Aikuiskoulutustuki lakkautetaan, jotta hoitajat eivät vaihda ammattia!
Pienipalkkaisilla hoitajilla ei ole riittävästi säästöjä opintoihin. Nyt kun aikuiskoulutustuki loppuu, niin pysyvät alallaan. Kjeh!
Kommentit (128)
Oikein ja luonnollista! Se naisten venkoilu loppuu ja lopetetaan, kerran ei rauhallinen kehoittaminen töihim!, tunnu menevän jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja käyn töissä opintojen ohessa, mitään tukea en nosta. Opiskeluun kuuluu kuitenkin palkattomia harjoittelujaksoja jotka on 100% työaikaa. Ajattelin näille jaksoille ottaa opintovapaata ja rahoittaa ne aikuiskoulutustuella. Nyt täytyy varmaan tehdä harjoittelun päälle päivässä toinen vuoro töitä, jos meinaa rahaa saada
Minä tein harjoittelu sh:na kesä aikaan isoksi osaksi palkallisena ja loppuopinnoista palkallisena sama mikä vuodenaika oli. Ja tämä oli jo paljon ennen hoitajapulaa.
Lopetin hoitaja työt vajaa pari vuotta sitten. Olen nyt toisessa työssä paremmalla palkalla. Minulle soitettiin monta kertaa että tule hoitamaan vanhuksia ja sairaita mutta sanoin että en tule.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointiyhteiskunnan loppu tuli
>Naiset eli LOJUJAT, joutuu töihin
<Se olisi nyt manuaalisesti hyvinvointiyhteiskunnan loppu
Tämä ei ole ollutkaan kenellekään muulle kuin naisille, eli lojujille hyvinvointiyhteiskunta. Meille miehille, kaiken työn tekijöille ja kaiken maksajille, tämä ei ole ollut kuin pahoinvointiyhteiskunta jo pitkään. Nyt alkaa tasapaino korjautua kohdalleen, ja se jos mikä, on oikein ja luonnollista.
Tämän on kyllä pahasti ristiriidassa sen kanssa, että halutaan ihmisten pysyvän koulutettuina ja työmarkkinakelpoisina loppuun asti. Parempi, että ihmiset hankkii uuden ammatin tai päivittävät vanhaa osaamista jos vanha ei enää kanna.
Aika outo juttu, ei tämä ole edes EK:n etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja käyn töissä opintojen ohessa, mitään tukea en nosta. Opiskeluun kuuluu kuitenkin palkattomia harjoittelujaksoja jotka on 100% työaikaa. Ajattelin näille jaksoille ottaa opintovapaata ja rahoittaa ne aikuiskoulutustuella. Nyt täytyy varmaan tehdä harjoittelun päälle päivässä toinen vuoro töitä, jos meinaa rahaa saada
Minä tein harjoittelu sh:na kesä aikaan isoksi osaksi palkallisena ja loppuopinnoista palkallisena sama mikä vuodenaika oli. Ja tämä oli jo paljon ennen hoitajapulaa.
Nykylainsäädäntö ei mahdollista tätä oikeasti. Koulutussopimuksen, eli se perinteinen työharjoittelu, on oltava palkaton. Oppisopimus taas on palkallinen, mutta siinä työnantajan tulee sitoutua koko opintojen ajaksi, ei vain yksittäiseen harjoitteluun.
Toki näitä kierretään monenlaisilla järjestelyillä. Mutta puhtaasti lain mukaan kuten kuvasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säätiöpohjainen aikuiskoulutus voitaisiin aivan hyvin lopettaa.
Anteeksi., mikä??
Viitannee siihen, että esim Suomen suurin ammatillinen aikuiskouluttaja on säätiöiden omistama. Samoin monet pienemmät. Säätiöiden rahoitus on yleisesti sellainen asia, mitä jonkun tutkivan journalistin kannattaisi penkoa hieman. Ei se toki näistä oppilaitoksista huonoja tee, ainoastaan se rahoituksen malli on sellainen, mitä kannattaisi järkeistää.
Tampereen yliopisto on säätiö
Eli liittyy ehkä kesäyliopistoon?
avoimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn ohessa opiskelu ei liene kielletty. Olen tehnyt sen.
Teepä se jos olet pienipalkkainen yh ilman tukiverkkoja.
Pienipalkkainen YH, se on TÄYSIN oma valinta. Jos et ole leski, sinulla ei ole mitään oikeutta ulista ja vetää mitään YH-korttia esille. Se on täysin itse aiheutettua ja itse tehty valinta, nyt ne valinnat menee maksulliseksi, kuten kuuluukin. Teoilla ON AINA seurauksensa ja kustannuksensa, ja nyt ne kustannukset ohjataan siihen osoitteeseen mihin ne kuuluukin. Kersoja vääntäessä tulee olla selvillä että isä + äiti + lapsi = perhe-kombinaatti on se tulevaisuus seuraavat 18 v., tykkäsi siitä eli ei. Tuon tajuamisen suhteen akoilla on ollut tähän asti vitullisia ongelmia, tajuta että niillä valinnoilla ja teoilla, niillä ON seurauksensa.
Vierailija kirjoitti:
Onko näitä tukia käyttäneet suurimmaksi osaksi hyväkseen vain ns. ikuiset opiskelijat joilla ei ole aikomustakaan töitä tehdä. Monet Ihan huvikseen eri koulutuksissa vain kiertäen välttyäkseen kuntouttavalta, työhönosoituksilta ja karensseilta.
Ilmeisesti näillä tuilla opiskelevien työllistymis prosentti on ollut mitätön. Eihän tämmöistä tukea muuten lopetettaisi.
sitä voi käyttää elämässä vain tityn määrä päiviä
päiviä ei saa takasin tai voi kasvattaa
siis palkallisia päiviä
Suomessa opiskelu on Suomen kansalaisille ilmaista ihan kaikilla koulutusasteilla. Ensimmäisen tutkinnnon ajalta jopa maksetaan opintotukea. Tämä on valtava etuoikeus ja maailmanluokassa poikkeuksellista. Mutta kun mikään ei riitä.
Näin käy kun ihmiset ehdollistetaan ajatusmalliin, että kaikki tulee valtion puolesta kuin Manulle illallinen. Korjausliike on välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pieni etu leikataan, mistä ihmiset ovat saaneet aikaisemmin nauttia. Mitään ekstraa ei ole enää.
>mistä ihmiset ovat saaneet aikaisemmin nauttia. Mitään ekstraa ei ole enää.
Ei kuulu ollakaan! Ne ekstrat, ne hommataan OMALLA TYÖLLÄ! Ei se ole veronmaksajien asia maksella mitään "ekstroja" kenellekään. Vain kuppaavat demariloiset ajattelee noin, että olisivat muka oikeutettuja loisien tapaan kuppaan toisten selkänahoista "ekstroja" itselleen.
Kokonaisuutena tämä lakkauttaminen perustunee siihen, että tilastojen valossa aikuiskoulutustuki yhteiskunnassa menee jo ennestään koulutetulle väestölle. Se ei luonteensa vuoksi auta esim kouluttamatonta pitkäaikaistyötöntä hankkimaan ensimmäistä tutkintoaan.
Sitä voi tottakai sitten miettiä, että ehkä joo tilastojen valossa näin, mutta kerrannaisvaikutusten arviointi on aina monimutkaista. Jos halutaan jatkuvan oppimisen ideologiaa, on vähän ristiriitaista purkaa sellaisia kannustamismekanismeja, jotka tukevat sitä. Ihmiset kuitenkin massoina käyttäytyvät rahan mahdin ohjaamana, ideologinen puhe ei tuo ruokaa pöytään.
No voi harmi. Olen itse opiskellut maisteriksi työn ohella. Töistä olen saanut muutamat palkalliset opintovapaat ja lisäksi palkantonta. Lomat menneet opiskellessa ja perhettäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn ohessa opiskelu ei liene kielletty. Olen tehnyt sen.
Teepä se jos olet pienipalkkainen yh ilman tukiverkkoja.
Niin no sitä voi miettiä kannattaako alunperinkään porsia tuollaiseen tilanteeseen...
Ihmisenkö pitäisi siis kyetä ennustamaan esim. puolison menehtyminen, jotta tietäisi olla tekemättä lapsia?
Kyllä juu kaikki wt-yh:t on leskiä, näinhän se on.
Nimittelet todella rumasti toisia ihmisiä. Kyllähän se ero voi tulla kenen tahansa kohdalle. Opettele käyttäytymään.
Ero ei "tule" yllättäen kenekään kohdalle kuin kuolemantapauksen sattuessa. Aivan turha vänkyttää. Ne erot on aina naisten alulle laittamina ja YH-status on täysin naisten itse aiheuttamaa. Se ei ole mikään syy tai peruste kupata veronmaksajien selkänahassa.
Hoitajilla ei ole hätäpäivää. Aloittaa opinnot työn ohessa, ja jos menee liian raskaaksi, siirtyy keikkailemaan.
Jos se nyt poistetaan, mikään ei estä seuraavaa hallitusta lisäämästä sitä takaisin.
Minä opiskelin äitiys- ja hoitovapaalla. Vauva kulki mukana läsnäolopakollisille tunneille.
hyvinvointiyhteiskunta pelastuu kun tuodaan miljoona loisijaa etelänmaista ;)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on Sipilän hallituksen ohella Suomen historian naisvihamielisimpiä hallituksia.
Totta. Naisille pelkkiä heikennyksiä tarjolla. Pääasia on että olut ja bensa on halpaa.
Aikuiskoulutus on pääosin työn ohessa tapahtuvaa. Hankitaan alan tutkinto, päivitetään osaamista jne. Aikuiskoulutustuessa on melko tiukat työssäoloehdot myös, että sitä voi edes saada. Ei se ole mikään työtä pakoilevien ikiopiskelijoiden tuki, kaikkea muuta.