, että kelpaa it-hommiin. It-ala on vähemmän suhdanneherkkä ja tehdään nytkin isoja it-hankkeita ympäri eurooppaa. 

Vierailija
39/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen kirjan nimi oli minkä eräs suomalainen professori kirjoitti ja jota vihattiin. Länsimaiden  tuho ? Siinä pisteessä ollaan nyt. Professori Vihavainen oli oikeassa. Olemme tuhonneet itse Euroopan !

Vierailija
40/68 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele lähihoitajaksi päivisin ja mene Alepan kassalle ilta ja/tai yövuoroihin + viikonloput. Lähäreistä on kova pula.

Mitenhän hyvin ihminen selviää nukkumatta, mitä luulet? Ja sisäistää uutta tietoa. -sivusta