Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ympäristö kerta toisensa jälkeen moittii sua tunteettomuudesta

Vierailija
16.06.2023 |

ja kylmyydestä ja itse koet että olet keskivertoa empaattisempi ja olet sen teoin myös näyttänyt, kuka on oikeassa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea vastata.En ole ihmisten kanssa joilla ei mitään hyvää sanottavaa minusta itsestäni minulle. Olen empaatinen ja sitä nimen omaan käytetty hyväksi.Joten valitsen nykisin seurani paremmin.Kilttikin saa rauhan kun oppi sanomaan: Ei ,En auta,en lainaa rahaa.En ole roska laatikko sinulle,

Vierailija
2/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä sanon että mulla nyt tökkii melkein kaikki. Miten saan kiinni tästä hetkestä? Mitä sanot siihen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä. Ihmiset jotka hyötyy siitä, että sinä teet asioita heidän hyväkseen on aika usein manipuloitsijoita ja aina kun ollaan etuja viemässä niin nimittelevät kylmäksi ja epä empaattiseksi. He on yleensä ihmisiä jotka ei halua ottaa mitään vastuuta omasta elämästään ja selviämisestään vaan ovat ulkoistaneet sen tehtävän muille.

Vierailija
4/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoittaako tämä "ympäristö" ylipäätään muita ihmisiä vai vaan jotain tiettyä?

Vierailija
5/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku saa päähänsä, että olet tunteeton muut uskovat mieluummin häntä kuin miettisivät itse onko se väite totta. Mitä mukavampi olet sen enemmän sitä myös kadehditaan ja miksi ihmisille on helpompaa ajatella sinusta negatiivisesti(he eivät myöskään näe itsessään mitään hyvää ja miksi negatiivinen ajastusmalli on heille tutumpi olomuoto). Niinpä anna ihmisten ajatella, mitä tahtovat. Karavaani kuljee ja rakit räksyttävät.

Vierailija
6/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä. Ihmiset jotka hyötyy siitä, että sinä teet asioita heidän hyväkseen on aika usein manipuloitsijoita ja aina kun ollaan etuja viemässä niin nimittelevät kylmäksi ja epä empaattiseksi. He on yleensä ihmisiä jotka ei halua ottaa mitään vastuuta omasta elämästään ja selviämisestään vaan ovat ulkoistaneet sen tehtävän muille.

Viisautta!

AP älä ulkoista minäkuvaasi muille. Piirrä itsestäsi ideologinen mielikuva ja hanki mielikuvalle todisteita teoista.

Vierailija
7/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat esim tosi surullisia kun näkevät kärsiviä eläimiä tai miettivät omaa ja muiden ihmisten vanhenemlsta, eli tunteita ja empatiaa toisaalta löytyy. Voi kuitenkin puuttua kognitiivista empatiaa. Ei esim osaa tukea ihmistä sellaisen pelon kanssa, jota ei itse tunne.

Vierailija
8/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoittaako tämä "ympäristö" ylipäätään muita ihmisiä vai vaan jotain tiettyä?

Muita, ei toki kaikkia. Ap

Vierailija
9/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset teot ovat aidosti empaattisia, myös vastaanottajien mielestä?

Millaiset sanat ja käytös ovat aidosti empaattisia, myös vastaanottajien mielestä?

Vierailija
10/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisiä kysymyksiä kaikille kirjoitti:

Millaiset teot ovat aidosti empaattisia, myös vastaanottajien mielestä?

Millaiset sanat ja käytös ovat aidosti empaattisia, myös vastaanottajien mielestä?

Auttaminen eri tavoin. Voi olla apu johonkin pulman ratkaisuun tai auttaa esim. jossain asiassa missä itse on vahvoilla mutta autettava ei osaa.

Vierailija
11/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän kyllä herää epäilys, että et varmaankaan ole ainakaan ihan niin paljon keskivertoihmistä empaattisempi, kuin luulet olevasi.

Vai vaativatko nämä kylmyydestä syyttävät ihmiset sinulta usein sellaista, mikä loukkaa rajojasi?

Vierailija
12/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähän kyllä herää epäilys, että et varmaankaan ole ainakaan ihan niin paljon keskivertoihmistä empaattisempi, kuin luulet olevasi.

Vai vaativatko nämä kylmyydestä syyttävät ihmiset sinulta usein sellaista, mikä loukkaa rajojasi?

Luulen että kylmyyden kokemus tulee luonteesta ettei ole hyvä ilmaisemaan tunteita. En sano rakastan sinua mutta voin sitten tehdä jotain positiivista toiselle. Ap

Vierailija
13/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa on se, joka tietää eniten ja jolla on paras arvostelukyky. Kuten muulloinkin. Eli itse tunnet toimintasi varmaan paremmin kuin muut, elleivät he sitten jaa arkeasi 24/7. Ja vaikka jakaisivatkin, jos heidän kykynsä arvioida asioita on heikompi kuin sinun, sinä olet oikeassa. 

Vierailija
14/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin sua ei vois vähempää kiinnostaa niiden mielipiteet?

Vierailija
15/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut oikeassa todennäköisesti.

Miten sun mielestä sun empaattisuus ilmenee? Missö tilanteissa muut on eri mieltä?

Yksi iso asia on ongelmatilanteet. Läheisellä on paha olo jonkin ongelman takia ehkä jopa kyynel silmässä. Omasta mielestään empaattinen, mutta oikeasti kylmä, yrittää vain ratkaista ongelman. Vakavalla naamalla keskustelee "pitäiskö sun tehdä näin...", ehkä jopa vähän syyllistää samalla "olisko sun kannattanut alunperinkin...".

Aidosti empaattinen eniten kuuntelee, lohduttaa, halaa, "voi ei, onpa ikävä tilanne", "miten jaksat", "miten ajattelit edetä, voinko olla avuksi".

Vierailija
16/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että kylmyyden kokemus tulee luonteesta ettei ole hyvä ilmaisemaan tunteita. En sano rakastan sinua mutta voin sitten tehdä jotain positiivista toiselle. Ap

No, miksi et sano? Ei se paljon vaadi, että suunsa aukaisee ja tekee hyvän mielen toiselle. Kaikki ei välitä niistä tekemisistä. Suurelle osalle paras tunne tulee kauniista sanoista ja läheisyydestä. Siinä ihminen kohtaa ihmisen silmästä silmään ja tunnetasolla.

Vierailija
17/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös, että tässä voi olla kahdesta eri asiasta kyse. Sinua ehkä halutaan manipuloida vihjaamalla, että olisit tunteeton ja epäempaattinen, jos et tee jotain juuri muiden haluamalla tavalla. Hyvin yleinen manipulointi- ja kyykytyskeino, koska harva meistä haluaa tulla nähdyksi kylmänä ja empatiakyvyttömänä.

Toinen mahdollisuus on se, ettet osaa ilmaista empatiaasi niin, että muut sen ymmärtäisivät. Sinulta puuttuu ehkä tilannetajua tai et erota sitä, milloin toinen osapuoli kaipaa sanoilla lohduttamista ja milloin taas konkreettista apua tai ratkaisuehdotuksia. Jos joku kertoo sinulle juuri eronneensa avioliitostaan ja sinä reagoit siihen alkamalla antaa neuvoja, mihin kannattaa seuraavalla kerralla kiinnittää huomiota puolison valinnassa jotta uusi liitto ei kariutuisi, se koetaan tungettelevana ja loukkaavana käytöksenä. Jos taas joku pyytää sinua auttamaan häntä kantamaan kauppakassit kolmanteen kerrokseen, koska hänellä on kädessä rasitusvamma ja sinä alat vastaukseksi voivotella ja säälitellä häntä, se koetaan yhtä lailla tilanteeseen sopimattomana.

Nämä ovat tosin vain spekulointeja, koska en tunne sinua enkä siis tiedä, millä tavalla empatiaasi ilmaiset ja millaisena se toisen ihmisen silmään näkyy. Nämä esimerkit ovat muutenkin kärjistettyjä, koska olen usein huomannut, että kirjoittaessa toimii parhaiten tietynlainen yksinkertaistaminen. En väitä, että käyttäytyisit näin oikeasti.

Vierailija
18/18 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on lähes kaikki paskateoriaa -  Arto Salmista lainatakseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän