Uusi hallitus helpottaa työntekijän irtisanomista, lakot saa kestää korkeintaan päivän ja ekalta sairalomapäivältä ei tartte maksaa palkkaa
Kokoomus, perussuomalaiset, Rkp ja kristillisdemokraatit pääsivät torstaina neuvottelutulokseen hallitusohjelmasta. Ohjelma on määrä julkaista myöhemmin perjantaina, mutta HS on saanut haltuunsa ohjelmaluonnoksen. Ohjelmassa linjataan, että työlainsäädäntöön liittyvät uudistukset pyritään toteuttamaan mahdollisimman nopeasti.
Irtisanomisperusteen sääntelyä muutetaan niin, että työsopimuksen päättämiseen riittäisi jatkossa asiallinen syy. Tällä hetkellä laissa puhutaan asiallisesta ja painavasta syystä.
Poliittisen työtaisteluoikeuden käyttöä rajoitetaan enintään yhden vuorokauden mittaisiin mielenilmaisuihin.
Myös sairausajan palkkaa muutetaan siten, että ensimmäinen sairauspoissaolopäivä on omavastuupäivä, jolta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa ellei työehto- tai työsopimuksessa ole toisin sovittu.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
On työpaikalla tullut nähtyä sellaista työskentelyä että todellakin irtisanomista pitää helpottaa. Se helpottaa myös työhön ottamista jos työnantaja tietää että huonosta työntekijästä pääsee joskus myös eroon.
Jos ei 4-6 kk:n koeaika riitä, niin TA saa katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
On työpaikalla tullut nähtyä sellaista työskentelyä että todellakin irtisanomista pitää helpottaa. Se helpottaa myös työhön ottamista jos työnantaja tietää että huonosta työntekijästä pääsee joskus myös eroon.
Toivotaan näin. Ja toivotaan, etten enää päädy sellaiselle mulkvistille hommiin, jonka mielestä ei riitä että nainen tekee määrätyn työnsä, vaan olisi pitänyt alitajuisesti ymmärtää kahvitkin keittää ja tiskikone tyhjentää --> fudut koska "Nainen on rikki".
Voi osua kenelle tahansa Hyvällekin Osaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt äänestäjät saavat sitä mitä tilasivat. Katellaan seuraavissa vaaleissa sitten.
Eikä taas keksinyt muuta?
Mitä on nuo 'asialliset syyt' ? jatkuvat sairaslomat?
Vierailija kirjoitti:
Aivan herttaisen yhdentekevää(kelpaako nyt mode) mikä puolue siellä hallitusvastuussa olisi, lopputulema olisi silti sama, ehkä erilaisin keinoin. Itseasiassa ns.vassarit teki perustyön ja oikeisto pääsi näyttämään lahtarinluontonsa.
Ymmärtäkää JO!!!! TÄMÄ TAPAHTUU KAIKKIALLA!!!!
Tämäpä tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan hehkutetaan, miten kansan ostovoima lähtee nyt huimaan nousuun. Krooninen irtisanomisenpelko ruokkiikin kulutusintoa kovasti. Oikeasti, vain kapitalisti voi olla noin vtn tyhmä, että luulee hämäävänsä ketään.
Suomi halutaan viedä USA:n tielle: yrittäjä saa palkata sen, joka suostuu tekemään homman halvimmalla ja huonoimmilla ehdoilla ja sairaat, heikot ja vanhat voivat vapaasti raapia elantonsa vaikka likaojan pohjalta. Rahalla saa ja hevosella pääsee niin kuin ennen sanottiin.
En ole kommunisti, mutta olen aina syvästi halveksinut kapitalismia. Käsitykseni vain vahvistuu nykymenoa seuratessa. Sairasta touhua, jolla ei modernissa hyvinvointivaltiossa pitäisi olla mitään sijaa. Toisaalta, eihän Suomi ole koskaan ollut kumpaakaan, eikä uuden hallituksen takia sitä kohti ole menossa edelleenkään.
Voisko näistä toimista vetää johtopäätökset, että nyt olisi ehkä se paras hetki ryhtyä yrittäjäksi, kun työelämästä tehdään näin peetä... Tavallaan "kiva kannustin" yrittäjyyteen... (mutta ei miksikään 0rja-yrittäjäksi jonkun yhden asiakkaan varaan tyyliin Wolt).
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa vaan mitä tapahtuu.
Työpaikkojen heikot, hitaat ja sairaat heitettän veks ja paikalle otetaan halvempi ja nuorempi ukomaalainen.
ja kaiken tämänkin junaili meille perussuomalaiset
Paremminkin kaikki muut kuin persut ikävä kyllä. Huomaan ettet seuraa juuri politiikkaa, huutelet vain.
Lääkkeiden verotus kovenee. Se on paha ja sairaat taas kärsivät.
On erittäin naiivia hieroa käsiään yhteen, että "nyt päästään eroon meidän työpaikan lusmuilijoista" ja että "heikennykset eivät koske Minua, koska Osaan ja Teen".
Onko sun mielestä työelämä ollut tähänkään asti täysin reilua ja loogista?`Seuraako kaikki työnantajat ja pomot jotakin universaalia ohjetta, mikä on hyvää ja mikä oikein?
Mitä jos pomosi mielestä se "lusmu" onkin Hyvä tyyppi, ja sä olet nihkeä ja ikävä katsella?
Tuli on jokaisen takamuksen alla. Kaikkien kannattaa olla kartalla, mikä on oma asema työyhteisössä ja pomon mielessä. Vaatikaa palautetta, älkää olettako olevanne turvassa.
t. 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Itkettääkö vassaria?
Lakkoilun vastustaminen on kyllä sellasta kommunismia että huh-huh. Ilmaisun- ja sananvapauden rajoittamista.
Lisäksi toi sairaslomapäivä tulee iskemään varmaan pahiten niihin, joille jo yhden päivän palkka merkitsee paljon. Mulle ei ole väliä, koska voin aina kipeänä joko tehdä niin, että teen muutaman tunnin töitä kotoa ja pidän saldovapaata (tai tarvittaessa koko päivän) tai jos tää ei onnistu, niin mun tulot on sen verran isot, että ei paljon hetkauta jos yhden päivän palkka jää saamatta. Ennen kuin pääsin tälle vihreälle oksalle tein suorittavaa työtä pienellä palkalla ja silloin jo yhden päivän puuttuva palkka olisi tarkoittanut sitä, että rahat ei meinaa riittää.
Jos ensimmäinen sairaslomapäivä on palkaton, teen jatkossa niin, että käyn yhden päivän nuha- tai muuhun kuumeeseen hakemassa sen kolmen päivän sairasloman joka ikinen kerta. Tähän asti olen pitäytynyt yhdessä päivässä, kun kuumeeni ei sitä kauemmin normaalisti kestä.
Palkan alennushan tämä vain on ja tämä kannustaa ihmiset sairaana töihin tartuttamaan muut ja pahentamaan omaa tautiaan. Maksaa työnantajalle moninkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei 4-6 kk:n koeaika riitä, niin TA saa katsoa peiliin.
Meinaat että sen jälkeen ei voi ryhtyä hankalaksi tai muuten vetelehtimään töissä? Meillä laiskimpia ovat juuri 50-60 -vuotiaat jotka ovat olleet ikänsä talossa. Kiva tietää että saavat jatkossa kenkää :)
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden verotus kovenee. Se on paha ja sairaat taas kärsivät.
Luultavasti maksukattoa samalla lasketaan, mikä olisi hyvä uudistus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilun vastustaminen on kyllä sellasta kommunismia että huh-huh. Ilmaisun- ja sananvapauden rajoittamista.
Lisäksi toi sairaslomapäivä tulee iskemään varmaan pahiten niihin, joille jo yhden päivän palkka merkitsee paljon. Mulle ei ole väliä, koska voin aina kipeänä joko tehdä niin, että teen muutaman tunnin töitä kotoa ja pidän saldovapaata (tai tarvittaessa koko päivän) tai jos tää ei onnistu, niin mun tulot on sen verran isot, että ei paljon hetkauta jos yhden päivän palkka jää saamatta. Ennen kuin pääsin tälle vihreälle oksalle tein suorittavaa työtä pienellä palkalla ja silloin jo yhden päivän puuttuva palkka olisi tarkoittanut sitä, että rahat ei meinaa riittää.
Jos ensimmäinen sairaslomapäivä on palkaton, teen jatkossa niin, että käyn yhden päivän nuha- tai muuhun kuumeeseen hakemassa sen kolmen päivän sairasloman joka ikinen kerta. Tähän asti olen pitäytynyt yhdessä päivässä, kun kuumeeni ei sitä kauemmin normaalisti kestä.
Palkan alennushan tämä vain on ja tämä kannustaa ihmiset sairaana töihin tartuttamaan muut ja pahentamaan omaa tautiaan. Maksaa työnantajalle moninkertaisesti.
Näinhän se on. Vähän sama kun oikeisto vastusti omailmoituskäytäntöä sairauspäivissä, vaikka kaikki tutkimukset todistivat niiden VÄHENTÄVÄN sairauslomapäiviä ja tulevan työnantajalle HALVEMMAKSI. Lopulta suuri osa yrittäjistä alkoi pitää tuosta halvemmaksi-sanasta niin paljon, että ottivat omailmoituskäytännön sairauspäivissä käyttöön, VAIKKA se yksi (työnantajan silmissä kaikki työläiset) lusmu(t) sitä ehkä hyödyntäisikin omaksi edukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pärstäkerroin"
"asiallinen syy"
Eiköhän tässä olisi nyt vaan mentävä lakkoon.
Ei pärstäkerroin, soo soo.
Vaan: "Sopeutumattomuus työyhteisöön", "luottamuspula"...
Mulla on kokemusta tästä. :D
Minulle katsos annettiin potkut silleen jännästi, että työnantaja ilmoitti tulorekisteriin, että minä ole itse irtisanonut itseni :D
Sitten kun minä kysyin siltä narsistilta, että sinähän minulle potkut annoit, että mikä se irtisanomisen syy on, niin se sanoi syyksi sen, että minä olen irtisanonut itseni :D
Parasta että kristillisdemokraatit hyväksyy kaiken tän myös. Siinä näkee kristilliset arvot: rahat pois köyhiltä, lääkkeet pois köyhiltä, asunnot pois köyhiltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Vähän sama kun oikeisto vastusti omailmoituskäytäntöä sairauspäivissä, vaikka kaikki tutkimukset todistivat niiden VÄHENTÄVÄN sairauslomapäiviä ja tulevan työnantajalle HALVEMMAKSI. Lopulta suuri osa yrittäjistä alkoi pitää tuosta halvemmaksi-sanasta niin paljon, että ottivat omailmoituskäytännön sairauspäivissä käyttöön, VAIKKA se yksi (työnantajan silmissä kaikki työläiset) lusmu(t) sitä ehkä hyödyntäisikin omaksi edukseen.
Meillä se kyllä lisäsi saikkua. Oli ihan jokapäiväistä että joku suuttui esimiehelle työtehtävistään ja ilmoitti olevansa sairas. Kiinteistöhuoltoala.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään, sitten vaan oksennustaudissa töihin tartuttamaan muukin porukka.
Tai koronassa.
Lakkoiluun puuttuminen on täysin oikein.
Sitten se on näin, vähennän kulutustani vielä 30%
Ja samaan aikaan hehkutetaan, miten kansan ostovoima lähtee nyt huimaan nousuun. Krooninen irtisanomisenpelko ruokkiikin kulutusintoa kovasti. Oikeasti, vain kapitalisti voi olla noin vtn tyhmä, että luulee hämäävänsä ketään.
Suomi halutaan viedä USA:n tielle: yrittäjä saa palkata sen, joka suostuu tekemään homman halvimmalla ja huonoimmilla ehdoilla ja sairaat, heikot ja vanhat voivat vapaasti raapia elantonsa vaikka likaojan pohjalta. Rahalla saa ja hevosella pääsee niin kuin ennen sanottiin.
En ole kommunisti, mutta olen aina syvästi halveksinut kapitalismia. Käsitykseni vain vahvistuu nykymenoa seuratessa. Sairasta touhua, jolla ei modernissa hyvinvointivaltiossa pitäisi olla mitään sijaa. Toisaalta, eihän Suomi ole koskaan ollut kumpaakaan, eikä uuden hallituksen takia sitä kohti ole menossa edelleenkään.