Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhden päivän sairaslomat johtuvat yleensä alkoholista

Vierailija
17.06.2023 |

Tavallisin syy olla poissa töistä yksi päivä ovat alkoholiperäisiä. Työntekijää oksettaa, hän ripuloi ja päätä särkee.
Migreeni on toinen syy, voi olla päivän sairaana.
Satunnaisemmin voi yhden päiv'n sairastuminen aiheutua ruokamyrkytyksestä tai allergisesta reaktiosta. Näm ovat onneksi kovin harvinaisia.
Palkaton ensimmäinen sairaspäivä iskee epäoikeudenmukaisesti migreenipotilaisiin.
Alkooistien kohdalla on vain oikein, ettei makseta.
.
Saikutajat eivät myöskään enää saa ilmaiseksi pidennettyjä viikonloppuja, vaan he joutuvat maksamaan lomapäivästään.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikein "rankaista" kaikkia sairauslomalle jääviä siitä, että joku muu väärinkäyttää systeemiä?

Vierailija
22/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tällaista perinnettä enkä ole havainnut sellaista työtovereissanikaan. Kyllä alkoholistit löytyvät eri paikoista. Ja jo nykyään työpaikallani on ns. Puheeksiottamisraja ja hoitoon ohjaaminen. Jos nämä eivät tuota tulosta niin kenkä heilahtaa.

Yleensä yhden päivän poissaolot johtuivat sairastamisesta. Jatkossa joko tullaan sairaana töihin tai sitten pidetään vähän reilummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauspäivän maksullisuus on karmea politiikka, mutta siitä pitää syyttää niitä lukemattomia väärinkäyttäjiä, jotka taas pilaa homman rehellisiltä.

Vierailija
24/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on migreenin takia tullut yhden päivän poissaoloja töistä.

Juurikin näin. Muuten en ole poissa. Mutta jatkossapa tulen olemaan migreenin takia poissa 2-3 päivää, kun tämä 1 päivän omavastuu tulee voimaan. Jälkihönön hoidossa menee ne 2 muuta päivää. Lisäksi aioin vaihtaa vuorotöistä päivätöihin, että näitä migreenikohtauksia ei tulisi kuin harvoin- jälleen yksi hoitaja poistuu yksikössämme, jossa jo ennestään pula 20 hoitajasta.

Vierailija
25/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joskus pois sen takia että mua kiinnostaa enemmän pelata pleikka 5:lla kuin olla töissä. Eikä tämä käytäntö tule muuttumaan. Alkoholia en käytä.

Vierailija
26/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eikö sitten pitäisi olla niin, että pidemmän sairausloman oikeutetusti saaneelta ei pidätettäisi palkkaa ekaltakaan päivältä?

Eikös se näin olekin suunniteltu.

Vierailija
27/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön laki. Meillä työpaikalla moni tulee jo nyt sairaana töihin. En tykkää ollenkaan, että tullaan tautia levittämään. Juuri ekana päivänä tauti on tartuttavimmillaan. Toisaalta siitä myös paranee helpommin, kun jää heti potemaan, ja saattaa mennäkin aikuiselta yhdessä lepopäivässä ohi. 

Ite oon äärimmäisen harvoin kipeenä, mutta olkoon sitten niin, että jatkossa sairaana töihin tartuttamaan toisetkin. Palkattomaan ei ole varaa.

Vierailija
28/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eikö sitten pitäisi olla niin, että pidemmän sairausloman oikeutetusti saaneelta ei pidätettäisi palkkaa ekaltakaan päivältä?

Näihän se onkin. Jos on sairaslomalla pitempään kuin yhden päivän, silloin myös ensimmäiseltä päivältä saa sairaslomakorvauksen.

Vierailija
29/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden päivä saikku johtuu lapsista.

Joko lapsi on niin kipeä että vaatii aikuisen seuraksi tai lapsi on tuonut kotiin taudin joka aikuisella on 1-2pv kuumetta.

Vierailija
30/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt olen eläkkeellä, mutta vielä työelämässä ollessani kävin paksusuolen tähysttyksessä  ja pidin sen loppupäivän vapaata luvan kanssa. En muista kirjoittiiko lääkäri sen yhden päivän saitraslomaksi vai ei, Ei siitä mitään sen kummempaa tullut. 

Vierailija
31/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me sairaat kannatellaan koko yhteiskuntaa ja mitä saadaan palkaksi?

Pomojen kiusaamiseen(henkinen väkivalta) ei puututa, lääkkeiden hinta nousee, lääkekatto todella korkea(600e), eikä meille kunnan työntekijöille järjestetä edes normaalia työterveyshuoltoa ja siksi ollaan sairastuttu. Palkkakin tulee miten sattuu.

Kiitos vaan, nyt sitten menetetään palkkakin, jos joutuu käymään terveydenhoidossa ja joutuu sairauslomalle päiväksi pariksi usein sairauden vuoksi.

Vierailija
32/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas yksi hyvä esimerkki muutoksesta, mikä paperilla voi näyttää hyvältä mutta todellisuudessa vaikutukset lienevät ihan päinvastaiset.

Ensinnäkin kynnys tulla sairaana töihin kasvaa

--> kohta on puoli osastoa pois kun joku flunssq tai noro alkaa jyllätä, ja/tai pahimmillaan esim. ravintolan asiakkaat sairastuvat kun sairas on käsitellyt salaatteja tmv.

Toisekseen moni varmasti alkaa hakemaan pidempiä saikkuja

--> Siinä missä ennen riitti se 3 päivää, nyt moni varmasti koittaa venyttää 5 päivään että saa joka päivältä palkan.

Kolmanneksi kynnys jäädä saikulle madaltuu, kun ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa koska palkka ei juokse.

--> Esim. minulle on ihan se ja sama jos vaikka kuussa jäisi parin päivän palkka saamatta (olen harkinnut 80% työaikaa)

Varmasti tulevaisuudessa vaikka tälläisenä helleviikkona iskee perjantaina joku päänsärky tai mahatauti ja vietän pitkän viikonlopun hyvällä omallatunnolla. Ja huom: en alkoholin takia, en juo juuri koskaan, vaan ihan vaan auringosta nauttiakseni.

Vierailija
33/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä ihan huolella saikuttanut siihen päälle 2 päivää lisää jos viikonloppu päässyt venähtämään.

No kerran pari vuodessa tuota tapahtu niin en potenut huonoa omaatuntoa kun muuten en juuri saikulla ollut.

Vierailija
34/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä useinkin esim. ihan flunssassa saikuttanut vain yhden päivän (sen pahimman). Teen etätöitä, joten heti kun oireet vähän lievenee, voin taas tehdä töitä. Harvemmin esim. korkea kuume montaa päivää kestää (usein vain sen yhden päivän).

Vierailija
35/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut yhden päivän saikkujen syynä yleensä paha ahdistus tai paniikkikohtaus ja alavatsakivut. Alkoholia en juo ollenkaan.

Vierailija
36/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden päivän saikut omalla kohdalla johtuvat yleensä talvella jylläävistä virustaudeista. Lepo ajoissa voi estää taudin puhkeamisen. 

Vierailija
37/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan Hortonin päänsärkyä. Viiltävä kipu tulee yhtäkkiä ja voi kestää joskus vain päivän. En juo alkoholia enkä tupakoi. Elintavat ovat erittäin hyvät.

Vierailija
38/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urbaanilegendaa 70-luvulta.

Vierailija
39/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä sellaisia aiheuttaa

- astma

- migreeni

- endometrioosi

Noihin ei pahasti itse pysty vaikuttamaan

Vierailija
40/59 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen vuoden aikana yhden päivän poissaolot minulla

- migreeni, varmaankin kaksi kertaa

- läheisen menehtyminen

- talvella liukastuminen työpaikan pihalla töihin tullessa, löin pääni ja sain kyydin ensiapuun

- lapsen sairaus kerran