Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloiset ja köyhät ovat jääneet jopa eläkeläisiä ja vanhuksia pahemmin jälkeen digilokassa

Vierailija
15.06.2023 |

Suurimmalla osalle pienituloiset ja köyhistä este digikehityksen perässä pysymiseen on ollut raha ja laitteiden ostaminen. Esim vaikka kohtuullisen ja edullisen kannettavan läppärin saa osamaksulla, niin monille sen lisäämineen muiden menojen päälle on vaikeaa varsinkin jos pienten tulojen vuoksi konetta ei saa luotolla ja osamaksulla jolloin oman koneen puutteessa joutuu työhakemukset ja CV:t tekemään Kelan ja kirjastojen asiakaspäätteillä.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009655064.html

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pröö, pröö pröö, pröörö prö pröörö, pröö pröö.

Vierailija
42/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut lapsuudesta nuuka. Tienaaminen on ollut vaikeampi.  Aikuisikäisestä olen selvinnyt omillani,

olen ollut n. 13 työtön tukia saamatta tai anomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukikaan ei korvaa, jos entisset hajoaa, kokemusta on! Ei voi edes tehdä niitä hakemuksi kaikkine helvetin tiliotteineen, jos ei konetta ole ja älypuhelinta kuvata laskuja. Mut ketää se kiinnostaisi, nii nkauan kuin ei omaa pyllyä kutittele moiset ongelmat.

Kirjastossa voi tehdä. Tai sitten Kelan toimistossa. Tai viet ne paperit Kelan toimistoon suoraan.

Viet mitkä paperit? Ne paperithan nimenomaan pitää tulostaa netistä.

Joka tapauksessa, vaikka Kela-hakemuksen saisi tehtyä, niin monta muuta asiaa ei saa.

Kirjaston koneilla ei toimi kaikki ohjelmistot. Niille ei saa ladata mitään netistä. Mm. työnhakuun vaaditaan videoita ja niitä toiset editoi, kuka valitaan, se joka editoi vai se joka ei? Kirjastojen aukioloajat rajoittaa, kesällä moni kirjasto on lyhyillä aukioloajoilla tai kiinni. Nämä kellonajat ei sovi yhteen kaikkien muiden kellonaikojen kanssa, kuten kun joku pyytää sinua tavoitettavaksi tiettyyn aikaan tai lähettämään jonkun tiedoston mitä et saa puhelimella. Kirjaston koneella ei voi osallistua Zoom-tapahtumiin ym. videopalavereihin. Moni kurssi käyttää näitä ja tekstinkäsittelyohjelmia jotka ei toimi kirjaston koneella.

Jne....

Höpöhöpöä. Kyse on tosi asiassa omasta saamattomuudesta ja huonosta rahanhallinnasta.

Vierailija
44/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukikaan ei korvaa, jos entisset hajoaa, kokemusta on! Ei voi edes tehdä niitä hakemuksi kaikkine helvetin tiliotteineen, jos ei konetta ole ja älypuhelinta kuvata laskuja. Mut ketää se kiinnostaisi, nii nkauan kuin ei omaa pyllyä kutittele moiset ongelmat.

Muistan kun jouduin 2017-2019 olemaan lähes pari vuotta ilman puhelinta kun vanha vaan sammui eikä enää käynnistynyt. Ja se oli ahdistavaa ja todella hankalaa aikaa, varsinkin kun mistään en saanut apua uuden hankintaan vaikka kyselin ja sitä hankaloitti jo valmiiksi se että puhelimella ei voinut pitää yhteyttä ja työkkärikin uhkaili karenssilla siksi ettei minulla ollut toimivaa puhelinta. Lopulta onneksi sitten sain säälistä sukulaisen vanhan kun tämä osti sen tilalle uuden. Mutta se kokemus opetti että kuinka paljon nyky-yhteiskunnassa tarvitsee älypuhelinta ja kuinka yhteiskunta pakottaa meidät riippuvaiseksi siitä.

Ilmeisesti olet niin tyhmä että et osaa ladata puhelinta. Siitä loppu pelkästään virta, mutta ei tapahtunut mitään muuta sen kummempaa. Tuonkin olisi voinut siis korjata laittamalla luurin laturiin.

Oletat että hänellä oli joku ikiliikkujapuhelin, joka ei koskaan mene rikki? :D:D

Tällaisia harhaluulojako on niillä, jotka ostaa jatkuvasti uusia puhelimia? Ei osata ajatella, että kun puhelin on riittävän vanha, se menee rikki eli lakkaa toimimasta. :D:D

Härregyyd.

Vierailija
45/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun digilokan haki loka-auto.

T.nummeli

Vierailija
46/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osamaksulla?

Köyhä ei voi ostaa osamaksulla ja maksaa monta vuotta ylimääräistä laskua kuukausittain. Osamaksua ei edes myönnetä luottotietohäiriöiselle.

Ja totta, köyhät jää jälkeen kaikessa. Millä rahalla ostaa tietokoneen, kun yrittää säästää ruokaan.

Jos sen köyhän talous kaatuu siihen kympin "ylimääräseen" laskuun kuukausittain niin on kyllä sen verran muutenkin elämänhallinta hukassa ettei sitä konetta kannata ostaakaan. 

Vierailija
47/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digiloka kuulostaa huonolta. En osallistuisi.

Vierailija
48/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prö prö prö?

Vierailija
49/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omaa läppäriä tai muuta tietokonetta. Mihin sitä niin paljon tarvitsee että selkaiseen laittaisin rahaa jota ei ole?

Puhelimeni on kuusi vuotta vanha, ei tähän montaa sovellusta mahdu, kaikki turhat kauppojen yms sovellukset ei ole koskaa ollut käytössä ja suurin osa sometileistäkin puuttuu

Telkkariinkaan ei saa enää kuin netflixin kun muut suoratoistopalvelut päivitti sovelluksensa sellaiseksi ettei tuohon vanhaan rotisko enää niitä tue.

Rehellisesti, en ole ajatellut että olen jostain jäänyt jälkeen näiden takia. Sen ikäinen olen että monet muut käyttää enemmän somea, ehkä se on ainut missä en ole pysynyt mukana.

Vierailija
50/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siitä ruoasta ja kaljapulloista voi sen verran tunkiä että saa jonkun 50e läppärin ostettua ellei elämänhallinta ja rahankäyttö ole sitten jo niin pahasti hukassa että kuluttaa kerralla kaikki rahat kaupassa eikä ymmärrä jättää neljännessä säästöön?

Vierailija
51/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa sässätmään. Se on minun neuvoni. Jos köyhä laittaa vaikka joka kuukausi säästöön 10 euroa niin 50 kuukaudessa on säätänyt rahat peräti 500 euron arvoisen koneeseen. Ja muistakaa että säästäminen vastii kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä ja aikaa, ei voi kuvitella että asiat pitää saada heti kun ne haluaa.

Mutta miksi? Minulla on nytkin säästössä rahaa, olen lähdössä lomalla matkalle ja siihen ne aikalailla hupenee. Miksi ostaisin mieluummin koneen?

Vierailija
52/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prö prö prö?

Aa, prööppis.

Vierailija
53/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa sässätmään. Se on minun neuvoni. Jos köyhä laittaa vaikka joka kuukausi säästöön 10 euroa niin 50 kuukaudessa on säätänyt rahat peräti 500 euron arvoisen koneeseen. Ja muistakaa että säästäminen vastii kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä ja aikaa, ei voi kuvitella että asiat pitää saada heti kun ne haluaa.

Mutta miksi? Minulla on nytkin säästössä rahaa, olen lähdössä lomalla matkalle ja siihen ne aikalailla hupenee. Miksi ostaisin mieluummin koneen?

Jos olet köyhä niin miksi lomailet ja miksi matkailet? Ja miksi käytät rahat ennemmin lomamatkan kuin tietokoneeseen?

Vierailija
54/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä 200e täällä paasataan?

Ei mulla ole TODELLAKAAN minään kuukautena 200 euroa MINKÄÄN asian ostamiseen ruokaostosten lisäksi.

200e ei ole halpa.

200e ON halpa tietokoneeksi. Se että sulla ei ole sellaisia rahoja ei tätä faktaa poista. Jos et voi ostaa tietsikkaa niin etsi käytetty ilmainen tai käytä ilmaista kirjaston konetta. Tai käytä kännykkää. En ymmärrä tätä että kaikille pitäisi kantaa kotiin kaikki hienot vehkeet, kun ei mitään oma-aloitteisuutta ole asioittensa hoitoon.

Taisi ainostaan HSn artikkelin kirjoittaja olla sitä mieltä että pelit ja vehkeet pitää kaikilta löytyä. Ja ne joiden mielestä niihin kuuluisi köyhemmän jostain syystä säästää.

Vierailija
55/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet köyhä niin miksi lomailet ja miksi matkailet? Ja miksi käytät rahat ennemmin lomamatkan kuin tietokoneeseen?

Miksi mieluumin ostaisin koneen kuin menisin lomallani matkalle?

Vierailija
56/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokone ja puhelin eivät ole mitään ihmisoikeuksia ja välttämättömyyksiä joita ilman ei muka pärjäisi Suomessa. Ihminen pärjäsi 200 000 vuotta ilman mitään digilaitteita ja pärjää kyllä ilman seuraavat 200 000 vuotta.

Vierailija
57/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajusitko pelle ettei monet (käytetyt) kannettavat pysty edes pyörittämään niitä apeja joilla digihikiyhteiskuntaa on yritetty ajaa läpi koviten huutavien toimesta? joissakin vaiheessa huomaat ettei vempaimeen voi päivittää enää sellaista että jotkut buisetkin palvelut toimisivat.

et ole ilmeisesti perillä siitäkään asiasta.

sama koskee kännyköitä, muita halpoja tabletteja yms. krääsää jotka ovat täynnä ties mitä virityksiä onkia sinulta ylimääräistä.

se on ylimääärinen vero ja mittava piilokustannus.

Vierailija
58/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei ole varaa ostaa uutta läppäriä niin sitten voi ostaa käytettynä esim. yrityselektroniikkaa myyviltä firmoilta.

Taitonetistä saa hyvänkin läppärin parilla satasella ja takuut yms löytyy. Vielä halvemmalla kun ostaa jostain torista.

Käytännössä ihan kelvollisen läppärin saa jopa kierrätyskeskuksista melkein ilmaiseksi.

Siis, jos laitteen iällä ei ole väliä niin läppäreitä saa kirjaimellisesti halvimmillaan parilla kympillä tori.fi ja facebook marketplace.

Tuo 20-200 euroa ei vielä kenenkään köyhän taloutta kaada ja jos kaata niin menkää töihin.

Lisäksi kirjastot ja yhdistykset järjestää tietokoneen käyttö apustus kursseja joka paikkakunnalla.

Ja ne kurssit on yli 65-vuotiaille ilmaisia niin se ei ole rahasta kiinni etteikö ole varaa osallistua."

älä selitä, kyllä tuokin tulo vaikuttaa.

typerys, ja sama vastaus, organisaatio joka ei maksa kunnollista palkkaa, ei arvostusta tarvitse.

Vierailija
59/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tajusitko pelle ettei monet (käytetyt) kannettavat pysty edes pyörittämään niitä apeja joilla digihikiyhteiskuntaa on yritetty ajaa läpi koviten huutavien toimesta? joissakin vaiheessa huomaat ettei vempaimeen voi päivittää enää sellaista että jotkut buisetkin palvelut toimisivat.

et ole ilmeisesti perillä siitäkään asiasta.

sama koskee kännyköitä, muita halpoja tabletteja yms. krääsää jotka ovat täynnä ties mitä virityksiä onkia sinulta ylimääräistä.

se on ylimääärinen vero ja mittava piilokustannus.

Onko sitä Helsingin liikenteen appia mikään pakko ladata? Senkun kaivaa kolikoita taskusta ja ostaa kuskilta fyysisen lipun kuten on tehty tähänkin asti ja hyvin pärjää ilman mitään appiloita ja älykaitteita.

Vierailija
60/154 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei ole varaa ostaa uutta läppäriä niin sitten voi ostaa käytettynä esim. yrityselektroniikkaa myyviltä firmoilta.

Taitonetistä saa hyvänkin läppärin parilla satasella ja takuut yms löytyy. Vielä halvemmalla kun ostaa jostain torista.

Käytännössä ihan kelvollisen läppärin saa jopa kierrätyskeskuksista melkein ilmaiseksi.

Siis, jos laitteen iällä ei ole väliä niin läppäreitä saa kirjaimellisesti halvimmillaan parilla kympillä tori.fi ja facebook marketplace.

Tuo 20-200 euroa ei vielä kenenkään köyhän taloutta kaada ja jos kaata niin menkää töihin.

Lisäksi kirjastot ja yhdistykset järjestää tietokoneen käyttö apustus kursseja joka paikkakunnalla.

Ja ne kurssit on yli 65-vuotiaille ilmaisia niin se ei ole rahasta kiinni etteikö ole varaa osallistua."

älä selitä, kyllä tuokin tulo vaikuttaa.

typerys, ja sama vastaus, organisaatio joka ei maksa kunnollista palkkaa, ei arvostusta tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi