Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuuko kohtu vatsan päältä tunnustelemalla viikolla 11?

08.12.2006 |

Minulla on nyt menossa rv 11+6, tai 11+2. Olen yrittänyt tunnustella kohtua vatsan päältä ja ei tunnu yhtään erikoiselta. En tunne ainakaan mitään selvää kovaa, vaan vatsa tuntuu ihan normaalin pehmeältä. Minulla on tossa vatsan päällä vähän läskiä ja kohtu on taaksepäin kallistunut. Vaikuttaako se asiaan?

Kaksi kertaa olen jo nähnyt pikkuisen ultrassa ja lääkäri neuvolakin jo oli. Siellä oli kaikki ihan kunnossa.

Tuntuuko teillä muilla kohtu selvästi vatsan päältä tunnusteltuna, vai olenko ihan hermo heikko ja ajattelen asioita liikaa.

Viime raskaudessa en tälläisiin asioihin kinnittänyt mitää huomiota. Eli ei ole muistikuvia moisesta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lääkärineuvolassa ja siellä ultrattiin. Sydänääniä ei ole vielä kuunneltu, koska lääkäri ultrasi. Kaikki oli hyvin. Itse en vaan silloin kysynyt mitään kohdun koosta. Taaksepäin kallistunut kohtu on mulle uusi asia, koska kukaan ei ole mulle koskaan ennen asiasta maininnu. Nyt kesällä kun olin gynellä niin hän ensimmäisen kerran siitä mainitsi. Ei kai se kohdun asento voi muuttua vuosien varrella. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Tämä palsta on ihan hyvä asia, mutta kun lukee täältä toisten juttuja, niin tulee vainoharhaiseksi. Samoissa rv menijät, kun kirjoittavat, että housut puristaa ja vatsa kasvaa. Itse ihmettelen kun vanhat housut menevät jalkaan ja vatsa ei mielestäni ole yhtään kasvanut. En ole tikku laiha, mutta en myöskään hirveästi ylipainoinen. Ehkä se on uskottava, että raskaudet ovat erilaisia ja myös nämä mahan kasvut. Täytyy odotella rauhassa sitä mahan kasvua.

Vierailija
2/9 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt rv 16+1. Kävin gynellä 2 viikkoa sitten ja hänen kanssaan oli puhetta taaksepäin kallistuneesta kohdusta. Sanoi, että näillä viikoilla se on jo normaaliasennossa, milloin se nousee niin se riippuu kohdun kasvusta yms.

Mulla tulloin kohdunpohja 3cm navan alapuolella ja neuvolassa kävin rv 15+6 ja silloin kohdunpohja navan korkeudella ja sf 20cm. Kuopuksen kohdalla sf oli noin paljon vasta rv 22+.

Huomasin itse kyl jo rv 12 jälkeen, että kohtu tuntui melko ylhäällä, eli varmaan noussut silloin jo normaaliasentoon.

AIHA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tuntunut mulla nyt pari päivää ihan tossa häpykummusta vähän ylöspäin ihan pienenä kohoumana. Eli kun selällään makaa niin aivan alhaalla pieni kumpu. Ei siis todellakaan niin korkealla kuin olin olettanut. Vaikka tiesinkin, että esim sydänäänet on kuunneltu tosi alhaalta. Kiva kumpu. Mutta ei näy vielä ulospäin mitään. Vanhat vaatteet menee jne.

-Veruska, 11+1-

Vierailija
4/9 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakirjassa sanotaan rv 12 kohdalla näin: " pian kohtusi nousee ylös lantiosta ja tunnet pientä painetta häpyluun yläpuolella" .

Vauvan pää-perämitta on 40-50mm, joten kohtukaan ei ole vielä juuri nyrkkiä suurempi.

Vierailija
5/9 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa sekin on aika yksilöllistä, mutta itse tunsin jo 10 viikolta alkaen suunnilleen, kohdun kovana " pallukkana" alavatsalla, ihan häpyluun rajalla. Nyt 15+3 viikoilla se tuntuu jo aivan selvästi ja hirmuisen kovana välillä. Minulla ei ole alavatsassa kylläkään yhtään " läskiä" ja kohtu taisi olla ihan normaaliasennossa.

Enpä usko että ainakaan epänormaalia olisi jos se ei vielä sulla tunnu! :)

sämpyläinen 15+3

Vierailija
6/9 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu on kyllä vielä tosi alhaalla lonkkien välissä, joten jos vielä taaksepäin kallistunut ja peitteitäkin edessä, ei varmaankaan vielä tunnu. Onko sulta kuunneltu vielä sydänääniä?

Parhaiten tuntee, kun makaa mahallaan ja laskee jalkoja esim. sängyn reunan yli.

Vierailija
7/9 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillon ainakaan tuntunu. myös kohtu takakenossa ja hiukan omia pehmeitä päällä. eikä kohtu aina kovana tunnukaan ja pehmeää onkin vaikeampi tuntea. neuvolassa terkkari sano et tuntuu, mut en ite osais niin ammattimaisesti tunnustellakaan. ekaa kertaa kun kaikkea ihmettelen :)

Vierailija
8/9 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatii toki ammattitaitoa, et itse maallikkona toki sitä välttämättä tunne.

Vierailija
9/9 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin on yksilöllisiä nämä asiat. Eli paljon riippuu kohdun asennosta, taaksepäin kallellaan oleva kohtu ei välttämättä tunnu itse vatsan päältä tunnustelemalla edes raskausviikolla 15, vaikka olisi kuinka ammattilainen !!!! Jos kohtu ei ole lantiosta vielä noussut niin sitä on mahdotonta tuntea muutenkuin sisätutkimuksessa!