Kumpi todennäköisempi-sairaus palkalla vai sairaana töihin
Ensimmäiseen palkattomaan sairauspäivään liittyen, kumpi liene todennäköisempää;
1. Päivä on palkallinen, keksit päänsäryn, mahakivun tai muun syyn, silloin tällöin kun ei huvita mennä töihin.
2. Päivä on palkaton, olet oikeasti kipeä eli työkyvytön, menet silti töihin, koska ei ole varaa jäädä sairastamaan.
Kommentit (35)
Minulla 2 vaihtoehto on todennäköisempi.
Hallituksen mielestä norovirus tai vatsatauti ei haittaa puhdastiloissa työskennellessä
Työehtosopimus sen määrää onko ensimmäinen sairauspäivä alallasi palkallinen vai palkaton. Lue omasta TESistä niin tiedät
Jos jotain huonoa niin jotain hyvääkin. Työkaveri pyysi perjantaina juhannusta vapaaksi ja tietenkään saanut kun pyyntö tuli liian myöhään ja hän totesi, että Terveystalo kyllä kirjoittaa vapaata. Ja turha tulla väittämään ettei tunne yhtään tällaista saikuttajaa.🤣
Veikkaan, että lisääntyy se, että raahaudutaan kipeänä sekoilemaan työpaikalle, kunnes pomo tai työkaveri patistaa kotiin keslen päivän. Ja, jos yli viiden päivän saikuissa ei ole omavastuuta, niin nämä pidemmät saikut lisääntyvät.
(Meihin) Hengellisen työn työajattomiin työntekijöihin tämä ei ihan hirveästi koske arkena. Viikonloppuisin kyllä: kirkolloset toimitukset on hoidettava ja ilman saikulle jäämistä ei kukaan tule tuuraamaan. Ja varmasti yleistyy pikkukuumeessa hautaan siunaaminen, nyt jo työntekijän vaihdolla on todella korkea kynnys, ettei omaiset loukkaannu.
Jos oon sairauden takia kotona, niin oon kyllä niin sairas etten edes jaksa lähteä liikkeelle.
Toivotaan että krapulapäivät vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei semmoista sairautta olekaan minkä takia pitäisi olla päivän pois töistä.
Kyseessä on lorvikatarri ja ei ole sairaus.
Migreeni.
Ruokavalio, liikunta ja lepo.
Luulen että elän jo paljon säännöllisemmin ja terveellisemmin kuin sinä, ja silti kohtauksia välillä tulee, jatkuvasta estolääkityksestä huolimatta. Toisilla on pari kohtausta elämän aikana, toisille migreeni voi olla jopa invalidisoiva sairaus. Jos joku haluaa lisätietoa, googlettakaa vaikka krooninen migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt kun noin kipuillaan aiheesta että mitä mieltä olette jos olette palkannut siivoojan, remontoijan, raksatyöntekijän ym. ja henkilö onkin kipeä kun pitäisi tulla niin maksatteko mukisematta palkan vai ometteko sitä mieltä ettei tarvi maksaa.
En tietenkään asiakkaana ota itselleni riskiä, jos minulla ei ole mitään mahdollisuutta saada tuottoa. Työnantaja taas ottaa riskin, koska hänellä on mahdollisuus myös tuottoihin.
No mutta tuossa kirjoittamassani kysymyksessähän olet työnantaja.
Eli oletus on että jos olet itse työntekijä niin saikkupäivä pitää maksaa mutta jos itse palkkaat jonkun töihin niin silloin ei tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt kun noin kipuillaan aiheesta että mitä mieltä olette jos olette palkannut siivoojan, remontoijan, raksatyöntekijän ym. ja henkilö onkin kipeä kun pitäisi tulla niin maksatteko mukisematta palkan vai ometteko sitä mieltä ettei tarvi maksaa.
En tietenkään asiakkaana ota itselleni riskiä, jos minulla ei ole mitään mahdollisuutta saada tuottoa. Työnantaja taas ottaa riskin, koska hänellä on mahdollisuus myös tuottoihin.
Eli oletus on että jos olet itse työntekijä niin saikkupäivä pitää maksaa mutta jos itse palkkaat jonkun töihin niin silloin ei tarvitse maksaa.
Jos ei halua ottaa yrittäjänriskiä, pitää pysyä työntekijänä. Yrittäjäksi ryhtyminen on valinta
Vierailija kirjoitti:
Entinen päivän poissaolo tulee venymään 2 - 3 päivän sairasteluksi.
Ja hyödyttää mitä? Edelleen se ensimmäinen päivä on palkaton. Toki jos rahasta tiukkaa niin voi noin ajatella että saitsuttaa sitten kerralla enemmän. Mutta kun yhden päivän saitsut muuttuvat 2 - 3 päivän sairasteluiksi taikaiskusta niin kaikki tietävät että se sama pinnari on vain vaihtanut toimintatapaansa eikä edelleenkään sairas.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan vanhainkotien työntekijöillä tuskin on enää varaa jäädä kotiin lievien hengitystieoireiden takia, vaikka se onkin työnantajan ohjeistus.
Pieni kuume ei näy päällepäin, kuten ei myöskään nenän valuminen jos pitää maskia. Aivastelun ja silmien vuotamisen voi selittää siitepölyallergialla.
Kurjaa, jos kotiin ei voi enää jäädä sairaana edes silloin kun tietää varmuudella altistuneensa (esim. puolisolla todettu korona tai influenssa). Varmaan aika moni vanhus kuolee tämän takia.
Työnantaja ei voi käskeä sinua palkattomalle kotiin, vaikka olisit kipeä. Työtehosi voi olla alhaisempi, mutta sinun ei ole pakko jäädä saikulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua ottaa yrittäjänriskiä, pitää pysyä työntekijänä. Yrittäjäksi ryhtyminen on valinta
Juu niin on mutta kun ei siitä tässä ollutkaan kysymys, vaan.
KUN PALKKAAT ITSELLESI TYÖNTEKIJÄN VAIKKA SIIVOOMAAN NIIN OLETKO EDELLEEN SITÄ MIELTÄ ETTÄ SAIKKUPÄIVÄ MAKSETAAN.
vaihtoehdothan on että "palkkaat" yrittäjän, tai sitten maksat palkan normaalisti. Kotitalousvähennykset samaa tasoa, palkkahenkilö saattaa olla hieman halvempi koska yrittäjän pitää kattaa juuri nuo saikkupäivän palkat siihen työn hintaan.
No itse ilmoitan että lapsi sairaana.
Ruokavalio, liikunta ja lepo.