Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä ihmiset voivat saada satoja euroja asumistukea?

Vierailija
17.06.2023 |

Nyt kun tuosta on uutisoitu, että asumistukea leikataan, niin jutuissa on ihmisiä jotka kertovat että asumistuki kattaa lähes koko heidän vuokransa Helsingissä, monta sataa euroa.

Miten tuo oikein toimii? Itse olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni työelämän ulkopuolella, saan ansiosidonnaista nettona sellaisen vajaa 2000 euroa/kk ja asumistuki on hurjat 30 eur/kk.

Pitääkö olla paljon pieniä lapsia vai miten joku saa satoja euroja asumistukea joka kuukausi?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko niillä pienemmät tulot? Mun tulot noin 1200 ja saan noin 120 asumistukea.

Vierailija
2/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato ne elää ihan 100% muiden rahoilla. Eivät ole koskaan viitsineet yrittää edes sen vertaa, että siaisivat ansiosidonnaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna peruspäivärahalla (n. 550e käteen) asumistuki kattoi lähes koko vuokran (n. 350e)

Vierailija
4/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan asumistukea 315 euroa ja vuokra on 430 euroa. Tulona on opintotuki 268 euroa, käykö kateeksi? T.opiskelija :) (ja nostan siis myös opintolainaa :)

Vierailija
5/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna peruspäivärahalla (n. 550e käteen) asumistuki kattoi lähes koko vuokran (n. 350e)

Siis oletko löytänyt jostain Helsingistä asunnon, jonka vuokra on vain 350 eur/kk? Mistä ja miten?

Vierailija
6/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan asumistukea 315 euroa ja vuokra on 430 euroa. Tulona on opintotuki 268 euroa, käykö kateeksi? T.opiskelija :) (ja nostan siis myös opintolainaa :)

Myös sinulle kysymys, että miten ihmeessä olet löytänyt Helsingistä noin halvan asunnon?

Vierailija
7/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuessa tulot huomioidaan bruttona, ei nettona.

Siksi monesti ansiopäivärahalla ei saa paljoa asumistukea.

Kelan työttömyysturva ja lapsia niin voi saada monta sataa, mutta ei ikinä koko vuokraa asumistukena

Vierailija
8/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalla asumistuki on 80 % kohtuullisista asumiskuluista, eli satoja euroja kk.

Nyt sitten tuo varmaan lakkaa perintömetsän vuoksi.

Vierailija
9/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko löytänyt jostain Helsingistä asunnon, jonka vuokra on vain 350 eur/kk? Mistä ja miten?

Hekalla ainakin on tuon vuokratason yksiöitä, ihan jopa kantakaupungissa.

Vierailija
10/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten ihmeessä niitä saa? Olen ollut käsityksessä, että niihin on yli 10 vuoden jonot?

Vierailija
11/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kato ne elää ihan 100% muiden rahoilla. Eivät ole koskaan viitsineet yrittää edes sen vertaa, että siaisivat ansiosidonnaisia.

Tai ovat yrittäneet ja tienanneet kovastikin, mutta täyttäneet 50 työttömäksi jäätyään, eivätkä enää pääse töihin ja tippuivat ansiosidonnaiselta.

Vierailija
12/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijalla asumistuki on 80 % kohtuullisista asumiskuluista, eli satoja euroja kk.

No mutta kun tuo ihmetyttää, että ainakin itselleni kerrottiin, että kohtuulliset asuinkustannukset Helsingissä ovat yhdelle aikuiselle jotain, mitä se oli (en viitsi tarkistaa), 600 eur/kk. Ja siitäkin omavastuu (?).

Vierailija
13/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuokralaispoikani sai koko vuokrasumman 600 € Kelalta, josta se tuli suotaan tililleni!

Vierailija
14/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki voi olla jopa 80 % vuokrasta, joten jos vuokra on esim. 1000 tai vaikka 1200 €, niin kyllä siitä silloin aika monta satasta tulee.

Itselläni on aika halpa vuokra, 450 €/ ja asumistuki on 311,14 €.

Itse ihmettelen, miten asumistuki voisi kenelläkään olla alle satasen? Eihän niin halpoja asuntoja ole.

Vierailija
15/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten ihmeessä niitä saa? Olen ollut käsityksessä, että niihin on yli 10 vuoden jonot?

No ei niitä juuri saakaan :D suurimman tarpeen omaavat hakijat tietty etusijalla.

Vierailija
16/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun tuo ihmetyttää, että ainakin itselleni kerrottiin, että kohtuulliset asuinkustannukset Helsingissä ovat yhdelle aikuiselle jotain, mitä se oli (en viitsi tarkistaa), 600 eur/kk. Ja siitäkin omavastuu (?).

Niin? Vähän alle 600 e on se kohtuullinen.

Vierailija
17/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut nyt kokonaan eri asiasta.

Toimeentulotuessa on nuo mainitsemasi rajat. Asumistuessa ei ole mitään tuollaisia rajoja.

Vierailija
18/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki voi olla jopa 80 % vuokrasta, joten jos vuokra on esim. 1000 tai vaikka 1200 €, niin kyllä siitä silloin aika monta satasta tulee.

Itse ihmettelen, miten asumistuki voisi kenelläkään olla alle satasen? Eihän niin halpoja asuntoja ole.

Minulle ainakin kerrottiin, että lasketaan tulojen mukaan. Joten ilmeisesti ansiosidonnaiseni on liian iso jotta olisin oikeutettu mihinkään muuhun kuin tuohon 30 eur/kk. Mutta olisipa aika luksusta tuo sinun tilanteesi.

Vierailija
19/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vuokralaispoikani sai koko vuokrasumman 600 € Kelalta, josta se tuli suotaan tililleni!

Nää on niitä, joita ei edes pysty työllistämään mihinkään ja jotka ei pysty hoitamaan raha-asioitaan.

Vierailija
20/45 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan noin mene, et sä siitä 1200eurosta 80% tukea saa vaan paikkakunnan kohtuullisesta maksimi asumismenosta 80% ja tulojen perusteella tulee vielä perusomavastuuta tuohon vähentämään tukea

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan