Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä sysää vaihtoehtojen köyhyyteen Asumistukea saava helsinkiläinen yksinhuoltajaäiti kertoo leikkausten hinnasta

Vierailija
17.06.2023 |

Pääkaupunkiseudulla asuvia ihmisiä vastasi HS:n kyselyyn tuen leikkaamisesta ja sen vaikutuksista heidän elämäänsä. Helsingissä asuvien vastaajien joukossa nousi esiin etenkin lapsiperheiden, yksinhuoltajien ja opiskelijoiden ahdinko.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009661271.html?share=1f30363218ada58…

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se palkkataso kotona makaamalla nouse. Itse tehnyt töitä nuoresta lähtien. Alkuaikoina palkkataso oli alle 8 euroa tunti ja nykyisin yli 20 euroa. Olen yksinhuoltaja, ja ei sieltä yhteiskunnalta tule muuta kuin se pieni lisä lapsilisään. Ei se palkka mihinkään olisi noussut, ellen itse aktiivisesti olisi muutaman vuoden välein hakenut uutta työpaikkaa. Samalla saa tuntipalkkaakin nostettua ylöspäin. En voi olla kuin tyytyväinen tämän uuden hallituksen suuntaan. Miksi tämän yhteiskunnan olisi tarjottava kaikki valmiina ilman omaa panosta?

Vierailija
42/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syntyvyys on alhaista. Kaikille tulee taata tuet kotihoidon ajaksi. Ei voi mennä niin, että toiset maksaa itse kaiken ja toisille maksetaan kaikki!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomaksi jäädessä kostan valtiolle ja jään pois töistä josta saan palkkaa 4500€ kuussa raatamalla pitkää päivää. Kyllä säästäväisillä tulee olla etuja myös. Fiksut ovat säästäneet esimerkiksi perheen perustamista varten. Kyllä tukea heidänkin pitää nettomaksajina saada lasten kotona hoidon ajaksi ja sairauden ajaksi.

Vierailija
44/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa että Suomessa on ilmainen koulutus kaikilla kouluasteilla, tuettu päivähoito, tuettu asuminen, lapsilisät, lähes ilmainen terveydenhoito jne jne.

Tämäkin perhe nauttii monista tuista ja ilmaisista eduista, joista asumisituki on vain yksi. Aika harvassa maassa voi 4 lapsen lähivanhempi ryhtyä aikuis-opiskelijaksi ja odottaa valtion tulevan maksumieheksi kaikkeen.

Sinänsä siis kannustan opiskelua, mutta esim itse en kahden lapsen asuntovelkaisena äitinä pystyisi millään lopettamaan työtäni ja ryhtymään opiskelijaksi. Teen tällä hetkellä kahta työtä että pärjäisimme. Onko siis oikein että minun maksamilla veroillani rahoitetaan esim tämän aikuisopiskelijan elämää?

No, onhan sinunkin elämääsi rahoitettu toisten pussista niin kauan kuin pääsit töihin ja sen jälkeenkin. Ja ellet ole hyväpalkkainen tai jo viisissäkymmenissä tai yli, edelleen maksat takaisin sitä, mitä valtiolta ( = muiden maksamista verorahoista) olet saanut, et suinkaan tosiasiassa rahoita vielä kenenkään muun elämää.

Tää nyt on taas sellaista olkiukkoilua. Joo, kaikki suomalaiset ovat nettosaajia lapsena ja nuorena eli näitä itsestään selvyyksiä ei kannata vetää esiin.

Pointti oli se, että joskus tuntuu että Suomessa ahkeruudesta ei kauheasti palkita. Eli tässä kaksi äitiä, joista toinen on aikuisopiskelija ja saa runsaasti erilaisia tukia (mm. vuokratukea) muilta veronmaksajilta. Toinen äiti taas tekee kahta työtä jotta pystyisi maksamaan mm. asuntolainaa eikä saa muita tukia kuin kaikille kuuluvan lapsilisän. Eikä pysty ryhtymään opiskelijaksi.

Eli ahkera painaa duunia, ei nosta tukia ja ei pysty opiskella.

Verrokkiäiti puolestaan vaan keikkailee, nostaa kaikki mahdolliset tuet, on aikuisopiskelitjana 38 vuoden iässä 4 lapsen äitinä. Ja valittaa lehdessä kuinka köyhyys uhkaa, jos tukia leikataan.

Että oikeasti Suomessa joskus tuntuu siltä että olis parempi heittäytyä vaan tukien varaan eikä yrittää olla turhan ahkera tai ponnistella itsensä elättämikseksi.

Vierailija
45/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin tähän leikksusten rinnalle laajempaa opiskelumahdollisuutta työttömyystuella, varsinkin aloille joilla työvoimapula.

Nyt opiskelu on luvan varaista, ja työttömälle vaikeasti toteutettavaa.

Kyselin itse mahdollisuutta opiskella hoitotyötä, tulos ansipsidonnainen loppuu heti ja tilalle toimeentulituki jolla en käytännössä pysty perheellisenä opiskelemaan.

Kielitaitoisena selvitän opiskelumahdollisuutta nyt ruotsista ja Norjasta, ja jos lähden en kyllä tähän banaani-valtioon enää palaa.

Hei tervetuloa Ruotsiin. Just sain mun elemmän korkeakoulututkinnon valmiiksi eli olin kaksi vuotta opiskelijana. Saat opintolainan ja opintorahan, jotka oli yhteensä 9800kr kuussa. Lapsista saat korotettua lainaa ja saat luultavasti korotettua lainaa kun olet yli 29-vuotias. Asumiseenhan et yli 29-vuotiaana saa mitän tukea. Ja hei sen verran sanon, että koulu ei tarjoa mitään tuettua opiskelijaruokailua, opiskelijan alennukset esim julkisissa kulkuvälineissä on olematon ja sun on ihan oikeesti tultava toimeen tuolla lainalla, minkä saat. Niin ja sitä lainaahan ei sitten saa öreäkään anteeksi, vaan kokonaisuudessan itse maksettava.

Mä olen yli 40 jo ja tehnyt töitä Ruotsissa. Koska olen ollut töissä niin sain korotettua opintolainaa. Nyt on kahden vuoden jälkeen lainaa noin 400 000kr. Maksu alkaa syksyllä ja se tullaan automaattisesti ottamaan mun tililtä.

Mutta miten oli se banaanivaltio, joka ei huolta pidä ihmisistä?

Vierailija
46/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin tähän leikksusten rinnalle laajempaa opiskelumahdollisuutta työttömyystuella, varsinkin aloille joilla työvoimapula.

Kyselin itse mahdollisuutta opiskella hoitotyötä, tulos ansipsidonnainen loppuu heti ja tilalle toimeentulituki jolla en käytännössä pysty perheellisenä opiskelemaan.

Kielitaitoisena selvitän opiskelumahdollisuutta nyt ruotsista ja Norjasta, ja jos lähden en kyllä tähän banaani-valtioon enää palaa.

TYöttömyysetuutta ei ole tarkoitettu opintotueksi, opiskelu etuudella tulee nykyisestä supistumaan. Jos sinulla jo on ammatti, niin ei ole tarkoituksenmukaista antaa rahaa uuden opiskeluun, koska voidaan selvittää, mitä osaamista lisäämällä työllistyisit. Siis lyhyitä työvoimakoulutuksia uuden ammatin sijaan!

Jos on jo valmistunut ammattiin, niin silloin ei välttämättä saa opiskella työttömyysetuudella. Työvoimakoulutukseen valittu taas mitä todennäköisimmin on oikeutettu työttömyysetuuteen. Tietäisit nämä asiat jos vähänkään olisit viitsinyt ottaa asioista selvää ennen raivoamistasi.

Vierailija
47/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä lasta eikä edes yritä käydä töissä? Jep.

Kenen ne lapset sitten pitäisi hoitaa jollei oma äiti?

Vierailija
48/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hän itse tiivisti, mikä on ongelmana. Hän saa töissä ollessaan vain hieman enemmän kuin sosiaalituilla eläessään. Kun sosiaalitukia leikataan, niin hänen motiivinsa mennä töihin kasvaa, koska töistä jää enemmän käteen kuin tuista.

Hän ei kyllä mainitse missään paljonko hän kuukausittain rahaa saa. Pitää huomioida se, että hän mitä todennäköisimmin saa neljästä lapsesta lapsilisän, sekä yhdestä vieläpä korotetun. Jo lapsilisät tekevät siis yhteensä 650 - 700 euroa kuukaudessa. Lisäksi hän saa ainakin asumistukea (joka Anna-Elinan mukaan kattaa suurimman osan vuokrasta). Edellä mainittujen lisäksi hän saa opintotukea sekä todennäköisesti jonkin verran palkkaa.

Väkisinkin tulee ensimmäisenä mieleen, että heidän asumismenonsa ovat aivan liian suuret. Lisäksi hän "unohtaa", että ei asumistukea kokonaan poisteta sekä sen, että pieni- ja keskituloisten palkkaverotusta aiotaan keventää. Vielä pitää muistaa sekin, että leikkaukset ja muut muutokset eivät astu voimaan vielä pitkään aikaan. Jokaisella on siis aikaa tehdä tilanteelleen jotain jos on tarvetta.

