Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä sysää vaihtoehtojen köyhyyteen Asumistukea saava helsinkiläinen yksinhuoltajaäiti kertoo leikkausten hinnasta

Vierailija
17.06.2023 |

Pääkaupunkiseudulla asuvia ihmisiä vastasi HS:n kyselyyn tuen leikkaamisesta ja sen vaikutuksista heidän elämäänsä. Helsingissä asuvien vastaajien joukossa nousi esiin etenkin lapsiperheiden, yksinhuoltajien ja opiskelijoiden ahdinko.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009661271.html?share=1f30363218ada58…

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ERI ASIA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hän itse tiivisti, mikä on ongelmana. Hän saa töissä ollessaan vain hieman enemmän kuin sosiaalituilla eläessään. Kun sosiaalitukia leikataan, niin hänen motiivinsa mennä töihin kasvaa, koska töistä jää enemmän käteen kuin tuista.

Miten niin työhalut kasvavat, paskat kasvaa halu, on PAKKO!

Joskus pikku pakko on ihmiselle ihan hyväksi. Tuohan työ muutakin merkitystä elämään kuin vain rahaa.

Vierailija
22/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te asumistuen leikkausta kritisoivat persuja? Kun tällä palstalla tiedettiin, että persut tulevat kärsimään eniten sossuntukien leikkauksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesassa asuminen on jo elitismiä!

Vierailija
24/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehnyt 4 lasta eikä käy töissä.. ja vinkuu ja valittaa..

Sitä se on. Ei ota vastuuta

Vierailija
25/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hän itse tiivisti, mikä on ongelmana. Hän saa töissä ollessaan vain hieman enemmän kuin sosiaalituilla eläessään. Kun sosiaalitukia leikataan, niin hänen motiivinsa mennä töihin kasvaa, koska töistä jää enemmän käteen kuin tuista.

Miten niin? Käyhän hän nytkin töissä.

Hallitus keventää pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotusta, jolloin rahaa jää enemmän käteen ja tulonsiirtoriippuvuus mm. asumistuesta pienenee. Viherpuníkit ovat tietysti asiasta kauhuissaan.

Vierailija
26/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa lukee, että hän työskentelee keikkaluontoisesti. Sitten, kun hän työskentelee kokopäiväisesti, niin hän pystyy elättämään omilla rahoillaan perheensä.

Eikä pysty.

Miten niin ei pysty? Väre arvioi, että vaikka hän työskentelisi täyspäiväisesti, hoitajan palkalla hänen tulonsa nousisivat nykyisestä vain hieman.

Jos ei hoitajan täydellä palkalla tule toimeen, niin on rahankäytössä vikaa. Olen vuosikaudet tullut hyvin toimeen omasta halustani osa-aikaisena (lähi)hoitajana ihan ilman tukia.

Vierailija
27/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vika.

Hoitakoon itse asiansa kun on neljä lastakin maailmaan pukannut.

Joku mies on neljä lasta hylännyt. Surullista.

Vierailija
28/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus keventää pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotusta, jolloin rahaa jää enemmän käteen ja tulonsiirtoriippuvuus mm. asumistuesta pienenee. Viherpuníkit ovat tietysti asiasta kauhuissaan.

Niin, tämä lisää vielä entisestään hänen tulojaan. En ymmärrä, mikä tässä on ongelmana.

Vierailija
29/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän hallitusohjelman voittaja on vihdoinkin PALKANSAAJA, joka elättää itsensä ja perheensä omilla rahoillaan.

Kokoomuksen kanssa palkansaaja ei voita koskaan. Rahat otetaan takaisin tavalla tai toisella. Eri asia jos olisit sijoittaja niin silloin kokoomus olisi sinulle oikea puolue. Tiedä vaikka rikastuisit jollakin huijauksella. Johan ne on sanoneet ettei palkalla tarvitse elää. Yritysten voittojen maksimointi on se kokoomuksen juttu. Ja tietenkin veroparatiisit.

Vierailija
30/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vika.

Tuota minä itekin aattelin. Ei se nainen yksinään varmaankaan oo niitä lapsia tehtaillut. Jos niitä 4 nyt on ja silti yrittää niitä yksinään hoitaa nii Voihan siinä kaikkea ongelmaa olla.

Vierailija
31/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vika.

Tuota minä itekin aattelin. Ei se nainen yksinään varmaankaan oo niitä lapsia tehtaillut. Jos niitä 4 nyt on ja silti yrittää niitä yksinään hoitaa nii Voihan siinä kaikkea ongelmaa olla.

Tuskinpa lapsilla on edes sama isä. Äidissäkin on syytä paljon.

Vierailija
32/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa että Suomessa on ilmainen koulutus kaikilla kouluasteilla, tuettu päivähoito, tuettu asuminen, lapsilisät, lähes ilmainen terveydenhoito jne jne.

Tämäkin perhe nauttii monista tuista ja ilmaisista eduista, joista asumisituki on vain yksi. Aika harvassa maassa voi 4 lapsen lähivanhempi ryhtyä aikuis-opiskelijaksi ja odottaa valtion tulevan maksumieheksi kaikkeen.

Sinänsä siis kannustan opiskelua, mutta esim itse en kahden lapsen asuntovelkaisena äitinä pystyisi millään lopettamaan työtäni ja ryhtymään opiskelijaksi. Teen tällä hetkellä kahta työtä että pärjäisimme. Onko siis oikein että minun maksamilla veroillani rahoitetaan esim tämän aikuisopiskelijan elämää?

Vierailija
33/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa sanotaan, että 3 pienintä asuu vuoroviikoin isällään. Eli on ilmeisesti vain vanhimman lapsen yksinhuoltaja ja muiden osalta jakaa vanhemmuuden 50/50 toisen huoltajan kanssa.

Vierailija
34/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa että Suomessa on ilmainen koulutus kaikilla kouluasteilla, tuettu päivähoito, tuettu asuminen, lapsilisät, lähes ilmainen terveydenhoito jne jne.

Tämäkin perhe nauttii monista tuista ja ilmaisista eduista, joista asumisituki on vain yksi. Aika harvassa maassa voi 4 lapsen lähivanhempi ryhtyä aikuis-opiskelijaksi ja odottaa valtion tulevan maksumieheksi kaikkeen.

Sinänsä siis kannustan opiskelua, mutta esim itse en kahden lapsen asuntovelkaisena äitinä pystyisi millään lopettamaan työtäni ja ryhtymään opiskelijaksi. Teen tällä hetkellä kahta työtä että pärjäisimme. Onko siis oikein että minun maksamilla veroillani rahoitetaan esim tämän aikuisopiskelijan elämää?

Olen samaa mieltä kanssasi ensimmäisen ja toisen kappaleen kohdalla, mutta...

Ensinnäkin, sinä olet aika etuoikeutettu siinä mielessä, että olet saanut peräti kaksi työtä. Hyvin moni ei saa sitä yhtäkään. Periaatteessa voidaan ajatella, että viet yhdeltä työttömältä työpaikan. Toisekseen, sinun "verorahasi" ovat mitättömän pieni osuus kaikista verotuloista.

Vierailija
35/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Kun asumistuesta poistetaan suojaosuus ja työmarkkinatuesta todennököisesti myös eli ei mitään suojaosaa niin ei ole siis mitäön soviteltua eli ei kannata köydö töissä missäön nimessä eli tämä kannustaa joko jäämään kokonaan työttömöksi tai ottamaan kokoaikatyön eli demareiden malli jossa kortistosta tullaan ottamaan valtiolle töihin valtion virastoon joku tyltöntyötön hämäräperöisiin hankkeusiin.

Eli osa-aikatyö ei taloudellisesti kannata. Kaikille muuren ei tarjota edea kokoaikatöitä ainoastaan sijaisuuksia tai osa-aikatöitä.

Vierailija
36/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesassa asuminen on

jo elitismiä!

Saman verran se asuminen maksaa pk-seudulla muuallakin.

Asuminen maksaa aina. Ei se koskaan voi olla ilmaista.

Vierailija
37/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin tähän leikksusten rinnalle laajempaa opiskelumahdollisuutta työttömyystuella, varsinkin aloille joilla työvoimapula.

Nyt opiskelu on luvan varaista, ja työttömälle vaikeasti toteutettavaa.

Kyselin itse mahdollisuutta opiskella hoitotyötä, tulos ansipsidonnainen loppuu heti ja tilalle toimeentulituki jolla en käytännössä pysty perheellisenä opiskelemaan.

Kielitaitoisena selvitän opiskelumahdollisuutta nyt ruotsista ja Norjasta, ja jos lähden en kyllä tähän banaani-valtioon enää palaa.

TYöttömyysetuutta ei ole tarkoitettu opintotueksi, opiskelu etuudella tulee nykyisestä supistumaan. Jos sinulla jo on ammatti, niin ei ole tarkoituksenmukaista antaa rahaa uuden opiskeluun, koska voidaan selvittää, mitä osaamista lisäämällä työllistyisit. Siis lyhyitä työvoimakoulutuksia uuden ammatin sijaan!

Vierailija
38/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hänen taloudellinen asemansa ei parane.

Vierailija
39/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hänen taloudellinen asemansa ei parane.

Pitääkö kaikessa aina aseman parantua? Eikö riitä, että tulee kivasti toimeen eikä tarvitse miettiä että ostaako ruokaa vai maksaako vuokran, ja on töitäkin?

Vierailija
40/62 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onhan sinunkin elämääsi rahoitettu toisten pussista niin kauan kuin pääsit töihin ja sen jälkeenkin. Ja ellet ole hyväpalkkainen tai jo viisissäkymmenissä tai yli, edelleen maksat takaisin sitä, mitä valtiolta ( = muiden maksamista verorahoista) olet saanut, et suinkaan tosiasiassa rahoita vielä kenenkään muun elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän