Aikuiskoulutustuki lakkautetaan, jotta hoitajat eivät vaihda ammattia!
Pienipalkkaisilla hoitajilla ei ole riittävästi säästöjä opintoihin. Nyt kun aikuiskoulutustuki loppuu, niin pysyvät alallaan. Kjeh!
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näitä tukia käyttäneet suurimmaksi osaksi hyväkseen vain ns. ikuiset opiskelijat joilla ei ole aikomustakaan töitä tehdä. Monet Ihan huvikseen eri koulutuksissa vain kiertäen välttyäkseen kuntouttavalta, työhönosoituksilta ja karensseilta.
Ilmeisesti näillä tuilla opiskelevien työllistymis prosentti on ollut mitätön. Eihän tämmöistä tukea muuten lopetettaisi.
Tuon saamiseksi on pitänyt olla 8 vuodden työhistoria ja vähintään 1 vuosi nykyisellä työnantajalla ymv. sääntöjä, ja muistaakseni vain 12kk ajalta maksetaan (voinut nostaa yhteen putkeen/osissa)
Harmittaa, olen kyllästynyt nykyiseen työhön/burnoutin partaalla --> hain AMK:hon (en ihan päässyt) koska ajattelin että saisin vähän hengähdettyä ja vaihtaisin uudelle alalle. Aikomus oli valmistua niin nopeasti kun mahdollista, ilman tuotamtukea en ole varma pystynkö rahoittamaan opinnot/valmistuminen varmasti venyy pitkälle.
Ironista on se, että hain nimenomaan HOITOALALLE, koska ajattelin että siellä töitä riittää ja voisin tulla pienemmillä tuntimäärillä toimeen. En oikein jaksa täyttä päivää nykyisessä työssä, toimistohommaa, mutta suht vaativaa/raskasta.
Nyt varmaan sitten sairauslomalle jaksamisen takia (olen työterveydessä jo asiasta käynyt) ja sen jälkeen osittaista työaikaa. Eli vaikka yksittäistapaus olenkin, ei tässä ainakaan minun kohdalla tällä päätöksellä tuottavuus kasva vaan lytistyy.
Et ole todellakaan yksin. Juuri tehty tutkimus ja suuri osa aikuiskoulutustuen käyttäjistä oli burnoutin takia kouluttautumassa uudelleen etteivät tulisi kokonaan työkyvyttömiksi. Allekirjottanut mukaan lukien..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on Sipilän hallituksen ohella Suomen historian naisvihamielisimpiä hallituksia.
Totta. Naisille pelkkiä heikennyksiä tarjolla. Pääasia on että olut ja bensa on halpaa.
>Pääasia on että olut ja bensa on halpaa
Me miehet teemme kaikki työt ja tuotamme kaikki rahat mitkä menee julkisenpuolen loisten elättämiseen, se on vain oikein että me saamme kerrankin jotain etua elämäämme.
Toivottavasti nuoret ei enää kouluttaudu lähihoitajiksi, eivätkä ainakaan mene töihin yksityiselle. Super ja Tehy nimittäin tuoreella historiallisen suurilla korotuksillaan söivät ikälisät. Alimmat palkan nousee noin 13% ja ylimmät vain 7%, jättäen 0v-11v palkkaluokkien erotuksen enää vain muutamiksi kympeiksi. Kokemuksesta ei siis tulevaisuudessa enää makseta, toisin kuin julkisella puolella jossa ns.ikälisät ovat edelleen prosenttiperusteisia eikä euromääräisiä. Eikä mahdollisuutta jatkokouluttautumiseen myöhemmin ole, eli lähihoitajasta eteenpäin amk-tutkintoon ei enää pääse mikäli välissä erehtyy hankkimaan perhettä. Muistetaan myös että edelleen, yksityisen maksimi on julkisen puolen minimi. Sekä lomat huonommat, kuten myös sairaan lapsen hoitamisen ikäraja (kunnallinen alle 12v, yksityinen alle 10v).
Liitot tekivät alasta siis suoraan halpatyövoima-alan, josta ei ole tarkoituskaan päästä pois. Ajavat ratkaisullaan myös työntekijöitä yksityiseltä kunnalliselle, joka puolestaan kiihdyttää maaseutujen alasajoa, jossa moni palvelu on yksityistetty.
En minäkään näe tuossa muuta syytä. Halutaan että ihmiset jää jo olemassa olevaan työhönsä. Ei haluta ammatinvaihtajia. Ihan sama viihtyykö siinä työssä vai ei.
Opiskelu yleensä parantaa ihmisen työnsaantia mutta aikuiskoulutustukeen oikeuttavallahan on jo työ ja pitkä työhistoria. Ei heitä haluta opiskelemaan.
Ansiosidonnaismuutoksilla halutaan ihmiset niihin matalapalkkatöihin joita on vapailla markkinoilla. Kun ei oman alan koulutusta löydy 8 viikossa niin paniikissa pakko ottaa se siivoustyö kun muuten tuki laskee.
Mä varmaan ehdin nyt sitten just ja just käyttää tuon edun. Voi tosin olla että jos tuenmaksu loppuu elokuussa 2024 kuin seinään, niin sitten jää 3 tukikuukautta käyttämättä.
Todella harmillinen lakkautus kaikin puolin.
Ja jos täällä joku itkee että taas yksi hoitaja vähemmän, niin sote alalle opiskelen AMK:ssa.
Muutenkin koen että olen tälle yhteiskunnalle tullut halvemmaksi kuin kalliimmaksi.
Tukia olen saanut lähinnä opiskeluaikana ja taisin kerran olla 3kk työttömänä vuonna 2009.
Silloinkin osallistuin jollekin höpöhöpö miten täytetään työhakemus-kurssille.
Lapsia ei ole (eikä varmaan enää tule). En siis tuota uusia veronmaksajia mutta ei minulle tarvitse yhteiskunnan lapsista mitään tukia maksella.
Jos halutaan lisää korkeasti koulutettuja, niin tuon tuen poisto juurikin aikuisväestöä ajatellen on todella huono juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näitä tukia käyttäneet suurimmaksi osaksi hyväkseen vain ns. ikuiset opiskelijat joilla ei ole aikomustakaan töitä tehdä. Monet Ihan huvikseen eri koulutuksissa vain kiertäen välttyäkseen kuntouttavalta, työhönosoituksilta ja karensseilta.
Ilmeisesti näillä tuilla opiskelevien työllistymis prosentti on ollut mitätön. Eihän tämmöistä tukea muuten lopetettaisi.
Tuon saamiseksi on pitänyt olla 8 vuodden työhistoria ja vähintään 1 vuosi nykyisellä työnantajalla ymv. sääntöjä, ja muistaakseni vain 12kk ajalta maksetaan (voinut nostaa yhteen putkeen/osissa)
Harmittaa, olen kyllästynyt nykyiseen työhön/burnoutin partaalla --> hain AMK:hon (en ihan päässyt) koska ajattelin että saisin vähän hengähdettyä ja vaihtaisin uudelle alalle. Aikomus oli valmistua niin nopeasti kun mahdollista, ilman tuotamtukea en ole varma pystynkö rahoittamaan opinnot/valmistuminen varmasti venyy pitkälle.
Ironista on se, että hain nimenomaan HOITOALALLE, koska ajattelin että siellä töitä riittää ja voisin tulla pienemmillä tuntimäärillä toimeen. En oikein jaksa täyttä päivää nykyisessä työssä, toimistohommaa, mutta suht vaativaa/raskasta.
Nyt varmaan sitten sairauslomalle jaksamisen takia (olen työterveydessä jo asiasta käynyt) ja sen jälkeen osittaista työaikaa. Eli vaikka yksittäistapaus olenkin, ei tässä ainakaan minun kohdalla tällä päätöksellä tuottavuus kasva vaan lytistyy.
Et ole todellakaan yksin. Juuri tehty tutkimus ja suuri osa aikuiskoulutustuen käyttäjistä oli burnoutin takia kouluttautumassa uudelleen etteivät tulisi kokonaan työkyvyttömiksi. Allekirjottanut mukaan lukien..
Burnoutin lisäksi ihmisillä voi tulla iän myötä myös fyysisiä rajoitteita. Itse mukaan lukien. Hoitoalalla olen, nyt viimeisen vuoden aikana alkanut polven ja ylipäätään koko jalan kanssa tulla ongelmia, kunhan lomat on ohi täytyy käydä työterkassa näyttämässä mutta luulen että nivelrikko. Ei ihme, olenhan kyykkinyt ja nostellut viimeiset 20v työkseni kipupiikki mikä tulee on välillä sietämätön. Epäilen ettei ihan eläkeikään kykene tätä alaa, vaikka työstäni tykkään kyllä. Ei vaan pääse kouluttautumaankaan enää, vielä kymmenisen vuotta asuntolainaa ja lapset kotona - ei todellakaan ole ylimääräistä näillä palkoilla. Sinne taisi mennä tulevaisuus ehkä työkyvyttömyys sitten jos kroppa tästä alkaa enemmänkin pettää. Nyt ikää 40v, ei tästä nuorruta. Monella on selkä rikki jo kolmekymppisenä, onneksi siltä välttynyt (vielä).
Samantien hallitus voisi määrätä kaikki naiset hoitajattareiksi, opettajareiksi, myyjättäreiksi ja sihteeriköiksi loppuelämäkseen.
Perinteet kunniaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn ohessa opiskelu ei liene kielletty. Olen tehnyt sen.
Teepä se jos olet pienipalkkainen yh ilman tukiverkkoja.
Pienipalkkainen YH, se on TÄYSIN oma valinta. Jos et ole leski, sinulla ei ole mitään oikeutta ulista ja vetää mitään YH-korttia esille. Se on täysin itse aiheutettua ja itse tehty valinta, nyt ne valinnat menee maksulliseksi, kuten kuuluukin. Teoilla ON AINA seurauksensa ja kustannuksensa, ja nyt ne kustannukset ohjataan siihen osoitteeseen mihin ne kuuluukin. Kersoja vääntäessä tulee olla selvillä että isä + äiti + lapsi = perhe-kombinaatti on se tulevaisuus seuraavat 18 v., tykkäsi siitä eli ei. Tuon tajuamisen suhteen akoilla on ollut tähän asti vitullisia ongelmia, tajuta että niillä valinnoilla ja teoilla, niillä ON seurauksensa.
Tuolla asenteella voi ainakin unohtaa lapsimäärän nostamiset. Meinaat, että sen jälkeen, kun saa lapsen, mies (joka ennen oli ihan kunnollinen) voi heittäytyä vaikka väkivaltaiseksi sekopääksi, ja naisen täytyy vaan kestää, koska mitäs ryhtyi ko. hommaan? Kukaan ei sitten vaan enää ryhdy tuohon, koska ethän koskaan voi tietää millaiseksi toinen ihminen voi muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Burnoutin lisäksi ihmisillä voi tulla iän myötä myös fyysisiä rajoitteita. Itse mukaan lukien. Hoitoalalla olen, nyt viimeisen vuoden aikana alkanut polven ja ylipäätään koko jalan kanssa tulla ongelmia, kunhan lomat on ohi täytyy käydä työterkassa näyttämässä mutta luulen että nivelrikko. Ei ihme, olenhan kyykkinyt ja nostellut viimeiset 20v työkseni kipupiikki mikä tulee on välillä sietämätön. Epäilen ettei ihan eläkeikään kykene tätä alaa, vaikka työstäni tykkään kyllä. Ei vaan pääse kouluttautumaankaan enää, vielä kymmenisen vuotta asuntolainaa ja lapset kotona - ei todellakaan ole ylimääräistä näillä palkoilla. Sinne taisi mennä tulevaisuus ehkä työkyvyttömyys sitten jos kroppa tästä alkaa enemmänkin pettää. Nyt ikää 40v, ei tästä nuorruta. Monella on selkä rikki jo kolmekymppisenä, onneksi siltä välttynyt (vielä).
Eläkevakuutusyhtiösi tulee kyllä kouluttamaan sinut uuteen ammattiin, jos et nykyiseen pysty.
Jäin työttömäksi 52 vuotiaana. olin 3 kuukautta työtön kunnes aloitin työllisyyskoulutuksen sote-alalle. Nyt opiskelen amk:ssa, koska nivelet ei kestä fyysistä rasitusta. Olen lääkärissä käynyt mutta mitään diagnoosia en ole saanut. Teen nyt osa-aikaisesti töitä ja saan aikuisopintotukea. Joten varmaankin opinnot jää taka-alalle 2024 syksyllä, aikuiskoulutustuen loputtua, koska ilman palkkaa ei voi elää...tai siirryn muihin hommiin
Onneks läheiset kannusti ja hain maisterikoulutukseen nyt eikä myöhemmin. Saan vuoden aikuiskoulutustukea ja lisäksi valtion takaamat lainat päälle, joiden turvin voin opiskella toisen vuoden. Ensi vuonna aloittavat eivät saa mitään joten voivat heittää hyvästit haaveille päästä kandista maisteriksi.
Tämä vain osoittaa miten osaamattomia tulevassa hallituksessa ollaan, kuvitellaan että saadaan 175miljoonan säästö, kun valtio ei edes maksa kuin yrittäjien aikuiskoulutustuet, n. 2 miljoonaa vuodessa. Laskelma heittää siis pyöreästi 175 miljoonaa, hah hah! Eikä kukaan huvikseen aikuiskoulutustukea nosta, sen verran pieni se on, ihan turha kuvitella että lakkauttamalla tulisi 8000 työllistä lisää. Sehän on ihan päin vastoin, kouluttautumisen seurauksena tulee lisää työllisiä ja vähemmän työkyvyttömiä kun pystyy kouluttautumaan uudelle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vain osoittaa miten osaamattomia tulevassa hallituksessa ollaan, kuvitellaan että saadaan 175miljoonan säästö, kun valtio ei edes maksa kuin yrittäjien aikuiskoulutustuet, n. 2 miljoonaa vuodessa. Laskelma heittää siis pyöreästi 175 miljoonaa, hah hah! Eikä kukaan huvikseen aikuiskoulutustukea nosta, sen verran pieni se on, ihan turha kuvitella että lakkauttamalla tulisi 8000 työllistä lisää. Sehän on ihan päin vastoin, kouluttautumisen seurauksena tulee lisää työllisiä ja vähemmän työkyvyttömiä kun pystyy kouluttautumaan uudelle alalle.
Ja sekin osoittaa miten hömöjä ovat että työllisyysrahasto joka maksaa palkansaajien aikuiskoulutustuet sai tietää niiden lakkauttamisesta Hesarista xD
Jos tämä lakkautus toteutuu, niin menisiköhän se niin että tuen maksaminen loppuu elokuussa24, vai että siihen saakka tukia vielä myönnetään ja ne tulee sitten käyttää johonkin x kuukauteen mennessä? Olen nyt hakemassa tukea koulutukseen joka päättyy 04/25. Mitenhän sitä sitten valmistumisen käy jos tuki loppuu kesken koulutuksen. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat voi heittää keikkaa, siitä saa melkein tuplapalkan niin riittää vähemmät työt elämiseen
Meillä saa vakkarit 15e/h ja keikkalaiset 40e/h, eli keikkalainen vetää enemmän kuin tuplat... Vakkarina harmittaa.
Nyt pitäisi työelämää sitten alkaa muuttaa siihen suuntaan, että työnantaja perehdyttää ja kouluttaa, ja pätevyys hankitaan työn ohessa! Kehitys on vain mennyt ihan toiseen suuntaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä tämä on ihan älytöntä.
Minäkin olen vasta 28 vuotias kuitenkin suhkoht korkeasti koulutettu MUTTA edelleen palkkakuopassa elävä, burnoutin tänäkin vuonna saanut joka haaveilee opintovapaasta syksyllä että saisi breikin työelämästä ja voisin taata itselleni paremman työelämän ja palkan itselleni lopputyöelämäksi kun päivittäisin koulutustani ja laajentaisin osaamistani jotta voisin vaihtaa työpaikkaa ja erottua edukseni työnhakijana. Uskoakseni olisin edullisempi yhteiskunnalle jatkossakin korkeasti koulutettuna työvoimana, kuin pahimmassa tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeelle joutuessani. Minulla ei ole säästöjä jolla voisin taata opiskeluni, eikö minulla ole voimia opiskella töiden ohessa, kokeiltu on.
Onnekseni ehdin tästä etuudesta hyödyntämään kuukaudet ensi elokuuhun saakka, mutta harmittaa muiden puolesta jotka painivat samassa tilanteessa.
Alan myös olla vahvasti sitä mieltä, että en halua kasvattaa ainuttakaan lasta tähän yhteiskuntaan. Olen aivan loppu näihin tähän maan päätösten älyttömyyksiin.
Itsekin suunnittelin ensi vuonna hakea muuntokoulutukseen sairaanhoitajasta terveydenhoitajaksi. Nyt saa varmaan unohtaa ne suunnitelmat kun ilman tuota aikuisopintotukea ei varmasti ole velallisena ja perheellisenä varaa alkaa opiskelemaan. Työuraa takana yli 15 vuotta ja nyt alkaa tuntumaan että tarvitsee muutosta elämään. Ainoa vaihtoehto kai katsella vaan muualta töitä...nykyinen työ alkaa tuntumaan henkisesti ja fyysisesti liian raskaalta. :(
Joskus on työpaikkoja johon ei vaadita koulutusta vaan työpaikka kouluttaa itse...tämäkö on sitten ainut vaihtoehto kun ei ole varaa opiskella kunnon tutkintoa.