Vierailija
49/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä?

t: yksinhuoltaja-isä

Vierailija
50/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisten jutussa kuvattujen hyväksikäyttäjien takia tää hallitusohjelma on niin tarpeellinen.

Vierailija
51/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Varallisuuteen ei lasketa esimerkiksi autoa, omassa käytössä olevaa kiinteistöä tai kesämökkiä." Miksi kuitenkin täällä sanotaan, että omaan asuntoon ei enää saa?

Koska ne on kaksi eri asiaa. Omaan asuntoon ei enää saa tukea. Se on se ensimmäinen asia. Jos se kiinteistö ei ole oma asunto, niin sitä ei lasketa varallisuudeksi ja voit saada tukea. Kiinteistöhän voi olla vaikka joku talli, toimitila tms.

Vierailija
52/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taikaseinä ja ilmainen raha on tullut tiensä päähän, hyvä näin.

Tässä on itsekin tehnyt kahta työtä vuosia. En muista milloin olisi ollut vapaa viikonloppu tai juhannus tai joulu oltu kotona.

Työtä tekemällä pitää itsensä elättää.

Ja kuolinvuoteella huokaat, että olisipa tullut tehtyä enemmän töitä?

Haiskahtaa vähän sellainen "muillakin oltava asiat yhtä huonosti ku mulla". Tai ehkä sulla ei muuta elämää sitten ole.

Vierailija
53/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hän itse tiivisti, mikä on ongelmana. Hän saa töissä ollessaan vain hieman enemmän kuin sosiaalituilla eläessään. Kun sosiaalitukia leikataan, niin hänen motiivinsa mennä töihin kasvaa, koska töistä jää enemmän käteen kuin tuista.

Mutta hänen taloudellinen asemansa ei parane.

Nykyään ei monella tunnu olevan minkäänlaista sisäistä tarvetta olla osa yhteiskuntaa ja auttaa pyörittämään sitä. Ajatellaan, että yhteiskunta on joku tietokone ja koneisto, joka pyörii itsekseen ja syytää rahaa. Että työ on vain jotakin teatteria, jolla ihmisiä nöyryytetään. Mulle, kaikki, heti, nyt.

Vierailija
54/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään ei ole mielestäni mainittu, että toimeentulotukea leikattaisiin. Leikattu asumistuki kompensoidaan siis sitten toimeentulotuella. En oikein ymmärrä mitä säästöä siitä käytännössä tulee. Ymmärrän kyllä, että toimeentulotuen hakeminen on aika perseestä erityisesti siksi, koska Kelalle joutuu laittamaan tiliotteen/tiliotteet. Rahallisesti miinukselle ei kuitenkaan kukaan sen takia jää jos vain hakee toimeentulotukea.

Tt-tukeahan ei niin vaan saa. Ei saa omistaa mitään.

Vierailija
55/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehnyt 4 lasta eikä käy töissä.. ja vinkuu ja valittaa..

Vinkuu ja valittaa? Totesi että hänellä asiat hyvin ja parempaa kohti menossa.

Vierailija
56/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei oikein pärjää palkallaan Helsingissä?

Olisiko muutto Kemijärvelle mitään?

Vierailija
57/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelua varten on opintotuki ja -laina sekä aikuiskoulutusraha. Opiskellessa on talous tiukkaa, mutta välisokaisesti, sillä opintojen jälkeen on tarkoitus elättää itsensä työnteolla.

Vierailija
58/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä?

t: yksinhuoltaja-isä

Ok. Yh- isäkö saa jäädä kotiin tuoden varassa kasvattamaan lapsiaan, mutta vastaava yh- äiti on loisija?

Vierailija
59/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Käyhän hän nytkin töissä.

Artikkelissa lukee, että hän työskentelee keikkaluontoisesti. Sitten, kun hän työskentelee kokopäiväisesti, niin hän pystyy elättämään omilla rahoillaan perheensä.

Eikä pysty.

Opiskelee uutta ammattia,jossa tienaisi enemmän.

Vierailija
60/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelua varten on opintotuki ja -laina sekä aikuiskoulutusraha. Opiskellessa on talous tiukkaa, mutta välisokaisesti, sillä opintojen jälkeen on tarkoitus elättää itsensä työnteolla.

Aikuiskoulutusraha tulee poistumaan. Lisäksi sen saaminen edellyttää kokopäiväistä työtä ja 10 vuoden työsuhdetta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä